Projekts: Valsts pārvaldes iestāžu nodarīto zaudējumu aprēķināšanas un atlīdzināšanas likums
Saeimas dok. Nr.3002; likumprojekts Nr.931
Tieslietu ministrijas izstrādāts, Ministru kabineta 2004.gada
7.septembra sēdē akceptēts (prot. Nr.52; 7.§) un 10.septembrī
iesniegts Saeimas izskatīšanai
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi
1.pants. Likuma mērķis
Likuma mērķis ir nodrošināt personai Latvijas Republikas Satversmē noteiktās tiesības uz atlīdzinājumu par mantisko zaudējumu vai personisko kaitējumu, arī morālo kaitējumu (turpmāk – zaudējums un zaudējuma atlīdzinājums), kas tai nodarīts, izdodot prettiesisku valsts pārvaldes iestādes (turpmāk Š iestāde) administratīvo aktu vai veicot prettiesisku faktisko darbību vai bezdarbību, vai saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 85. vai 86.pantu atceļot administratīvo aktu.
2.pants. Likuma darbība
(1) Likums nosaka:
1) zaudējuma atlīdzinājuma pamata un tā apmēra noteikšanas
vispārīgos priekšnoteikumus;
2) kārtību, kādā iestāde:
a) pieņem lēmumu par zaudējuma atlīdzinājumu,
b) nodrošina uz naudas maksājumu vērsta iestādes lēmuma vai
tiesas nolēmuma par zaudējuma atlīdzinājuma izpildi,
c) izvērtē zaudējuma atlīdzinājuma gadījumus.
(2) Likums neattiecas uz kārtību, kādā zaudējuma
atlīdzinājumu par personai nodarītajiem zaudējumiem izmaksā
saskaņā ar likumu “Par izziņas iestādes, prokuratūras vai tiesas
nelikumīgas vai nepamatotas rīcības rezultātā nodarīto zaudējumu
atlīdzināšanu”.
3.pants. Tiesības uz zaudējuma atlīdzinājumu
Personas tiesības uz zaudējuma atlīdzinājumu noteiktas Administratīvā procesa likumā.
4.pants. Zaudējuma atlīdzinājuma finansēšanas avoti
Zaudējumu atlīdzina no:
1) valsts budžeta līdzekļiem;
2) pašvaldības budžeta līdzekļiem;
3) citas atvasinātas publiskas personas budžeta līdzekļiem;
4) tādas iestādes budžeta līdzekļiem, kurai ir savs patstāvīgs
budžets, kas neietilpst nevienā no šā panta 1., 2. vai 3.punktā
minētajiem budžetiem (turpmāk – iestādes patstāvīgā budžeta
līdzekļi), ja iestāde zaudējumus ir nodarījusi jomā, kurā tā ir
darbojusies šī budžeta ietvaros.
II nodaļa
Zaudējuma atlīdzinājuma pamata un apjoma noteikšana
5.pants. Darbība un bezdarbība
(1) Iestāde zaudējumu var
nodarīt gan ar darbību, izdodot prettiesisku administratīvu aktu
vai veicot prettiesisku faktisku rīcību, gan bezdarbību, ja
iestādei bija pienākums rīkoties, bet tā prettiesiski to nav
darījusi.
(2) Turpmāk šajā likumā ar jēdzieniem “darbība” un “rīcība”
tiek saprasta arī bezdarbība.
6.pants. Cietušais un tiešais zaudējums
(1) Tiesības uz zaudējuma
atlīdzinājumu ir tikai cietušajam, t.i., personai, kas ir
administratīvā akta adresāts vai trešā persona Administratīvā
procesa likuma izpratnē, kā arī personai, pret kuru ir tieši
vērsta vai kuru tieši skar faktiskā rīcība.
(2) Cietušais ir arī persona, kas ir iestādes prettiesiskas
rīcības dēļ bojā gājušas personas tuvinieks.
(3) Zaudējums šā likuma izpratnē ir tāds zaudējums, kas
cietušajam ir radies iestādes rīcības tiešā rezultātā. Šīs
rīcības turpmākās sekas par zaudējumu tiek uzskatītas tikai tādā
gadījumā, ja starp iestādes rīcību un sekām pastāv cēloņsakarība
un iestāde tās paredzēja vai tai vajadzēja tās paredzēt.
7.pants. Cēloņsakarība
Tiesības uz zaudējuma atlīdzinājumu pastāv tikai tādā gadījumā, ja zaudējums personai ir radies tieši tādēļ, ka iestādes rīcība ir bijusi prettiesiska. Ja zaudējums personai būtu radies arī gadījumā, ja iestādes rīcība būtu bijusi tiesiska, personai nav tiesību uz zaudējuma atlīdzinājumu.
8.pants. Mantiskais zaudējums
(1) Mantiskais zaudējums šā
likuma izpratnē ir personas mantas, īpašuma, tā lietošanas
iespēju vai tā objektīvās vērtības samazināšanās.
(2) Aprēķinot mantisko zaudējumu, ņem vērā arī iespējamo
peļņu, ja persona spēj pierādīt, ka notikumu parastās attīstības
gaitā peļņa tiktu gūta (negūtā peļņa).
(3) Mantiskajā zaudējumā tiek ietverti arī zaudējumi, kas
saistīti ar prettiesiska administratīva akta atcelšanu vai
iestādes prettiesiskas faktiskas rīcības novēršanu, vai tās seku
likvidēšanu, zaudējuma samazināšanu vai likvidēšanu, arī
izmaksas, kas saistītas ar nepieciešamo juridisko palīdzību, bet
ne vairāk par pieciem procentiem no nodarītā mantiskā zaudējuma
apmēra.
