1990.gada 18.maija sēdes stenogramma
Vakara sēdē
Sēdi vada Latvijas Republikas Augstākās padomes priekšsēdētāja
pirmais vietnieks Dainis Īvāns.
Priekšsēdētājs: Cienījamie deputāti! Neraugoties uz to, ka
daži acīmredzot vēl nav atgriezušies, mums tomēr darbs ir jāsāk,
jo debatēs ir pieteikušies ļoti daudzi cilvēki. Es lūdzu nedaudz
koncentrēties, un turpināsim mūsu darbu. Debatēs pirmajam dodu
vārdu deputātam Ščipcovam.
O.Ščipcovs: */Cienījamie deputāti! Par tautas izglītības
nozīmi ļoti labi runāja pretendents, es tikai gribēju atgādināt,
ka, kā pagājušajā nedēļā ziņoja avīze “Izglītība”, Anglijā
izglītībai tērē 60 procentus no budžeta. Tas ir ievērības
cienīgi. Mēs šodien apspriežam vienu no svarīgākajiem ministru
posteņiem– no izglītības atkarīgs ļoti un ļoti daudz.
Sakarā ar to gribu izteikt dažus savus apsvērumus, pie tam nekam
neko negribu pierādīt. Pierādīt var daudz ko, arī to, ka
jautājumā par divvalodīgajām skolām Arvīds Pelše bija parasts
plaģiāts, nevis pionieris. To es parādīju, kad uzdevu jautājumu.
Es gribu būt, no vienas puses, pietiekami delikāts, bet, no citas
puses, pietiekami saprotams. Es biju viens no komisijas
locekļiem, kas iebilda pret izvirzīto ministra kandidatūru. Jums
savos materiālos ir informācija par to, ka pretendents 1980.gadā
bija Valmieras 11 komjauniešu varoņu skolas skolotājs, 1988.gadā–
Izglītības ministrijas inženieris, 1989.gadā– Vidējās izglītības
galvenās pārvaldes priekšnieks. Jau līdz darba sākšanai komisijā
mani ieintriģēja tāda lidojuma cēloņi. Es atcerējos Kozmas
Prutkova teicienu: “Atrodi visam sākumu, un tu daudz sapratīsi.”
Es cerēju ieraudzīt spožu jaunu cilvēku. Ministra kandidāta
vecums mani nemulsina. Viņš varēja būt vēl par gadiem pieciem
jaunāks. Ko es principā ieraudzīju? Es ieraudzīju bijušo
teicamnieku, tā man likās. Tas labi. Bet, no citas puses, es
ieraudzīju enerģisku izpildītāju, bet ne ideju ģeneratoru. Un man
liekas, ka tas augstais amats, ko viņš ieņem, pašlaik ir viņa
intelektuālie griesti. Man radās doma, ka notiek nomenklatūras
atlase pēc politiskām pazīmēm, kā partijas pilsētas komitejā, kā
CK.
Kāpēc es par to runāju? Kungi, biedri, es gribu teikt, ka šodien
runa ir par to amatu, kuru Latvijas Republikā ieņēma Rainis,
1926.gada decembrī viņu iecēla. Jūs saprotat, es negribu
aizvainot pretendentu.
Rainis un Piebalgs. Bet, no otras puses, es atgriežos pie citas
domas: padomju valstī– Ļeņins un Čerņenko. Vai– es atceros
Buharina teicienu Sovnarkomā: “Dzirdējāt pēdējo anekdoti–
Mikojans kļuvis par komisāru.”
Jūs saprotiet, mēs pašlaik sākam ļoti daudz, un šinī plānā mums
jābūt ļoti izvēlīgiem. Jūs teiksiet: nobriedīs, viss būs labi.
Ziniet, es formāli varu jums piekrist, taču sevī domāt, ka šinī
gadījumā cerība uz to ir tāda pati kā dažiem politbiroja
locekļiem iemācīt krievu valodu. Es gribu teikt, ka varbūt
pretendents– ļoti labs cilvēks, kā šeit teica Vladilens Dozorcevs
attiecībā uz citu pretendentu, iespējams, viņš ir labs ģimenes
cilvēks, bet es neredzu personības mērogus, neredzu domāšanas
plašumu, ja gribat – Dieva dzirksteles, es to neredzu pat sejā,
būšu pavisam atklāts. Es nerunāšu par to, ka es neredzu
eiropeiskas respektivitātes, kādu es redzu, kad mani klausās Bela
kungs vai Plotnieka kungs. Man liekas, ka izglītības ministram
tas ir obligāti, ja viņš strādā jaunajos apstākļos. Es beidzu.
Gribu teikt sekojošo: es negribu aizvainot pretendentu, negribu
aizvainot premjerministru, bet pēc opozīcijas loģikas ir tik
izdevīgāk, cik vājāka valdība, tik izdevīgāk, cik muļķīgāks
izskatās vairākums parlamentā, tik mums ir vairāk iespēju, mums
vieglāk, bet saprotiet, tas nozīmē, ka manas politiskās ambīcijas
un priekšstati pārspēj garīgās vērtības, pārspēj ko lielāku.
Tāpēc es saprotu cienījamā premjerministra grūtības, taču es
piekrītu divu triju dienu laikā kopā ar saviem kolēģiem palīdzēt
Tautas frontei atrast vairāk piemērotu kandidatūru tik augstam
postenim, kāds ir izglītības ministrs. Šeit es esmu konstruktīvs,
piedāvāju sadarbību un palīdzību, domāju, mēs atradīsim tādu
cilvēku, kas piekritīs. Es izsaku tādu viedokli. Varbūt pats
pretendents pārdomās un noņems savu kandidatūru. Es viņu novēroju
divreiz: vakar pastāvīgajā komisijā un pirmo reizi pastāvīgajā
komisijā. Starp citu, šo jautājumu jūs varat atrisināt, lai Dievs
dod jums prātu, lemiet, kā gribat. Ne par sevi pārdzīvoju. Šeit
vienreiz nosmējās, bet es pārdzīvoju par Latviju, es gribu, lai
mūsu tautas izglītības ministrs būtu ideju ģenerators, radošs,
ļoti radošs cilvēks. Es par ministru, kas būtu kaut desmitā daļa
no Raiņa! Pateicos par uzmanību./
Priekšsēdētājs: Vārds
deputātam Ābiķim.
Dz.Ābiķis: Pēc tik kaismīgas publicistiskas runas ir
diezgan pagrūti uzstāties. Ščipcova kungs parādīja izcilu
kompetenci izglītības lietās, teikdams, ka Lielbritānijā
izglītībai tērē 60 procentus no budžeta. Es nezinu pasaulē tādu
valsti, kura varētu atļauties 60 procentus no budžeta tērēt
izglītības vajadzībām. Visvairāk, cik man zināms, tērē Kanādā– 15
procentus no budžeta.
Apspriežot ministra kandidatūru, nedaudz gribu runāt par tām
problēmām, kuras pēc 1940.gada ir uzkrājušās mūsu izglītības
sistēmā. Jābūt pavisam atklātam, ka šajos 50 gados izveidota tāda
izglītības struktūra un ieviests tāds izglītības saturs, kas
absolūti neatbilst ne Latvijas tautsaimniecības vajadzībām, ne
Latvijas tautas vitālajām interesēm. Šeit sesijā daudzreiz nācies
dzirdēt opozīcijas pārmetumus par to, ka Latvijā it kā netiekot
ievērotas cittautiešu intereses un vajadzības izglītības laukā.
It īpaši tas attiecas uz krievu nacionālās grupas interesēm. Es
gribētu nosaukt pavisam citādākus skaitļus. Latvijā ir 8
augstskolas vai to filiāles, kurās vispār nav iespējams iegūt
izglītību latviešu valodā, kur latviešiem praktiski nav iespējams
mācīties valodas dēļ. Tās ir četras ar aviāciju saistītas
augstskolas, divas militārās augstskolas– Rīgā un Daugavpilī, kā
arī Rīgas Civilās aviācijas inženieru institūts, kur no vairāk
nekā 4000 studentiem tikai 37 ir latvieši. Te gan varētu iebilst,
ka Civilās aviācijas inženieru institūts gatavo speciālistus
Vissavienības vajadzībām. Tā tas ir, taču ne gluži tā, jo pēc
institūta pasniedzēju datiem, kuri savā laikā tika publicēti
avīzē “Rīgas Balss”, apmēram puse vai pat nedaudz vairāk šā
institūta absolventu paliek Latvijā un nestrādā specialitātē.
