Valsts sekretāru 2004.gada 30.septembra sanāksmē
Ārlietu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu
“Par bezpeļņas organizācijas valsts sabiedrības ar ierobežotu
atbildību “Latvijas institūts” reorganizāciju un valsts aģentūras
“Latvijas institūts” izveidošanu” un noteikumu projektu “Valsts
aģentūras “Latvijas institūts” nolikums”.
Rīkojuma
projekts izstrādāts, pamatojoties uz Ministru kabinetā
apstiprināto koncepciju “Par Latvijas institūta juridisko
statusu”, tas paredz ar 2004.gada 18.oktobri uzsākt bezpeļņas
organizācijas valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību
“Latvijas institūts” reorganizāciju, to pārveidojot par Ārlietu
ministrijas pārraudzībā esošu valsts aģentūru “Latvijas
institūts”.
Projektā paredzēts, ka bezpeļņas organizācija valsts sabiedrība
ar ierobežotu atbildību “Latvijas institūts” ir pārveidojama par
aģentūru līdz 2004.gada 1.decembrim. Valsts aģentūra “Latvijas
institūts” ir bezpeļņas organizācijas valsts sabiedrības ar
ierobežotu atbildību “Latvijas institūts” funkciju, tiesību,
saistību, mantas (kustamās un nekustamās) un finanšu līdzekļu
pārņēmēja.
Rīkojuma projekts nosaka, ka bezpeļņas organizācija valsts
sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas institūts” pēc
reorganizācijas veikšanas ir Ārlietu ministrijas pārraudzībā
esoša valsts aģentūra – Latvijas pozitīvas starptautiskās
atpazīstamības (tēla) veicinoša nacionālas nozīmes
institūcija.
Aģentūrai paredzēts izstrādāt darbības un attīstības stratēģiju,
darbības plānu un budžetu un saskaņot ar Ārlietu ministriju līdz
2004.gada 1.decembrim.
Noteikumu projekts nosaka, ka valsts aģentūra “Latvijas
institūts” veic šādas funkcijas: koordinē Latvijas tēla
stratēģijas izstrādāšanu un uzrauga tās īstenošanu; izstrādā
Latvijas pozitīvas starptautiskās atpazīstamības veicināšanas
pasākumu ikgadēju plānu; rada valsts pārvaldes, pašvaldību,
privāto struktūru un privātpersonu (ekspertu), kā arī nevalstisko
organizāciju partnerības kontakttīklu Latvijas pozitīvas
starptautiskās atpazīstamības veicināšanai; gatavo un izplata
vispārēju informāciju par Latviju kopumā, kā arī par dažādām
atsevišķām ar Latvijas valsti, zemi un tautu saistītām jomām;
organizē Latvijas tēla popularizēšanas pasākumus Latvijā un
ārvalstīs; īsteno cita veida darbību, kas nav pretrunā ar šajā
nolikumā noteikto aģentūras darbības mērķi.
Aģentūras saīsinātais nosaukums latviešu valodā ir “Latvijas
institūts”, nosaukums angļu valodā ir “The Latvian Institute”.
Aģentūras abreviatūra ir “LI”. Aģentūra savus uzdevumus un
funkcijas veic atbilstoši starp aģentūras direktoru un ārlietu
ministru noslēgtam pārvaldes līgumam.
Projekti nodoti saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ekonomikas
ministrijā, Valsts kontrolē, Valsts kancelejā, saskaņojumi
jāsniedz līdz 11.oktobrim.
Ekonomikas ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Grozījumi Ministru kabineta 2004.gada 27.aprīļa noteikumos
Nr.432 “Biodegvielas aprites un attiecīgā akcīzes nodokļa
administrēšanas kārtība””.
Noteikumu projekts
izstrādāts, lai nodrošinātu prasības dīzeļdegvielai (gāzeļļai),
tās aizstājējproduktiem un komponentiem, kuriem ir pievienota no
rapša sēklu eļļas iegūta biodīzeļdegviela – vairāk nekā 5
tilpumprocenti no kopējā naftas produktu daudzuma. Projekts
papildināts ar prasībām iepriekš minētai biodegvielai, lai būtu
iespējams noteikt precīzu dīzeļdegvielas ar biodīzeļdegvielas
piejaukumu koncentrāciju.
