1990.gada 22.maija sēdes stenogramma
Vakara sēdē
Sēdi vada Latvijas Republikas Augstākās padomes sekretārs Imants Daudišs.
Priekšsēdētājs: Cienījamie deputāti, ieņemiet savas
vietas.
Es lūdzu cienījamo pretendentu tribīnē. Jums tiks uzdoti
jautājumi. Saskaņā ar reglamentu jautājumiem atvēlēta
pusstunda.
Manā priekšā ir saraksts. Deputāts Movels uzdod pirmo
jautājumu.
I.Movels: Videnieka kungs, es saprotu, ka jūs būsit pavisam
jauns cilvēks tajā sistēmā, bet man tomēr ir divi konkrēti
jautājumi. Apmēram pirms diviem gadiem, kad Sakaru ministrijas
sistēmā notika tā saucamā štatu samazināšana, birokrātisko spēļu
rezultātā tika izveidota apvienība “Latvijas sakarnieks”, kurā
iestājās 28 sakaru uzņēmumi. Šodien šīs apvienības sastāvā ir
palikuši tikai 12 uzņēmumi, bet 16 izstājušies no tās un atkal ir
tieši pakļauti ministrijai. Taču apvienības administratīvais
aparāts faktiski ir palicis iepriekšējais. Kā jūs domājat, cik
lietderīgi ir saglabāt tāda veida apvienību?
P.Videnieks: Atbilde ir principiāla. Esmu par
decentralizāciju un par to, lai katra saimnieciskā apakšvienība
varētu strādāt maksimāli patstāvīgi.
I.Movels: Un otrs jautājums. Šobrīd vienā ministrijas
struktūrvienībā ir apvienoti gan celtnieki, gan sakaru
ekspluatētāji, tātad pasūtītājs un darbuzņēmējs. Vai jūs atzīstat
par normālu tādu savienojumu?
P.Videnieks: Es gribētu teikt tā, ka primārais ir darba
saturs, pēc tam organizatoriskā forma. Šim darba saturam jābūt
maksimāli izvērtētam un tikai pēc tam, manuprāt, var atbildēt par
organizatoriskām izmaiņām struktūrā. Nedrīkst būt otrādi.
Priekšsēdētājs: Jautājumu uzdod deputāts Ščipcovs.
O.Ščipcovs: */Cienījamo Pjotr Oskarovič! Otrajā blokā jūs
runājāt par grūtībām sakarā ar kabeļu līnijām. Tas, kā es
saprotu, nozīmē, ka par šķiedru optiskajām līnijām mēs vispār
perspektīvā nevaram domāt.
Šajā sakarā man tāds jautājums: kā mēs iziesim no šī stāvokļa
kabeļu saimniecībā, ja tagad kļūstam neatkarīgi?/
P.Videnieks: */Es gribu atbildēt tā: pirmkārt, neatkarība
ekonomikā nav iedomājama. Tas nozīmē, ka jāsaņem maksimums fondu,
galvenais izgatavotājs ir Ufā, bet otrkārt– mūsu republikā ir
Līvānu rūpnīca, kas ražo optisko šķiedru, taču tur atslābuma
līmenis ir ļoti augsts. Droši vien ir jāpadomā par to, lai
atrastu uzņēmumu, kas ekonomiski izdevīgi varētu ražot kabeli, jo
valūtas kabeļa iegādei mums nav./
O.Ščipcovs: */Un otrais jautājums. Sakiet, lūdzu, kādas ir
perspektīvas reāli īstenot integrālās sakaru sistēmas, kas sen
funkcionē Rietumos, un vispār ciparu sakariem?/
P.Videnieks: */Pirmkārt, Rietumos ir integrālās
pakalpojumu sistēmas, kurām caur elektroniskajām stacijām
pieslēdzas praktiski visi sakaru aparāti. Mūsu perspektīva, kā
jums jau teicu, ir sekojoša: Vefam jāpabeidz pirmo elektronisko
ciparu staciju izstrāde. Mums ir līgums vai kontrakts ar
“Latvijas sakarnieku”, mēs liekam priekšā izgatavot pirmās 60
stacijas mūsu republikai. Tas būs sākums, lai attīstītu sistēmu.
Vispirms– ieslēgšana analogajā sistēmā un pakāpeniska pāreja uz
ciparu tīklu./
O.Ščipcovs: */Paldies./
Priekšsēdētājs: Jautājumu
uzdod deputāts Berklavs.
E.Berklavs: Sakiet, lūdzu, vai jūs zināt par nelikumīgu
telefona sarunu noklausīšanos un vēstuļu kontroli politisku
iemeslu dēļ? Es jautāju tāpēc, kā visiem ir vienlīdzīgas iespējas
lietot šos pasta un sakaru līdzekļus. Piemēram, uz manu telefonu
man no ārzemēm piezvanīt ir ļoti grūti. Kad šo jautājumu uzdevu,
piemēram, Ķezbera kungam, viņš teica, ka viņu vienmēr esot ļoti
viegli sazvanīt.