Neraugoties uz to, ka Latvijā līdz šim bija trīs ar aviāciju
saistītas augstākās mācību iestādes, ar Misurkina un mūsu kolēģa
Rubika svētību, kā arī ar PSRS Ministru padomes atbalstu pavisam
nesen Rīgā tika atklāta vēl ceturtā augstākā aviācijas mācību
iestāde uz Rīgas lidotāju tehniķu skolas bāzes. Tajā nemācās
neviens latvietis. Es atkārtoju– neviens. Vēl ir Birjuzova
politiskā skola, Kaļiņingradas zivsaimniecības institūta filiāle,
Minskas milicijas augstākās skolas filiāle, Ļeņingradas augstākās
dzelzceļa skolas filiāle. Izglītību tajās iespējams iegūt tikai
krievu valodā. Attiecībā uz izglītošanās iespējām skolā ministra
kandidāts garāmejot minēja Latgales problēmas, ka latviešu
tautības bērniem ļoti daudzos Latgales rajonos neesot iespējams
apmeklēt skolas ar latviešu mācību valodu, jo šādu skolu vispār
nav. Es jums nolasīšu vienu mazu fragmentu no vēstules. Tādas
vēstules Izglītības biedrība ir saņēmusi desmitiem un simtiem.
Piemēram, šo vēstuli raksta kāda vecmāmiņa no Daugavpils. Es ļoti
gribētu, lai Augstākās padomes deputāti no Daugavpils paklausītos
šo vēstuli un nedaudz padomātu.
Citēju: “Daugavpilī ir tikai viens latviešu bērnudārzs. Tāpēc tas
ir pārpildīts, un visi, kas gribētu mācīt latviešu valodu saviem
bērniem, vietu dabūt nevar. Iznāk tā, ka esi spiests
pārkrievoties vai sēdēt mājās. Apstākļu spiesta, mana mazmeita
iet krievu bērnudārzā un runā gan latviski, gan krieviski, bet
tā, ka nevar saprast ne latviski, ne krieviski. Es un mana meita
gribam, lai mūsu jaunā paaudze zinātu, ka dzīvo Latvijā, runātu
un domātu latviski. Lūdzu, palīdziet Daugavpilij pamazām atgūt
latviešu valodu!”
Vai tie nav traģiski vārdi savā dzimtenē? Vai tā nav
traģēdija?
Jāsaka atklāti: tā jau nav tikai valodas problēma, ja mazs
bērniņš spiests apmeklēt bērnudārzu, kurā runā nevis dzimtajā,
bet citā valodā. Tādējādi atpaliek arī viņa psiholingvistiskā
attīstība. Jau 1.klasē šī atpalicība sasniedz apmēram 2 gadu
starpību ar tādu bērnu, kam bijušas normālas mācīšanās iespējas
dzimtajā valodā. Kā redzat, problēmu, ar kurām būs jāsaskaras
jaunajam izglītības ministram, ir ārkārtīgi daudz. Pazīdams Andri
Piebalgu jau kopš studiju gadiem, nevaru piekrist iepriekšējā
runātāja deputāta Ščipcova apgalvojumam, ka Piebalga kungs jau nu
nekādā gadījumā neesot ideju ģenerators, taisni pretēji– ar visu
savu līdzšinējo darbību izglītības laukā viņš esot pierādījis
pretējo.
Strādājot Valmierā par skolas mācību pārzini, pēc tam par
direktoru, viņš bija viens no pirmajiem, ja ne pats pirmais
Latvijā, kas jau tajā laikā, kad bija ļoti grūti panākt, tā
teikt, “no apakšas” izmaiņas mācību procesa norisē un saturā, to
darīja. Viņš bija viens no pirmajiem Latvijā, kas ieviesa
diferencētu apmācību savā skolā, respektīvi, izveidoja humanitāra
novirziena klases. Tāpat viņš izmainīja arī mācību laika ilgumu
un centās daudzos priekšmetos izmainīt mācību saturu. Tas, ka
Piebalga kungs ir jauns, ka viņam ir Kristus vecums, runā tikai
par labu viņam. Arī to, ka viņš ministrijā ir strādājis samērā
neilgu laiku, es uzskatu par pozitīvu faktoru. Viņš ir strādājis
pietiekami ilgi, lai iepazītu ministriju un galvenās problēmas,
un pietiekami maz, lai neiestigtu tanī muklājā. Tik tiešām,
pašreiz es šādā vārdā gribu dēvēt Izglītības ministriju. Ja Andri
Piebalgu ievēlēs par izglītības ministru, esmu pārliecināts, ka
viņa pieeja izglītības jautājumu risināšanai nekādā gadījumā
nebūs dogmatiska. Andris Piebalgs prot trīs svešvalodas, arī tas
ir zināms pluss. Varbūt nedaudz ar humoru tas, ka viņš pagājušo
gadu ar labām sekmēm veica maratona distanci Rīga– Valmiera.
Domāju, ka tas nav mazsvarīgi, bet rāda, ka viņam pietiek arī
fiziskās izturības, lai strādātu ministra amatā.
Ko es viņam ieteiktu? Pieturēties pie tāda paša varianta, ko
izvirzīja lauksaimniecības ministrs Ģēģers, proti, sākt no
nulles. Respektīvi, ministrijā vajadzētu atbrīvoties praktiski no
visiem darbiniekiem un ministrijas sastāvu komplektēt no
jauna.
Es zinu, ka tie cilvēki, kuri vēl kāps šai tribīnē un varbūt
uzstāsies pret eventuālo ministru, atkal pacels jautājumu par
Rīgas humanitāro institūtu. Es tikai gribu atgādināt, ka šis
humanitārā institūta projekts, kura autori ir arī mūsu deputātu
korpusa vidū, bija ne tikvien absurds, bet saturēja arī ārkārtīgi
daudz melīgu datu, un cienījamais, ja tā varētu teikt, mazākuma
frakcijas vadītājs, kurš bija viens no šā institūta projekta
autoriem, strādādams Latvijas Universitātes Ekonomikas fakultātē
par pasniedzēju, apzināti ielika šajā projektā nepareizus datus
par to, cik studentu mācās krievu plūsmā un cik– latviešu plūsmā,
kā arī cik vispār mācās Ekonomikas fakultātē.
Es jūs visus aicinu atbalstīt Andra Piebalga kandidatūru.
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Laķim.
P.Laķis: Cienījamo priekšsēdētāj! Godātie kolēģi! Es
domāju, ka mums vispirms vajadzētu atcerēties dažus ētiskus
kritērijus. Manuprāt, ja tiek novērtēta kāda cilvēka atbilstība
ieņemamajam amatam, tad tam, kas to dara, pašam jābūt ar zināmu
kompetenci. Šajā sakarībā man ir radušās nelielas pārdomas par
kolēģa Ščipcova vairākām runām mūsu parlamentā.
Piemēram, attiecībā uz skolu sistēmas attīstību neatkarīgās
Latvijas Republikas laikā. Redziet, lai runātu par šādiem datiem,
vajag zināt, ka vēsturniekiem eksistē tāds objekts kā arhīvs.
Pagaidām arhīva materiāli, vismaz vēstures nozarē, tiek uzskatīti
par argumentu ar augstāko ticamības pakāpi.
Šajā gadījumā grūti teikt, vai tas noticis nepilnīgas
informācijas vai citu apstākļu dēļ, bet dati ir acīmredzami
sagrozīti. Ja nav laika savu interesi par Latvijas izglītības
vēsturi apmierināt arhīvā, to var izdarīt, lasot profesora Šildes
monogrāfiju par Latviju no 1920. līdz 1940.gadam.
Otrkārt, par Latvijas Nacionālo teātri. Cik es zinu, sekretariātā
ir iesniegta teātra direktora vietnieka Kalniņa kunga informācija
par šā teātra celtniecību, par to, kas to ir subsidējis, kuri ir
tie krievu kupči, kas piedalījušies, un kādu finansējumu
izdarījusi pilsētas valde, kāpēc šis teātris 1919.gadā bija nevis
nacionālais, bet valsts teātris. Ja šādus faktus lieto
argumentācijai, vajadzētu būt precīziem un mazliet padomāt par
savu kompetenci.
