Baltais audekls
Pārdomas Ritas Valneres gadumijā
Rita Valnere Foto no Ritas Valneres arhīva |
Kādreiz, domādama par gleznotāja pārdzīvojumu, radot jaunu darbu, Rita Valnere šīs emocijas izteica ne krāsās, bet dzejā:
Kā baltam tev,
tik tīram,
pieskarties,
Likt nezināmai pasaulei
te atvērties?
Tā dzīvot sāks,
Ņems mani savā varā
– mocīs, locīs,
Liks sevi noliegt, aizmirst
– atdoties.
Mans prieks būs īss…
Parasti Rita Valnere necenšas
skaidrot savu darbu saturu. Taču viņa allaž vedinājusi saprast,
ka ik glezna ir zināma laikmeta noskaņu un kontrastu atklāsme.
Par Ritas dzīvesbiedru Eduardu Kalniņu nupat jubilejas izstādē
kritiķi teica, ka viņa dzīves pamatstihija ir pati glezniecība un
jūra, bet par Ritas Valneres vērienīgo darbu krājumu var teikt,
ka tā kodolu nosaka daļa no Raiņa meklētā “Saules, sievietes un
bērna kulta”. Gleznotājas dzīvi gaišu dara apziņa: “Ik jaunu
piedzimšanu pavada Saule.” Ik jaunu, darbam sagatavotu audeklu
vispirms apspīd baltā, tīrā gaisma. Radīšanas prieks. Cenšanās
sievietes skatījumā atklāt mīlestības un bērna tēmu, kas reizē ir
gan atsevišķas dzīves, gan pašas dzīvības tēma. Dzīves, kas nāk
no pagātnes dzīlēm ar uzkrātās pieredzes vērtībām. Nāk ar
skaistumu un maigumu, kas sasilda mātes un bērna apkārtni un
audeklu, staro portretēto mākslinieku sejās, jauniešu acīs, pašas
lietu dabas atklāsmes priekā: “Šūpulis”, “Ārija Elksne”,
“Kaprīze”, “Māte ar bērnu”, kluso dabu un ziedu sērijās…
Māksliniece labi zina – tiklīdz ota pieskarsies audeklam,
tapšanas priekam līdzi nāks smeldze par sāpīgiem dzīvības
pārtapšanas veidiem, jo “miljardi dzīvības šūnu visapkārt mājo ap
mums un mūsos, kā ugunī degot, sadegot visiem un visam…”
Pārdzīvotais balto audeklu dalīs gaišos un tumšos krāsu laukumos,
liks atsacīties no idilles, nojaust paaudžu konfliktus, laikmetu
kontrastus, vērtību bojāeju, kultūras krīzes. “Ņems savā varā –
mocīs, locīs.”
Aizejošās paaudzes sāpes ar negaidīti asu smeldzi Rita Valnere
savulaik projicēja gleznā “Atvērums”. Jaunie iet pāri miglājā
tītajai Zemei kā mātei, un šis gājiens ir biedējošs savā tiešumā
un savā dīvainajā aklībā… “Es nevaru izskaidrot, kāpēc man tas
bija vajadzīgs, kādas domas noveda līdz šādam darbam, taču tā
tapšanu noteica kāda iekšēja režija…” Šobrīd mākslinieces
darbnīcā ir audekls, kur aiz vīna glāzes zaļganās sienas grimst
bērna un sievietes figūras.
Rita Valnere allaž daudz domājusi par gleznotāja misiju, par
Lielās mākslas noslēpumaino spēku. Pašlaik viņa atskatās uz tiem
būtiskajiem notikumiem mūžā, kas savulaik viņas paaudzei devuši
tik reti iegūstamo iespēju iepazīties ar mākslas šedevriem, kuri
atradās aiz Padomju Savienības robežām. Itālijas ceļojums,
Indijas ceļojums, bet pats pirmais un neparastākais – jauno
mākslinieku grupas brauciens uz Franciju 1965.gadā. Visi viņi
noskaņoti redzēt pēc iespējas vairāk, pabūt Marseļā, Provansā,
Arlē, kur gleznojis Sezāns, Ležē, van Gogs… Un, protams, Parīzē.