Un otrs jautājums. Es nekad nevaru dabūt savienojumu ar abonentu
citā pilsētā, izmantojot automātisko centrāli. Man ir jāpiesaka
telefonistei. Bet telefoniste neprot latviešu valodu. Kāds ir
jūsu viedoklis un kas jums zināms par šiem jautājumiem?
P.Videnieks: Uz pirmo jautājumu jums objektīvi atbildēt
nevaru, jo pagaidām neesmu iepazinies ar šo problēmu un domāju,
ka tā nav Sakaru ministrijas funkcija.
Atbildot uz otru jautājumu, jāteic, ka ir relatīvi augsts
telefona aparātu blīvums, bet kvalitāte zema, neapmierinoša.
Lielā mērā tas saistīts ar nekvalitatīvām sakaru līnijām. Šodien
Latvijā ir tikai analogas sakaru līnijas, tāpēc ceļš, kas var mūs
novest pie kvalitatīviem sakariem, pirmkārt, lai var sazvanīt,
un, otrkārt, lai tas neprasītu laiku, kā tas ir tagad, kad ilgi
griežam katru numuru un ilgi jāgaida centrāles atbildes reakcija,
ir elektronciparu sistēmas.
E.Berklavs: Es gadiem esmu mēģinājis, mainījis aparātus
nākuši labotāji, bet nekā.
P.Videnieks: Var būt, ka tā ir. Tādā gadījumā konkrēti ir
jāpainteresējas par jūsu bēdu. Esmu gatavs to izdarīt.
Priekšsēdētājs: Paldies. Jautājumu uzdod deputāts
Hodakovskis.
V.Hodakovskis: */Cienījamo Pjotr Oskarovič! Sakiet, lūdzu,
kā jūs vērtējat republikas zinātnes un tehnikas potenciālu, lai
sakaru sistēmu paceltu pienācīgā līmenī?/
P.Videnieks: */Pirmkārt, es gribu teikt, ka mums ir ļoti
augsts intelektuālais un ražošanas potenciāls, bet nav notikusi
šī spēku integrācija, vispār šie spēki nestrādā republikai. Tāpēc
man ir cerība, ka mēs varam atrast atslēgu, lai parādītos
produkts vai tie programmatiskie sakaru līdzekļi, kas vajadzīgi
republikai. Mums jāuzceļ tilts starp ražotājiem, izstrādātājiem,
pasūtītājiem. Kā ražotāju, vēlreiz to pasvītroju, uzskatu
ražošanas apvienību VEF, lai tiešām republika saņemtu kvalitatīvi
jaunas sakaru iekārtas./
V.Hodakovskis: */Vai jūs neuzskatāt, ka būtu mērķtiecīgi
ministrijas vadībā izveidot kaut ko līdzīgu MPS, bet
republikā?/
P.Videnieks: */Es ļoti baidos no birokrātiskām struktūrām,
jo, lai kāda būtu ministrija, tas tomēr nozīmē birokrātisku
aparātu. Es domāju, ka pamatfunkcija– radīt apstākļus, lai
kolektīvi gribētu strādāt un lai tas būtu visiem izdevīgi. Bet
tehniskajai stratēģijai jābūt vienotai, unificētai, tā ir
lētāk./
V.Hodakovskis: */Es domāju– Sakaru ministrijas vadībā. Kā
jūs vērtējat Airoflotes pieredzi šajā sakarā? Tai ir vienīgā
sistēma Savienībā– sistēma biļešu pārdošanai. Vai jūs neesat
noskaņoti to translēt?/
P.Videnieks: */Es teiktu tā, ka visā pasaulē 95–97
procenti pamatinformācijas tiek nodota pa telefonu, tas ir, ar
balsi. Tikai 1–3 procenti ir attēli un pārējais. Bet tā ir ļoti
svarīga daļa, pie mums ir atpalicība, tādēļ es apsveiktu katru
kolektīvu, kas radītu kaut lokālas sistēmas./
V.Hodakovskis: */Paldies./
Priekšsēdētājs: Paldies. Jautājumu uzdod deputāts
Gavrilovs.
M.Gavrilovs: */Mani nedaudz
apsteidza kolēģis, taču es, vienalga, uzdošu šo jautājumu. Mani
interesē telefona sarunu noklausīšanās problēma. Ja jūs kļūsiet
par sakaru ministru, kādas būs jūsu iespējas un reālie soļi, lai
šo sociālo ļaunumu likvidētu?/
P.Videnieks: */Pirmkārt, mums jāatrod atbilde, tas ir,
pareiza informācija. Tie būs mani pirmie soļi. Dabiski, ka šādi
akti neatbilst nekādām normām./
Priekšsēdētājs: Paldies. Jautājumu uzdod deputāts Kide.