Manuprāt, vērā ņemams arī tas, ka šodien mēs esam nonākuši ļoti
dīvainā situācijā. Ne tikai šeit. Tas pats ir Rīgas pilsētas
padomē, un es ticu, ka vēl daudzās citās mūsu republikas padomēs.
Ir ļoti interesanti vērot, ka mēs runājam tikai par šodienu, un
ir cilvēki, kuri joprojām grib paildzināt šo sistēmu. Bet neviens
neuzņemas atbildību par to, kas novedis mūsu izglītības sistēmu
līdz tādai krīzei. Mani interesē, vai kādreiz kādam atradīsies
arī tik daudz godaprāta, lai atzītu savu vainu. Mēs visi sakām,
ka ir slikti, ļoti slikti, bet neviens ne pie kā nav vainīgs un
arī negatavojas šo vainu atzīt. Es domāju šeit ne jau skolotājus,
augstskolu pasniedzējus vai bērnudārza audzinātājas. Es domāju
tos funkcionārus, kuriem bija reālā vara un kuri mūs tik tālu
noveduši. Es šodien domāju tikai par vienu: vai tā bija apzināta
vēlme veidot apstulbotu jauno paaudzi vai parastā vienaldzība un
absolūta impotence sabiedrisko procesu, protams, arī izglītības,
vadīšanā. Ņemot vērā šo situāciju, mums jārēķinās, ka ministra
amata pildītājs reāli gada laikā radikāli uzlabot situāciju
nespēs. Ir viens ļoti būtisks moments, kas jāņem vērā: lai kā mēs
pārveidotu izglītības sistēmu, saglabājoties tādam zināšanu
statusam, materiālajam un morālajam stāvoklim sabiedrībā, kāds
tas ir šodien, visideālākā Rietumeiropas, Amerikas vai Kanādas
izglītības sistēma neko nespēs glābt. Es domāju, ka mums vispirms
jārēķinās ar realitātēm, un tas, ko es teicu par šo vainas
atzīšanu, nav pašmērķīga vainīgo meklēšana, bet tā ir, manuprāt,
nepieciešama akcija, lai šos pilsoņus nepielaistu pat tuvumā
sabiedrības pārvaldei, izglītībai un citām sfērām.
Attiecībā uz ministra kandidātu es domāju, ka viņa kompetence un
programma ir izvērtēta mūsu komisijā, tie divpadsmit cilvēki, no
klātesošajiem piecpadsmit, kas balsoja, iesaka jums, cienījamie
kolēģi deputāti, balsot par pašreizējo izglītības ministra amata
pretendentu, jo esmu pārliecināts, ka šis cilvēks gan pēc savas
pietiekami lielās pieredzes izglītības darbā, gan pēc
kompetences, gan arī pēc godīguma attieksmē pret darbu spēs
pildīt savus uzdevumus tajā tumsā un tajā bezjēdzīgi izveidotajā
sistēmā, kāda pašlaik ir mūsu izglītības pārvaldē, un es ceru, ka
viņam izdosies pirmā gada laikā ne tikai radikāli pārveidot
pārvaldes aparātu, bet arī dzīt pirmos asnus, lai latviešu un
citu etnisko grupu izglītības sistēmu varētu vadīt cilvēciski. Es
domāju, ka Jānis Rainis muktu pa gabalu no šīs izglītības
sistēmas, jo nevar salīdzināt to plaukstošo stāvokli, kāds bija
Latvijā 20.gadu vidū, un to tumšo bezdibeni, kāds šodien ir
izglītības sistēmā.
Priekšsēdētājs: Vārds
deputātam Smoļukam.
A.Smoļuks: */Cienījamie kolēģi! Šodien mūsu parlaments par
tautas izglītības ministru apstiprina visjaunāko ministru no
tiem, kas jau apstiprināti, un arī tiem, ko apstiprinās. Taču tas
nenozīmē, ka šis amats un šī nozare mūsu valstī būtu pati
vienkāršākā.
Kā pret cilvēku man personīgi nav nekādu pretenziju. Es Piebalga
kungu ļoti slikti pazīstu kā personību, kā cilvēku, taču pirmā
pazīšanās atstājusi labu iespaidu. Kas mani pievelk? Tas, ka
jaunais ministrs droši lems visus jautājumus, ar kuriem mēs,
praktiskie darbinieki, pie viņa griezīsimies. Tāpēc, ka es zinu,
cik daudz jāmin iestāžu sliekšņi.
Taču es gribu dot informāciju jaunajam ministram pārdomām, vispār
visai ministrijai. Ko mēs nevaram pieņemt, un kas mūs dara
uzmanīgus? Man liekas, ka šai sarežģītajā periodā Tautas frontes
frakcija nav nopietni padomājusi, likdama jaunam cilvēkam būt par
pārbūves ķīlnieku. Tāpēc man vienkārši žēl, ka viņam uzlikta tik
smaga nasta, atbildības nasta par pagātni. Taču, domāju, tas ir
pārvarams.
Ko mēs pavisam nevaram pieņemt? Kad uzstājās Godmaņa kungs ar
savu programmu, es šo jautājumu mēģināju uzdot. Es šo jautājumu
uzdevu arī Piebalga kungam: uz kādiem principiem Latvijā tiks
pārveidota izglītības sistēma? Godmaņa kungs savā programmā
teica, ka tautas izglītība attīstīsies uz politiskās
izskaidrošanas un konkrētās izglītošanas principiem. Ja tas tā,
ja esmu pareizi sapratis, tad tas ir ļoti tālas un ļoti svaigas
audzināšanas etaps. Tāda audzināšana uz politiskās audzināšanas
un konkrētās izglītošanas pamatiem mums bija kopš Staļina laikiem
Savienībā un Hitlera laikā Vācijā. Es ļoti vēlētos, lai nebūtu
dzirdējis šo apgalvojumu vai būtu kļūdījies.
Otrais. Izglītību republikā mēs gribam pārkārtot tikai uz pašu
programmām, pašu mācību grāmatām un visu citu tikai pašu. Tas man
liek būt uzmanīgam. Kāpēc? Tāpēc, ka šodien, šinī minūtē mēs
neesam gatavi izmantot ne mūsu programmas, ne mūsu mācību
grāmatas. Manās rokās nesen bija pavisam jauna vēstures mācību
grāmata. Tās pirmajā lappusē karte, kas rāda, ka mūsu, tas ir,
Latvijas pamatiedzīvotāju, tālie senči dzīvojuši gandrīz vai
Urālos, kad vēl pat slāvu nav bijis, un ka Ļeņina kalnos Maskavā
atrastas mūsu tālo senču atliekas. Nākamā karte liecina, ka slāvi
tos no šīm vietām izspieduši. Tas nozīmē, ka jau tad slāvi bija
iekarotāji, kas mazās tautas padzinuši nezin kur. Uz tādām
idejām, es domāju, mūsdienu apmācības sistēmu veidot nevar.
Kas vēl? Šeit daudz runāja par augstskolām, ka vietējam krievu
cilvēkam nav, lūk, šķēršļu studijām augstskolās, tika izteikti
aizvainojumi, ka daudzās augstskolās nevar mācīties
pamatiedzīvotāji. Es gribu izteikt savus iebildumus, lūk, kādā
plānā. Aizpērn mums, skolu direktoriem, bija izsūtīti plānu
uzdevumi mācību iestādēm. Tajos bija šādas ziņas: universitātes
sešās fakultātēs krievu skolu abiturientus uzņēma pa pusgrupai,
tas ir 12–13 cilvēkus, tikai Ķīmijas fakultātē, kā bija atzīmēts
šajā dokumentā, uzņemta vesela grupa– 26 cilvēki. Pēc tam mums
pārtrauca dot dokumentus ar konkrētiem skaitļiem. Paskatīsimies.
Jau eksistē prakse, ka pamatiedzīvotājus aicina pat bez
eksāmeniem iestāties institūtos, par kuriem bija runa, uz
atvieglotiem noteikumiem uzņēma, kamēr cittautieši lika eksāmenus
kopējā konkursa kārtībā visā Savienībā. Liekas, ka šī informācija
dod pamatu pārdomām.
