Arodbiedrībām grūti darboties Eiropas līmenī
Pirms neilga laika Vācijas un ASV autobūves koncerna “Deimler Chrysler” darbinieki piekrita uzņēmuma prasībām par darba laika palielināšanu, nesaņemot par to papildu samaksu. Tādā veidā tika aizkavēta uzņēmuma ražotnes pārcelšana no Vācijas uz kādu no jaunajām Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm, kur darbaspēka izmaksas ir krietni zemākas.
Neviens nav pasargāts. Par to liecina tas, ka pēdējā laikā sociāli ekonomiskās problēmas vissmagāk skārušas vienu no kādreiz visbagātākajām valstīm Vāciju Foto: EPA/A.F.I. |
Lai saglabātu darbavietas, tādu pašu lēmumu jūnijā pieņēma Vācijas rūpniecības koncerna “Siemens” darbinieki. Arodbiedrību organizētajām darbinieku protesta akcijām šajos gadījumos nebija lielas nozīmes – lai nezaudētu darbu, darbinieki bija gatavi piekāpties uzņēmumu nosacījumiem. Izveidojusies situācija liecina, ka lielie koncerni, nevis valstu valdības mūsdienās lielā mērā diktē darba tirgus noteikumus. ES regulas un direktīvas ekonomikas un monetārajā jomā tikai pastiprina lielo uzņēmumu priekšrocības, jo nodrošina brīvu ražošanas faktoru plūsmu pār dalībvalstu robežām un aizliedz darbības, kas vērstas uz konkurences izkropļošanu. Tanī pašā laikā sociālā politika, kas būtu vērsta uz ES pilsoņu sociālo aizsardzību, Savienības līmenī ir visai pieticīga. Tā kā arī pašu dalībvalstu iespējas risināt sociālās problēmas ar ekonomisko un monetāro līdzekļu palīdzību laika gaitā samazinājušās, būtiski noskaidrot, kādi iemesli kavējuši spēcīgas sociālās politikas izveidi ES līmenī.
Eiropas līmeņa sociālā politika ir mazattīstīta
Visvienkāršāk būtu teikt, ka
sociālā politika ir nacionāli jūtīga sfēra, līdz ar to valstis
nevēlas deleģēt atbildību par sociālajiem jautājumiem
pārnacionālām institūcijām. Tomēr ES lēmumu pieņemšanas procesā
ir iesaistītas ne tikai ES dalībvalstu valdības – liela ietekme
ir arī nevalstiskajām organizācijām. Tā, piemēram, debates par
tālākas integrācijas nepieciešamību pagājušā gadsimta
astoņdesmitajos gados atsākās, tieši pateicoties spēcīgai Eiropas
līmeņa biznesa organizācijai – Eiropas uzņēmēju apaļajam galdam
(European Roundtable of Industrialists), kas mudināja
kopienas līderus atjaunot stagnācijā nonākušo integrācijas
procesu. Galvenais mērķis bija veicināt Eiropas ekonomikas
konkurētspēju aizvien atvērtāka globālā tirgus apstākļos. Gan
Vienotās Eiropas akts (1986), gan Māstrihtas līgums (1992), gan
arī turpmāk pieņemtie tiesību akti ir tapuši, iesaistoties
dažādām biznesa intereses pārstāvošām organizācijām. Tas liecina,
ka ne tikai valdību, bet arī nevalstisko pārstāvju aktivitāte ir
svarīgs faktors ES politiku attīstībā, tāpēc turpmāk uzmanība
tiks pievērsta tam, kā ES sociālās politikas attīstību
ietekmējuši strādājošo pārstāvji – arodbiedrības.
Kopumā var teikt, ka darba ņēmēju pārstāvji ES lēmumu pieņemšanas
procesā bijuši mazāk aktīvi līdzdalībnieki nekā ražotāji un
uzņēmēji. Salīdzinājumam var minēt, ka no aptuveni 900 ES līmeņa
interešu organizācijām 82% pārstāv ražotāju un darba devēju
intereses, bet ārpus biznesa esošas intereses pārstāv tikai 18%.