Par to – no pašas mākslinieces pierakstiem. Tie krājas grāmatai,
kam nosaukumu viņa vēl nezina. Gaidīsim!
Saulcerīte Viese
Sajūtas, kas nepāriet
Tuvums. 1990 Foto no Ritas Valneres arhīva |
Kristīne. 1994 Foto no Ritas Valneres arhīva |
Dienā – Luvra. Pasaules tūrisma
pieelpota, pievējota alkām – jo vairāk redzēt. Labi, ka ir
skaidras pārejas no telpas telpā, kur pārskatāmi grupēti gadu
simteņu mākslas darbi. Laikmeti, tautas, katra savā krāsu un
formu izteiksmes pasaulē.
Pie lidojošās Nīkes visa grupa fotografējāmies. Kā gan marmorā
var tā vējā plandīties sievietes tērps, atsegdams kaisli kustībā,
kurā sieviete lido! Pat krokas tiecas augšup... Kāds izaicinājums
– kāda drosme lidojumā pretī brīvībai un uzvarai!
Tagad, pēc daudziem gadiem, gribas vēl un vēl pakavēties pie šīs
apbrīnojamās skulptūras. Gandrīz vai simbola. Izcili spēcīga
tieši šajā skrējienā bez galvas, Laika nežēlības atgādinājumā.
Cik labi, ka Nīkes tēlu sastopu pirmo, un tā valda pār visu
Luvras apmeklējumu. Cilvēku plūsma te diendienā nāk gūt veldzi,
atvieglojumu un mieru garam. Arī godpilnu apmierinājumu par
cilvēka radīto harmoniju mākslā. Ik skatītājs tur cenšas
ieraudzīt daļu no sevis: “Es piederu TAI cilvēku dzimtai.”
Cilvēks, kurš pazūd ielas drūzmā – pūlī, nomākts un apmāts no
steigas un darāmā daudzuma, no informācijas lavīnas, kas viņu
padara niecīgu un sīku, tas cilvēks te iegūst mieru un harmoniju.
To rakstu arī par sevi. Tik tālu braukusi, lai skatītos mākslu,
kuru cilvēks radījis, sevi pielīdzinādams dievišķajam.
Kā plosās sirds ātrāk, ātrāk nokļūt pie tik ilgi gaidītās
leģendārās Leonardo “Džokondas”.
Neviens mākslinieks gan nebrauc uz pasaules vērtību krātuvēm, jau
iepriekš nezinot, ko īsti vēlas tur ieraudzīt. Ir tik daudz
dzirdēts iepriekš, pat bērnībā. Skolā. Atmiņās iegūlies Oļģerta
Saldava stāstījums – par brīnumu... Vai tikai leģenda? Cik
versiju nav rakstīts par šo darbu... līdz galējai banalitātei.
Mīlestība pret Džokondu un ziņkāre izprast tēla noslēpumu likusi
to drukāt uz lakatiņiem, plastmasas maisiņiem, šokolādes kārbām.
Lai atgādinātu viņas esamību, vai arī vienkārši cerībā labi
nopelnīt...
Vai ir iespējams novērtēt to guvumu, ko skatītājs reāli saņem,
vērojot šo darbu? Un kā? Ko viņi izvēlas kā sev piederošo?
“Džokonda” tomēr ir mīkla, un arī kāda mistika te laikam klāt
jaukta. Bet mīkla saista – neatminama...
Kamēr “Džokondas” zāle piepildīta ar cilvēku masu un nožogojums
ap gleznu ir skatītāju pieblīvēts, nav ko cerēt gleznu kaut cik
ieraudzīt. Bet pamazām pūlis izklīst, un ir reti brīži, kad
gleznu apskata tikai daži cilvēki. Vai pat neviens, ja neskaita
sargu, kas vienmēr ir turpat tuvumā.