Šeit daudz strīdas, pat tāda doma izskanēja, ka krievu humanitārā
augstskola, atkal atgriežos pie tās,– absurds. Droši vien absurds
domāšanā ir uzskatīt, ka krievu cilvēka vieta mūsu republikā– būt
tehniskajai inteliģencei, bet neaizņemt juristu, mākslinieku,
rakstnieku amatus, būt radošajās savienībās un tā tālāk. Un
domāju, ka tieši absurds un traucējumi domāšanā ved uz līdzīgiem
spriedumiem.
Es domāju, šodien mēs pirmām kārtām, runājot par tautas
izglītību, prātā paturam bērnus, tieši bērnus, jo bērnībā tiek
likti pamati ne tikai zināšanām, bet arī pasaules uzskatam. Tāpēc
vēlētos, lai mūsu tautas izglītības ministrija domātu par to, ar
kādām zināšanām, ar kādu pasaules uzskatu apbruņosim mūsu augošo
paaudzi. Un galvenais, protams, nav tajā shēmā, kura vakar tika
apspriesta komisijā, nav tas, pēc kādas struktūras strādās
ministrija, bet darba saturā. Un vēlētos, lai mūsu bērni augtu un
nezinātu, kas ir nacionālais naids, kas ir nacionālā cīņa, lai
viņi neskatītos, kas ir kas, lai augtu par normāliem ļaudīm,
bagātinātos ar vispārcilvēciskām vērtībām un katru vērtētu tieši
par vispārcilvēciskajām vērtībām, lai katrs ne tikai vārdos, ne
tikai uz papīra, bet tiešām justu, ka viņam ir kopīgas ar visiem
un vienādas tiesības. Un lai šīs tiesības būtu garantētas visiem.
Paldies par uzmanību./
Priekšsēdētājs: Ir
ienākušas vairākas zīmītes sakarā ar izziņu par referātu.
Acīmredzot šajā runā bija kaut kas aizskarošs. Deputāti raksta.
Izziņām sakarā ar deputāta Smoļuka runu es došu vārdu pēc
debatēm. Tagad turpināsim debates. Deputāta Šapovālova vietā
frakcija nolēmusi dot vārdu deputātam Bukam.
S.Buka: */Cienījamo priekšsēdētāj, cienījamie deputāti!
Tautas izglītība ir sfēra, kas skar mūs visus, tajā mēs visi sevi
uzskatām par lieliem speciālistiem, jo pastāvīgi paaugstinām savu
kvalifikāciju vai nu personīgi, vai caur saviem bērniem un
mazbērniem. Par to, kādu vietu Latvijā tautas izglītība ieņem
starp republikāniskajām prioritātēm, liecina, starp citu, arī
tas, ka šo vienu no svarīgākajiem posteņiem apstiprinām pašās
saraksta beigās. Vai tas neliecina par vārdu atšķirību no
darbiem? Vārdi un darbi kā vienmēr pie mums nesakrīt.
Šodien var pārliecinoši teikt, ka, reorganizējot ministriju pirms
diviem gadiem, tika pieļauta steiga un nepārdomātība, kas liecina
par tā laika darbošanās imitāciju un mēģinājumu tēlot pārbūvi.
Pirmām kārtām tas attiecas uz profesionāli tehniskās un speciālās
izglītības sistēmas pārkārtošanu. Skolas, profesionāli tehniskās
mācību iestādes un augstskolas atspoguļo situāciju republikā kā
zem palielināmā stikla un reizē nosaka situāciju daudzus gadus uz
priekšu. Kāda šodien ir skola, tāda rīt būs sabiedrība. Ja
indīgas sēklas šodien iesētas skolā, tās nākotnē dos indīgus
asnus sabiedrībā.
Pēdējā laikā republikas tautas izglītībā radusies virkne
problēmu, kas rada bažas daudziem tās iedzīvotājiem. Konkrēti tas
attiecas uz krievu skolu beidzēju orientāciju uz tehniskajām
specialitātēm profesionāli tehniskajās skolās, tehnikumos un
augstskolās, bet to skolu beidzējus, kur latviešu mācību valoda,–
pirmām kārtām uz humanitārajām specialitātēm, kas var novest pie
mūsu sabiedrības noslāņošanās.
Līdzās tam augstskolās iezīmējusies tendence samazināt apmācāmo
skaitu plūsmās ar krievu mācību valodu, tas pats draud
izplatīties arī tehnikumos un profesionāli tehniskajās skolās.
Lielā mērā mākslīgi tika radīta problēma steidzīgai divu plūsmu
skolu sadalīšanai, kas pārvērtās politiskā problēmā un saasināja
starpnacionālās attiecības republikā.
Apstākļos, kad uzņēmumi un organizācijas pāriet uz saimniecisko
aprēķinu, bet republikas uz tirgus attiecībām, bet nav valsts
programmas mācību iestāžu aizsardzībai, tas var novest jaunatni
un pašas mācību iestādes pie sociālās neaizsargātības. Īpaši tas
attiecas uz to mācību iestāžu beidzējiem, kuri pirmām kārtām
stāsies tā sauktās nenodarbinātās jaunatnes rindās, bet, atklāti
sakot, bezdarbniekos. Republikas pedagogi ar apmierinājumu uzņēma
valsts sabiedrisko orgānu formēšanos izglītības vadīšanai, taču
nav apmierināti ar, piemēram, tautas izglītības republikāniskās
padomes aktivitātēm, kuras viens no vadītājiem ir ministra
šodienas pretendents. Mani mulsina tas, ka principiāli jaunos
izglītības iestāžu darbības apstākļos pretendentam pagaidām pat
vispārīgu ideju līmenī nav atbilžu uz to, kādām metodēm tiks
vadīta tautas izglītība, tāpēc ka iesniegtā programma– tā ir
administratīvo metožu attīstīšana bez pārejas uz finansiāli
ekonomiskām metodēm.
Mūsu republikā ne tikai nav augstākās izglītības attīstības
valsts programmas, kas ir mantojums no iepriekšējās Augstākās
padomes un īpaši no Ministru padomes, bet ir pietiekami
atbildīgas personas, kas uzskata, ka vispār nav vajadzīgas
strukturālas apakšvienības, kas realizētu valsts intereses un
valsts politiku augstākās izglītības jomā./
Priekšsēdētājs: Es atvainojos, cienījamo deputāt! Visu laiku
saņemu pretenzijas.
S.Buka: Pēc reglamenta man ir 10 minūtes.
Priekšsēdētājs: Reglamentā paredzētas 5 minūtes, mēs šobrīd
atļāvām jums runāt ilgāk, jo bija maz runātāju. Bet man sāk nākt
pretenzijas. Deputāti pieprasa, lai visi runātu ne vairāk par 5
minūtēm. Es atļāvu visiem runāt 10 minūtes. Es lūgšu jūs
izteikties īsāk un pabeigt domu. Apspriežot ministra kandidatūru,
runātājiem tiek dotas 5 minūtes, citos jautājumos– 10
minūtes.
S.Buka: */Viena no galvenajām problēmām, kas šodien stāv
tautas izglītības priekšā, ir mācību iestāžu materiāli tehniskās
bāzes problēma, kur mūsu atpalicība no Lietuvas un Igaunijas ir
redzama ar neapbruņotu aci. Godīgi sakot, es neapskaužu ministra
pretendentu, tāpēc ka viņam tagad mantojumā tiek valsts budžeta
finansējuma pārpalikums un Ministru padomes un saimniecisko
darbinieku attieksme kā pret apnicīgiem prasītājiem. Tāpēc
griežos pie jaunā Ministru padomes priekšsēdētāja mainīt šo
attieksmi. Tā ir mācību iestāžu sadrumstalotība starp dažādiem
resoriem. Tā ir mākslīgi stimulēta un karsēta mācību iestāžu
politizācija, sarežģījot situāciju tajās. Tā ir skolu
pārslogotība, strādāšana divās un trīs maiņās.
Es uzskatu, ka šodien problēma ir informatīvais vakuums, kādā
atrodas, teiksim, krievu skolu audzēkņi un pasniedzēji. Nav
tautas izglītības avīzes krievu valodā, nav republikā žurnāla
jaunākajiem skolēniem. Domāju, ka tā priekšrocība, kas šodien
daudzas reizes tika piedēvēta pretendentam– jaunība, pieredzes
trūkums –, diezin vai var būt priekšrocība tieši šajā postenī.