Noteikumu projekta izstrādes laikā notikušas konsultācijas ar
Degvielas tirgotāju un ražotāju savienību un Latvijas Degvielas
tirgotāju asociāciju.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Vides,
Zemkopības ministrijā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības
padomā;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Grozījumi Ministru kabineta 2000.gada 26.septembra noteikumos
Nr.332 “Noteikumi par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības
novērtēšanu””.
Noteikumu projekts izstrādāts, lai
harmonizētu Latvijas Republikas likumdošanu ar Eiropas Parlamenta
un Padomes Direktīvu 98/70.EK (1998.gada 13.oktobris), kas
attiecas uz benzīna un dīzeļdegvielas kvalitāti un ar ko groza
Padomes Direktīvu 93/12/EEK, un Eiropas Parlamenta un Padomes
Direktīvu 2003/17/EK (2003.gada 3.marts), ar ko groza Direktīvu
98/70/EK, kas attiecas uz benzīna un dīzeļdegvielas kvalitātes
prasībām.
Projektā iestrādātas prasības, kas nosaka, ka dīzeļdegviela var
būt ar ne vairāk kā 5 tilpumprocentu biodīzeļdegvielas
piejaukumu, kā arī noteikumi papildināti ar prasībām
gāzeļļai.
Atbilstoši Direktīvai 98/70.EK noteikts svina savienojumu sastāvs
benzīnā, un atbilstoši Direktīvai 2003/17/EK noteikts maksimālais
sēra saturs bezsvina benzīnam, dīzeļdegvielai un gāzeļļām.
Noteikumos iestrādāta prasība, ka institūcijām reizi gadā
jāsniedz Eiropas Komisijai informācija par gaisa kvalitāti,
degvielas kvalitāti, benzīna un dīzeļdegvielas kopējo realizēto
apjomu, kā arī bezsvina benzīna un dīzeļdegvielas ar maksimālo
sēra saturu 10 mg/kg realizēto apjomu valstī.
Noteikumu projekta izstrādes laikā notikušas konsultācijas ar
Degvielas tirgotāju un ražotāju savienību un Latvijas Degvielas
tirgotāju asociāciju.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Vides
ministrijā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Nacionālajā
trīspusējās sadarbības padomē.
Finanšu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu
“Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām””.
Šobrīd
Latvijas Republikas nodokļu administrācijai ir ierobežotas
iespējas saņemt informāciju par Latvijas rezidentu fizisko
personu uzkrājumu ienākumiem, kas tiek gūti ārvalstīs, kā arī
pienākums sniegt minēto informāciju citām valstīm ir ierobežots.
Minēto informāciju ir iespējams iegūt no tādām ārvalstīm, ar
kurām Latvijai ir noslēgti starpvalstu līgumi (konvencijas) par
nodokļu dubultās uzlikšanas un nodokļu nemaksāšanas novēršanu
(nodokļu līgumi), kuru noteikumi paredz veikt informācijas
apmaiņu pēc pieprasījuma. 2004.gada 1.janvārī Latvijai ir
noslēgti un stājušies spēkā nodokļu līgumi ar šādām Eiropas
Savienības dalībvalstīm: Beļģiju, Dāniju, Franciju, Igauniju,
Īriju, Lietuvu, Lielbritānijas un Ziemeļīrijas Apvienoto
Karalisti, Maltu, Nīderlandi, Somiju, Poliju, Čehiju, Slovākiju,
Slovēniju, Portugāli, Vāciju un Zviedriju. Līdz ar to iespēja
saņemt minēto informāciju pēc pieprasījuma un pienākums sniegt
šādu informāciju ir noteikts tikai attiecībā uz minētajām
valstīm.
2003.gada 3.jūnijā ir pieņemta Padomes Direktīva 2003/48/EK par
tādu ienākumu aplikšanu ar nodokļiem, kas gūti kā procentu
maksājumi par uzkrājumiem (Direktīva). Direktīvas mērķis ir
nodrošināt, lai Eiropas Savienības dalībvalstu (dalībvalstis)
nodokļu administrācijas viena otrai automātiski sniegtu
informāciju par to rezidentiem – fiziskajām personām
izmaksātajiem uzkrājumu ienākumiem (procentu ienākumiem).