E.Kide: Cienījamo pretendent! Jūs savā runā teicāt, ka
jāpalielina investīcijas sakaru objektu celtniecībai un jābūt
virzībai uz jaunu, modernu sakaru iekārtu apguvi. Cēsīs pašlaik
tiek celts sakaru mezgls, kura kapitālieguldījums jau šogad
četrreiz tika samazināts, kaut gan ir paredzēts uzstādīt tieši
jaunas, modernas eksperimentālās iekārtas. Sakiet, lūdzu, vai tas
ir atsevišķs gadījums, kas attiecas tikai uz Cēsīm, vai tā ir
tendence visā republikā?
Tad tā runā pretim jūsu programmatiskajām tēzēm.
P.Videnieks: Vēlreiz gribētu uzsvērt, ka, apskatot ikvienu
problēmu– gan veselības aizsardzību, gan izglītību –,visur
konstatējam, ka mums ir par maz līdzekļu. Pašlaik zinu, ka no
budžeta mums ir iedalīti aptuveni 5 miljoni. Ne velti savā
koncepcijā jeb programmā es griezos pie jums, pie sabiedrības ar
jautājumu, faktiski pat ar lūgumu, pozitīvi izturēties pret
papildu ienākumiem, jo citādi gluži vienkārši mums nav līdzekļu
šīm investīcijām. Ražošanas apjoms republikā pietiekami
nepaplašinās un pietiekami nepaplašinās arī šīs peļņas apjoms.
Tāpēc, bez šaubām, viena daļa investīciju veido kopīgais budžets,
bet, lai mēs aktivizētu sakaru tehnikas infrastruktūru jeb
attīstību republikā, es izteicu ierosinājumu par trim papildu
avotiem, tas ir, par telefona abonentu maksas paaugstināšanu,
nodokļu samazināšanu Sakaru ministrijas ražojošajām iestādēm un
nelielu paaugstinājumu pasta izdevumiem. Šeit es redzu reālus
ienākumus, ar kuriem mēs varētu rēķināties. Es domāju, ka tā ir
visu šo nozaru kopīga nelaime, ka mums trūkst reālo līdzekļu. Ja
mēs gribam panākt kādu lūzumu, ir ļoti svarīgi, lai Latvijas
iedzīvotāji, sabiedrība un parlaments izskatītu un atbalstītu
šādu aktivizācijas metodi.
Priekšsēdētājs: Paldies. Jautā deputāts Freimanis.
J.Freimanis: Videnieka kungs, sakiet, lūdzu, vai šajā
situācijā, kad mums visur trūkst līdzekļu, piemēram sakaru
sistēmas attīstībai, tomēr nevajadzētu daudz plašāk iet tarifu
palielināšanas ceļu, jo ārzemēs mēs redzam, ka pastmarku tarifs
aizvien aug, bet mums joprojām tās maksā tikai 4 vai 5 kapeikas.
Ja jūs ievēlēs par ministru, vai jūs nekavējoties varēsit ķerties
pie šīs lietas?
P.Videnieks: Mēs pašlaik esam apstājušies pie ļoti būtiska
jautājuma– būt vai nebūt panākumiem. Kā es jau teicu, mūsu
pastnieku alga ir aptuveni 110–140 rubļi. Pasta šķirotāji saņem
aptuveni 180 rubļu, būtu nepieciešams naktsmaiņu darbs. Tātad tas
ir daudz par maz, lai izpildītu šo funkciju. Jāpalielina šie
tarifi. Šodien arī maksa 2,50 rubļi par telefona aparātu ir
niecīga.
Ir arī otra pieredze– maksāt par laiku. Saratovā, Šauļos par
katrām 3 minūtēm maksā 2 kapeikas. Tā ir alternatīva. Acīmredzot
ir iespējas atrast šos tehniskos līdzekļus, bet jautājums par to,
kuru ceļu izvēlēties, bez šaubām ir rūpīgi ekonomiski jāizstrādā.
Bet principā esmu par to un lūdzu aktīvu atbalstu.
Priekšsēdētājs: Jautā deputāts Mihailovs.
N.Mihailovs: */Cienījamo Pjotr Oskarovič! Savā ziņojumā
jūs izteicāties par telefonu sarunu maksas palielināšanu. Bet ir
kategorija slimo, trūcīgo cilvēku, kuriem ir zems iztikas
līmenis. Kā jūs domājat palielināt maksu, vai diferencēti? Sakarā
ar šo man pavisam mazs jautājums, vai jūs esat analizējis, cik
cilvēku republikā nemaksā par telefona aparātiem? Varbūt šeit ir
iespēja papildināt budžetu?/
P.Videnieks: */Es vienkārši varu teikt, ka šī daļa mums
principā ir nerentabla. Pasts mums strādā apmēram ar 70 miljoniem
dotāciju gadā./
N.Mihailovs: */Nē, bet cik cilvēku nemaksā par
telefonu?/
P.Videnieks: */Kopējā summā tā ir ļoti niecīga daļa./
J.Endele: Diezgan daudz ir
cilāts jautājums par Latvijas pastmarku. Kāda ir jūsu attieksme
un kāda perspektīva šajā jautājumā?