Domāju, ka jādod iespēja ministram, pie kura tikko izstrādāta
tautas izglītības uzlabošanas koncepcija un rinda dokumentu,
realizēt šo koncepciju un nest atbildību par to, nevis gājienā
mainīt ministrus.
Un beidzot pēdējais, par ko gribēju teikt,– tā ir korektuma
problēma attiecībās vienam ar otru. Ābiķa kunga uzstāšanās rāda,
ka viņš vēl nejūtas kā oficiāla valsts persona, kas ieņem tautas
izglītības pastāvīgās komisijas sekretāra posteni. Viņa
uzstāšanos frakcijas priekšsēdētāja deputāta Dīmaņa adresē par
Rīgas humanitārā institūta un universitātes datu apzinātu
falsifikāciju, domāju, nepieciešams izskatīt ētikas
komisijā./
Priekšsēdētājs: Jūsu laiks.
Vārds deputātam Seleckim.
V.Seleckis: Cienījamie deputāti! Šobrīd ir laiks, kad mēs
veidojam būtībā jaunu valsti. Veidojam jaunu ekonomiku, jaunu
lauksaimniecību un, kā jūs saprotat, veidojam arī jaunu
izglītības sistēmu. Šai jaunajai izglītības sistēmai ir
nepieciešams radikāli jauns mācību saturs, jauna pārvalde un
vispār arī jauns izglītības modelis un tā tālāk. Un pilnīgi
saprotami un dabiski, ka šādos apstākļos ir nepieciešami arī
jauni cilvēki, kuri ir spējīgi veikt šo ļoti svarīgo darbu ar
pavisam jaunu ievirzi. Tāpēc arī nav jābrīnās, ka mums tiek
piedāvāti ministra amatam cilvēki, kuriem ir neliels gadu skaits.
Ir vajadzīgi cilvēki, kuriem ir radikāli jauna domāšana, pavisam
savādāka attieksme pret pagātni un, es gribētu uzsvērt, kuri ir
gatavi salauzt iepriekšējās varas, partijas– Komunistiskās
partijas veidoto sistēmu. Un es domāju, ka Andris Piebalgs
noteikti varētu būt šāds cilvēks. Viņam ir pietiekami ilga
pedagoģiskā darba pieredze. Viņš ir ieguvis autoritāti skolotāju
vidū, un līdz ar to man nav šaubu, ka mēs viņu varētu šodien
ievēlēt par izglītības ministru.
Es gribētu dažus vārdus teikt par šādu jautājumu. Saprotams, ka
mums un opozīcijas frakcijai vienmēr būs dažādas domas vairākos
jautājumos. Mēs varam diskutēt, taču mani pilnīgi pārsteidz, ka
opozīcijas frakcija uzstājas un dažkārt izsaka tādas domas, ko
nevar saukt savādāk kā par klajiem meliem. Lūk, tikko mēs
dzirdējām cienījamā skolas direktora Smoļuka uzstāšanos, un par
lielu pārsteigumu es dzirdēju apvainojumu Andrim Piebalgam, it kā
viņa nodoms esot politizēt izglītības sistēmu. Mēs par šo
jautājumu esam ļoti daudz runājuši un sprieduši par to, cik
milzīgu ļaunumu izglītības sistēmai un cilvēku audzināšanai ir
nodarījusi politizēšana. Es droši zinu, ka neviens saprātīgs
cilvēks, arī Andris Piebalgs, nekad nākotnē negatavojas veidot
tādu skolu. Tā arī tika atbildēts komisijas sanāksmē. Bet, lūk,
cienījamais Smoļuks no tribīnes atkal mūs brīdina, ka Andra
Piebalga vadībā varētu veidoties izglītības sistēma, kurai būtu
ievirze uz politiku, šāds paņēmiens ir kaut kas tāds, kas bija
raksturīgs staļinismam un hitlerismam. Es izsaku kategorisku
protestu pret to, ka tiek mēģināts cilvēku apmelot un apvainot,
piedēvēt viņam tādus uzskatus, kādus viņš nekad nav
izteicis.
Es domāju, ka varētu minēt vēl daudz citus piemērus, kur parādās
šāda ļoti, varētu teikt, negodīga attieksme pret saviem kolēģiem
vai arī pret citiem cilvēkiem. Arī diskutēdami, es domāju, mēs
varam palikt vismaz godīgi cits pret citu.
Cienījamie deputāti! Es gribētu uzsvērt vēl vienu tādu domu– lai
cik daudz būtu atkarīgs no Izglītības ministrijas, lai cik daudz
būtu atkarīgs no ministra ieinteresētības un kompetences, es
gribētu, lai mēs saprastu, ka pamats izglītībai– tā ir materiālā
bāze, tā ir nauda, finanses. Tas būs parlamenta rokās, un es
ceru, ka nākotnē mūsu parlaments būs tāds, kurš beidzot pret
izglītību pavērsīsies ar seju un nežēlos tās vajadzībām naudu.
Tāpat es ceru, ka mēs darīsim visu iespējamo, lai nākotnē
izglītība kļūtu par ļoti svarīgu, ļoti dārgu preci. Tad arī mūsu
pašreizējā ministra kandidātam Andrim Piebalgam, kļūstot par
ministru, izdosies radīt tādu izglītības sistēmu, kādai tai ir
jābūt neatkarīgajā Latvijā.
Paldies par uzmanību.
Priekšsēdētājs: Deputāts Kide.
E.Kide: Cienījamie deputāti! Politisko un ekonomisko
notikumu virpulī mūsu tautas atmodas laikā izglītības problēmas
atvirzījušās otrajā un pat trešajā plānā. Bet problēmas– vecās,
neatrisinātās problēmas– jau hroniski ir sakrājušās. Par to
liecina tie daudzie jautājumi, kurus šodien uzdeva ministra
posteņa kandidātam. Bez vecajām, neatrisinātajām problēmām ir
atkal citas– jāveido jauna Latvijas izglītības koncepcija un tā
jāīsteno dzīvē.
Mums, parlamentāriešiem, jārada jaunais tautas izglītības likums
un visa likumu pakete, kas ministrijas aparātam un ministram
jārealizē dzīvē, jārada jauns Latvijas skolas modelis. Un, kā jau
teica iepriekšējais runātājs, es piekrītu, ka visu šo jauno var
iedzīvināt cilvēks, kas pieņem jauno, ģenerē to un virza šīs
jaunās idejas. Es uzskatu, ka Andris Piebalgs ir šāds cilvēks.
Deputāti, teikšu jums godīgi– pirms dažiem gadiem, kad Andris
Piebalgs sāka strādāt Valmieras vidusskolā, viņš, risinot
izglītības problēmas, savas kompetences robežās ieviešot visu
jauno izglītības sfērā, izcēlās tieši ar oriģinalitāti. Es
uzskatu viņu par ļoti konstruktīvas dabas cilvēku, pragmatiskas
dabas cilvēku, kas spēj risināt visas šīs jaunās problēmas. Es
aicinu deputātus balsot par Andri Piebalgu kā par mūsu izglītības
ministru. Un tomēr gribētu jaunajam ministram– es ceru, ka viņu
ievēlēs– dot dažus ierosinājumus.
Pirmais– Latvija izies un Latvijai jāiziet pasaules tirgū. Tādēļ
jāsagatavo tādi kadri, preču ražotāji, kas atbilst šīm prasībām.
Diemžēl profesionāli tehniskā skola šodien Latvijā ir pabērna
lomā un nesagatavo tādus strādniekus, kas varētu atbilst jaunajām
prasībām. Gribas ļoti lūgt jauno ministrijas aparātu un
ministriju atrast profesionālajai skolai, arodskolai, tehnikumiem
kadru sagatavošanas sistēmā attiecīgo vietu, gribētos teikt,
pasaules līmeņa aspektā.