(4) Mantiskajā zaudējumā netiek ietverts laiks un pūles, ko
iesniedzējs ir veltījis konkrētās lietas risināšanai.
9.pants. Personiskais kaitējums
(1) Personiskais kaitējums šā
likuma izpratnē ir objektīvs kaitējums, kas, izdodot
administratīvo aktu vai veicot prettiesisku faktisku rīcību,
nodarīts personas dzīvībai, fiziskai integritātei, veselībai,
brīvībai, godam un cieņai, darījumu reputācijai, personiskam,
ģimenes vai komercnoslēpumam, autortiesībām vai citām nemantiskām
tiesībām vai tiesiskām interesēm.
(2) Juridiskai personai ir tiesības uz atlīdzinājumu tikai
par personisku kaitējumu, kas nodarīts tās godam un cieņai,
darījumu reputācijai, komercnoslēpumam un autortiesībām.
10.pants. Morālais kaitējums
Morālais kaitējums šā likuma izpratnē ir fiziskas personas ciešanas, ko tai izraisījis nopietns viņas tiesību vai tiesisko interešu prettiesisks aizskārums.
11.pants. Personas līdzvaina
Ja persona, izmantojot zināšanas un praktiskās iespējas, nav darījusi visu, lai zaudējumu novērstu vai samazinātu, tā ir līdzvainīga zaudējumā.
12.pants. Objektīvā izmeklēšana un pienākums sadarboties
(1) Iestāde vai tiesa
objektīvi izmeklē un konstatē zaudējuma atlīdzības tiesisko
pamatu un zaudējumu apmēru.
(2) Iesniedzējam iestādē un pieteicējam tiesā ir pienākums
atbilstoši zināšanām un praktiskām iespējām iestādei vai tiesai
darīt zināmus apstākļus, lai konstatētu publisko tiesību subjekta
atbildības pamatu un zaudējuma apmēru. Ja iesniedzējs vai
pieteicējs nepamatoti nepilda šo pienākumu, viņš, apstrīdot
iestādes lēmumu vai pārsūdzot tiesas nolēmumu, nevar atsaukties
uz attiecīgajiem apstākļiem.
13.pants. Pierādījumi
(1) Mantiskā zaudējuma
atlīdzinājuma tiesiskais pamats un zaudējumu apmērs tiek
pierādīts ar Administratīvā procesa likumā noteiktajiem
pierādīšanas līdzekļiem.
(2) Personiskā kaitējuma atlīdzinājuma tiesiskais pamats
tiek pierādīts ar Administratīvā procesa likumā noteiktajiem
pierādīšanas līdzekļiem. Personai ir pienākums norādīt personiskā
kaitējuma atlīdzinājuma apmēru, to pamatojot.
(3) Morālā kaitējuma atlīdzinājuma tiesiskais pamats tiek
uzskatīts par pierādītu, ja ir pierādīts personas tiesību vai
tiesisko interešu aizskārums. Ja iestāde, kas lemj par iesniegumu
(lēmējiestāde), uzskata, ka atlīdzinājums par morālo kaitējumu
nepienākas vai tas ir samazināms, tā pamato lēmumu, un publisko
tiesību subjekts tiesas procesā pierāda apstākļus, kuru dēļ
morālais kaitējums nav jāatlīdzina vai tā apmērs jāsamazina.
Personai ir pienākums norādīt personiskā kaitējuma atlīdzinājuma
apmēru, to pamatojot.
14.pants. Mantiskā zaudējuma atlīdzinājuma noteikšana
(1) Nosakot mantiskā
zaudējuma atlīdzinājumu, saskaņā ar šā panta otro, trešo un
ceturto daļu tiek noteikts nodarītā zaudējuma apmērs un saskaņā
ar šā panta piekto, sesto, septīto un astoto daļu tiek noteikts
atlīdzinājuma apmērs.
(2) Zaudējuma apmēru nosaka, pamatojoties uz pierādījumiem
(13.pants).
(3) Nosakot zaudējuma apmēru, tas tiek mazināts atbilstoši
cietušā līdzvainas pakāpei (11.pants).
(4) Ja nav iespējams noteikt precīzu zaudējuma apmēru,
iestāde vai tiesa var novērtēt to kopumā vai atsevišķas tā
sastāvdaļas. Novērtējot zaudējumu, iestāde vai tiesa saprātīgi
ievēro vispārīgo pieredzi un konkrētā gadījuma īpatnības.
(5) Nosakot atlīdzinājuma apmēru, tiek ņemta vērā personas
rīcība konkrētajā gadījumā un iestādes nodarījuma tiesiskais un
faktiskais smagums.
(6) Nosakot atlīdzinājuma apmēru, papildus šā panta otrajā
daļā minētajiem nosacījumiem var tikt ņemts vērā arī personas
ieguldījums valsts ekonomikā (nodokļu maksājumi un izveidotās
darba vietas), kā arī sociālajā, kultūras vai labdarības jomā un
piešķirtā atlīdzinājuma ietekme uz personas spēju turpināt
līdzšinējo darbību, ja to ir iespējams objektīvi pierādīt.
(7) Nosakot atlīdzinājuma apmēru, var tikt ņemti vērā arī
citi konkrētajā gadījumā būtiski apstākļi, ja tos ir iespējams
objektīvi pierādīt.
