Par sabiedrības tiesībām pārbaudīt valsts institūciju rīcības likumību
Viena no pēdējā laikā skaļāk
izskanējušajām tiesā ierosinātajām lietām, kas pretendē uz
precedenta statusu Latvijas tiesu praksē, ir tā sauktā Saburovas
lieta, precīzāk – civillieta pret Enesu Saburovu, kas radusies uz
administratīvā procesa ietvaros ierosinātās lietas pamata.
(Atgādināšu, ka tiesa ir noraidījusi rīdzinieces Enesas Saburovas
sūdzību, kurā tika apšaubīta SIA “N&J” ieceres būvēt
dzīvojamo māju Brīvības gatves 352/358 iekšpagalmā likumība, bet
pēc tam ir ierosināta civillieta pret pašu E.Saburovu.)
Vides ministrija ar bažām seko līdzi šiem notikumiem, jo
civilprocesa kārtībā ierosinātas jau divas tiesu lietas, t.i.,
viena – pret Enesu Saburovu par zaudējumu piedziņu, kas radušies
trešajai personai tādēļ, ka Saburovas kundze vērsusies tiesā par
publiskās pārvaldes izdota administratīvā akta tiesiskuma
pārbaudi, un otra – pret Satversmes tiesas tiesnesi Ilgu Čepāni
par zaudējumu piedziņu, kas radušies trešajai personai tādēļ, ka
Čepānes kundze esot uzkūdījusi E.Saburovu vērsties tiesā. Abas
šīs lietas ir klajā pretrunā ar Vides ministrijas kompetencē
esošās ANO 1998.gada konvencijas “Par pieeju informācijai,
sabiedrības dalību lēmumu pieņemšanā un iespēju griezties tiesu
iestādēs saistībā ar vides jautājumiem” (turpmāk – Orhūsas
konvencija) principiem un tajā ietvertajām prasībām. Orhūsas
konvencija ir starptautisks līgums, kuru Latvija ir ratificējusi
2002.gadā un līdz ar to apņēmusies ievērot tajā iekļautos tiesību
principus un pildīt uzliktos pienākumus. Viena no galvenajām
Orhūsas konvencijas prasībām ir nodrošināt dalībvalstij tādu
tiesisko regulējumu, kas garantē sabiedrībai tiesības vērsties
tiesībaizsardzības institūcijās pret valsts pārvaldes vai
privātpersonas darbību vai bezdarbību, ar kuru tiek pārkāpti
valsts tiesību akti, kas skar vidi (konvencijas 9 (3).pants).
Latvija divos gados ir veikusi apjomīgu darbu, lai nodrošinātu
tās normatīvo aktu atbilstību Orhūsas konvencijas prasībām, tai
skaitā veicot nepieciešamos grozījumus. Tomēr par vienu no
pamatelementiem Orhūsas konvencijas prasību ieviešanai tika
atzīts Administratīvā procesa likums, kas cita starpā dod
tiesības indivīdam vērsties iestādē un pēc tam tiesā ar lūgumu
pārbaudīt publiskās personas izdota administratīvā akta
tiesiskumu. Tas pilnībā atbilstu Orhūsas konvencijas prasībām, ja
vien tiktu nodrošināts cits konvencijā ietvertais princips. Tas
paredz, ka persona, kas īsteno savas tiesības vērsties
tiesībaizsardzības institūcijās, nekādi netiek par to sodīta
(konvencijas 3(8).pants).
Pašreiz notiek intensīvs darbs Eiropas Savienības (ES) līmenī,
lai arī ES varētu ratificēt Orhūsas konvenciju. Latvija,
izstrādājot valsts pozīciju attiecībā uz ES līmenī izskatāmajiem
no Orhūsas konvencijas izrietošajiem tiesību aktiem, ir
apgalvojusi, ka Orhūsas konvencijas prasības Latvijā tiek
ievērotas. Vides ministrija nepārtraukti seko līdzi mūsu valstī
spēkā esošo tiesisko regulējumu attīstībai, lai nodrošinātu
Orhūsas konvencijas principu ievērošanu Latvijā. Gadījums, kad
par personas tiesisku darbību, t.i., izmantot savas tiesības
vērsties tiesā, ir radusies iespēja pret šo personu vērsties
civiltiesiskā kārtībā, ir ļoti bīstams precedents, jo tādējādi
varam nonākt klajā pretrunā ar to, ko Latvija ir apņēmusies
ievērot gan Eiropas Savienības gan plašākā starptautiskā līmenī.