“Vispirms – mieru,” – tā saku sev. Tagad mieru. Jā, tā nu ir, ka
ikviens profesionālis muzejā vispirms pēta sava amata knifus. Re,
kā taisīts! Kā tā krāsa likta! Re, kāds fons, un te varbūt ir
kaut kas par spilgtu... Mēs, gleznotāji, skatāmies kritiski.
Pareizāk – mācāmies, analizējam.
Vai pie šī darba kā pie trafareta arī pazib līdzīga pieeja? Tikai
mirkli. Es it kā pamazām ieeju gleznā. Saplūstu ar tās telpu,
kļūstu par tās daļu un jūtu sievieti, kura gudri un laipni, bet
neizdibināmi smaida. Nekādas analīzes vairs. Es vienkārši esmu
citā dimensijā, citā domu salikumā un, galvenais, skaidri
apzinos, ka neesmu viena. Klātbūtnes sajūta ir neaprakstāma. Kāda
parādība manī ielej siltumu un aptver mīlestībā. Pazib doma: es
esmu cilvēks! Un liekas, ka tas ir pats lielākais, ko var
apzināties. Ir notikusi saskare ar visaugstāko pasaulē radīto
kārtību un tās veselumu, esmu bijusi līdzdalīga tās
gaišumā.
Brīnumainais iespaids paliek ilgi. Šī sajūta vispār nepāriet.
Dievs darījies redzams, sajūtams, – tāpat kā pirms gadiem
Ermitāžā, kad kursabiedru grupā skatījāmies Leonardo gleznu
“Madonna Litta”. Neaptverama mīlestība un maigums.
Dzīvē ir jābūt brīnumam. Varēju vēl neskaitāmās zālēs ar
laikmetu, laiku liecībām skatīt un pētīt gleznas, kā profesionāļi
to dara. Redzēt monumentālu vērienu, drosmi, atklājumus. Un tomēr
– cik daudz tumsas dvesa no lielajiem audekliem! Tā nebija nakts
tumsa. Šajos audeklos dzīvība kūsāja, mutuļoja, dažos rāmāk,
dažos straujāk. Bet tad, ieejot kādā no Luvras augšējiem stāviem,
ieraudzīju neliela formāta darbu kā gaismas staru, tumšuma
mistikai cauri izgājusi.
Tas bija trešais lielākais brīnums. Vermēra van Delfta darbs
“Mežģīņu knipelētāja”. Kas mani tā saista? Vai tikai tas, ka
audekls gaišs? Arī neliels tas ir. Un tomēr kā kontrasts pamanāms
grandiozo vidū. Šajā gaismas laukumā pulsē dzīvības maigums. Te
vairs nav svarīga ne sievietes poza, ne tas, ko viņa dara.
Mākslinieka sirds ir uztvērusi pasaules īsto debesu gaismu un arī
dzīvību – caur to. Notikuma nav. Sievietes seju pat neredz, bet
viņa dzīvo, elpo, ir silta, un visu mīlestību izstaro –
gaisma.
Interese par Vermēru ir palikusi arī visu turpmāko laiku. Izzināt
kāra. Pētoša. Viņa mākslas brīnumu izprast alkstoša. Kur slēpjas
viņa mākslas noslēpums? Vai tikai perfektā profesionālā varēšanā,
vai varbūt tas ir jaunatklāsmes un sirdsgudrības brīnums?
Mākslinieks nodzīvoja savus 40 gadus nepazīts. Sava tēva
žēlsirdīgi atļautā miteklī. Viņa darbus nepirka. Rets turīgais
pasūtīja viņam kādu portretu, un tad arī par maizes cenu
izdzīvošanai. Tikai 19.gadsimtā kāds vecs vācu mākslas zinātnieks
atklāja Vermēru kā vienu no pasaules lielākajiem
māksliniekiem...
Rita Valnere