(8) Mantiskais zaudējums no summas, kas aprēķināta saskaņā
ar šā panta pirmo daļu, piemērojot šā panta otrajā, trešajā un
ceturtajā daļā noteiktos taisnīguma kritērijus, parasti tiek
atlīdzināts šādā apmērā:
1) ja aprēķinātā summa nepārsniedz 10000 latu, – 100 %
apmērā no minētās summas;
2) ja aprēķinātā summa ir no 10001 lata līdz 15000
latu, – 90 % apmērā no minētās summas;
3) ja aprēķinātā summa ir no 15001 lata līdz 20000
latu, – 80 % apmērā no minētās summas;
4) ja aprēķinātā summa ir no 20001 lata līdz 25000
latu, – 70 % apmērā no minētās summas;
5) ja aprēķinātā summa ir no 25001 lata līdz 30000
latu, – 60 % apmērā no minētās summas;
6) ja aprēķinātā summa ir no 30001 lata līdz 40000
latu, – 50 % apmērā no minētās summas;
7) ja aprēķinātā summa pārsniedz 40000 latu, atlīdzinājuma
apmērs nevar būt lielāks par 50 % no minētās summas.
15.pants. Personiskā un morālā kaitējuma atlīdzinājuma noteikšana
(1) Personiskais un morālais
kaitējums tiek noteikts atbilstoši aizskarto tiesību un tiesisko
interešu nozīmīgumam un konkrētā aizskāruma smagumam, ņemot vērā
iestādes rīcību, personas līdzvainu un citu rīcību konkrētajā
gadījumā.
(2) Personiskā kaitējuma atlīdzinājums tiek noteikts apmērā
līdz 5000 latu. Ja nodarīts smags kaitējums, tas var tikt
noteikts apmērā līdz 7000 latu, bet, ja nodarīts sevišķi
smags kaitējums personas veselībai, fiziskai integritātei vai
dzīvībai, maksimālais atlīdzinājuma apmērs ir
10000 latu.
(3) Morālā kaitējuma atlīdzinājums tiek noteikts apmērā līdz
3000 latu. Ja nodarīts smags morālais kaitējums, tas var
tikt noteikts apmērā līdz 5000 latu, bet, ja nodarīts smags
kaitējums personas veselībai, fiziskai integritātei vai dzīvībai,
atlīdzinājums var tikt noteikts apmērā līdz
10000 latu.
(4) Ja personas tiesību vai tiesisko interešu aizskārums nav
smags, kā arī citos attiecīgos gadījumos morālā kaitējuma
patstāvīgs vai papildu atlīdzinājums var būt iestādes rakstiska
un publiska atvainošanās.
III nodaļa
Iestādes lēmuma par zaudējuma atlīdzinājumu pieņemšanas
kārtība
16.pants. Piekritīgā iestāde iesnieguma pieņemšanai
Persona iesniegumu par zaudējuma atlīdzinājumu iesniedz tajā iestādē, kas nodarījusi zaudējumu.
17.pants. Iesniegums par zaudējumu atlīdzinājumu
(1) Iesniegumā norāda:
1) iesniedzēja vārdu un uzvārdu (juridiskām personām –
nosaukumu un reģistrācijas numuru);
2) iesniedzēja adresi (juridiskām personām – juridisko
adresi);
3) prasījumu;
4) faktus, kas, pēc iesniedzēja domām, pamato tiesības uz
zaudējuma atlīdzinājumu;
5) bankas kontu, uz kuru zaudējumu atlīdzinājums
pārskaitāms.
(2) Iesniegumā, ja iespējams, norāda arī pierādījumus, kas
apliecina zaudējuma nodarīšanas faktu un apmēru, un pievieno
attiecīgo dokumentu kopijas, uzrādot oriģinālus vai noteiktā
kārtībā apliecinātus norakstus. Ja iesniegumu nosūta pa pastu,
pievieno noteiktā kārtībā apliecinātus dokumentu norakstus vai
kopijas.
(3) Iesniegumā var tikt sniegts arī lietas juridiskais
vērtējums.
(4) Prasījumā norāda prasītā atlīdzinājuma kopējo summu. Ja
tiek prasīts atlīdzinājums par vairākiem zaudējuma veidiem –
mantisko zaudējumu, personisko kaitējumu un morālo kaitējumu Š,
iesniegumā, ja iespējams, norāda prasītā atlīdzinājuma summu par
katru zaudējuma vai kaitējuma veidu.
18.pants. Iesnieguma termiņš
Personai ir tiesības iesniegumu par zaudējuma atlīdzinājumu iesniegt gada laikā no dienas, kad tā uzzināja vai tai vajadzēja uzzināt par zaudējumu, bet ne vēlāk kā piecu gadu laikā no prettiesiskā administratīvā akta spēkā stāšanās vai faktiskās rīcības veikšanas dienas.
19.pants. Lēmuma pārsūdzēšana
Iestādes lēmums par zaudējuma atlīdzinājumu nav apstrīdams, bet tieši pārsūdzams tiesā saskaņā ar Administratīvā procesa likumu.
20.pants. Iesnieguma izskatīšana par tiešās pārvaldes iestādes nodarītu zaudējumu
(1) Tiešās pārvaldes iestāde,
kas saņem personas iesniegumu par zaudējuma atlīdzinājumu,
nekavējoties pārsūta to augstākai iestādei vai citai normatīvajos
aktos noteiktai iestādei (lēmējiestādei). Ja augstākas iestādes
nav un normatīvajos aktos nav noteikta cita iestāde
(lēmējiestāde), iesniegumu izskata attiecīgā tiešās pārvaldes
iestāde.