P.Videnieks: Par Latvijas pastmarku?
J.Endele: Jā, par Latvijas pastmarku.
P.Videnieks: Šajā sakarībā, bez šaubām, izvirzās divi
principiāli jautājumi. Vispirms jārisina jautājums, lai Latvija
varētu kļūt par Starptautiskās pasta savienības locekli, tad
Latvija varēs izlaist savu pastmarku. Otrkārt, vai ir jēga radīt
īslaicīgu pastmarku? Lai Latvijai būtu pastmarkas, kuras atzītu
pasaulē, Latvijai jākļūst par Starptautiskās pasta savienības
locekli. Esmu par to, lai mēs šo darbu sāktu.
J.Endele: Paldies.
Priekšsēdētājs: Jautā deputāts Aizezers.
J.Aizezers: Godājamais ministra kandidāt! Mani kolēģi
vairākkārt skāra jautājumu par nekvalitatīviem sakariem, bet
diemžēl laukos daudzās vietās vispār sakaru nav. Ko jūs, būdams
ministrs, darīsit, lai risinātu šo jautājumu mūsu laukos, jo
jaunajiem zemniekiem, kuri ierīko zemnieku saimniecības, sakaru
esamība ir ārkārtīgi svarīga?
P.Videnieks: Pirmkārt, visā pasaulē tādi individuāli sakari
jeb radiosakari ar attālu dzīvojošajiem abonentiem ir ļoti dārgi.
Kā vienu no pasākumiem varētu minēt konkursu “Telefona sakarus
katrā lauku sētā”, kas patlaban tiek gatavots. Tam ir vairāki
sponsori: “Latvijas sakarnieks”, Limbažu sakaru mezgls, Rīgas
Tehniskā universitāte, “Komutators”, Aviācijas institūts, “Lauku
Dzīve”, arī VEF. Tam varētu būt tehnisks uzdevums– meklēt pārejas
variantu. Varbūt nestandarta risinājumu, lētāku risinājumu nekā
radiosakari, lai viensētnieku telefona aparātus varētu pieslēgt
telefona tīkliem. Bez šaubām, tas ir relatīvi sarežģīts un
īslaicīgs inženieru uzdevums, jo Latvijas nākotnei, kā es jau
teicu, ir šūnu tīkls, kurš nodrošina, ka abonents ir pastāvīgi
piesaistīts pie telefona tīkla. Bet maksa šiem abonentiem arī
ārzemēs ir aptuveni 2–3 tūkstoši dolāru, tas ir dārgi. Tātad
īslaicīgam risinājumam vajadzētu būt lētākam un tam vajadzētu
aizņemt īsāku laiku.
Priekšsēdētājs: Jautā deputāts Felss.
A.Felss: Jūs savā runā teicāt, ka slikti sakari mums ir
tāpēc, ka trūkst atbilstošas tehnikas, bet laukos slikti sakari
ir tieši tāpēc, ka nav atbilstoša kadru kontingenta. Trūkst
cilvēku, kas apkalpotu jau esošās sistēmas. Kā jūs domājat
atrisināt šo būtisko problēmu, īpaši lauku rajonos? Ko jūs,
kļuvis par ministru, varētu solīt lauku iedzīvotājiem? Cik ilgs
laiks būtu vajadzīgs, lai kaut ko reāli panāktu sakaru
uzlabošanā? Kaut vai aptuveni. Uz ko mēs varam cerēt?
P.Videnieks: Cik ilgs laiks?
A.Felss: Jā.
P.Videnieks: Nesapratu jautājuma otro daļu.
A.Felss: Cik daudz gadu nepieciešams, lai kaut nedaudz
uzlabotos situācija laukos?
P.Videnieks: Tātad, pirmkārt, par darba metodēm jeb
organizatorisko formu. Risinot problēmu par pietiekami
kvalificētu sakaru sistēmas apkalpošanu, manuprāt,
visracionālākais ceļš ir radīt šīs mazās grupas vai ekonomiski
patstāvīgās vienības sakaru mezglos, lai katra cilvēka nopelnītā
nauda būtu atkarīga no tā, kādā stāvoklī ir sakaru aparatūra. Bez
šaubām, šai naudai, šai kopīgajai apmaksai, kas saistās ar
abonenta maksu un darba kvalitātes vērtējumu, ir jāpalielinās
atkarībā no tā, cik labi cilvēki tiek apkalpoti. Šāda pieredze,
cik man zināms, ir Savienības dienvidu rajonos. Man pēc nedēļas
būs iespēja iepazīties ar šiem nolikumiem, kas ir spēkā
Simferopolē un Jaltā un kas ir būtiski uzlabojuši sakaru
kvalitāti. Attiecībā uz solījumiem laukiem atļaujiet man būt
piesardzīgam. Uz šo jautājumu es atbildēšu tad, kad būs
izstrādāta tehniski ekonomiskā stratēģija un finansēšana. Tad
mana atbilde būs daudz konkrētāka. Jo viegli ir solīt, daudz
grūtāk pildīt. Tāpēc es gribētu dot tādu atbildi, kas varētu
garantēt arī zināmu pildījumu.