Un otrs. Pašlaik, kad jāievieš jaunās skolas koncepcija, jāveido
jaunais Latvijas modelis, pedagogiem un skolu vadītājiem
ārkārtīgi pietrūkst zinātnieku konkrēta padoma. Diemžēl zinātne
no reālās dzīves ir aizgājusi kaut kur tālu. Es gribētu teikt,
vairāk strādā pati sev nekā skolai. Tāpēc gribētos, lai
zinātnieki palīdzētu skolu vadītājiem un pedagogiem praktiķiem
ieviest jaunās skolas koncepciju. Un pēdējais– ļoti ceru, ka
jaunais ministrs spēs nokomplektēt sev kārtīgu komandu, kurā būs
jauni, radoši cilvēki. Tajā pašā laikā es gribētu griezt vērību
uz to, ka cerams, ministrs nepieturēsies pie vecā stereotipa, ka
viss vecais ir slikts. Arī daudzajiem pieredzējušajiem izglītības
sistēmas kadriem viņš savā komandā atradīs vietu, lai vestu mūsu
izglītību uz priekšu, uz apgaismību. Paldies.
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Tomašūnam. Četri deputāti ir
iesnieguši priekšlikumu pārtraukt debates. Taču, ja pārtraucam
debates, mēs izjauksim frakciju uzstāšanās proporcionalitātes
principu. Vārds vēl jādod diviem no vairākuma frakcijas. Man
nemitīgi pārmet, ka es šo principu īstenoju par sliktu vairākuma
frakcijai. Turpinām debates.
A.Tomašūns: Cienījamais priekšsēdētāj, cienījamie
deputāti! Ļoti patīkami šodien dzirdēt, ka izglītība ir
pievērsusi sev uzmanību šajā parlamentā. Par to liecina gan šis
daudzais debatēs pieteikušos deputātu skaits, gan arī tie
jautājumi, kurus mēs šodien dzirdējām. Tas ir patīkami, jo līdz
šim pastāvošajā sistēmā, kad izglītība dzīvoja, strādāja un
eksistēja, vadoties no pārpalikuma principa, tas vieš zināmas
cerības, ka varbūt turpmāk kādi uzlabojumi tomēr būs. Pārpalikuma
princips izglītībā, pārpildītās skolas, skolotāju dzīvokļi,
algas, kvalifikācijas celšana, stažēšanās, sabiedrības
neaktivitāte un neieinteresētība, skolas patstāvības problēmas,
bērnu tiesību aizsardzība un daudzas citas problēmas ir tas
mantojums, ko mēs šodien mēģināsim nodot Andrim Piebalgam.
Jautājums– vai tas ir daudz, vai maz, ko viņš saņems pūrā?
Problēmu ir daudz, jautājums ir, kāda būs mūsu reālā palīdzība šo
problēmu risināšanā. Galvenais mērķis ir, kā izglītībai Latvijā
iekļūt pasaules izglītības sistēmā, kā panākt, lai mūsu jaunieši,
beiguši skolas, varētu strādāt un dzīvot ne tikai mūsu apstākļos,
bet arī jebkurā pasaules malā iegūt papildu izglītību vai
mācīties tur, lai spētu pacelt tās daudzās problēmas, kuras
Latvijai radušās pēdējos 40 gados. Tā ir galvenā problēma, kurai
ir ļoti tālas perspektīvas. Kā mums dzīvot šajā situācijā, kad
skolotāji paši par sevi cīnās, sabiedrība mēģina atbalstīt, bet
ļoti bieži savas neaktivitātes rezultātā nevar ietekmēt skolas
attīstības procesus. Kad pastāv tāda likumdošana, kas ir
raksturīga tikai netiesiskai valstij, kurā daudzreiz ir vērojams
ne tikai tas, ka rūpējas par cilvēku, bet dažkārt ir vērojams
tieši pretējais– nodara šim cilvēkam pāri. Un līdz šim
pastāvošajā un bijušajā beztiesiskajā valstī skolas nav izņēmums.
Ko šodien darīt– likvidēt visu veco vai to pārveidot, vai veidot
blakus šim vecajam kaut ko jaunu un alternatīvu? Droši vien, tā
rūpīgi apsverot, jaunajam ministram nāksies uzreiz nodarboties ar
visām trim lietām. Daudz ko vajadzēs likvidēt, daudz vajadzēs
palīdzēt tiem, kas mēģina pārvarēt veco, un noteikti atbalstāmi
būs tie cilvēki, kas mēģina radīt vecajām izglītības sistēmām
blakus kādus alternatīvus modeļus. Un tāpēc es uzskatu par tuvāko
uzdevumu, ar ko ļoti sekmīgi varētu, manuprāt, tikt galā Andris
Piebalgs, visnotaļ atbalstīt visas alternatīvās skolas, kas
šobrīd jau veidojas Latvijā. Otrais– maksimāls dažāda veida skolu
piedāvājums skolēniem, studentiem, lai viņi pēc iespējas vairāk
varētu izvēlēties. Pēc deviņgadīgās, šobrīd obligātās skolas
pabeigšanas lai viņi varētu attīstīt savas spējas tajā virzienā,
kurā skolēns to visvairāk vēlas. Kā jūs zināt, tagad šis princips
ļoti bieži tiek pārkāpts. Jāņem vērā tas, ka ministrijas
funkcijas mainās. Tā vairs nebūs tā ministrija, kura agrāk deva
savus norādījumus, instrukcijas un dažādas direktīvas, bet visi
pārējie centās to rūpīgi izpildīt vai arī atrakstīties, ka tas
viss ir izdarīts, taču nedarīja nekā. Šodien funkcijas mainās, un
sabiedrībai ir jāsaprot, ka ļoti daudzas problēmas, par kurām
šodien runāja, vairs nav Izglītības ministrijas kompetencē un
vairs nav Izglītības ministrijas problēmas. Ministrijai būs
jāuzņemas valsts uzraudzības funkcijas, jāskatās, kā tiek
realizētas izglītības tālākās attīstības lielās programmas.
Ļoti nopietna lieta, ar kuru nāksies nodarboties jaunajai
ministrijai, noteikti būs skolotāju kvalifikācijas celšana. Bieži
vien skolotāju kvalifikācijas celšanu nāksies savienot ar to, ka
skolotāji būs jāmāca pat no jauna. Daudzi pārmet, ka Andris
Piebalgs ir jauns. Kā zināms, jaunība nav netikums, drīzāk tā ir
balva un ieguvums cilvēkam, ja viņš ir tik spējīgs, būdams tik
jauns, ja viņam ir tik daudz labu ideju un daudz labu darbu, un
viņš nāk šeit mūsu priekšā. Es piekrītu tiem, kas šodien runāja
par reorganizāciju Izglītības ministrijā, tāpat arī tautas
izglītības nodaļu līmenī. Domāju, ka vajadzētu atbalstīt jebkuras
radikālās tendences jaunā ministra darbā. Es aicinu visus
klātesošos deputātus balsot par Andra Piebalga kandidatūru un pēc
tam nevis aizmirst viņu vai tikai rāt, bet arī ļoti, ļoti daudz
palīdzēt.
Priekšsēdētājs: Paldies, tālāk vārds deputātam
Seikstam.
A.Seiksts: Cienījamie deputāti! Es nebiju gatavojies
šodien runāt, jo uzskatu, ka deputāts Seleckis, deputāts Ābiķis
un daudzi citi deputāti, kas runāja, ir kompetentāki par mani
Piebalga personas raksturošanā. Taču atsevišķu deputātu
uzstāšanās spiež mani trīs minūtes pavadīt šeit, tribīnē. Ko es
gribu teikt?
Pirmkārt, mana darba mūža lielākā daļa ir aizritējusi skolā, esmu
strādājis līdzšinējās ministres Kārkliņas vadībā un varu
salīdzināt no ierindas skolotāja viedokļa. Es būšu laimīgs,
pirmoreiz redzot ministra postenī zinātniski domājošu cilvēku.
Un, ja cienījamā opozīcija rūpētos nevis par to, kā par katru
cenu protestēt, bet par to, lai ministru posteņos būtu kompetenti
cilvēki, tad šis ir tas gadījums, kad būtu jābalso tikpat
vienbalsīgi kā par cienījamā Paula personu. Tas ir pirmais.