(2) Lēmējiestāde mēneša laikā pēc iesnieguma saņemšanas
izvērtē zaudējuma atlīdzinājuma tiesisko pamatu un pieņem lēmumu
par zaudējuma atlīdzinājuma piešķiršanu un atlīdzinājuma apmēru
vai par iesnieguma noraidīšanu.
(3) Ja objektīvu iemeslu dēļ mēneša termiņu nav iespējams
ievērot, lēmējiestāde, pieņemot pamatotu lēmumu, to var pagarināt
līdz četriem mēnešiem. Par to rakstiski informē iesniedzēju. Šis
lēmums nav apstrīdams vai pārsūdzams. Administratīvā procesa
likuma 64.panta trešā daļa netiek piemērota.
21.pants. Iesnieguma izskatīšana par pašvaldības nodarītu zaudējumu
(1) Ja personas iesniegumu
par zaudējuma atlīdzinājumu saņem pašvaldības iestāde, kura
zaudējumu nodarījusi, pildot valsts tiešās pārvaldes funkcijas
vai uzdevumus, tā nekavējoties pārsūta iesniegumu funkcionāli
augstākai vai citai normatīvajos aktos noteiktai tiešās pārvaldes
iestādei (lēmējiestādei), bet iesnieguma kopiju nosūta Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu ministrijai.
(2) Ja personas iesniegumu par zaudējuma atlīdzinājumu saņem
pašvaldības iestāde, kura zaudējumu nodarījusi, pildot
pašvaldības autonomās funkcijas vai īstenojot savu brīvprātīgo
iniciatīvu, tā nekavējoties pārsūta iesniegumu attiecīgās
pašvaldības domei (padomei), bet iesnieguma kopiju nosūta
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijai.
(3) Ja iestāde, kurai ir pārsūtīts iesniegums, uzskata, ka
iesniegums nav nosūtīts atbilstoši šā panta pirmās vai otrās
daļas noteikumiem, tā iesniegumu nekavējoties pārsūta Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu ministrijai, kura mēneša laikā
nosaka attiecīgo iestādi šā panta pirmajā un otrajā daļā noteikto
zaudējumu atlīdzināšanai. Lēmums tiek paziņots visām
ieinteresētajām pusēm. Laiks līdz ministrijas lēmuma pieņemšanai
netiek ieskaitīts šā panta ceturtajā un piektajā daļā minētajā
termiņā.
(4) Lēmējiestāde mēneša laikā pēc iesnieguma saņemšanas
izvērtē zaudējuma atlīdzinājuma tiesisko pamatu un pieņem lēmumu
par zaudējuma atlīdzinājuma piešķiršanu un atlīdzinājuma apmēru
vai par iesnieguma noraidīšanu.
(5) Ja objektīvu iemeslu dēļ mēneša termiņu nav iespējams
ievērot, lēmējiestāde, pieņemot pamatotu lēmumu, to var pagarināt
līdz četriem mēnešiem. Par to rakstiski informē iesniedzēju. Šis
lēmums nav apstrīdams vai pārsūdzams. Administratīvā procesa
likuma 64.panta trešā daļa netiek piemērota.
(6) Zaudējums tiek atlīdzināts no valsts budžeta, ja
pašvaldības iestāde to nodarījusi, pildot valsts tiešās pārvaldes
funkcijas vai uzdevumus, vai no pašvaldības budžeta, ja
pašvaldības iestāde to nodarījusi, pildot pašvaldības autonomās
funkcijas vai īstenojot savu brīvprātīgo iniciatīvu.
22.pants. Iesnieguma izskatīšana par citas atvasinātas publiskas personas iestādes nodarītu zaudējumu
(1) Citas atvasinātas
publiskas personas iestāde, kas saņem personas iesniegumu par
zaudējuma atlīdzinājumu, nekavējoties pārsūta to tās publiskās
personas iestādei, kuras padotībā tā ir, vai citai normatīvajos
aktos noteiktai iestādei (lēmējiestādei).
(2) Lēmējiestāde mēneša laikā pēc iesnieguma saņemšanas
izvērtē labprātīga zaudējuma atlīdzinājuma tiesisko pamatu un
pieņem lēmumu par zaudējuma atlīdzinājuma piešķiršanu no
attiecīgās publiskās personas līdzekļiem un atlīdzinājuma apmēru
vai par iesnieguma noraidīšanu.
(3) Ja objektīvu iemeslu dēļ mēneša termiņu nav iespējams
ievērot, lēmējiestāde, pieņemot pamatotu lēmumu, to var pagarināt
līdz četriem mēnešiem. Par to rakstiski informē iesniedzēju. Šis
lēmums nav pārsūdzams. Administratīvā procesa likuma 64.panta
trešā daļa netiek piemērota.
23.pants. Iesnieguma izskatīšana par publisko tiesību subjekta patstāvīgā budžeta ietvaros (4.panta 4.punkts) nodarīto zaudējumu
(1) Publisko tiesību subjekts
(iestāde), kas saņem personas iesniegumu par zaudējuma
atlīdzinājumu, ja zaudējums nodarīts tā patstāvīgā budžeta
ietvaros (4.panta 4.punkts), nekavējoties pārsūta to publiskās
personas iestādei, kuras padotībā tas ir, vai citai normatīvajos
aktos noteiktai iestādei (lēmējiestādei).
(2) Lēmējiestāde mēneša laikā pēc iesnieguma saņemšanas
izvērtē labprātīga zaudējuma atlīdzinājuma tiesisko pamatu un
pieņem lēmumu par zaudējuma atlīdzinājuma piešķiršanu no
attiecīgā publiskā tiesību subjekta patstāvīgā budžeta līdzekļiem
un atlīdzinājuma apmēru vai par iesnieguma noraidīšanu.