Priekšsēdētājs: Paldies.
Jautājumu uzdod deputāts Beluha.
A.Beluha: */Cienījamo pretendent! Sakiet, lūdzu, kādu
perspektīvu jūs saskatāt Sakaru ministrijas sadarbībā ar tādiem
uzņēmumiem kā VEF ražošanas līnijām, tas ir, vai jūs savā
politikā paredzat cenšanos stiprināt savstarpējās saites vai
izmaiņas pakļautībā?
Un otrais nelielais jautājums. Kādu jūs redzat attīstības
perspektīvu tādiem uzņēmumiem kā VEF, “Alfa”,
“Radiotehnika”?/
P.Videnieks: */Skaidrs, es jūsu jautājumu sapratu.
Pirmkārt, es negribu steigties, galvenais uzdevums– uzlabot
sakaru sistēmu republikā. Ja runa ir par kaut kādu pakļautības
izmaiņu Vefam, tad jāsaka, ka VEF– ir ļoti sarežģīts organisms
gan ekonomiskā, gan ražošanas plānā, tāpēc es atbalstu to, ka
jāatrod nauda pasūtījumu finansēšanai, šos pasūtījumus izvietojot
ražošanas apvienībā VEF, tas ir, lai Sakaru ministrija savus
pasūtījumus izvietotu šajā lielākajā komunikācijas tehnikas
uzņēmumā. Man jāsaka, ka līdz šim sakari bija vāji: mēs iepērkam
DEIKS, runājam par citiem pasūtījumiem. Tā ir pirmā daļa.
Otrā. Nesagaidot organizatoriskus lēmumus, republikā sāka
darboties republikāniskais starpnozaru zinātniski tehniskais
komplekss, kurā ietilpst “Alfa”, Elektronikas institūts,
ražošanas apvienība VEF. Tieši caur šo kompleksu, es domāju, var
veidot radošus kolektīvus, kas izpildītu konkrētus uzdevumus, tā
kā jau šodien VEF un “Alfa” kopā izstrādā sarežģītākās integrālās
shēmas komunikāciju tehnikai./
Priekšsēdētājs: Paldies. Deputātu, kuri gribēja jums uzdot
jautājumus, vairāk nav. Paldies pretendentam.
P.Videnieks: Paldies.
Priekšsēdētājs: Šobrīd debatēs ir pierakstījušies divi
cilvēki: deputāts Hodakovskis un deputāts Kurdjumovs. Es dodu
vārdu deputātam Hodakovskim.
V.Hodakovskis: */Cienījamie biedri, es gribu, pirmkārt,
atbalstīt izvirzīto ministra kandidatūru un piebilst, ka
atšķirībā no visiem citiem mūsu apspriežamajiem ministriem man ir
tāda divpusēja attieksme. Es domāju, ka cieņa ministram izrādīta,
un arī ministrs ilgi šaubījās un tomēr izrādīja cieņu,
piekrizdams strādāt šai vietā, tāpēc ka nav daudz tādu augsti
kvalificētu doktoru, kas interesantu zinātnisku darbu republikas
labā mainītu pret šo. Izdarīt viņš var tiešām daudz. Es tieši
neesmu pazīstams ar cienījamo pretendentu, bet es daudzus gadus
biju radio fakultātes dekāns, mūsu katedras kontaktējās ar VEF
zinātniekiem, mums ir konkrētas laboratorijas, ir katedras
filiāle Vefā. Un Pjotra Oskaroviča kā Vefa zinātniskās
pētniecības institūta direktora darbs liecina, ka viņš ir ļoti
zinošs un kvalificēts speciālists, kas daudz var izdarīt
republikas sakaru labā.
Otrajā daļā es gribēju teikt, ka viņa programmas runā jāieklausās
Augstākajai padomei, jo sakari, pat neliela to uzlabošanās,
momentāni var ietekmēt visas citas dzīves jomas. Tagad katrs
galvenais grāmatvedis skrien ar papīriem, un papīri ilgi guļ
bankā, bet kamēr naudu pārskaita, neviens neko nedod. Iespēja
izveidot lokālos tīklus, citus tīklus, par kuriem naudu prasa
ministrs, momentā atgriezīsies ar milzu peļņu. Tāpēc es atbalstu
viņa izvirzīšanu, novēlu visu labu šajā ceļā./
Priekšsēdētājs: Paldies. Tālāk vārds deputātam
Kurdjumovam.