Direktīva uzliek par pienākumu dalībvalstīm, izdarot izmaiņas to
iekšzemes normatīvajos aktos, nodrošināt, ka katras dalībvalsts
teritorijā izveidotie uzkrājumu ienākuma izmaksātāji iegūst
nepieciešamo informāciju (identifikācijas un rezidences datus)
par uzkrājumu ienākuma saņēmējiem – fiziskajām personām, kas ir
citu dalībvalstu rezidenti, un iesniedz šo informāciju
izmaksātāja dalībvalsts nodokļu administrācijai, kura savukārt to
nodod tās dalībvalsts nodokļu administrācijai, kuras rezidents ir
uzkrājumu ienākuma saņēmējs. Direktīva arī uzliek par pienākumu
novērst nodokļu dubulto uzlikšanu gadījumā, kad atsevišķas
dalībvalstis un dalībvalstu saistītās un atkarīgās teritorijas,
ieviešot Direktīvu, ietur Direktīvā noteiktajā pārejas periodā
īpašu nodokli – uzkrājumu nodokli.
Direktīva arī paredz, ka dalībvalstis noslēdz īpašus līgumus par
Direktīvā noteiktajiem pasākumiem līdzvērtīgu pasākumu
(automātisku informācijas apmaiņu vai īpaša nodokļa ieturēšanu no
uzkrājumu ienākuma) īstenošanu ar atsevišķu dalībvalstu
atkarīgajām un saistītajām teritorijām (Angilju, Arubu, Britu
Virdžīnu salām, Džersiju, Gērnsiju, Kaimanu salām, Menas salu,
Montserratu, Nīderlandes Antiļu salām, Tērksu un Kaikosu), kā arī
ka Eiropas Kopiena noslēdz dalībvalstīm saistošus starptautiskus
līgumus par Direktīvā noteiktajiem pasākumiem līdzvērtīgu
pasākumu (uzkrājumu nodokļa ieturēšanu no uzkrājumu ienākuma un
informācijas apmaiņu pēc pieprasījuma vai automātisku
informācijas apmaiņu, ja uzkrājumu saņēmējs brīvprātīgi pilnvaro
izmaksātāju atklāt šādu informāciju, tādā veidā izvairoties no
ieturējuma) īstenošanu ar šādām trešajām valstīm: Andoru,
Lihtenšteinu, Monako, Sanmarīno un Šveici. Līdz ar to tiek
nodrošināts, ka Direktīvā noteiktos pasākumus piemēro arī
dalībvalstu atkarīgās un saistītās teritorijas, kā arī šiem
pasākumiem līdzvērtīgus pasākumus piemēro trešās valstis.
Paredzams, ka Direktīva stāsies spēkā 2005.gada 1.jūlijā ar
nosacījumu, ka ar dalībvalstu atkarīgajām un saistītājām
teritorijām, kā arī ar trešajām valstīm ir noslēgti un tiek
piemēroti iepriekšminētie līgumi.
Likumprojekts “Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”” ir
nepieciešams, lai Latvija nodrošinātu Direktīvas ieviešanu, tas
nosaka:
• tiek noteikts pienākums Latvijā izveidotiem uzkrājumu ienākuma
izmaksātājiem iegūt Direktīvā noteikto informāciju
(identifikācijas datus un rezidences datus) par uzkrājumu
ienākuma īstenajiem īpašniekiem – fiziskajām personām, kas ir
citu dalībvalstu rezidenti, vai to atkarīgo un saistīto
teritoriju vai trešo valstu rezidentiem;
• tiek noteikts, kāda informācija (identifikācijas un rezidences
dati) izmaksātājam ir jāiegūst par uzkrājumu ienākuma īstenajiem
īpašniekiem;
• tiek noteikts pienākums Latvijā izveidotiem uzkrājumu ienākuma
izmaksātājiem iegūto informāciju nodot Latvijas kompetentajai
iestādei (Valsts ieņēmumu dienestam);
• tiek noteikts pienākums Latvijas kompetentajai iestādei (Valsts
ieņēmumu dienestam) veikt minētās informācijas apmaiņu ar citu
dalībvalstu, to atkarīgo un saistīto teritoriju vai trešo valstu
kompetentajām iestādēm;
• atbilstoši Direktīvas prasībām tiek definēts uzkrājumu
ienākums, faktiskais īpašnieks, izmaksātājs, kompetentās iestādes
un citi jēdzieni, kas nepieciešami Direktīvas prasību
ieviešanai.