Lielākā un gandrīz vienīgā darba ņēmējus pārstāvošā ES līmeņa
organizācija ir Eiropas Arodbiedrību konfederācija (EAK). Tajā
ietilpst 77 nacionālās arodbiedrību konfederācijas (to skaitā arī
Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība) un 11 sektorus pārstāvošas
arodbiedrības, kopā apvienojot 60 miljonus biedru. Kopš tās
dibināšanas 1973.gadā EAK iesaistījusies ES lēmumu pieņemšanā,
izstrādājot priekšlikumus sociālajā un nodarbinātības jomā. Pie
būtiskākajiem darba ņēmēju sasniegumiem jāmin Sociālā protokola
pievienošana Māstrihtas līgumam, kā arī Eiropas līmeņa sociālā
dialoga izveidošana, kurā piedalās ES darba ņēmēju pārstāvis –
EAK, no vienas puses, un darba devēju pārstāvji – Ražotāju un
Darba devēju konfederāciju apvienība (Union of Industrial and
Employers’ Confederations of Europe) un Eiropas valsts
sektora uzņēmumu konfederācija (European Confederation of
Public Enterprises), no otras puses. Ja sarunu gaitā tiek
panākta vienošanās starp darba devēju un darba ņēmēju
pārstāvjiem, ES Padome attiecīgajā jomā izdod dalībvalstīm
saistošu ES tiesību aktu.
Lai arī EAK darbība ir sekmējusi Eiropas līmeņa sociālās
politikas attīstību, tā joprojām ir mazattīstīta salīdzinājumā ar
ekonomikas un monetārajām jomām. Salīdzinājumam var minēt šādus
skaitļus: 2000.gada sākumā sociālās politikas jomā bija tikai 71
regula un direktīva, bet iekšējā tirgus sfērā – 1405. Turklāt
svarīgākie darba tirgus jautājumi – darba samaksa, tiesības
apvienoties interešu aizstāvības grupās, tiesības streikot, kā
arī tiesības pieteikt lokautus (uzņēmuma slēgšana un strādnieku
atlaišana, ar ko darba devēji dažkārt cenšas panākt, lai viņi
atsakās no savām prasībām – Red.) – joprojām
atrodas ārpus Kopienas kompetences. Tas nozīmē, ka šajās jomās
tai nav tiesību izdot dalībvalstīm saistošus tiesību aktus. Arī
ES nodarbinātības politikai ir tikai koordinējoša loma – atvērtās
koordinācijas metodes ietvaros dalībvalstis var dalīties
pieredzē, tā veicinot labākas prakses izplatību. Savukārt sociālā
dialoga ietvaros līdz šim ir panāktas tikai trīs vienošanās – par
atvaļinājumu pēc bērna piedzimšanas, nepilna laika darbu un
noteikta laika darbu, uz kuru pamata ieviesti vienoti standarti
visā ES.
Ir vairāki iemesli, kas kavējuši EAK daudz efektīvāk aizstāvēt
darba ņēmēju intereses pārnacionālā līmenī un tādējādi stiprināt
ES sociālo politiku. No vienas puses, tie ir šķēršļi, ko darba
ņēmēju pārstāvim rada ES institucionālā uzbūve, no otras – pašas
EAK iekšējā sašķeltība.
ES institucionālā uzbūve labvēlīgāka biznesa pārstāvjiem
Lai arī salīdzinājumā ar citiem
reģionālajiem veidojumiem, piemēram, Ziemeļamerikas brīvās
tirdzniecības zonu (North American Free Trade Area), ES
piedāvā lielākas iespējas interešu grupām pārstāvēt savas
intereses, tās institucionālā uzbūve arī ierobežo darba ņēmējiem
pieejamo aktivitāšu loku. Tieši institūciju pieejamība ir viens
no iemesliem, kas var veicināt vai kavēt interešu grupu darbības
Eiropas līmenī.
Jau no saviem pirmsākumiem ES prioritāri bijuši ekonomiskie
jautājumi – tirgus liberalizācija, konkurence, brīva preču,
pakalpojumu, kapitāla un darbaspēka plūsma, Kopienas institūcijas
pārsvarā darbojušās, lai panāktu brīvo tirgu diskriminējošu
barjeru atcelšanu. Kopienas kompetencē esošo jautājumu
ekonomiskais raksturs savukārt devis lielāku iespēju ražotāju un
uzņēmēju pārstāvjiem piedalīties lēmumu pieņemšanā. Darba ņēmēju
izredzes iespaidot politiku bijušas niecīgākas, jo ES sociālā
politika ir atstāta katras atsevišķas dalībvalsts pārziņā –
kopiena pieskārusies sociālajiem jautājumiem tikai tik daudz, lai
novērstu ierobežojumus brīvajam tirgum. Tā kā darba ņēmējiem
svarīgākie darba tirgus jautājumi ir izslēgti no kopienas
kompetenču loka, EAK ir ierobežotas iespējas panākt
harmonizāciju, piemēram, jautājumos, kas attiecas uz darbinieku
algām, jo šāds jautājums Eiropas Komisijas (EK) darba kārtībā
nemaz netiek iekļauts.