L.Kurdjumovs: */Cienījamie biedri, pirmkārt, es sirsnīgi
pateicos pretendentam par viņa lielo korektumu, kaut vai par to,
ka viņš svēti pilda likumu par valodām un uz uzdotajiem
jautājumiem atbild tajā valodā, kādā tie uzdoti, kas ne tik bieži
notiek no šīs tribīnes, taču uz jautājuma būtību tas neattiecas.
Es atbalstu biedra Hodakovska teikto, ka mūsu parlamentam
uzmanīgi jāieklausās tajos jautājumos, ko izvirza topošais sakaru
ministrs, esmu pārliecināts, ka viņu apstiprinās šajā amatā.
Neskatoties uz to, ka, pēc viņa vārdiem, 97 procentus aizņem
runas informācija, šie atlikušie 3 procenti nākotnē prasīs
aizvien lielāku un lielāku uzmanību. Es runāju ar tādu pārliecību
tādēļ, ka organizācijai, kurā es strādāju, ir zināma pieredze
informācijas nodošanai pa sakaru kanāliem republikas
lauksaimniecības interesēs.
Mums var būt lieliskas elektroniskās stacijas, augstas kvalitātes
un ātras darbības skaitļošanas kompleksi, kas apkalpo sakaru
līdzekļus pilsētās un īpaši galvaspilsētās. Bet, ja
visproduktīvākajām smadzenēm, veselai sirdij ir sklerotiski
asinsvadi, tad pacientu nekas labs negaida. Šodien mūsu pilsētu
sakari ir ne tikai sklerotiski, tie ir smagi slimi. Varu teikt,
ka šodien starp republikas pilsētām var nodot informāciju ar
ātrumu tikai līdz 200 botiem, es nemaz nerunāju par laukiem. Mēs
runājam par republikas ziņu bankas veidošanu lauksaimniecības
problēmām, apkalpojot fermerus, jaunsaimniekus, kooperatīvus,
kuru laukos kļūs arvien vairāk un tie arvien vairāk prasīs
konsultācijas, izziņu pakalpojumus, informāciju, kuras iegūšana
laukos daudz grūtāka nekā pilsētās. Cilvēks laukos nevar turēt
bibliotēku, ņemt rokās izziņu krājumus vai grāmatu, šodienas
apstākļos viņš ne vienmēr pat veterināro ārstu var sazvanīt. Un
šajos apstākļos tie 700 miljoni, kas aptuveni vajadzīgi
republikai, diez vai var kaut cik jūtami uzlabot sakaru sistēmu,
atrisināt šo problēmu, tāpēc ka mums vajadzīgs ne vienkārši
uzlabot, bet nomainīt vadu sistēmu.
Es domāju, ka nākamajam ministram, lai cik hipotētiski tas
liktos, nāksies izdomāt mākslīgo pavadoņu sakaru sistēmu. Ja
nopietni tam pieiet, tas var būt perspektīvi un lēti. Par maz ar
to vien, ka mums republikā ir, kā teica Hodakovskis un kā teica
cienījamais pretendents, pietiekams vai pat lieks intelektuālais
potenciāls, kas var daudz ko izlemt, es zinu, ka mums ir
Elektronikas un skaitļošanas tehnikas institūts, kas spīdoši
strādā, kā man zināms, tīklos Savienībā un aiz Savienības
robežām– ar Eiropu, bet, ja es nekļūdos, ja kļūdos, atvainojos šī
institūta kolektīvam, bet neko nedara republikas labā. Mēs
runājam par sirēnu sistēmu, ar kuras palīdzību tiek pārdotas
biļetes, iespējams, matemātisko daļu šai sistēmai būtu iespējams
izmantot republikā, šodien šī problēma varbūt vēl nav izvirzīta,
bet, ja tāda būs, mums atkal būs vajadzīgi atbilstoši sakaru
kanāli. Viena lieta ir lielās pilsētas, cita– lauki. Tāpēc es
tagad uzrunāju Augstāko padomi, lai tad, kad mēs izskatīsim
budžetu, no jauna nerunātu par pārpalikuma principu, par kuru mēs
runājām, kad spriedām par Kultūras ministrijas problēmām, par
izglītību, veselības aizsardzību. Pie mums iznāk tā: kā
pretendents, tā pārpalikuma princips tai ministrijai. Jā, mēs
neesam sevišķi bagāti, jā, mums jādomā, kurp iet, jā, bez tautas
veselības mēs neko neuzcelsim šai valstī. Taču arī bez
perspektīvas nevar, bet sakari un informātika, un informētība ir
svarīgi faktori kā rūpniecības, tā lauksaimniecības organizēšanā,
vispār arī valsts ekonomikā, bez tā pat izdzīvot nevaram. Esmu
apmierināts ar to, ko šeit teica pretendents un aicinu Augstāko
padomi nobalsot par šo kandidatūru. Paldies./
Priekšsēdētājs: Vairāk
debatēs pieteikušos nav. Vai kāds vēlas izteikties? Nē. Vai
pretendents vēlas teikt galavārdu? Nē. Paldies. Tādā gadījumā mēs
varam balsot. Lūdzu ieņemiet savas vietas. Mēs balsosim, protams,
ar elektronisko sistēmu, ja nebūs 20 deputātu, kuri saskaņā ar
reglamentu pieprasīs citu balsošanas veidu. Vispirms
reģistrēsimies. Lūdzu, reģistrācijas režīmu! Rezultāts: 141
deputāts. Tagad balsosim. Kas par to, lai ieceltu par republikas
sakaru ministru Pēteri Videnieku? Esam nobalsojuši. Nekādu
jautājumu nav? Nav. Rezultāts: par– 127, pret– 4, atturas– 2.