Projekts nodots saskaņošanai Tieslietu, Ārlietu, Bērnu un ģimenes
lietu, Ekonomikas, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu,
Satiksmes, Vides ministrijā, Korupcijas novēršanas birojā,
Latvijas Pašvaldību savienībā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības
padomē, Valsts kancelejā;
– pieteica izskatīšanai
Ministru kabinetā likumprojektu “Grozījumi Kredītiestāžu
likumā”.
Šobrīd Kredītiestāžu likums uzliek
kredītiestādēm pienākumu sniegt informāciju par fizisko personu
kontiem un veiktajiem darījumiem Valsts ieņēmumu dienestam tikai
atsevišķos, likumā īpaši noteiktos gadījumos, pie tam tikai pēc
Valsts ieņēmumu dienesta vai tā amatpersonu rakstveida
pieprasījuma.
2003.gada 3.jūnijā tika pieņemta Padomes Direktīva 2003/48/EK par
tādu ienākumu aplikšanu ar nodokļiem, kas gūti kā procentu
maksājumi par uzkrājumiem. Tās mērķis ir nodrošināt, ka Eiropas
Savienības dalībvalstu nodokļu administrācijas viena otrai
automātiski sniedz informāciju par to rezidentiem – fiziskajām
personām izmaksātajiem uzkrājumu ienākumiem (procentu
ienākumiem).
Likumprojekta mērķis ir nodrošināt Direktīvas prasību ieviešanu
Latvijā attiecībā uz informācijas iegūšanu par kredītiestāžu
izmaksātajiem uzkrājumu ienākumiem to faktiskajiem īpašniekiem –
fiziskajām personām, kas ir dalībvalstu vai to atkarīgo un
saistīto teritoriju rezidenti, nosakot kredītiestādēm pienākumu
iegūt šādu informāciju automātiski bez īpaša Valsts ieņēmumu
dienesta pieprasījuma un nodot to tālāk Valsts ieņēmumu dienestam
likumā “Par nodokļiem un nodevām” noteiktajā kārtībā un
termiņos.
Projekts nodots saskaņošanai Tieslietu, Ārlietu, Bērnu un ģimenes
lietu, Ekonomikas, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu,
Satiksmes, Vides ministrijā, Korupcijas novēršanas un apkarošanas
birojā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts
kancelejā.
Kultūras ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu
“Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”.”
Likums
“Par nodokļiem un nodevām” paredz konkrētam personu lokam pieeju
informācijai jautājumos, kas attiecas uz nodokļu maksātāju, bez
nodokļu maksātāja atļaujas.
Likumprojekts paredz noteikt mantisko tiesību kolektīvā
pārvaldījuma organizācijām piekļuvi pie informācijas par tiem
nodokļu maksātājiem, no kuriem tiešā veidā atkarīga mantisko
tiesību kolektīvā pārvaldījuma veikšana attiecībā uz nesēja
atlīdzību un atlīdzību par reproducēšanu personiskām vajadzībām,
ko tieši paredz Autortiesību likums.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu, Bērnu
un ģimenes lietu, Ekonomikas, Reģionālās attīstības un pašvaldību
lietu, Satiksmes, Vides ministrijā, Korupcijas novēršanas un
apkarošanas birojā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomā,
Valsts kancelejā.
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā
noteikumu projektu “Dzīvojamo māju privatizācijas ierosinājumu
reģistrācijas kārtība”.
Projekts paredz noteikt kārtību,
kādā tiek reģistrēti likumā “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo
māju privatizāciju” paredzētie dzīvojamo māju privatizācijas
ierosinājumi, kurus iesniedz attiecīgās pašvaldības dzīvojamo
māju privatizācijas komisijai vai valsts aģentūrai “Mājokļu
aģentūra”.