Tā kā arī tiesa pārstāv valsti un pieņem lēmumus valsts vārdā,
jebkura ierosināta lieta pret personu, kas izmantojusi savas
tiesības vērsties tiesā, veido atbildību Latvijas valsts līmenī
par to, ka šāds faktiski sabiedrību iebiedējošs līdzeklis
pastāv.
Vides ministrija pārstāv Latviju starptautiskajās institūcijās
Orhūsas konvencijas jautājumos. Mums jāsniedz atzinumi par
attiecīgās konvencijas ievērošanu Latvijā, tādēļ vēlos norādīt uz
pastāvošo apdraudējumu Latvijas tiesiskā regulējuma atbilstībai
starptautisko normu kontekstā. Vienlaikus vēlos paust atbalstu
Saburovas kundzei, kas ir uzdrīkstējusies izmantot savas tiesības
vērsties tiesā (acīmredzot to var nosaukt par uzdrīkstēšanos, ja
jau tādas ir iespējamās sekas), kā arī paust atbalstu Satversmes
tiesas tiesnesei I.Čepānes kundzei, kas ir veikusi valstiski
svarīgu pienākumu – skaidrojot sabiedrības pārstāvjiem viņu
tiesības vērsties tiesā, lai sabiedrība gūtu pārliecību, ka viss
notiek likumīgi. Par valstiski svarīgu pienākumu to var nosaukt
tādēļ, ka arī šāds sabiedrības informēšanas un skaidrošanas darbs
ir paredzēts Orhūsas konvencijā kā valstij veicams uzdevums.
Latvija, ratificējot konvenciju, ir atzinusi, ka “iedzīvotājiem
vajadzīga palīdzība, lai īstenotu savas tiesības” (preambula), kā
arī apņēmusies nodrošināt “to, ka amatpersonas un iestādes palīdz
un sniedz norādījumus sabiedrībai, lai ļautu tai piekļūt
informācijai, plašāk piedalīties lēmumu pieņemšanā un griezties
tiesu iestādēs” (3(2).pants).
Vienlaikus pievienojos daudzu atzītu juristu jau izskanējušiem
viedokļiem par to, ka ar vēršanos tiesā administratīvā procesa
ietvaros (kur veidojas attiecības starp valsts pārvaldi, no
vienas puses, un personu, no otras) nevar aizskart citas personas
privāttiesības, kas tiek aizsargātas civilprocesa kārtībā
(publikācijās “Jurista Vārdā” Nr.33, 31.08.04. u.c.). Personas
vēršanās tiesā nevar būt prettiesiska darbība, līdz ar to nevar
izraisīt sekas, kas būtu par pamatu zaudējumu piedziņai, tāpat kā
prettiesiska darbība nevar būt juristes (īpaši tiesneses) veikta
personai piederošo tiesību skaidrošana vai pat aicināšana
izmantot savas tiesības vērsties tiesā. Turklāt šādus aicinājumus
vērsties tiesā gan Vides ministrija, gan citas valsts
institūcijas ir paudušas neskaitāmas reizes, kad pastāv šaubas
par kāda lēmuma vai darbības tiesiskumu, bet attiecīgajai
institūcijai nav kompetences vērsties pret apstrīdēto lēmumu vai
darbību.
Izsaku cerību, ka jau tuvākajā laikā tiks novērsta absurdā
situācija, kas veidojas no civiltiesiskā kārtībā ierosinātajām
lietām pret Saburovas kundzi un Čepānes kundzi. Tas ļautu Vides
ministrijai turpināt godam pārstāvēt Latviju starptautiskā
līmenī, bet Latvijas iedzīvotājiem turpmāk nebūtu jābaidās
izmantot savas likumīgās tiesības.
Vides ministrs Raimonds Vējonis