Dīvainības ģimenes atbalsta veidu pamatojumā
ANO izsludinātais Starptautiskais ģimenes gads Latvijā ir pagājis karstos strīdos, kā uzlabot valsts atbalstu ģimenēm: cik lielam graudā vai naudā jābūt bērna piedzimšanas pabalstam, cik liels un pēc kādiem noteikumiem piešķirams bērna kopšanas pabalsts.
Pie Labklājības ministrijas izveidotā darba grupa aptuveni pusgadu sprieda gan par amatpersonu, gan vecāku un sieviešu nevaldības organizāciju ieteikto visai atšķirīgo variantu varbūtējām priekšrocībām un sekām. Vasaras beigās valdība izšķīrās par būtisku abu minēto pabalstu palielinājumu, sākot ar nākamo gadu. Tā ir labā ziņa visu turpmāk gaidāmo bērnu vecākiem un būtībā arī visai pagaidām izmirstošajai tautai, jo šis lēmums rosina cerības, ka valsts atbalsta palielinājums ģimenēm izraisīs dzimstības pieaugumu. Bet sliktā ziņa – ir virkne iebildumu pret pabalstu lieluma diferenciāciju un saņēmēju loka izvēli.
Foto: A.F.I. |
Bērna piedzimšanas pabalsts
ir paredzēts pilnas pūriņa
vērtības apjomā un izmaksājams naudā, lai vecākiem būtu
izvēles brīvība, kādam īsti jābūt bērna pūriņam atbilstoši
pašu gaumei un vajadzībām, dzimstot pirmajam, otrajam vai
trešajam mazulim. Atšķirībā no līdzšinējiem nosacījumiem, šā
pabalsta apjomu valdība turpmāk vairs neparedz diferencēt
atkarībā no laika, kad māte pieteikusies grūtniecības
medicīniskajai novērošanai – līdz augļa 12.nedēļai vai vēlāk. Šā
grozījuma aizstāvji to pamato ar cilvēktiesībām atbilstošo
visu bērnu kā šā pabalsta saņēmēju vienlīdzību: nevienu
bērnu nedrīkst sodīt par mātes varbūtēji neapzinīgo rīcību. No
skaistu principu un Eiropas Savienības regulu viedokļa viss jauki
un pareizi.
Ārsti tomēr ir noraizējušies par šādas pabalsta adresātu
vienlīdzības sekām bērnu veselībai. Lai cik maz būtu pārāk
aizņemto vai mazāk apzinīgo māšu, kas laikus neuzsāk grūtniecības
medicīnisko novērošanu, tas nozīmē risku viņu bērniem laikus
neatklāt kādu vēlāk vairs nenovēršamu veselības traucējumu. Ja
jau turamies pie principa, ka visi bērni ir vienlīdzīgi, tad būtu
jānodrošina arī visiem pieejama veselības riska novēršana,
saglabājot līdz šim pastāvējušo piedzimšanas pabalsta
diferenciāciju.
Tas būtu vienkārši izdarāms bez bērnu sodīšanas par vecāku
rīcību, ja tiktu konsekventi ievērots Koncepcijā par valsts
ģimenes politiku (2000) ietvertais princips par ģimenes un valsts
dalīto atbildību izdevumos par jaunās maiņas audzināšanu.
Atbilstoši šim principam valsts izmaksājamais ikmēneša ģimenes
pabalsts bērnu iztikai ir noteikts daudz mazāks par pilnām
izmaksām bērnu vajadzībām, pārējo sedzot no vecāku ienākumiem.
Līdzīgā kārtā valsts varētu noteikt visiem bērniem vienādu
piedzimšanas pabalstu tikai pūriņa vērtības puses apjomā,
apbalvojot apzinīgāko vecāku bērnus ar pabalstu pūriņa otras
puses izmaksu apmērā. Tādējādi bērnu vienlīdzības princips būtu
ievērots ne tikai attiecībā uz pūriņa vērtību, bet arī veselības
nodrošinājumu. Var jau, protams, uzskatīt, ka tādējādi tiek
ierobežota mātes brīva izvēle, kādā augļa attīstības posmā
pieteikties ginekologam. Tomēr katra pabalsta jēga taču ir
rosināt cilvēkus uz vienlaikus viņiem pašiem, viņu bērniem un
sabiedrībai vēlamāko rīcības veidu. Nav šaubu, ka laikus novērsts
risks bērna veselībai ir pašu vecāku labā, pat ja viņi naivi
domā, ka viņiem un viņu bērniem nekādas nelaimes nedraud.