Tādējādi Pēteris Videnieks ir iecelts par republikas sakaru
ministru. Apsveicam! (Aplausi.)
Cienījamie deputāti!
Ministru padomes priekšsēdētājs citus priekšlikumus attiecībā uz
ministru iecelšanu nav iesniedzis. Mēs varam izskatīt nākamo
darba kārtības jautājumu, proti, par 1979.gada 13.decembrī
pieņemtā Latvijas PSR Augstākās padomes reglamenta piemērošanu.
Tie, kas vēlējās, varēja saņemt šo reglamentu un arī lēmuma
projektu. Pirmajā pantā mēs nosakām, ka šis agrāk pieņemtais
reglaments ir spēkā tiktāl, ciktāl tas nav pretrunā ar Latvijas
Republikas Augstākās padomes pieņemtajiem lēmumiem par Augstākās
padomes darbības kārtību.
Otrais attiecas uz komisiju, kas izstrādās jauno Augstākās
padomes reglamentu. Tie ir priekšlikumi. Vai ir vēl kādi citi
priekšlikumi? Projektā paredzēts šajā komisijā iekļaut deputātus
Viktoru Alksni, Juri Bojāru, Sergeju Dīmani, Aivaru Endziņu, Rutu
Marjašu, Andri Plotnieku, Rolandu Rikardu. Vairāk priekšlikumu
nav? Lūdzu– deputāts Dinevičs.
J.Dinevičs: Ir priekšlikums papildināt vēl ar divām
kandidatūrām. Viena no tām varētu būt Muciņa kungs. Droši vien
ekonomisti lūdza, lai iekļauju Breša kungu, jo būs jālemj
procedūras jautājumi, kas saitīti ar budžeta apspriešanu, un viņš
būtu ļoti nopietns speciālists, kas mums varētu daudz
palīdzēt.
Priekšsēdētājs: Vai šiem kandidātiem nav nekādu iebildumu?
Nav. Vai ir vēl kādi citi priekšlikumi? Nav. Tādā gadījumā mēs
varētu balsot, ja neviens no klātesošajiem negrib izteikties par
šo lēmuma projektu. Lūdzu! Deputāts Dīmanis kaut ko grib
teikt.
S.Dīmanis: No mums tādā gadījumā arī vēl vienu klāt.
Priekšsēdētājs: Lūdzu.
S.Dīmanis: Sergeju Zaļetajevu.
Priekšsēdētājs: Es domāju, ka proporcijas tiek ievērotas. Nu
tad dodiet to, kas nav neitrāls. Sakiet, vai ir vēl kādi citi
priekšlikumi? Varbūt mēs varam balsot? Jā, es domāju, ka mēs
varam balsot. Kas ir par šo lēmumu? Ir jāreģistrējas, jo ienāca
vēl daži deputāti. Lūdzu reģistrācijas režīmu. Reģistrējamies.
Lūdzu rezultātu! Ir mazāk nekā pirms ienākšanas. Kā, lūdzu?
Izgāja atkal ārā? Parādījās deputāts Kehris. 137.deputāti. Labi,
katrā ziņā tas ir kvorums. Mēs varam pieņemt lēmumu. Kas par to,
lai pieņemtu šo lēmumu, lūdzu balsot. Rezultāts: par– 116, pret–
8, atturas– 6. Lēmums ir pieņemts.
Cienījamie deputāti, es domāju, ka mums vajadzētu vienoties arī
par termiņiem, par to, cik dienu ir vajadzīgs šai komisijai, lai
sagatavotu un liktu priekšā mums apspriešanai šo lēmuma projektu.
Laikam man jāprasa padoms juristiem. Vai deputāts Endziņš ir
zālē? Nav. Tātad mēs šobrīd nevienosimies. Žēl. Acīmredzot mēs
lūgsim rīt komisiju pateikt, cik dienu viņiem ir vajadzīgs, lai
sagatavotu reglamenta projektu izskatīšanai.