Dzīvokļa vai viendzīvokļa mājas īrniekam, viņa ģimenes loceklim
vai personai, kura ar īrnieku un viņa ģimenes locekļiem ir
noslēgusi notariāli apliecinātu vienošanos par dzīvokļa
privatizāciju, kā arī mākslinieka darbnīcas nomniekam, iesniedzot
privatizācijas ierosinājumu, tam pievienojami šādi dokumenti:
dzīvojamās telpas īres līgums vai mākslinieka darbnīcas nomas
līgums; notariāli apliecināta vienošanās par dzīvokļa
privatizāciju, ja dzīvokli neprivatizēs īrnieks vai viņa ģimenes
loceklis; dokumenti, kas apliecina mākslinieka darbnīcas nomnieka
tiesības privatizēt mākslinieka darbnīcu.
Privatizācijas ierosinājumi tiek reģistrēti attiecīgās
privatizācijas komisijas vai valsts aģentūras “Mājokļu aģentūra”
izveidotā privatizācijas ierosinājumu reģistrā. Reģistrā tiek
iekļautas šādas ziņas: privatizācijas ierosinājuma reģistrācijas
laiks; likuma “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju
privatizāciju” 81.panta otrajā daļā minētā privatizācijas
ierosinājuma sastāvā esošā informācija; informācija par
dokumentiem, kas pievienoti privatizācijas ierosinājumam;
informācija par privatizācijas ierosinājuma iesniedzējam sniegto
atbildi.
Privatizācijas komisijai vai valsts aģentūrai “Mājokļu aģentūra”
ir tiesības pārbaudīt privatizācijas ierosinājumā un tam
pievienotajos dokumentos sniegto ziņu atbilstību
patiesībai.
Paredzēts noteikt, ka dzīvokļa vai viendzīvokļa mājas īrniekam,
viņa ģimenes loceklim vai personai, kura ar īrnieku un viņa
ģimenes locekļiem ir noslēgusi notariāli apliecinātu vienošanos
par dzīvokļa privatizāciju, kā arī mākslinieka darbnīcas
nomniekam ir tiesības iepazīties ar privatizācijas ierosinājumu
reģistrā iekļautajām ziņām.
Valsts aģentūra “Mājokļu aģentūra” nodrošina privatizācijas
komisiju reģistrēto privatizācijas ierosinājumu uzskaiti
privatizācijas datu bāzē.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu, Bērnu
un ģimenes lietu, Ekonomikas, Kultūras ministrijā, Īpašu uzdevumu
ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariātā, Korupcijas
novēršanas un apkarošanas birojā, Latvijas Pašvaldību savienībā,
Valsts kontrolē, Valsts kancelejā.
Satiksmes ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Noteikumi par reklāmas vai informācijas objektu izvietošanu gar
ceļiem, kā arī kārtību, kādā saskaņojama reklāmas vai
informācijas objektu izvietošana”.
Noteikumu projekts
izstrādāts saskaņā ar Ceļu satiksmes likumu, tas paredz noteikt
reklāmas objektu vai informācijas objektu izvietošanu gar ceļiem,
kā arī kārtību, kādā saskaņojama reklāmas objektu vai
informācijas objektu izvietošana.
Reklāmas objekti ir priekšmeti, uz kuriem izvieto reklāmu, bet
informācijas objekti ir norādes, zīmes vai citi tamlīdzīgi
līdzekļi, kas nav paredzēti satiksmes organizēšanai un kas
neatbilst satiksmes organizācijas tehniskajiem līdzekļiem, kuru
izvietošanu nosaka attiecīgs valsts standarts.
Paredzēts, ka noteikumi attiecas uz visām juridiskām un fiziskām
personām, kuras uzstāda vai kurām pieder reklāmas objekti vai
informācijas objekti gar ceļiem, kā arī uz ceļu
īpašniekiem.
Paredzēts, ka noteikumi neattiecas uz satiksmes organizācijas
tehniskajiem līdzekļiem, kuru izvietošanu nosaka attiecīgs valsts
standarts un uz reklāmām, kuras ir izvietotas uz ēkām.
Projekts nosaka, ka reklāmas objekti un informācijas objekti
nedrīkst: aizsegt satiksmes organizācijas tehniskos līdzekļus, kā
arī pasliktināt to redzamību un uztveršanu; apžilbināt
transportlīdzekļu vadītājus; ierobežot transportlīdzekļu
vadītājiem valsts standartos noteikto redzamību krustojumos vai
izbraukšanas vietās uz ceļa no blakus teritorijām; atrasties uz
viena balsta ar satiksmes organizācijas tehnisko līdzekli.
