Krājums, kas veicina vārīšanos
“Trīs pliki vīrieši spriež par mūziku” – iespējams, tā pirmajā brīdī gribas nosaukt “Jumavas” provokatīvi noformēto rakstu krājumu “Postmodernisms teātrī un drāmā”. Tajā apkopoti raksti, kas nolasīti konferencē ar tādu pašu nosaukumu Rīgā 2003.gada oktobrī. Mūsdienu kultūrā būtisko, bet katra citādi saprasto postmodernisma vārdu krājumā šķetina gan latviešu teātra zinātnieki (S.Radzobe, V.Čakare, B.Kalnačs, E.Tišheizere un citi), gan lietuviešu, angļu, norvēģu, igauņu pētnieki.
Krājumu papildina sarunas ar
latviešu dramaturgiem un teātra režisoriem par postmodernismu un
viņu radošo praksi, kā arī apjomīgs Valdas Čakares teorētisks
raksts par postmodernismu, kas, iespējams, daudziem lasītājiem
palīdzēs labāk izprast mūsdienu mākslas norises. Rosinošs ir
Silvijas Radzobes referāts “Modernisms un postmodernisms Latvijas
režijā”, kas tiecas racionāli sagrupēt Latvijas teātru pēdējo
gadu sniegumu, izvērtēt postmoderno spēļu ieguldījumu teātra
mākslas attīstībā.
Kā jau S.Radzobe norāda priekšvārdā, latviešu kultūra
postmodernismu uztver gan racionāli (kā jaunu, eksperimentālu
mākslas formu izmantojumu), gan romantiski (kā visa jaunā, labā,
aktuālā nosaukumu). Šī grāmata iznāk brīdī, kad daļa lasītāju
tikai sāk izjust, kas tas postmodernisms tāds ir un ko tas
paveicis latviešu kultūrā, bet pārējie to jau izbaudījuši, no tā
atēdušies un nīgri apšauba, vai kaut kas tāds maz Latvijā
eksistē, vai tas vispār eksistē un varbūt jau sen ir beidzies,
dodot vietu kam citam.
Postmodernismam raksturīgais plurālisms un marginālisms izpaužas
arī mūsu priekšstatos par postmodernismu, un katrs to var
saskatīt visur, kur vēlas. Piemēram, jautājumā par pirmo
postmoderno latviešu teātra izrādi – Mārīte Gulbe (165. lpp)
raksta, ka tā ir opera “Rolstein on the Beach” (1997), S.Radzobe
(154. lpp) pirmatklājēja godu piešķir Laura Gundara iestudētajam
“Hamletam” (šķiet, domāts 1994.gada iestudējums), bet režisore
Māra Ķimele (205.lpp) paziņo, ka viņas iestudētā “Mēdeja” (1975)
jau ir bijis “pēc visiem likumiem postmoderns iestudējums”.
Visas grāmatas garumā pētnieki tiecas noskaidrot, kā tad
patiesībā ir, savukārt praktiķi eleganti atgaiņājas un slēpjas.
Tikai Dž.Dž. Džilindžers atļaujas pateikt: “Es esmu
postmodernists”. Daži diskusiju dalībnieki aicina neignorēt
mūsdienu realitāti, kurā, pēc viņu domām, ir pašsaprotami
nodarboties ar mākslu, kas izrādās postmoderna, savukārt citi
pieprasa, lai māksla sniegtu cilvēkam mierinājumu, dotu cerību,
padarītu dzīvi laimīgāku.
Grāmata būs interesanta liecība 2003. gada latviešu teātra ļaužu
izpratnei par postmodernismu, teorētiskajai bagāžai, diskusiju
stilam un līmenim. Tā rāda, ka cilvēkiem patīk domāt un
izteikties par postmodernismu un ka aizspriedumi pret šo
noslēpumaino jēdzienu pamazām sarūk. Arī šī grāmata, tāpat kā
Gunta Bereļa “Neēd šo ābolu, tas ir mākslas darbs” (2001) un
Viktora Ivbuļa sarūpētā antoloģija “Uz kurieni, literatūras
teorija?” (1995), iespējams, kļūs par “garaini, kas veicina
vārīšanos” (I.Ziedonis) – arī tādā gadījumā, ja pati “vārīšanās”
šķiet apšaubāma.
Kārlis Vērdiņš, dzejnieks