Vācijas okupācijas režīms un tā plāni Latvijā
No grāmatas “Latvijas vēsture. XX gadsimts”
Profesors Antonijs Zunda, Valsts prezidentes padomnieks
Nobeigums. Sākums “LV”, 09.06. – 29.09.2004.
15.
Kultūrpolitika
Literatūra un teātris
Latviešu leģiona ģenerālinspektors, SS grupenfīrers un ieroču SS ģenerālleitnants Rūdolfs Bangerskis (centrā). 1944.gada 7.septembris. Fotoreprodukcija no grāmatas “Saglabāt sudrabā. Latvija Otrā pasaules kara laikā”. VKFFDA, Jumava, 1999 |
Vācu okupācijas periodā latviešu
sabiedrībā bija liela vēlēšanās redzēt jaunas lugas. Tiek
sarakstītas komēdijas: Anšlava Eglīša “Kosma konfirmācija”, “Par
purna tiesu”, Tijas Bangas “Gudrā Marjona”, Jāņa Jaunsudrabiņa un
Jāņa Norviļa dziesmuspēle “Ezermalas krokodils” u.c. Lugās dominē
mīlestības pārpratumi un dažādas cilvēka rakstura vājības.
Skatoties šādas izklaidējošas izrādes, cilvēks caur ironiju un
smiekliem centās padarīt vieglāku okupācijas laika ikdienu.
Latviešu dramaturģija tiešā un atklātā veidā neslavēja nacistu
režīmu un tā ideoloģiju, labi izprotot šīs varas patieso
attieksmi pret latviešu tautu.
Vācu iestādes latviešu teātru dzīvē ārēji it kā iejaucās samērā
maz. Nebija obligāti noteikts Rīgas un provinces teātros iestudēt
vācu autoru lugas. Tomēr repertuāra izvēle bija ierobežota, jo
vācu cenzūra nepieļāva tādu lugu iestudēšanu, kurās saskatīja
kaut ko trešā reiha ideoloģijai neatbilstošu. 1943.gadā Dailes
teātris E. Smiļģa vadībā gribēja inscenēt J. Raiņa lugu “Uguns un
nakts”, bet to neatļāva. Okupācijas iestādēm bija nepieņemams
Melnā bruņinieka tēla traktējums. Latviešu pašpārvalde bija
nodibinājusi arī godalgu par gada labāko iestudējumu. 1943.gadā
to saņēma Dailes teātris par V.Šillera “Marijas Stjuartes”
uzvedumu, bet 1944.gadā – Nacionālais teātris par R.Blaumaņa
“Pazudušo dēlu.”
Okupācijas varasvīrus interesēja Rīgas un Liepājas operas.
Cenzūra ne tikai stingri sekoja repertuāram, bet arī prasīja, lai
apmēram puse izrāžu notiktu vācu valodā. Operas žanrs bija ļoti
populārs vāciešu vidū. Viņi pieprasīja vācu komponistu, bet it
īpaši Riharda Vāgnera darbus. Kara gados Rīgas Operā dziedāja
tādi izcili mākslinieki kā Milda Brehmane–Štengele un Mariss
Vētra. Atsevišķām izrādēm diriģentus un režisorus atsūtīja no
Vācijas. Rīgas Operas direktors bija Jēkabs Poruks. Līdz
1943.gadam Opera bija Ostlandes reihskomisariāta pārraudzībā, bet
pēc tam pārgāja Latvijas ģenerālkomisāra O.Drekslera pārziņā. Tā
kā Rīgas Operā bija tikai 1700 vietas, notika asa cīņa par
biļetēm. Dažādu vācu civilo un militāro iestāžu pieprasījums pēc
tām bija ļoti liels.
Jelgavā, Liepājā, Valmierā un Daugavpilī darbojās arī provinces
teātri. Jelgavas teātris bija viens no redzamākajiem provinces
teātriem. Tajā aktīvi strādāja režisors un aktieris Osvalds
Glāznieks, kā arī Jānis Kļava.
Tēlotājmāksla
Vācu okupācijas periodā turpinājās
jau agrākajos gados aizsāktās latviešu tēlotājmākslas tradīcijas.
Līdzās vecmei-stariem J.Kugam, L.Libertam, N.Strunkem,
S.Vidbergam darbojās arī vidējās paaudzes gleznotāji – F.Milts,
J.Jēgers, E.Geistaute u.c. Sekmīgi strādāja Tēlotājas mākslas
kooperatīvs, kas 1941.gadā apvienoja ap 500 mākslinieku.