Reklāmas objektā un informācijas objektā kopumā nedrīkst būt
vairāk par 10 vārdiem, simboliem, attēliem un skaitļu
kombinācijām.
Ja mainās satiksmes organizācijas situācija uz ceļa, kā rezultātā
izvietotais reklāmas objekts vai informācijas objekts atbilstoši
noteikumos noteiktajam var kļūt traucējošs, ceļa īpašniekam ir
tiesības pieprasīt reklāmas objekta vai informācijas objekta
demontāžu.
Atļauju reklāmas objekta vai informācijas objekta izvietošanai
izsniedz ceļa īpašnieks vai tā pilnvarota persona, nosakot tās
derīguma termiņu. Beidzoties termiņam, jāsaņem jauna atļauja. Lai
saņemtu atļauju reklāmas objekta vai informācijas objektu
izvietošanai: gar valsts ceļiem – ieinteresētā fiziskā vai
juridiskā persona iesniedz bezpeļņas organizācija valsts akciju
sabiedrība “Latvijas Autoceļu direkcija” uzstādīšanas vietas
situācijas plānu mērogā 1:200 līdz 1:500 ar zemes īpašnieka
atļauju. Savukārt gar pārējiem ceļiem – ieinteresētā fiziskā vai
juridiskā persona iesniedz ceļa īpašniekam uzstādīšanas vietas
situācijas plānu mērogā 1:200 līdz 1:500 ar zemes īpašnieka
atļauju un bezpeļņas organizācijas valsts akciju sabiedrības
“Latvijas Autoceļu direkcija” saskaņojumu.
Paredzēts, ka minētie noteikumi stājas spēkā ar 2005. gada 1.
janvāri. Ja divu gadu laikā pēc šo noteikumu stāšanās spēkā līdz
šim uzstādītie reklāmas objekti vai informācijas objekti netiek
sakārtoti atbilstoši šo noteikumu prasībām, to īpašniekiem tie ir
jādemontē.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Aizsardzības,
Ekonomikas, Iekšlietu ministrijā, Latvijas Pašvaldību
savienībā.
Tieslietu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu
“Eiropas komercsabiedrību likums”.
Šā likuma mērķis ir
noteikt Eiropas komercsabiedrību (SE) dibināšanas kārtību un
darbības noteikumus, kā arī nodrošināt darbinieku iesaistīšanu
lēmumu pieņemšanā, tai skaitā informēšanu, konsultēšanu un
līdzdalību SE, ja SE ir paredzēts reģistrēt Latvijā vai Latvijā
reģistrēta komercsabiedrība tieši piedalās SE dibināšanā (vai
Latvijā ir reģistrēta atkarīgā komercsabiedrība. Dalībvalsts šā
likuma izpratnē ir Eiropas Savienības dalībvalsts, Islandes
Republika, Norvēģijas Karaliste, Lihtenšteinas Firstiste, kā arī
Eiropas Savienības kandidātvalstis.
Padome 2001.gada 8.oktobrī pieņēma regulu Nr.2157/2001 par
Eiropas uzņēmējsabiedrības (SE) statūtiem, paredzot, ka Kopienas
teritorijā var izveidot Eiropas uzņēmējsabiedrību (jeb Eiropas
komercsabiedrību saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem)
kā Eiropas akciju sabiedrību (Societas Europea jeb
SE).
Regulas mērķis ir ieviest mehānismu, kā dažāda veida sabiedrības
no dažādām Eiropas Savienības dalībvalstīm var izveidot vienu
Eiropas komercsabiedrību, tādējādi veicinot pārrobežu
apvienošanos (piemēram, starp akciju sabiedrībām no dažādām
dalībvalstīm) un paredzot lielākas iespējas arī mazajiem un
vidējiem uzņēmumiem no dažādām Eiropas Savienības dalībvalstīm
attīstīt pārrobežu komercdarbību, izveidojot Eiropas
komercsabiedrību, ja pirms tam tās ir veikušas komercdarbību
citās dalībvalstīs ar filiāļu vai meitas uzņēmumu
starpniecību.