(3) Ja objektīvu iemeslu dēļ mēneša termiņu nav iespējams
ievērot, lēmējiestāde, pieņemot pamatotu lēmumu, to var pagarināt
līdz četriem mēnešiem. Par to rakstiski informē iesniedzēju. Šis
lēmums nav pārsūdzams. Administratīvā procesa likuma 64.panta
trešā daļa netiek piemērota.
IV nodaļa
Iestādes lēmuma vai tiesas nolēmuma par zaudējuma atlīdzinājumu
izpilde
24.pants. Zaudējuma atlīdzinājuma izmaksāšana
Zaudējuma atlīdzinājums saskaņā ar iestādes lēmumu vai tiesas nolēmumu tiek izmaksāts saskaņā ar šīs nodaļas noteikumiem.
25.pants. Zaudējuma atlīdzinājums no valsts budžeta līdzekļiem
(1) Ja lēmums vai nolēmums
par zaudējuma atlīdzinājumu ir vērsts pret Latvijas Republiku,
tajā noteikto summu izmaksā Finanšu ministrija no valsts budžetā
speciāli šim mērķim paredzētiem līdzekļiem.
(2) Pēc lēmuma spēkā stāšanās lēmējiestāde vai tiešās
pārvaldes iestāde, kas piedalījās tiesas procesā atbildētāja
pusē, nekavējoties nosūta lēmuma vai nolēmuma norakstu Finanšu
ministrijai. Finanšu ministrija mēneša laikā pēc tā saņemšanas
izmaksā zaudējuma atlīdzinājumu, pārskaitot to uz personas
norādīto bankas kontu.
(3) Finanšu ministrija saskaņā ar pamatotu lēmumu zaudējuma
atlīdzinājumu var izmaksāt pa daļām, bet izmaksa ir veicama gada
laikā, skaitot no lēmuma vai nolēmuma noraksta saņemšanas dienas.
Finanšu ministrija par šo lēmumu rakstiski informē personu. Šis
lēmums nav apstrīdams vai pārsūdzams.
(4) Ja nepieciešams, Finanšu ministrija sagatavo
priekšlikumus par nepieciešamajiem grozījumiem likumā par valsts
budžetu kārtējam gadam.
26.pants. Zaudējuma atlīdzinājums no pašvaldības budžeta līdzekļiem
(1) Ja lēmums vai nolēmums
par zaudējuma atlīdzinājumu ir vērsts pret pašvaldību, tajā
noteikto summu izmaksā no pašvaldības budžeta līdzekļiem.
(2) Pēc lēmuma spēkā stāšanās lēmējiestāde vai pašvaldības
iestāde, kas piedalījās tiesas procesā atbildētāja pusē,
nekavējoties nosūta lēmuma vai nolēmuma norakstu attiecīgajai
pašvaldības iestādei, kas mēneša laikā pēc tā saņemšanas izmaksā
zaudējuma atlīdzinājumu, pārskaitot to uz personas norādīto
bankas kontu.
(3) Attiecīgā pašvaldības iestāde, pieņemot pamatotu lēmumu,
zaudējumu atlīdzinājumu var izmaksāt pa daļām, bet izmaksa ir
veicama gada laikā, skaitot no lēmuma vai nolēmuma noraksta
saņemšanas dienas. Attiecīgā pašvaldības iestāde par to rakstiski
informē personu. Šis lēmums nav apstrīdams vai pārsūdzams.
(4) Ja nepieciešams un tas atbilst likuma normām,
pašvaldības dome (padome) pieņem lēmumu par grozījumiem
pašvaldības budžetā kārtējam gadam.
27.pants. Zaudējuma atlīdzinājums no citas atvasinātas publiskās personas budžeta līdzekļiem
(1) Ja lēmums vai nolēmums
par zaudējuma atlīdzinājumu ir vērsts pret citu atvasinātu
publisku personu, tajā noteikto summu izmaksā no šīs publiskās
personas budžeta līdzekļiem.
(2) Pēc lēmuma spēkā stāšanās lēmējiestāde vai publiskās
personas iestāde, kas piedalījās tiesas procesā atbildētāja pusē,
nekavējoties nosūta lēmuma vai nolēmuma norakstu attiecīgajai
publiskās personas iestādei, kas mēneša laikā pēc noraksta
saņemšanas izmaksā zaudējuma atlīdzinājumu, pārskaitot to uz
personas norādīto bankas kontu.
(3) Attiecīgā publiskās personas iestāde, pieņemot pamatotu
lēmumu, zaudējuma atlīdzinājumu var izmaksāt pa daļām, bet
izmaksa ir veicama gada laikā, skaitot no lēmuma vai nolēmuma
noraksta saņemšanas dienas. Attiecīgā publiskās personas iestāde
par to rakstiski informē personu. Šis lēmums nav apstrīdams vai
pārsūdzams.
(4) Ja nepieciešams un tas atbilst likuma normām, publiskās
personas piekritīgais orgāns pieņem lēmumu par grozījumiem tās
budžetā kārtējam gadam.
28.pants. Zaudējuma atlīdzinājums no publisko tiesību subjekta patstāvīgā budžeta līdzekļiem
(1) Ja lēmums vai nolēmums
par zaudējuma atlīdzinājumu ir vērsts pret publisko tiesību
subjekta patstāvīgajiem budžeta līdzekļiem (4.panta 4.punkts),
tajā noteikto summu izmaksā no šīs publiskās personas budžeta
līdzekļiem.