Otrais– es ceru, ka beidzot šā ministra personā mēs sagaidīsim
skolas patiesu deideoloģizāciju. Mēs komisijā uzstādījām arī
jautājumu par Latgali, un man bija ļoti patīkami dzirdēt un arī
no citiem avotiem ievākt ziņas par to, ka Piebalga kungs jau
pirmajās dienās, vēl nebūdams ministrs un nebūdams pārliecināts,
ka būs ministrs, sāka ievākt informāciju un praktiski risināt šo
jautājumu. Cienījamie deputāti, es vēlreiz gribu atkārtot ar visu
atbildības izjūtu un jūs aicināt: pārtrauksim pagaidām runas par
Rīgas humanitāro institūtu. Es citā ampluā un citā vietā runāju
par šo jautājumu. Ja jūs, Piebalga kungs, tiksit ievēlēts un
iecelts par ministru, piedodiet, taču es būšu varbūt radikāls,
bet teikšu tā– es protestēšu pret šā jautājuma pacelšanu
ministrijas līmenī, iekams Rēzeknē nebūs augstskolas, iekams
Latgalē nebūs atjaunota augstākās izglītības sistēma, iekams
Latgalē būs kaut daži desmiti bērnu, kuriem nav iespēju mācīties
latviešu valodā. Es domāju, ka šā jautājuma cilāšana ir ne tikai
nevalstiska, bet tā ir arī zināmā mērā pseidoideoloģiska, tāpēc
es lūdzu šo jautājumu turpmāk necilāt, jo, tiklīdz tas tiks
izvirzīts, Latgales deputāti celsies un protestēs. Rēzeknei ir
vajadzīga augstskola, ja jūs patiesi gribat valstiski risināt šos
jautājumus.
Un pats pēdējais. Cienījamais deputāt Smoļuk! Es pilnīgi
pievienojos deputāta Laķa prasībai: ja mēs uzstājamies Latvijas
auditorijas priekšā, ja mēs vēl neesam apnikuši Latvijas
radioklausītājiem, tad mums ir jābūt objektīviem. Ja jūs minat
piemērus par to, kādas kartes un kur publicētas, tad es jums
pateikšu tikai vienu– jums ir jāizlasa Maskavas akadēmiķa
Toporova un Ivanova darbi, kuri nav Latvijas Tautas frontes
locekļi, bet kuru darbos ir pateikts, kur balti un slāvi bija
apmetušies. Paldies par uzmanību.
Priekšsēdētājs: Mums vēl ir pieteikušies runāt deputāti
Preinbergs, Endele, Beskrovnovs un Jagupecs. Bija priekšlikums
pārtraukt debates. Pagaidiet acumirklīti. Deputāts Jagupecs ļoti
lūdz, lai mēs viņam tomēr dotu iespēju uzstāties 5 minūtes.
(Troksnis zālē.) Vai ļausim runāt vēl vienam
deputātam?
Jūs ierosināt balsot par debašu pārtraukšanu. Es domāju, ka
acīmredzot balsosim ar elektronisko iekārtu. Mums laikam vispirms
jāreģistrējas. Jā, deputāts Jagupecs gribēja kaut ko teikt. Tātad
reģistrēsimies. Jā, tā vēl nav īstā balsošana.
J.Jagupecs: */Cienījamo
priekšsēdētāj! Es 10.30 iesniedzu zīmīti ar lūgumu dot vārdu par
otro kandidātu. Tad tikko sāka apspriest jautājumu par pirmo
ministra pretendentu./
Priekšsēdētājs: */Cienījamo deputāt! Visas zīmītes tiek
saņemtas, saraksts dots caur sekretariātu. Tas nozīmē, ka
sekretariāts dod sarakstu, es dodu vārdu. Pie tam, tā kā deputāti
man izteikuši dažas pretenzijas, man jāievēro proporcionalitātes
princips. Šo principu es ievēroju, un es prasīju deputātiem dot
vārdu./
J.Jagupecs: */Lieta tā, ka jautājums par izglītības
ministru, man liekas, ir tik ārkārtīgi svarīgs, no tā, kā būs
izveidota izglītības sistēma, atkarīga republikas nākotne. Man
liekas, jādod vārds katram./
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Ābiķim.
Dz.Ābiķis: Man ir tikai mazs komentārs par iepriekšteikto. Es
iesniedzu veselu sarakstu debatētāju nevis šodien pulksten 10 no
rīta, bet jau pirms divām dienām.
Priekšsēdētājs: Tālāk Dobeļa kungs sniegs informāciju par to,
kādā veidā sekretariātā nokļūst pieteikumi.
J.Dobelis: Man tiešām ir jāsaka, ka es pirms dažām dienām
saņēmu vairāk nekā 20 pieteikumu debatēm tieši par izglītības
minis-tra kandidatūru, un man tie visi bija salikti tādā kārtībā,
kādā es tos esmu saņēmis.
Priekšsēdētājs: Biedri deputāti! Es kā sēdes vadītājs nevaru
nevienam ne atļaut, ne arī liegt vārdu. Kā parasti šīs
domstarpības ir jāizšķir balsošanas ceļā. Mēs esam jau
reģistrējušies. Kurš ir par debašu pārtraukšanu? Kurš– pret?
Kurš– atturas? Mēs taču tikko reģistrējāmies. Bija 132 deputāti.
Vēl ienāca cilvēki? Labi, reģistrēsimies vēlreiz! Kā mēs nolēmām,
es lūdzu Augstākās padomes namā dot zvanu, jo tūlīt sāksies
balsošana, lai visi deputāti nāk uz mūsu zāli.
Vai visi paspēja reģistrēties? Rezultāts– 138 deputāti. Vai kādam
nedarbojas pults? Tātad piedalās 140. Un tagad izteiksim savu
attieksmi par debašu pārtraukšanu, par, pret vai atturoties.
Lūdzu, rezultātu! Ar vairākumu tiek nolemts debates pārtraukt.
Man gan šeit ir zīmītes, kas neattiecas uz debatēm. 3 deputāti–
deputāts Smoļuks, deputāts Bērzs un deputāts Indulis Bērziņš, kā
arī deputāts Ābiķis lūdz vārdu īsai izziņai. Mēs vārdu īsai
izziņai no rīta devām arī deputātam Aleksejevam. Uzstāšanās
laiks– viena minūte.
Tātad– deputāts Smoļuks, viņam izziņa. Es saku– 1 minūti. Tagad
nav balsošana. Mēs pabeidzām debates, un man šeit ir zīmītes, uz
kurām man ir jāatbild.
A.Smoļuks: */Cienījamie kolēģi! Ne attaisnoties es nāku.
Es lūgtu uzmanīgi klausīties, kad uzstājas. Savas uzstāšanās
laikā es redzēju, ka gandrīz visa zāle nodarbojās ar savām
lietām, droši vien slikti mani dzirdēja. Tas viens. Cits. Šie
mani vārdi visumā nebija adresēti tieši ministram, Piebalga
kungam. Tās bija manas pārdomas par izglītības attīstību Latvijā
vispār. Manu pārdomu avots bija Godmaņa kunga vārdi, ja jūs
dzirdējāt, es tieši uz Godmaņa kungu atsaucos, tā ka, kungi vai
biedri, vajag uzmanīgāk klausīties. Es protestēju pret
pastāvīgajiem mūsu apvainojumiem. Un man ļoti nepatīk, ka šeit no
tribīnes komentē mūsu uzstāšanos. Mēs visi esam deputāti, mums
visiem ir vienādas tiesības. Un es lūgtu nekad vairs nekomentēt
vienam otru, vēl jo vairāk– neaizskart deputātu cieņu./
Priekšsēdētājs: Paldies. Tikai es gan teicu, ka debates
jebkurā gadījumā ir runu apspriešana, viedokļu apmaiņa. Vārds
izziņai deputātam Bērzam.
A.Bērzs: Es gribēju izteikt līdzjūtību deputātam Smoļuka
kungam sakarā ar viņa mēģinājumu dot kritisku Latvijas vēstures
mācību grāmatas izvērtējumu, jo ar to parādījās viņa nekompetence
Krievijas vēstures jautājumos. Šajā sakarā es ieteiktu Smoļuka
kungam iepazīties ar Maskavā izdoto rakstu krājumu
“Balto-slavjanskije issļedovaņija” un tajā ievietoto Maskavas
profesora Toporova rakstu, no kura viņš konstatētu, ka Maskavas
apgabalā līdz 13.gadsimtam dzīvoja baltu cilts goļādi, par ko
liecina 400 toponīmu, kurus minējis Toporovs. Vārda “Moskva”,
“Moskova” sakne ir baltu cilmes un cēlusies no vārda
“Mazguve”.