Kooperatīva priekšsēdētājs bija J.Bīne. Kooperatīvs palīdzēja
risināt krāsu un citu nepieciešamo materiālu iegādi, kā arī kādu
laiku pasargāja māksliniekus no iesaukšanas militārajā
dienestā.
Viens no svarīgākajiem tēlotājmākslas dzīves centriem bija
Mākslas akadēmija, kas kara apstākļos nepārtrauca darbību.
Akadēmijas rektors bija J.Kuga. 1941.gada 25. novembrī tika
izsludināts mācību sākums. Mācību procesu apgrūtināja okupācijas
iestāžu rīkojums par studentu obligāto iesaistīšanu lauku darbos.
No akadēmijas tika padzīti ebreju tautības studenti. Represijas
skāra arī mācībspēkus. Par sadarbību ar padomju režīmu 1940. un
1941.gadā no akadēmijas bija spiests aiziet Leo Svemps, kurš
pasniedza klusās dabas gleznošanu. Līdzīgs liktenis piemeklēja
arī figurālās meistardarbnīcas vadītāju profesoru Ģedertu Eliasu.
Mākslas un kultūras lietu pārvaldes direktors E. Puksis
pieprasīja viņu padzīt no akadēmijas par komunistiskā garā
uzrakstīto ievadu grāmatai “Latvijas PSR Mākslas akadēmijas 20
gadi”. Lai gan studenti un Pašpārvaldes direktors J.Celms aktīvi
protestēja, Ģ.Eliass 1941.gada decembrī tika atbrīvots no
ieņemamā amata.
Svarīgs mākslas dzīves aktivitāšu rādītājs bija diezgan lielais
organizēto izstāžu skaits. Tās notika mākslas galerijās un
komercsalonos. Tēlotājmākslas kooperatīva salonā apmēram ik pēc
mēneša tika iekārtota jauna izstāde. Notika gan mākslinieku
individuālās – J.Bīnes, E.Drujas, J.Jablovska, F.Milta u.c. – ,
gan arī tematiskās kopizstādes. 1944.gadā tika sarīkota portretu
izstāde, kurā piedalījās 44 mākslinieki. Veiksmīgi darbojās
Z.Mierkalnes mākslas salons “Zinta”. Salons darbu sāka 1941.gada
septembrī un drīz vien sarīkoja plašu retrospektīvu latviešu
mākslinieku darbu izstādi. Tajā ar 150 darbiem bija pārstāvēti
daudzi redzami latviešu gleznotāji. Salonā tika sarīkotas
I.Zeberiņa, E.Vītola, R.Zariņa un citu mākslinieku
personālizstādes. Raksturīga salona “Zinta” darba iezīme bija
jauno mākslinieku personālizstāžu sarīkošana. Savas pastāvēšanas
laikā salons noorganizēja ap 30 izstāžu.
1942.gadā Rīgā darbu sāka E.Hermanovska Mākslas un arhitektūras
salons. Tas bija ģimenes uzņēmums, kas piedāvāja tēlotājas un
lietišķās mākslas darbus, kā arī būvdarbu veikšanu. Paula
Hermanovska piedāvāja porcelāna, māla un ādas darbus, bet brāļi
Hermanovski – gleznas un zīmējumus. Mākslas saloni tika atvērti
arī ārpus Rīgas, piemēram, Jelgavā, Valmierā, Jēkabpilī, Talsos,
Liepājā, Cēsīs u.c.
Aktīvākais posms tēlotājmākslā bija no 1942. līdz 1943.gadam, kad
notika nozīmīgākās izstādes, arī divas latviešu vispārējās
gleznu, grafikas un skulptūru darbu izstādes. Svarīgs notikums
bija V. Purvīša septiņdesmit gadu jubilejai veltītās izstādes
sarīkošana Rīgas pilsētas mākslas muzejā. Izstādē bija aplūkojami
ap 300 darbi. Mākslinieku apsveica reihsministrs A. Rozenbergs.
1943.gada 1. maijā tika atklāta Otra vispārējā latviešu
mākslinieku izstāde, kurā bija eksponēti 193 autoru darbi.
Par spīti karam un vācu okupācijas režīma politikai, latviešu
tēlotājmāksla turpināja savu attīstības gaitu. Veidojās jaunu
mākslinieku paaudze. Mākslinieku radošo izaugsmi veicināja
Kultūras fonds. Tomēr nav noliedzams, ka mākslas aktivitātes bija
pakārtotas vācu kultūrpolitikai.