(2) Pēc lēmuma spēkā stāšanās lēmējiestāde vai publiskās
personas iestāde, kas piedalījās tiesas procesā atbildētāja pusē,
nekavējoties nosūta lēmuma vai nolēmuma norakstu attiecīgā
publisko tiesību subjekta iestādei, kas mēneša laikā pēc noraksta
saņemšanas izmaksā zaudējuma atlīdzinājumu, pārskaitot to uz
personas norādīto bankas kontu.
(3) Attiecīgā publisko tiesību subjekta iestāde, pieņemot
pamatotu lēmumu, var izmaksāt zaudējuma atlīdzinājumu pa daļām,
bet izmaksa ir veicama gada laikā, skaitot no lēmuma vai nolēmuma
noraksta saņemšanas dienas. Attiecīgā publisko tiesību subjekta
iestāde par to rakstiski informē personu. Šis lēmums nav
apstrīdams vai pārsūd zams.
(4) Ja nepieciešams un tas atbilst likuma normām, publisko
tiesību subjekta piekritīgais orgāns vai iestāde pieņem lēmumu
par grozījumiem tās patstāvīgajā budžetā kārtējam gadam.
29.pants. Subsidiārs zaudējuma atlīdzinājums no valsts budžeta līdzekļiem
(1) Ja pašvaldība (26.pants),
cita atvasinātā publisko tiesību persona (27.pants) vai publisko
tiesību subjekts (28.pants) nevar izpildīt lēmumu vai nolēmumu
līdzekļu trūkuma dēļ, zaudējuma atlīdzinājumu izmaksā no valsts
budžeta saskaņā ar šā panta noteikumiem.
(2) Ja pašvaldības, citas atvasinātās publisko tiesību
personas vai publisko tiesību subjekta attiecīgais orgāns vai
iestāde konstatē, ka lēmumu vai nolēmumu nav iespējams izpildīt
līdzekļu trūkuma dēļ, tā vēršas Finanšu ministrijā ar lūgumu
izmaksāt atlīdzinājumu no valsts budžeta līdzekļiem. Lūgumam
pievieno lēmuma vai nolēmuma norakstu, kā arī dokumentus, kas
apliecina, ka izmaksu nav iespējams veikt no attiecīgā budžeta
līdzekļiem. Par Finanšu ministrijā iesniegto lūgumu paziņo
personai.
(3) Finanšu ministrija mēneša laikā izmaksā zaudējuma
atlīdzinājumu no valsts budžeta līdzekļiem, attiecīgi piemērojot
šā likuma 25.panta trešo un ceturto daļu.
30.pants. Nokavējuma procenti
Par zaudējuma atlīdzinājuma izmaksas nokavējumu ir maksājami likumiskie procenti.
31.pants. Valsts budžeta līdzekļu izlietojuma izlīdzinājums
Ja Finanšu ministrija saskaņā ar šā likuma 29.pantu izmaksā zaudējuma atlīdzinājumu no valsts budžeta līdzekļiem, tā var pilnībā vai daļēji atgūt šos līdzekļus no attiecīgās publiskās personas. Izlīdzinājuma procedūru nosaka citi likumi.
32.pants. Pārskats par zaudējuma atlīdzinājumu
(1) Lēmējiestādes lēmuma un
tiesas nolēmuma kopiju par zaudējuma atlīdzību, kā arī par
regresa prasību pret amatpersonu vai darbinieku attiecīgā
lēmējiestāde vai tiesa mēneša laikā pēc to pieņemšanas nosūta
Finanšu ministrijai.
(2) Finanšu ministrijai ir tiesības pārbaudīt lēmējiestādes
lēmumā norādītās summas, pieprasot no attiecīgās lēmējiestādes ar
konkrēto lēmumu saistītos lietas materiālus. Ja tiek konstatēta
nepamatoti liela lēmumā norādītā summa, Finanšu ministrija par to
nekavējoties informē Ministru kabinetu, Valsts kontroli vai
Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju.
(3) Finanšu ministrija reizi pusgadā (līdz kārtējā gada
15.jūlijam un 15.janvārim) sagatavo un iesniedz Ministru kabinetā
pārskatu par visiem attiecīgajā laikposmā saņemtajiem lēmumiem un
nolēmumiem, par valsts budžetā speciāli šim mērķim paredzēto
līdzekļu un izmaksāto zaudējumu atlīdzinājumu apmēriem, kā arī
par saskaņā ar šā likuma 29.pantu veiktajiem maksājumiem. Šo
informāciju izmanto nākamā gada valsts budžeta sagatavošanas
procesā.
V nodaļa
Ar zaudējuma atlīdzinājumu saistīto gadījumu izvērtēšana
un amatpersonas civiltiesiskā atbildība
33.pants. Ar zaudējuma atlīdzinājumu saistīto gadījumu izvērtēšana
(1) Lai noskaidrotu
apstākļus, kas izraisījuši vai veicinājuši atlīdzināmo zaudējumu
nodarīšanu, augstāka iestāde, kuras padotībā ir zaudējumus
nodarījusī iestāde, izvērtē katru konkrēto gadījumu, kad
zaudējumi atlīdzināmi saskaņā ar iestādes lēmumu vai tiesas
nolēmumu. Augstāka iestāde ir tiesīga no padotās iestādes
pieprasīt un saņemt visu ar konkrēto gadījumu saistīto
informāciju, kas var sekmēt iestādes darbības vai bezdarbības
izvērtēšanu.