Priekšsēdētājs: Paldies. Izziņai vārds deputātam Indulim
Bērziņam. Un līdz ar to beigsim, ja? Jautājumus par vēsturi, es
domāju, mēs noskaidrosim komisijā, mēs varēsim padiskutēt.
I.Bērziņš: Tā kā šī tribīne prasa lielu atbildību, es
aicinātu tomēr savus kolēģus no abām frakcijām neizmantot to
nacionālā naida kurināšanai. Nupat mēs dzirdējām deputāta Smoļuka
uzstāšanos par to, ka Latvijas augstskolu fakultātēs tiek uzņemti
studenti pēc nacionalitātes. Es gribu apgalvot, ka nevienā
fakultātē netika, netiek un netiks uzņemti studenti pēc viņu
nacionalitātes, bet tiem, kas līdz pirmajam kursam nav paspējuši
iemācīties krievu valodu (runa bija par Universitāti), tiek dota
vēl viena priekšrocība. Tas ir svarīgi, es gribētu, lai mani
dzird arī krievu jaunieši, kas klausās. Ir dota vēl viena
priekšrocība– iespēja kārtot iestāju eksāmenus krievu valodā.
Deputāts Smoļuks, būdams izglītības darbinieks, to nevarēja
nezināt. Nacionālos kadrus ārpus republikas augstskolās uzņem jeb
atlase notiek ne pēc nacionālā principa.
Un pats pēdējais. Es gribētu uzsvērt, ka jau gadu centīgi tiek
izplatītas baumas, ka Juridiskajā fakultātē netiks uzņemta krievu
plūsma. To uzdzirdējis, kārtējo reizi konsultējos ar Juridiskās
fakultātes mācību spēkiem, un viņi man apgalvoja, ka šajā plūsmā
visās– gan dienas, gan vakara, gan neklātienes– nodaļās tika,
tiek un tiks uzņemti. Tā ka tas, ko mēs dzirdējām, bija klaja
falsifikācija.
Priekšsēdētājs: Paldies.
Tagad pietiks. (Troksnis zālē.) Jā, es saprotu, jums bija
izziņas materiāls par Rīgas humanitāro institūtu. Varbūt to
izskatīsim individuālā kārtā vai jūs publicēsit, vai iesniegsit
deputātu komisijā.
Dz.Ābiķis: Man vārdu deva.
Priekšsēdētājs: Jā, es jūtos vainīgs, bet ļoti īsi, Ābiķa
kungs.
Dz.Ābiķis: Pavisam īsi centīšos atbildēt uz deputāta Bukas
apgalvojumu, ka esmu sniedzis nepareizas ziņas. Lūk, dokuments,
ko ir parakstījusi LVU profesore Vadības un ekonomiskās
informācijas fakultātes dekāne. Citēju: “Starp citu, Rīgas
humanitārā institūta projektā uzrādītie skaitļi par uzņemto
studentu skaitu LVU Vadības un ekonomiskās informātikas fakultātē
ir viltoti. Tur teikts, ka Ekonomikas, informācijas, matemātiskās
apstrādes organizācijas fakultātē uzņem 50 cilvēkus un no tiem 25
dienas nodaļā, bet ekonomiskās kibernētikas specialitātē– 25. Tas
neatbilst patiesībai. 1988./89.mācību gadā šajā specialitātē
uzņēma 75 studentus, no tiem 50– dienas nodaļā, 25 studentus
uzņēma ekonomiskās kibernētikas specialitātē un 25– ražošanas
ekonomikas un organizācijas specialitātes vakara nodaļā!” Un tā
tālāk. Kā tad ir ar krievu valodā runājošo iedzīvotāju iespējām
iegūt ekonomiskās zināšanas mūsu republikā? Šeit gribu piedāvāt
statistiku. Vispirms par Vadības un ekonomiskās informātikas
fakultāti. Es tūlīt beigšu.
Priekšsēdētājs: Tā jūsu minūte beigusies.
Dz.Ābiķis: Šajā fakultātē uz 1989.gada 1.septembri mācās 627
studenti, no tiem 412 krievu apmācības grupās un 215– latviešu
apmācības grupās. Dienas nodaļā latviešu apmācības grupās mācās
175, bet krievu– 206 studenti. Ekonomikas fakultātē ekonomikas un
sociālās plānošanas specialitātē uz šo pašu datumu mācās 796
studenti, no tiem krievu apmācības grupās– 461, bet latviešu–
335. Krievu apmācības plūsmā dienas nodaļā mācās 122 studenti,
bet latviešu– 116. Un tā tālāk.
Priekšsēdētājs: Paldies. Tātad mums ir savs viedoklis
par
ministra amata pretendentu. Domāju, ka mēs esam pietiekami daudz
klausījušies statistiku no abām pusēm, lūdzu turpmākās diskusijas
par izglītības sistēmas plūsmām turpināt komisijās, kur katrs
cits citam atspēkosim vai pierādīsim savu faktu pareizību.
Tagad vēlreiz reģistrēsimies. Man liekas, ka kāds deputāts ienāca
mūsu izziņas laikā zālē. Lūdzu rezultātu.
Ir ienākuši trīs pieprasījumi, zem kuriem ir vairāk nekā 20
deputātu parakstu, balsot, paceļot kartītes, nevis ar
elektronisko sistēmu. Tāpēc lūdzu sagatavot balsošanas kartītes.
Balsu skaitīšanas komisijai sagatavoties. Lūdzu deputātus izteikt
savu attieksmi, balsojot par to, lai apstiprinātu Andri Piebalgu
par Latvijas Republikas izglītības ministru. Mazākuma frakcija,
acumirklīti! Atkārtosim vēlreiz balsošanu, jo tās laikā frakcija
paziņoja, ka grib redzēt sarakstu. Tie, kas nav nolaiduši, turiet
rokas ar kartītēm, bet tie, kas nav pacēluši, paceliet. Kas par?
Kas pret? Kas atturas?
I.Ozols: Atļaujiet ziņot balsu skaitīšanas rezultātus.
Par– 110, pret– 32, atturas– 1.
Priekšsēdētājs: Līdz ar to apsveicu Andri Piebalgu kā
Latvijas Republikas izglītības ministru. (Aplausi.)
A.Providenko: */Par reglamentu. Cienījamo priekšsēdētāj!
Kārtējo reizi griežos pie jums ar lūgumu. Jūs pastāvīgi pārkāpjat
sēdes vadīšanas reglamentu, tas ir, piesavināties sev tiesības,
kas jums nav dotas. Trīs pārkāpumi izsauca sašutumu zālē.
Pirmkārt, reglamentā paredzētas 5 minūtes ministra apspriešanai,
izziņām, laiks uzstāšanām tiek dots pēc jautājumu izskatīšanas.
Tādā veidā, pārkāpjot reglamentu, jūs graujat Augstākās padomes
gribu un mēģināt to vadīt. Bet tādas tiesības priekšsēdētājam nav
dotas. Viņam nav vairāk tiesību kā jebkuram deputātam, viņam ir
vienkārši vairāk pienākumu. Tāpēc es no jums pārliecinoši prasu
nepārkāpt reglamentu./
Priekšsēdētājs: */Es jau teicu par šīm 10 minūtēm, kuras
pārkāpa paši deputāti, ka es tagad nospiedīšu zvanu. Par to mēs
norunājām./
Cienījamie deputāti! Ministru padomes priekšsēdētājam vēl ir
ministru kandidatūras, kuras viņš gribēja apstiprināt šodien, bet
sakarā ar to, ka pulksten 17.00 ir paredzēta Augstākās padomes
Prezidija sēde, mums nāksies šo jautājumu atlikt uz nākamo sēdes
dienu, tas ir, uz nākamo otrdienu. Mēs aizvakar jau vienojāmies,
ka nākamā plenārsēde notiks otrdien pulksten 10.00. Man ir lūgums
arī tās komisijas locekļiem, kura vakar sapulcējās un kurai
jārunā ar streiku komitejas un armijas pārstāvjiem, pienākt pie
Prezidija galda uz nelielu sarunu. Vēl vārdu lūdz deputāts
Dinevičs.
J.Dinevičs: Cienījamie kolēģi! Tautas frontes frakcijas sēde
otrdien plkst. 9.00 šajā zālē.
Priekšsēdētājs: Paldies, uz redzēšanos un priecīgu nedēļas nogali!