Regula piedāvā vairākas iespējas pārrobežu sadarbības
veicināšanai, kas nebija iespējamas līdz šim: 1) pārrobežu
apvienošanos; 2) juridiskās adreses pārcelšanu uz citu Eiropas
Savienības dalībvalsti bez Eiropas komercsabiedrības likvidācijas
procedūras (līdzīga iespēja ir noteikta Eiropas ekonomisko
interešu grupām saskaņā ar regulu 2137/85).
Minētā regula Latvijā būs piemērojama no 2004.gada 8.oktobra. Lai
arī regulas ir tieši piemērojami Eiropas Kopienas akti, minēto
regulu ieviešanai daudzos jautājumos ir nepieciešams regulējums
nacionālajos normatīvajos aktos. Atsevišķos gadījumos regula
tieši nosaka, ka attiecīgos jautājumus nosaka Eiropas Savienības
dalībvalstu nacionālie normatīvie akti.
Līdz ar regulas pieņemšanu tika pieņemta Padomes 2001.gada
8.oktobra direktīva 2001/86/EK, ar ko papildina Eiropas
uzņēmējsabiedrības statūtus darbinieku iesaistīšanas jomā, kuras
pamatprincips un mērķis ir nodrošināt darbiniekiem viņu iegūtās
iesaistīšanas tiesības komercsabiedrības lēmumu pieņemšanā.
Darbinieku iesaistīšanās tiesībām Eiropas komercsabiedrībā būtu
jābalstās uz darbinieku tiesībām, kas ir spēkā pirms Eiropas
komercsabiedrības dibināšanas.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Ārlietu, Bērnu un ģimenes
lietu, Ekonomikas, Labklājības, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu, Satiksmes, Veselības, Vides, Zemkopības
ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas
lietās sekretariātā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Nacionālā
trīspusējās sadarbības padomā, Finanšu un kapitāla tirgus
uzraudzības komisijā, Valsts kancelejā, saskaņojumi jāsniedz līdz
8.oktobrim.
Valsts kanceleja
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā koncepcijas projektu
“Par institucionālo risinājumu sabiedrības informēšanai par
Latvijas dalību Eiropas Savienībā”.
Koncepcijas mērķis
ir izveidot institucionālo modeli, kas nodrošinātu visaptverošu,
precīzu un aktuālu, kā arī viegli pieejamu informāciju dažādām
sabiedrības grupām par Latvijas dalību Eiropas Savienībā (ES);
veicinātu sabiedrības līdzdalību lēmumu pieņemšanā, kas saistīti
ar Latvijas dalību ES un koordinētu sabiedrības informēšanas un
komunikācijas darbu par Latvijas dalību ES.
Šāds institucionālais modelis ir nepieciešams, lai apvienotu
esošos valsts pārvaldes resursus sabiedrības informēšanai par
Latvijas dalību ES, kā arī 2004.gada beigās pārņemtu Eiropas
Komisijas pārstāvniecības Latvijā Eiropas Savienības Informācijas
centru, kas tiek nodots Valsts kancelejai, un veicinātu sadarbību
ar ES informācijas punktiem Latvijas rajonos.
Ar institucionālā modeļa izveidošanu tiks risinātas šādas
problēmas: nepietiekams atbalsts ES informāciju punktiem;
sabiedrības informēšanas darba sadrumstalotība; darbinieku un
finanšu resursu trūkums informācijas plūsmas par Latvijas dalību
ES uzturēšanai un palielināšanai; nepietiekama līdzdalība, darbs
ar informācijas starpniekiem, Latvijas dalības ES
skaidrojums.
Lai realizētu koncepciju ar 2005.gada 1.janvāri, minētais
projekts paredz divus tā risinājuma variantus: izveidot atsevišķu
ES Informācijas aģentūru vai izveidot ES Informācijas centru
Valsts kancelejā.
Koncepcijas ieviešanai neatkarīgi no modeļa izvēles nepieciešams
finansējums 212 479 latu vērtībā. Minētie līdzekļi ir paredzēti
2005.gada valsts budžeta projektā programmā “Sabiedrības
informēšana par Latvijas dalību Eiropas Savienībā”.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu, Bērnu
un ģimenes lietu, Labklājības, Vides, Zemkopības ministrijā.
Saskaņojumi jāsniedz līdz 7.oktobrim.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments