Frakciju viedokļi
Pēc 2004.gada
23. septembra sēdes
Latvijas radio tiešajā raidījumā
S.Golde
(Tautas partijas frakcija):
Es vēlētos komentēt Tautas
partijas sagatavoto likumprojektu “Grozījumi Vispārējās
izglītības likumā”. Šodien savu neziņu un bažas līdz šī likuma
grozījumu pieņemšanai pauda septiņpadsmit Latvijas internātskolu
pedagogi un skolēni. Saskaņā ar pastāvošo likumu no šā gada
1.septembra tika pārtraukts valsts finansējums šo skolu
uzturēšanas izdevumu segšanai. Tā kā budžets tiek apstiprināts
visam gadam, tas ir 2004.gadam, tad līdz gada beigām šo skolu
uzturēšanas izdevumi, protams, no valsts mērķa budžeta dotācijām
tiks segti. Problēmas šīm skolām sāktos no 1.janvāra.
Internātskolu finansēšanas kārtības maiņa, neapšaubāmi,
neatraujami saistīta ar administratīvi teritoriālo reformu, un
tāpēc arī Tautas partija uzskata, ka steidzami bija jāveic
grozījumi Vispārējās izglītības likumā, lai sasaistītu skolu
finansēšanas jautājumus ar administratīvi teritoriālo
reformu.
Mēs piedāvājam grozīt Vispārējās izglītības likuma pārejas
noteikumus un tos formulēt šādi – rajonu un pilsētu pašvaldību
pārziņā esošo vispārizglītojošo internātskolu finansēšanu
turpināt no valsts budžeta mērķdotācijām līdz administratīvi
teritoriālās reformas ieviešanai. Mēs nenoteicām nekādu konkrētu
termiņu, jo redzam, ka administratīvi teritoriālā reforma dažādu
iemeslu dēļ tomēr Saeimā un valdībā “buksē”. Tāpēc nevaram izraut
no konteksta internātskolas un mainīt šajās skolās bērnu
uzņemšanas un finansēšanas principus. Es domāju, ka tā ir
priecīga vēsts visiem pedagogiem un skolēniem, jo šajās skolās
mācās lielākoties bērni no mazturīgām ģimenēm, un viņu satraukums
līdz šim bija pamatots.
Es gribu pateikt paldies arī visām Saeimas frakcijām, kuras
viennozīmīgi atbalstīja mūsu priekšlikumu. Līdz ar to
vispārizglītojošo internātskolu bērni un pedagogi var justies
droši, ka no 1.janvāra finansējums no valsts mērķa dotācijām tiks
nodrošināts.
A.Aleksejevs
(politisko organizāciju apvienības
“Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” frakcija):
Man šodien gribētos pievērst
uzmanību grozījumiem mūsu galvenajā likumā, proti, Latvijas
Republikas Satversmē. Šodien Saeima galīgajā lasījumā pieņēma
grozījumus mūsu Satversmē, ļaujot visiem Eiropas Savienības
pilsoņiem kandidēt un ievēlēt savus pārstāvjus pašvaldību
darbībai.
Mūsuprāt, tas ir pareizi. Mēs neesam nekādi rasisti un
antisemīti, un mums nav nekādu iebildumu pret visiem Eiropas
Savienības pilsoņiem, nedz pret Vācijas turkiem, nedz pret franču
bijušo koloniju iedzīvotājiem, jo visiem ir jādod tiesības
strādāt pašvaldībās. Tajā pašā laikā mēs uzskatām, ka tiem
iedzīvotājiem, kas jau ilgus gadus dzīvo šeit, mūsu Latvijā, un
kas ir dzimuši šeit, kā arī strādā un maksā nodokļus, ir jāļauj
un jādod tiesības strādāt savā pašvaldībā. Mēs uzskatām sevi par
demokrātisku valsti. Mūsuprāt, jāļauj visiem, kas šeit dzīvo un
strādā, kandidēt pašvaldību vēlēšanās. Nevar būt tā, ka mēs
ļausim kandidēt tiem cilvēkiem, kas dzīvos šeit kādu pusgadu, kas
neprot latviešu valodu un nezina vēsturi, bet nepilsoņiem jeb
tiem iedzīvotājiem, kas dzīvo Latvijā, neļausim.
Es neuzskatu, ka ir lojāli pilsoņi un nelojāli nepilsoņi.
Mūsuprāt, ir tieši otrādi – starp pilsoņiem ir tādi cilvēki,
kuriem būtu jāliedz šāda iespēja. Tiem cilvēkiem mēs atļaujam
piedalīties vēlēšanās un strādāt pašvaldībās, bet tiem, kas ir
lojāli, un tiem, kam varbūt ir grūtības iemācīties latviešu
valodu jeb nolikt naturalizācijas eksāmenu, mēs neļausim to
darīt. Tāpēc mēs uzskatām, ka šī norma tomēr ir mazliet
diskriminējoša. Visiem Latvijas iedzīvotājiem jāļauj strādāt un
vēlēt savus pārstāvjus pašvaldībās.
A.Brigmanis
(Zaļo un Zemnieku savienības frakcija):
Zaļo un Zemnieku savienības
frakcijas redzeslokā pēdējās dienās ir jautājums par īres griestu
saglabāšanu. Proti, šim mērķim tika veltīti visi mūsu frakcijas
spēki. Ļoti aktīvi šī procesa risināšanā iesaistījās premjers
Indulis Emsis, un mūsu viedoklis ir viennozīmīgs – īres griesti
ir jāsaglabā. Mūsu viedoklis ir, ka tuvāko divarpus gadu laikā
tie nedrīkst būt lielāki par septiņdesmit santīmiem, ko varētu
prasīt namīpašnieki par dzīvojamās platības kvadrātmetru.
Ar gandarījumu varu teikt, ka šī nostādne ir atradusi diezgan
dzirdīgas ausis un sapratni arī mūsu koalīcijas partneru vidū.
Mūsu starpā viedokļi ir tuvinājušies, un kā rezultāts tam bija
vakardienas darba grupas pirmais solis – jāsaglabā īres griesti.
Satraucoši signāli pienāk no pensionāriem, kā arī no citiem
mazturīgajiem par to, ka ir prognozes: īpašnieks varētu prasīt
pat līdz pieciem latiem par kvadrātmetru. Mēs šādu situāciju
nedrīkstam pieļaut un arī nepieļausim. Mēs uzskatām, ka tas ir
viens no būtiskākajiem jautājumiem, pie kura risināšanas mums
jāstrādā, un mēs solāmies, ka šī īres griestu saglabāšana būs arī
turpmāk. Turklāt tuvākajā laikā tas tiks iestrādāts likumdošanas
aktos.
P.Simsons
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):
Es gribu teikt paldies visiem
tiem, kuri klausās mūsu plenārsēdi, jo tā ir informācija no
pirmavota. Jūs varat dzirdēt un izdarīt secinājumus par to
jautājumu nozīmīgumu un svarīgumu, kādi tiek apspriesti.
Tāpat jūs varat dzirdēt sev iemīļotus deputātus, varbūt
nesaklausot neko jaunu, atšķirībā no tās baidīšanas par zaļi
sarkano koalīciju, no kuras nez ko var sagaidīt. Šodien varējāt
pārliecināties, ka, apspriežot grozījumus Latvijas Republikas
Satversmē, kārtējo reizi bija viedokļu sadursme ļoti principiālos
jautājumos. Jūs varējāt pārliecināties, ka koalīcija nebūt nav
gatava iet kreisā spārna piedāvāto ceļu, kādu tā gribētu, lai
atvieglotu līdzdalību pašvaldību vēlēšanās tiem Latvijas
iedzīvotājiem, kuri nav vairāku desmitu gadu laikā vēlējušies
savu ciešo saikni ar Latvijas valsti formulēt pilsonības
veidā.
Mēs esam nonākuši tajā stadijā, kad esam spiesti pieskaņoties
tiem demokrātijas pamatprincipiem, kādus saprot Eiropa.
Jāpieļauj, ka būs vēl daudz demagoģijas, būs daudz dažādu runu,
priekšlikumu un piedāvājumu par šo tēmu, ne tikai no šī gadījuma,
bet arī no citiem šodien apspriestajiem jautājumiem. Kā jau
kolēģis Brigmanis teica, arī par dzīvokļu jautājumiem, tāpat arī
par imigrācijas jautājumiem. Mēs esam pārliecināti, un arī jūs
varat būt pārliecināti, ka mūsu deklarētais princips tiek
turpināts neatkarīgi no tā, kā traktē mūsu pieņemtos lēmumus un
mūsu likumu grozījumus jums pieejamie informācijas avoti.
Klausieties arī turpmāk ceturtdienās šīs tiešās pārraides, un jūs
iegūsiet tādu informāciju, no kuras jūs paši varēsiet izdarīt
secinājumus.
V.Orlovs
(Tautas saskaņas partijas frakcija):
Šodien Saeima kopumā izskatīja
apmēram 28 likumprojektu grozījumus. No iesniegtajiem jaunajiem
likumprojektiem es gribu pievērst uzmanību diviem. Viens no tiem
ir kreiso deputātu iesniegtais likumprojekts “Par zaudējumu, kas
radušies bankrotējušo komercfirmu un komercbanku dēļ,
kompensāciju Latvijas iedzīvotājiem”. Jūs laikam zināt, ka ne tik
sen Stokholmas Arbitrāžas tiesā bija Latvijai, teiksim tā, slikts
slēdziens, ka bankas “Baltija” bankrotēšanā tomēr vainīga
Latvijas Banka. Iesniegtajā likumprojektā tika piedāvāts
risinājums, kas paredz, ka no valsts avotiem, tieši no vainīgās
Latvijas Bankas avotiem, tiek kompensēti tie zaudējumi, kuri
radušies bankrotēšanas dēļ. Diemžēl valdošā koalīcija to
neatbalstīja. Bet tas nenozīmē, ka tie, kuri zaudēja, kuri
atstāja savu naudu bankā “Baltija”, varēs gatavot dokumentus un
vērsties tiesā. Tomēr, ja Stokholmas tiesa nolēma, ka vainīgā ir
Latvijas Banka, jums ir tiesības griezties un ir iespēja uzvarēt.
Es ceru, ka tuvākajā laikā cilvēki ies un uzvarēs.
Otrs likumprojekts – “Grozījums Valsts sociālo pabalstu likumā”.
Likums ir atvērts, un mēs, Tautas saskaņas partija, pirmajā un
otrajā lasījumā piedāvāsim grozīt šo likumu, lai samazinātu
ekonomisko spriedzi, kas ir radusies pēc Latvijas iestāšanās
Eiropas Savienībā. Jūs zināt, cik liela pašreiz ir inflācija,
cenas aug medikamentiem un komunālajiem pakalpojumiem. Mēs
piedāvāsim risinājumus, kā palīdzēt nabadzīgiem cilvēkiem.
No likumprojektiem, kas tika izskatīti pirmajā vai otrajā
lasījumā, es gribu pievērst uzmanību grozījumiem Latvijas
Republikas Satversmē. Jā, arī mēs, Tautas saskaņas partija,
piedāvājām iespēju nepilsonim, kas šeit dzimis, piedalīties
pašvaldību vēlēšanās. Tas ir normāli, zinot, ka mūsu kolēģi
igauņi šo jautājumu atrisināja un nekādas revolūcijas Igaunijā
nebija. Tāpat mēs arī aizstāvēsim tiesības, kas vajadzīgas
Latvijai un tautai.
Un vēl Tautas saskaņas partija atbalstīja grozījumus likumā “Par
pašvaldību palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā”. Mēs varam
konstatēt, ka šis likums parādījās tikai pēc tam, kad cilvēki
izgāja uz ielām, neskatoties uz to, ka mēs brīdinājām par to. Šis
jautājums jārisina savlaicīgi. Tagad mēs varam konstatēt, ka
valdošā koalīcija nodarbojas ar to, ka mēģina “mest uguni”, bet
līdz 1.maijam laiks vēl ir, un es domāju, ka mūsu priekšlikumi
otrajam lasījumam tiks pieņemti un šis jautājums tiks
atrisināts.
M.Grīnblats
(apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcija):
Šodien mūsu frakcija īpašu
uzmanību pievērsa Ministru kabineta iesniegtajiem grozījumiem
Imigrācijas likumā, kurā runa ir par Latvijas pastāvīgā
iedzīvotāja statusa iegūšanu. Tātad – pēc pieciem Latvijā
nodzīvotiem gadiem ir vajadzīgas latviešu valodas zināšanas, kā
to prasa Saeimas apstiprināts likums. Šajā gadījumā valdība
piedāvā likumā grūti motivētus un ļoti vaļīgus atvieglinājumus,
proti, ka Ministru kabinets varētu noteikt atvieglojumus valsts
valodas pārbaudes kārtošanā, kā arī personu grupas, kuriem šie
atvieglojumi būtu piemērojami, vai kurus vajadzētu atbrīvot no
šīs pārbaudes.
Mēs šāda veida grozījumus uzskatām par soli atpakaļ no
iepriekšējās redakcijas, tomēr pieļaujam diskusiju par šo
grozījumu jēgu komisijā tajā gadījumā, ja ir runa par īpašām
iedzīvotāju kategorijām, kuras atbilst prasībai – pieci gadi
nodzīvoti Latvijā – un kuriem ir valodas defekti vai traucējumi.
Šie ierobežojumi ir skaidri jānosaka likumā, nevis jādod valdībai
tiesības uz tādām bezizmēra tiesību normām, kas neatbilst šā
likuma garam.