Bērnu kopšanas pabalsts
saskaņā ar bērnu vienlīdzības
principu līdz šim bija noteikts visiem pilnu laiku
nestrādājošajiem vienāds, jo arī tas taču domāts bērnu aprūpei un
pieskatīšanai, respektīvi, vajadzībām, kas visiem bērniem ir
līdzīgas. Diemžēl pabalsta apjoms bija daudz par mazu, lai kaut
cik kompensētu bērnu kopšanas atvaļinājumu izmantojošo vecāku
zaudēto darba samaksu, no kuras jāsedz kā pašu vecāku, tā arī
bērnu uzturēšanas izdevumi. Saprotams, ka ienākumu samazināšanās
tieši tajā dzīves posmā, kad “ēdāju” skaits ģimenē pieaug, ir
viens no būtiskākiem šķēršļiem ģimenes pieaugumam.
Ar 2005.gadu paredzēts bērnu kopšanas pabalsta apjomu būtiski
palielināt, taču vairs ne vienādi visiem bērniem un arī ne visiem
vecākiem, kam taču arī būtu “viens likums visiem”. Pabalsta
apjomu paredzēts diferencēt proporcionāli bērna kopšanas
atvaļinājumā izgājušā tēva vai mātes algas lielumam iepriekšējā
gadā, lai kompensētu zaudēto darba samaksu. Pabalsta
maksimālais apjoms gan tiek ierobežots ar piecām minimālajām
algām. Varētu domāt, ka bankas prezidenta(es) vai deputāta(es)
bērniem pienākas un tiks nodrošināta labāka kopšana nekā,
piemēram, bērnudārza audzinātājas vai medicīnas māsas atvasei.
Tomēr nē: šai gadījumā bērnu vienlīdzības princips tiek upurēts,
lai saglabātu katrai ģimenei jau ierasto ienākumu un tātad arī
dzīves līmeni, kam būtu jānovērš ģimenes lieluma ierobežošana
nabadzības dēļ.
Taču arī zaudēto ienākumu kompensācijas princips netiek izturēts
visiem bērniem un viņu vecākiem vienādi: pabalsts nepilnas
minimālās algas apjomā paredzēts arī iepriekšējā gadā apmaksātajā
darbā nestrādājušajiem, kam tas nozīmē lielāku ienākumu apjomu
nekā iepriekšējā gadā. Savukārt abiem algas darbā nodarbinātajiem
vecākiem šis pabalsts vispār nav domāts, kaut arī daudziem no
viņiem daļa algas jāatdod aukles darba apmaksai, tādējādi
samazinot izdevumus pašiem un bērnam. Tātad, atšķirībā no bērnu
piedzimšanas pabalsta, kura diferenciācija atkarībā no mātes
rīcības atzīta par nepieļaujamu bērnu vienādo tiesību dēļ, bērnu
kopšanas pabalsts tiek diferencēts tieši, lai regulētu vecāku
rīcību. Ģimenes ar abiem nodarbinātiem vecākiem tiek
diskriminētas ar cēlu nodomu nodrošināt bērniem vislabāko un
iejūtīgāko pašu vecāku aprūpi.
Ziņas par dažu vecāku savainotiem un ilgstoši bez uzraudzības
atstātiem, pat badā nomirušiem bērniem gan liecina, ka vecāku
aprūpe ne vienmēr ir pati drošākā un kvalitatīvākā. Ne velti
savulaik Baltijas muižnieki to uzticēja rūpīgām, pieredzējušām
auklēm, tāpat kā to vēl tagad dara Anglijas karaliene. Vai viņa
nemaz nedomātu par savu bērnu labumu?! No otras puses, pieskatot
bērnu uz maiņām, pašu vecāku aprūpi nodrošina arī daudzi tēvi un
mātes, kas abi strādā. Citiem daļu laika bērnu pieskata paši,
daļu – visnotaļ uzmanīgie vecvecāki. Abu vecāku vai vairāku
ģimenes locekļu iesaistīšanās bērna aprūpē veicina visu viņu
attīstību un emocionālo saišu veidošanos pat veiksmīgāk, nekā
abiem vecākiem dalot galvenā pelnītāja un vienīgā aprūpētāja
lomas. Neraugoties uz šiem ieguvumiem, abiem strādājošiem
vecākiem valsts bērnu kopšanas pabalstu liedz. Tātad, atšķirībā
no bērna pūriņa izmaksas naudā, kas ļauj vecākiem izvēlēties,
kādu to iegādāties, bērna kopšanas veida izvēlē vecākiem tādas
tiesības ir liegtas: tikai viens no visiem iespējamiem, kurš
turklāt ir labs tikai īsā laika sprīdī.