Līdz ar to mēs esam izskatījuši visus jautājumus, ko mēs šodien
bijām iecerējuši apspriest un lemt šajā plenārsēdē. Mūs interesē
viens jautājums: kad mēs, deputāti, varēsim paņemt likuma
projektu par deputāta statusu? Tā kā Likumdošanas jautājumu
komisija visu laiku strādāja, būtu ļoti svarīgi dzirdēt, vai mēs
šodien vēlu vakarā vai rīt no rīta varam to saņemt, jo no tā ir
atkarīga mūsu darba kārtība rīt. Vajadzētu tomēr aicināt deputātu
Endziņu. Vienu mirklīti, es runāju ar deputātu Endziņu pa
telefonu. Likumdošanas jautājumu komisija saka, ka likumprojektu
par deputāta statusu varēs saņemt Augstākajā padomē pulksten 9 no
rīta abās valodās. Tas mūs apmierina? Jā. Tagad vārdu lūdz
sekretariāta vadītājs Juris Dobelis.
J.Dobelis: Cienījamie kolēģi! Kārtējo reizi es lūdzu
atcerēties: katru rītu ir jāreģistrējas visiem tiem, kas ir
ieradušies uz plenārsēdi. Es nolasīšu tos, kuri nav
reģistrējušies šorīt. Varbūt kāds no jums atrodas zālē. Un
nolasīšu arī tos, kuri nav un kuri ir pateikuši, kāpēc viņi
šodien nebūs. Neņemiet ļaunā, bet apmēram pēc divām nedēļām (un
tas laiks ir pienācis) to deputātu uzvārdi, kuri neapmeklē
plenārsēdes, tiks publicēti. Tāpat tiks publicēti visi dati par
svarīgākajiem ienākušajiem dokumentiem. Lūdzu, klausieties! Ja
kāds no tiem, kurus es nosaukšu, ir zālē, piesakieties. Par
kuriem man zināms, es pateikšu, kāpēc viņi nav ieradušies.
Kopš 8.maija šeit nav redzēts deputāts Rubiks– nezināmu iemeslu
dēļ, nav pateicis, kāpēc nebūs; deputāts Krūmiņš ir komandējumā;
šodien nav deputāta Zotova, iemesls nav zināms; deputāts
Teikmanis ir komandējumā; nav deputātu Vidavska, Rodina,
Providenko, Žarkova, Beskrovnova, Agafonova un Jagupeca– iemesls
nav zināms; deputāts Bērziņš ir komandējumā; nav deputāta Leonīda
Alkšņa– iemesls nav zināms; nav deputāta Rjabiņina– iemesls nav
zināms; deputāts Kalnbērzs ir komandējumā; deputātu Krola un
Kucāna prombūtnes iemesli nav zināmi; deputāte Kozakeviča ir
komandējumā; deputāts Vulfsons ir komandējumā; deputāts Biķis nav
paziņojis, kāpēc neieradīsies; deputāts Stroganovs arī nav
paziņojis; komandējumā ir sekojoši deputāti: Emsis, Šteins,
Klindžāns, Gorbunovs, Ziedonis, Īvāns, Andrejs Krastiņš un
Bērziņš; nav zināms, kādu iemeslu dēļ nav ieradušies deputāti
Rogaļs un Edmunds Krastiņš. Atvainojos, tātad jūs vienkārši
nebijāt reģistrējušies no rīta. Tas būtu viss. Katrā ziņā, lūdzu,
esiet tik laipni un neaizmirstiet, ka tas, ka jūs katru dienu
netiekat nosaukti, nenozīmē, ka mēs neuzkrājam šos datus. Paldies
par uzmanību.
Priekšsēdētājs: Cienījamie deputāti! Mums jāvienojas par
rītdienas darbu: cikos mēs sāksim plenārsēdi? Lūdzu! Es nedzirdu!
Priekšlikums ir pulksten 10.00 vai 11.00.
S.Dīmanis: Cienījamie kolēģi! Mūsu frakcijai arī ir divi
viedokļi. Es domāju, ka mēs varētu tomēr likt uz nobalsošanu.
Juristi ierosina mūsu frakcijai vēl pastrādāt, tādā gadījumā mēs
varam sākt varbūt 10.00. Ja frakcijai liekas nepieņemami
pastrādāt pēc šīs plenārsēdes, tad vajadzētu sākt sēdi 11.00, lai
mēs paspētu pastrādāt no pulksten 9.00 līdz 11.00. Es domāju,
cienījamais priekšsēdētāj, lieciet uz balsošanu, un tad viss
noskaidrosies.
Priekšsēdētājs: Liekam uz balsošanu. Pirmais variants: rīt
sākam plenārsēdi pulksten 10.00. Kas par šo priekšlikumu– rīt
sākt darbu pulksten 10.00? Rezultāts: par– 108, pret– 17,
atturas– 4. Esam izlēmuši plenārsēdi sākt pulksten 10.00. Paldies
par uzmanību. Šodienas plenārsēdi uzskatu par slēgtu.