Satversmes grozījumos tika nostiprināta iespēja Valsts
prezidentei ilgāk izpētīt Saeimas pieņemtos likumus, lai lemtu
par to parakstīšanu vai atdošanu otrreizējai caurlūkošanai; par
Eiropas Savienības valstu pilsoņiem, kas dzīvo Latvijā, par
pastāvīgu vēlētāju tiesībām pašvaldības vēlēšanās, kas izriet no
Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā, kā arī par Saeimas samērā
garām diskusijām par kreiso deputātu iesniegtajiem
priekšlikumiem, kas kārtējo reizi skāra valodas tiesības Latvijā
un nepilsoņu tiesības vēlēt pašvaldības.
Protams, ka to pārliecinoši noraidīja, un es domāju, ka šie
deputāti īsti nav sapratuši to, ka Latvija ir iestājusies Eiropas
Savienībā, no kā izriet saprotams pienākums piešķirt šādas
tiesības Eiropas Savienības valstu pilsoņiem, jo Latvija nekad
nav iestājusies ne bijušajā PSRS, ne Neatkarīgo Valstu
Sadraudzībā. Latvijas visai liberālais Pilsonības likums tiem
nepilsoņiem, kuri tiešām vēlas, arī ļauj iegūt Latvijas
pilsonību, līdz ar to arī vēlēt deputātus Rīgā, Daugavpilī un
jebkurā citā Latvijas pašvaldībā.
Jaunnedēļ darba grupa atkal atsāks darbu pie komunistiskā
totalitārisma režīma noziegumiem Latvijā, tātad pie Nosodīšanas
deklarācijas izveidošanas. Tajā darbosies arī mūsu Latvijas
deputāti, un mēs gatavosim savus variantus šīs deklarācijas
sagatavošanai. Skaidrs ir tas, ka tikai ar Saeimas frakciju
vairākumu, kopīgu viedokli šo deklarāciju varētu pieņemt.
Mūsuprāt, tas fakts, ka Latvija iestājusies gan Eiropas
Savienībā, gan NATO, ir devis iespēju par šo tematu runāt daudz
augstāk – starptautiskajā līmenī, izmantot Latvijas dalību šajās
savienībās, lai grieztos pie Krievijas ar konkrētām prasībām par
okupācijas laikā nodarīto zaudējumu atlīdzināšanu.
Mēs arī gatavojamies iesaistīties diskusijā vairākos
likumprojektos par pašvaldību palīdzību dzīvokļu jautājumu
risināšanā un par īres jautājumiem, kas ir aktuāli sakarā ar
denacionalizēto namu īrnieku tālāko likteni, lai piedāvātu
saprātīgus priekšlikumus, kādā veidā šīs problēmas risināt, kā
arī valstij un pašvaldībām kopīgi un saprātīgi palīdzēt
cilvēkiem, kuriem ir un būs grūti samaksāt pārāk lielo īri
denacionalizētajos namos.
E.Jaunups
(frakcija “Jaunais laiks”):
Kā jau iepriekšējais runātājs –
apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcijas priekšsēdētājs
Grīnblata kungs – norādīja, būtiskākais jautājums šodien,
mūsuprāt, bija Induļa Emša vadītās valdības iesniegtie grozījumi
Imigrācijas likumā.
Līdz šim Imigrācijas likums noteica izsmeļošu kārtību, kā tiek
saņemtas pastāvīgās uzturēšanās atļaujas Latvijā un kādi ir to
saņemšanas kritēriji. Taču piedāvātie likuma grozījumi paredz
deleģēt Ministru kabinetam tiesības lemt ne tikai par valsts
valodas zināšanas apjomu un to pārbaudes kārtību, bet arī noteikt
personu kategorijas, kuras atbrīvojamas no valsts valodas
zināšanu pārbaudes pirms pastāvīgās uzturēšanās atļaujas
saņemšanas.