(2) Pēc visu zaudējuma atlīdzinājuma lietā esošo apstākļu
izvērtēšanas augstākā iestāde, ja nepieciešams, pieņem lēmumu par
materiālu nosūtīšanu piekritīgai iestādei, lai atbildīgo personu
par zaudējumu nodarīšanu sauktu pie disciplināratbildības,
administratīvās atbildības vai kriminālatbildības.
34.pants. Amatpersonas civiltiesiskā atbildība
(1) Lai atlīdzinātu
amatpersonas vai darbinieka rīcības dēļ publiskai personai
nodarītos zaudējumus, attiecīgajai publiskajai personai ir
pienākums izvērtēt un saskaņā ar šā panta otro, trešo, ceturto,
piekto, sesto un septīto daļu regresa kārtībā piedzīt no
amatpersonas vai darbinieka pilnu vai daļēju zaudējuma
atlīdzinājumu.
(2) Amatpersona ir civiltiesiski atbildīga par publiskai
personai nodarītajiem zaudējumiem, ja tā ir tīši rīkojusies
prettiesiski vai savā darbībā pieļāvusi rupju neuzmanību.
(3) Tiesību normu nepareiza piemērošana vai interpretācija
nav uzskatāma par rupju neuzmanību, ja viedoklis, kas ir bijis
amatpersonas rīcības pamatā, nav uzskatāms par juridiski pilnīgi
neadekvātu. Tas, ka augstāka iestāde vai tiesa vēlāk ir paudušas
citu viedokli, nav apstiprinājums tam, ka amatpersonas viedoklis
ir bijis juridiski neadekvāts.
(4) Koleģiālas lēmējinstitūcijas amatpersonas par publiskai
personai nodarītajiem zaudējumiem atbild solidāri saskaņā ar
Valsts pārvaldes iekārtas likumu.
(5) Ja zaudējums nodarīts vairāku amatpersonu vai darbinieku
rīcības dēļ, atlīdzinājuma apmēru, ko maksā attiecīgā amatpersona
vai darbinieks, nosaka, ievērojot katra vainas pakāpi.
(6) Pieņemot lēmumu par zaudējuma atlīdzinājumu un nosakot,
vai no amatpersonas vai darbinieka prasāms pilns vai daļējs
nodarīto zaudējumu atlīdzinājums, tiek ņemta vērā viņa vainas
pakāpe.
(7) Amatpersonas vai darbinieka civiltiesiskā atbildība
iestājas neatkarīgi no tā, vai amatpersonu vai darbinieku sauc
pie disciplinārās atbildības, administratīvās atbildības vai
kriminālatbildības.
35.pants. Regresa prasība pret amatpersonu
(1) Augstāka iestāde divu
mēnešu laikā no dienas, kad publiskai personai iestājies
pienākums atlīdzināt zaudējumus, veic dienesta izmeklēšanu, lai
noteiktu iespējamo atbildīgo amatpersonu vai darbinieku, pret ko
varētu vērst regresa prasību.
(2) Ja amatpersona vai darbinieks piekrīt regresa kārtībā
brīvprātīgi atlīdzināt nodarītos zaudējumus, zaudējumu summu
ietur no amatpersonas atalgojuma.
(3) Šā likuma 25. un 29.pantā noteiktajos gadījumos regresa
kārtībā piedzītie līdzekļi ieskaitāmi valsts budžetā.
Likums stājas spēkā 2005.gada 1.janvārī.
Tieslietu ministre V.Muižniece
Par likumprojektu
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs?
1. Pašreizējās situācijas
raksturojums.
Šobrīd nav noregulēts jautājums, kādā kārtībā un apmērā valsts
pārvaldes iestādes sedz zaudējumus personām, kas tām radušies
sakarā ar iestāžu privāttiesisko un publisko darbību, kā arī kādā
kārtībā tiek veikta uz naudas maksājumu vērsta tiesas nolēmuma
izpilde attiecībā uz valsts pārvaldes iestādēm.
Līdz ar to pastāvošā kārtība neveicina pēc iespējas ātrāku
personai nodarītu zaudējumu atlīdzināšanu nepamatota tiesību
aizskāruma gadījumā.
2. Normatīvā akta projekta būtība.
Likumprojekta mērķis ir nodrošināt personas tiesības uz
atlīdzinājumu par mantiskajiem zaudējumiem vai personisko
kaitējumu, arī morālo kaitējumu, kas tai nodarīti ar valsts
pārvaldes iestādes prettiesisku administratīvo aktu vai
prettiesisku faktisko rīcību vai bezdarbību, vai ar
administratīvā akta atcelšanu saskaņā ar Administratīvā procesa
likuma 85. vai 86.pantu.
Likums nosaka zaudējuma, tai skaitā arī personiskā un morālā
kaitējuma atlīdzinājuma pamata un tā apmēra noteikšanas
vispārējos priekšnoteikumus, kā arī kārtību, kādā attiecīgā
iestāde:
a) pieņem lēmumu par zaudējuma, tai skaitā arī personiskā un
morālā kaitējuma atlīdzinājumu;
b) nodrošina uz naudas maksājumu vērsta iestādes lēmuma vai
tiesas nolēmuma par zaudējuma atlīdzinājumu izpildi;
c) veic zaudējuma atlīdzinājuma gadījumu izvērtēšanu.
Šis likums neattiecas uz kārtību, kādā izmaksā zaudējuma
atlīdzinājumu par personai nodarītajiem zaudējumiem saskaņā ar
likumu “Par izziņas iestādes, prokuratūras vai tiesas nelikumīgas
vai nepamatotas rīcības rezultātā nodarīto zaudējumu
atlīdzināšanu”.