Kā zināms, dažādu apsvērumu dēļ šīs cēlās un tai dzīves posmā arī
patīkamās rūpes gandrīz vienmēr uzņemas māte. Bērna aprūpes
posmam daudzos gadījumos ieilgstot līdz diviem trim gadiem vai
vairākkārt atkārtojoties, mātes konkurētspēja darba tirgū
neizbēgami mazinās ar atbilstošām sekām ģimenes ienākumos un
pensijas lielumā. Kā novērots citās Eiropas valstīs (piemēram,
Zviedrijā, Itālijā), tas mēdz būt par cēloni daudzām ģimenēm
atturēties no otra un trešā bērna dzimšanas. Tā kā pārtraukumi
darbā var gadīties jebkurai sievietei, daudzi darba devēji
izvairās pieņemt viņas darbā vai iecelt atbildīgos amatos ar
augstāku darba samaksu. Attiecīgi mazāk līdzekļu ģimene var
atvēlēt bērna izglītošanai un attīstībai. Tādējādi sākotnējais
jaundzimušā mātes pašas pilna laika aprūpes labums izvēršas savā
pretmetā ne tikai mātei, bet arī bērnam, kura interesēs tas viss
it kā darīts.
Atliek secināt, ka vecāku pamatnodarbošanās izvēles brīvības
ierobežošana bērnu kopšanas pabalsta saņemšanā ieviesta nebūt ne
bērnu labklājības un vienādu tiesību nodrošinājumam. Drīzāk tā
noved pie vismaz daļējas sieviešu izspiešanas no darba tirgus un
it īpaši līdztiesīgas dalības lēmumu pieņemšanā: sak, nav ko
jaukties “vīru” darīšanās. Tas savukārt ir pretrunā ar Latvijas
likumdošanu un mums obligātajām Eiropas Savienības normām, kas it
kā bija bezmaz galvenais pamatojums bērnu piedzimšanas pabalsta
izmaksai bez kādas diferenciācijas atkarībā no vecāku rīcības un
vēl nepārprotami prasa atvieglot darba un ģimenes dzīves
savienošanu.
Ja arī bērnu kopšanas pabalstu maksātu visām ģimenēm vienādu
neatkarīgi no viņu nodarbinātības un algas lieluma, atkristu
daudzas še aprakstītās netaisnības un nevēlamās sekas. Turklāt
ietaupītos administratīvie izdevumi, pārbaudot tiesības uz šā
pabalsta saņemšanu un aprēķinot tā lielumu, neviena māte nebūtu
ieinteresēta strādāt bez darba līguma un saņemt algu aploksnē,
kaut arī tā dēļ viņa nonāk pilnīgā atkarībā no darba devēja un
spiesta iztikt bez sociālās apdrošināšanas iemaksām, no kurām
cita starpā atkarīgs maternitātes pabalsts nākamajā reizē utt.
Nav šaubu, ka tāds bērnu vienlīdzības nodrošinājums un vecāku
drošība par savu vietu darba tirgū arī turpmāk vairāk sekmētu
ģimenes paplašināšanu līdz pašu vecāku vēlamajam un paaudžu
nomaiņai vēlamajam līmenim nekā ienākumu nevienlīdzība un
sieviešu konkurētspējas mazināšana uz ilgiem gadiem.
Pārsla Eglīte,
Latvijas Zinātņu akadēmijas korespondētājlocekle, demogrāfe
Avoti:
Draudi Latvijas iedzīvotāju
ataudzei un nepieciešamā rīcība to mazināšanai. Apcerējumi par
Latvijas iedzīvotājiem. Nr.11. Autori: P.Eglīte, I.M.Markausa,
I.Pavlina u.c. Rīga: BO SIA LZA Ekonomikas institūts, 2004, – 130
lpp.
Livi Bacci, M. The narrow path of policies. Genus. Vol. LX
No1. Jan. – March 2004: 207–232
Lofstrom Asa and Westerberg Thomas. Obstacle or Prerequisite? The
Role of Economic and Social Conditions for the Swedich Birth
Rates 1965–1998. Paper written to the European Population
Conference, Helsinki 7–9 June 2001: 26