“Jaunais laiks”, neapšaubāmi, ir par kārtību, ka ir jānosaka
izņēmumi personām, kurām, piemēram, runas vai dzirdes spēju
zuduma dēļ nebūtu jākārto valsts valodas zināšanu pārbaude. Taču
likumprojekta autori – uz kreiso balsīm “stutētais” Induļa Emša
kabinets – piedāvā risinājumu, ka jebkurus izņēmumus varētu
noteikt valdība. Protams, ļoti zīmīgi, ka to piedāvā Ministru
kabinets, kurš tieši ir atkarīgs no Ždanokas un Rubika filiālēm
Saeimā, PCTVL un Latvijas Sociālistiskās partijas
frakcijām, un ka to piedāvā valdība, kurā ir ministri, kuri jau
pilnīgi atklāti diskutē un pat maina statusu personām, kuras ne
tikai Latvijā ir nevēlamas, bet arī virknē Rietumeiropas un citās
pasaules valstīs. Kā es šeit lai nepieminu odiozā iekšlietu
ministra Jēkabsona lēmumu mainīt statusu un ielaist Latvijā
Krievijas Valsts domes deputātu Kobzonu, arī ne mazāk odiozā
vicepremjera uzsākto diskusiju un nemitīgos centienus legalizēt
un pieļaut Latvijā iebraukt Krievijas Valsts domes deputātam
Žirinovskim. Protams, normālā situācijā demokrātiski
apstiprinātai un sabiedrības uzticību baudošai valdībai varbūt
arī būtu iespējams piešķirt šādas tiesības, kā to paredz
likumprojekts. Taču, protams, ne valdībai, kura vairs pat formāli
neuztur līdz šim deklaratīvi uzturēto saukli: “Mēs garantējam
Latvijas tautas nacionālās intereses”. Frakcija “Jaunais laiks”
ir par šīs problēmas risināšanu ar iepriekšminēto personu
kategoriju, taču šobrīd nepieļaujot iespēju valdošajai koalīcijai
pa sētas durvīm piešķirt tiesības pastāvīgi uzturēties Latvijā
cilvēkiem, kuru vienīgais iemesls, kāpēc tās nespēj apgūt valsts
valodu, ir nekas cits kā pašu nevēlēšanās.
Šobrīd mēs esam sagatavojuši izsmeļošu izņēmumu sarakstu, kuru kā
alternatīvu likumprojektu piedāvāsim Saeimas Juridiskajā komisijā
virzīt izskatīšanai pirmajā lasījumā, bet iesniegtos Ministru
kabineta piedāvājumus noraidīt.
M.Bekasovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):
Šodien Vitālijs Orlovs no Tautas
saskaņas partijas frakcijas pieminēja likumu, ko Saeimai piedāvā
Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija, – “Par zaudējumu, kas
radušies bankrotējušo komercfirmu un komercbanku dēļ,
kompensāciju Latvijas iedzīvotājiem”. Ko mēs piedāvājam? Pamatots
naudas zaudējums ir fiziskas personas zaudējums noguldījumu
veidā, kas izriet no līgumiskas saistības pārkāpuma. Likuma
mērķis – kompensēt Latvijas iedzīvotājiem zaudējumus, kas
radušies bankrotējušu komercfirmu un komercbanku dēļ; kompensēt
pamatotos naudas zaudējumus piecos gados, sākot ar 2005.gadu.
Noguldījumus līdz 500 latiem izmaksāt pilnā apmērā, bet ja vairāk
nekā 500 latu – izmaksāt 500 latu apmērā. Līdzekļus zaudējumu
kompensēšanai jāparedz atbilstošā gada budžetā no Latvijas Bankas
peļņas. Ministru kabinetam līdz 2005.gada 1.janvārim jāizstrādā
un jāpieņem šā likuma darbību reglamentējoši noteikumi.
20.gadsimta deviņdesmito gadu sākumā veiktā naudas reforma par
nepamatoti mazvērtīgiem padarīja ietaupījumus rubļos. Lielus
zaudējumus Latvijas iedzīvotāji cieta no “finanšu piramīdas”
sagraušanas un komercbanku bankrota. Tika piekrāpti tūkstošiem
cilvēku, un kopējā summa sastādīja vairāk kā 30 miljonus latu.
Galvenā atbildīgā par šiem zaudējumiem ir Latvijas Banka, kura
bezatbildīgi un neprofesionāli veica naudas reformu, nepamatoti
izsniedza licences dažādām firmām, struktūrām, vāji kontrolēja
komercfirmas un komercbankas.
Kopš 1992.gada Latvijas Bankas kapitāla un rezervju apjoms
palielinājies par vairāk nekā 40 miljoniem latu. 2001.gadā tās
peļņa bija apmēram 22 tūkstoši latu, bet 2002.gadā – apmēram 14
tūkstoši latu. Tas ir pietiekami, lai kompensētu iedzīvotājiem
500 latu, kas zaudēja savu naudu tur, kas bankrotēja. Galvenokārt
tā ir banka “Baltija”.
Diemžēl par mūsu likumprojektu balsoja tikai Tautas saskaņas
partija, PCTVL un sociālisti. Visu citu valdošās
koalīcijas partijas pārstāvji balsoja pret vai atturējās.
Saeimas preses dienests