Taču darba ņēmēji var piedalīties konsultācijās par kopienas
kompetencē esošiem sociālajiem jautājumiem – tādiem kā drošība un
veselības aizsardzība darba vietā, darba apstākļi, vienlīdzīga
attieksme pret sievietēm un vīriešiem, darbinieku informēšana un
konsultācijas. Parasti tieši EK ģenerāldirektorāti priekšlikumu
izstrādes laikā labprāt uzklausa interešu grupu viedokli. Tomēr,
tā kā EK galvenais uzdevums ir pilnveidot iekšējo tirgu un
veicināt konkurenci, EK biežāk konsultējas ar biznesa
pārstāvjiem, jo to rīcībā bieži vien ir EK nepieciešamā tehniskā
informācija. Darba ņēmējiem lielākas iespējas paver EK pilnvaras
ierosināt sociālo dialogu, kas tai jādara, ja tiek izstrādāti
priekšlikumi sociālajā jomā.
Lobēšana vienā no svarīgākajām ES institūcijām – ES Padomē (ESP)
ir mazāk izplatīta, kaut arī tieši šī institūcija, sadarbojoties
ar Eiropas Parlamentu (EP), apstiprina EK izstrādātos
priekšlikumus. Tā kā ESP darbojas jau ar gataviem priekšlikumiem,
tajos ir grūtāk ko jaunu ierosināt. Bez tam, tā kā ESP kopā sanāk
nacionālo valdību pārstāvji, efektīvāk un finansiāli izdevīgāk ir
lobēt nacionālā, nevis pārnacionālā līmenī.
Aktīvi lobēts netiek arī EP un Eiropas Kopienu tiesa (EKT). EP
pievilcību interešu grupu skatījumā mazina tā mazās lēmumu
pieņemšanas pilnvaras. Savukārt EKT var izteikt spriedumus tikai
lietās, kuras balstītas uz jau pastāvošu ES likumdošanu. Tomēr
EKT ir efektīvs līdzeklis kā panākt, lai dalībvalstu valdības
ievērotu spēkā esošo regulu un direktīvu nosacījumus.
Institūciju pieejamību nosaka ne tikai tajās pastāvošās
procedūras vien. Tas, cik bieži un efektīvi interešu grupas varēs
kontaktēties ar institūcijām, atkarīgs arī no to finansiālajām
iespējām. Virkne lielo biznesa kompāniju, ne tikai apvienojoties
federācijās, bet arī individuāli atvērušas Briselē
pārstāvniecības, lai varētu piedalīties gan ikdienas lēmumu
pieņemšanas procesos, gan neformālās sarunās. Arodbiedrības šajā
ziņā nav bijušas tik aktīvas. Lai arī EAK ir savs sekretariāts
Briselē, tā darbība lielākoties atkarīga no EK piešķirtā
finansējuma. Zināmā mērā tieši EK ir veicinājusi Eiropas līmeņa
darbaspēka kustības attīstību, piešķirot resursus EAK ikdienas
aktivitātēm, darbinieku pārstāvju mācībām, kā arī
pētniecībai.
Tādējādi institūcijas, no vienas puses, ir kavējušas, no otras,
veicinājušas EAK attīstību. Arī iespējas darba ņēmējiem
piedalīties Eiropas līmeņa lēmumu pieņemšanā laika gaitā ir
augušas, kas īpaši attiecināms uz Eiropas sociālo dialogu. Tomēr
bijuši vairāki gadījumi, piemēram, par pagaidu darbu veikšanu,
kuros, lai arī sarunas starp sociālajiem partneriem ir sāktas,
vienošanās nav panākta. Tas nozīmē, ka bez institucionālajiem
ierobežojumiem EAK darbību kavē arī citi – organizācijas iekšienē
pastāvoši šķēršļi.
