Kas kuram ir parādā?
Krievijas Norēķinu palāta vēsta,
ka Baltijas valstu “kopējais parāds par bijušās PSRS valūtas
saistībām, ko Krievijas Federācija uzņēmusies kā ārējās
parādsaistības, veido 3,06 miljardus dolāru (1,67 miljardus
latu)”. Turpat teikts, ka, izvedot karaspēku no Baltijas valstīm,
Krievijas valdība nav atrisinājusi vairākus tiesiskos un
organizatoriskos jautājumus. Tostarp “Krievijas un Baltijas
valstu noslēgtajos starpvaldību līgumos nav noteikts tiesiskais
režīms vienas puses īpašumam, kas atrodas otras puses teritorijā,
netika atrisināti jautājumi par abpusēju īpašuma tiesību atzīšanu
un kompensācijas izmaksu Krievijai par bijušās PSRS īpašumu, kas
palika Latvijas, Lietuvas un Igaunijas teritorijā”.
Norēķinu palātas izvirzīto pretenziju sakarā Latvijas ārlietu
ministrs Artis Pabriks jau paziņojis, ka neredz nekādu morālo,
tiesisko vai ekonomisko pamatojumu šādiem aprēķiniem, PSRS
tiesiskā mantiniece ir tikai un vienīgi Krievija.
Akadēmiķis Arnis Kalniņš bija ekonomikas reformu ministrs Ivara
Godmaņa vadītajā valdībā (1991–1993), kādu laiku arī valdības
vadītāja vietnieks. Lūdzām pieredzējušo ekonomistu sniegt savu
komentāru.
“Dīvaini, ka pēc tik daudziem gadiem Krievijā sāk kaut ko rēķināt
un izvirzīt kādas prasības. Toreiz, kad dienaskārtībā bija
Krievijas karaspēka izvešana no Latvijas, un pat vēl agrāk tika
lēsti arī iespējamie zaudējumi, kādi nodarīti Latvijai pēc
1940.gada. Pamatīgi šajā jautājumā bija iedziļinājies ekonomists
Modris Šmulders. Par šiem aprēķiniem bija sagatavota pat brošūra,
arī krievu un angļu valodā. Cik atceros, pēc līdzīgas metodikas
strādāja kolēģi Igaunijā un Lietuvā. Maskava par šīm mūsu
pretenzijām bija lietas kursā. Un varbūt arī tāpēc, kad
atvadījāmies, lai turpmāk veidotu katrs savu valsti, šķiršanās
iznāca visai draudzīga. Nebija nekādu runu, ka PSRS ārējais
parāds būtu jādala starp atsevišķām valstīm. Katrā valstī
uzbūvētais palika tās rīcībā. Turklāt ēkas vai asfaltētas šosejas
jau neviens neatveda no kosmosa, to visu uzcēla pašu
cilvēki.”
No jurista redzesleņķa šo problēmu 2001.gadā plašā pētījumā ir
aplūkojis Dr. iur. Dītrihs A. Lēbers. Apcere “Molotova–Ribentropa
pakts un tā juridiskās sekas Baltijas valstīs” iespiesta divos
numuros “Latvijas Vēstnesī” (Nr. 169,170).
Divas rindkopas no D.A.Lēbera domām ir kā punkti uz “i”:
“Starptautiskā mērogā Baltijas valstu valdības no Padomju
Savienības un tās pēcteces – Krievijas Federācijas – ir
pieprasījušas sava īpašuma atgriešanu. Dažas no šīm prasībām
kļuva par strīdus āboliem – piemēram, jautājums par bruņoto spēku
īpašumu Baltijas valstīs. Galu galā risinājums tika rasts,
1994.gadā noslēdzot līgumus starp Krievijas Federāciju un
Igauniju un Latviju par Krievijas bruņoto spēku izvešanu.
Krievija piekrita atdot nekustamos īpašumus, ko līdz tam bija
izmantojuši tās dienesti. Latvija apsolīja sniegt Krievijai
kompensāciju par ēkām, kas bija uzceltas pēc 1940.gada, paturot
tiesības celt prasību par to zaudējumu kompensāciju, kādus bija
izraisījušas bruņoto spēku sastāvā esošās personas. Krievijas
bruņoto spēku kustamo īpašumu Krievijas puse varēja brīvi izvest
un pārdot.”
“Baltijas valstis noraida uzskatu, ka tās būtu Padomju Savienības
pēcteces un līdz ar to atbildīgas par padomju valsts
parādiem.”
Andris Sproģis, “LV”