Atbilstoši Administratīvā procesa likumā un Valsts pārvaldes
iekārtas likumā noteiktajam principam, ka atbild publiska
persona, zaudējumu atlīdzinājuma izmaksa tiks veikta
centralizēti.
Uz iestādes lēmuma vai tiesas nolēmuma pamata zaudējumu
atlīdzinājums no valsts budžeta, pašvaldības budžeta un citas
atvasinātas publiskas personas budžeta ir veicams gada laikā. Lai
veicinātu zaudējumu atlīdzinājuma izmaksas veikšanu un
nevilcinātu to līdz gadam, likumprojekts paredz likumiskos
nokavējuma procentus.
Likumprojekts paredz, ka reizi pusgadā Finanšu ministrija
iesniedz Ministru kabinetam informāciju par zaudējumu
atlīdzināšanas gadījumiem un izmaksātās zaudējumu atlīdzības
apmēriem, kas rada iespēju apkopot informāciju par tām valsts
pārvaldes iestādēm, kuru darbības rezultātā personām visbiežāk
tiek nodarīti kaitējumi. Turklāt minētā informācija palīdzēs
nākotnē prognozēt nepieciešamos valsts budžeta līdzekļus uz
naudas maksājuma vērsta iestādes lēmuma vai tiesas nolēmuma
izpildei.
Likumprojekts arī nosaka, ka amatpersona ir civiltiesiski
atbildīga par publiskai personai nodarītajiem zaudējumiem un
paredz iespēju piedzīt tos regresa kārtībā.
3. Cita informācija.
Nav.
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?
1. Ietekme uz makroekonomisko
vidi.
Likumprojekts šo jomu neskar.
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu.
Likumprojekta pieņemšanas rezultātā tiks noteikts mehānisms un
vienkāršota kārtība, kādā persona var saņemt zaudējumu, kas tai
radies ar valsts pārvaldes iestāžu privāttiesisku un publisko
darbību vai bezdarbību, atlīdzinājumu.
3. Sociālo seku izvērtējums.
Likumprojekts šo jomu neskar.
4. Ietekme uz vidi.
Likumprojekts šo jomu neskar.
5. Cita informācija.
Nav.
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?
(tūkst. latu)
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
1. Kādi normatīvie akti
(likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai
ir sagatavoti to projekti.
Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru
izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā
paredzēts šos noteikumus izstrādāt.
Papildus normatīvie akti nav jāizdod.
2. Cita informācija.
Nav.
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts?
1. Saistības pret Eiropas
Savienību.
Likumprojekts šo jomu neskar.
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām.
Likumprojekts šo jomu neskar.
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem.
Likumprojekts šo jomu neskar.
4. Atbilstības izvērtējums.
1.tabula
Attiecīgie Eiropas Savienības
normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums
u.tml.), norādot numuru, |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2.tabula
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija.
Nav.
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu?
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām konsultācijas ir notikušas.
Latvijas Pašvaldību savienība.
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta,
iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta).
Latvijas Pašvaldību savienība atbalsta likumprojekta tālāku
virzību.
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis.
Likumprojekts apspriests Sabiedriskās politikas centra “Providus”
rīkotajā seminārā “Valsts atbildība un zaudējumu atlīdzība
administratīvajā procesā”.
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem.
Eiropas Cilvēktiesību tiesas tiesnesis Egils Levits.
5. Cita informācija.
Likumprojekta izstrādē piedalījās Administratīvā procesa likuma
izstrādes darba grupas locekle Jautrīte Briede un E.Levits.
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde?
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses ? vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas.
Jaunas valsts institūcijas radītas netiek. Tiks paplašinātas
Finanšu ministrijas funkcijas. Likumprojektā noteikts, ka Finanšu
ministrija centralizēti nodrošina zaudējumu atlīdzinājuma izmaksu
personai no valsts budžeta līdzekļiem. Tāpat Finanšu ministrija
reizi pusgadā sagatavo un iesniedz Ministru kabinetam informāciju
par zaudējumu atlīdzināšanas gadījumiem un izmaksātās zaudējumu
atlīdzības apmēriem.
Kontroli pār likumprojektā paredzēto valsts un pašvaldību
līdzekļu izlietošanas lietderību veic Valsts kontrole saskaņā ar
Valsts kontroles likumu.
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu.
Pēc apstiprināšanas likuma teksts tiks publicēts laikrakstā
“Latvijas Vēstnesis”. Likumprojekts arī paredz, ka reizi pusgadā
Ministru kabinetā tiek iesniegta apkopota informācija par
izmaksātās zaudējumu atlīdzības apmēriem, kas būs sabiedrībai
publiski pieejama informācija.
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts
viņu ierobežo.
Personām ir tiesības apstrīdēt augstāk stāvošā institūcijā vai
pārsūdzēt tiesā amatpersonu lēmumus, kas pieņemti likumprojekta
regulētajā sfērā.
Saskaņā ar 1950.gada 4.novembra Eiropas Cilvēktiesību un
pamatbrīvību aizsardzības konvenciju Eiropas Padomes mērķis ir
panākt lielāku vienotību tās Dalībvalstu starpā un viens no
līdzekļiem, kā šo mērķi sasniegt, ir indivīda cilvēktiesību un
pamatbrīvību ievērošana, aizsardzība un turpmāka īstenošana.
Tāpēc indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt arī Eiropas
Cilvēktiesību tiesā.
4. Cita informācija.
Nav.
Tieslietu ministre V.Muižniece