Iekšējās nesaskaņas traucē vienotas vīzijas izveidei
Jau minēts, ka EAK sastāvā ir 77
arodbiedrību konfederācijas no dažādām Eiropas valstīm, kas
liecina par milzīgu dažādību EAK iekšienē. Tā kā EAK jāsaņem savu
biedru piekrišana pirms jebkuras Eiropas līmeņa aktivitātes,
viens no EAK vājuma iemesliem ir tieši tās biedru nespēja
vienoties par to, kādai vajadzētu būt darba ņēmēju pozīcijai
konsultācijās ar ES institūcijām un piedaloties Eiropas sociālajā
dialogā. Nesaskaņu pamatā ir atšķirīgās ražošanas attiecību
tradīcijas Eiropas valstīs, dažādā izpratne par arodbiedrību lomu
lēmumu pieņemšanas procesā, kā arī arodbiedrību ideoloģiskās
orientācijas. Rezultātā kopējā pozīcija parasti ir zemākais
kopsaucējs, par ko spējuši vienoties dažādas prakses pārstāvošie
EAK biedri.
Lēmumu pieņemšanas process EAK iekšienē, lai arī nodrošina
lielāku demokrātiju, neļauj EAK būt pietiekami elastīgai ES
ikdienas darbā un ātri reaģēt uz jaunu jautājumu parādīšanos
darba kārtībā. EAK pozīciju ES līmenī pārstāv EAK sekretariāts,
taču to definē EAK kongress un izpildkomiteja. Pozīcijas
definēšana notiek reti, tāpēc sekretariāta manevrēšanas iespējas
ikdienas darbā ir samērā ierobežotas.
Vēl jāatzīmē, ka EAK institucionālās uzbūves dēļ parasti lielāku
ietekmi debatēs par darba ņēmēju pozīcijām gūst lielākie EAK
biedri, jo pārstāvju skaits gan kongresā, gan izpildkomitejā
atkarīgs no konfederācijas biedru skaita. Tā EAK pastāvēšanas
vēsturē lielākās nesaskaņas vienmēr bijušas starp divām
lielākajām – Vācijas un Lielbritānijas – arodbiedrību
konfederācijām. Vācijas pārstāvji, baidoties par sekām, kādas uz
Vācijas labklājības sistēmu radītu t.s. sociālais dempings –
kapitāla aizplūšana no augstas labklājības valstīm uz valstīm ar
zemu sociālās aizsardzības līmeni, vienmēr aizstāvējuši tādas
sociālās politikas ieviešanu ES līmenī, kas saglabātu esošos
labklājības standartus. Briti savukārt iestājušies par
liberālāku, uz indivīda atbildību balstītu sistēmu, pretojoties
lielākas atbildības deleģēšanai pārnacionālajām institūcijām.
Pārējās konfederācijas tiecas pieslieties vienam vai otram
viedoklim, piemēram, Ziemeļvalstu pārstāvji vairāk atbalsta
Vācijas pozīciju, kamēr Spānija, Grieķija, Portugāle – britu
nostāju.
EAK iekšējā sašķeltība tādējādi būtiski ietekmē EAK darbības ES
līmenī. Varētu pat teikt, ka tā vietā, lai efektīvi pildītu darba
ņēmēju pārstāvja lomu, EAK lielāko daļu resursu un pūļu velta
nesaskaņu novēršanai tās biedru starpā. Rezultātā arodbiedrībām
joprojām trūkst vienota priekšstata par to, kādai nākotnē
vajadzētu izskatīties ES. Pagaidām tās vairāk piebalso tiem, kas
iestājas par aizvien atvērtāku tirgu un neierobežotāku
konkurenci, nekā aizstāv alternatīvu attīstības modeli.
Nobeigumā gan jāatzīmē, ka jautājums par to, vai ES līmenī vispār
ir vajadzīga sociālā politika un kādai tai jābūt, joprojām ir
diskutējams. Bet “Deimler Chrysler” un “Siemens”
gadījumi pierāda, ka nacionālā līmenī arodbiedrības savu ietekmi
zaudē. Varbūt tieši šā iemesla dēļ arodbiedrībām vajadzētu
pārorientēt savu darbību no nacionālām uz ES institūcijām un
stiprināt savas pozīcijas Eiropas līmenī.
Vineta Kleinberga