Kā pāriesim uz Eiropas vienoto valūtu
Ar nākamā gada 1.janvāri Latvija iekļausies tā dēvētajā Valūtas kursa mehānismā II, kas paredz mūsu nacionālās valūtas kursa piesaisti eiro. To nosaka Eiropas Savienības (ES) līgums, un, balsojot par iestāšanos ES, mēs esam apņēmušies īstenot visas ES līgumā paredzētās procedūras. Lai izpildītu ES līguma prasības, Latvijas Banka (LB) izstrādājusi eiro ieviešanas stratēģiju.
Eiro ieviešanas stratēģijai visās
jaunajās ES dalībvalstīs ir divas daļas, skaidro LB Monetārās
politikas pārvaldes Monetārās izpētes un prognozēšanas daļas
vadītājs Mārtiņš Bitāns. Pirmā daļa ir vienāda visām valstīm, jo
procedūra noteikta ES līgumā. Šī daļa paredz, ka pēc iestāšanās
Eiropas Savienībā valstij agrāk vai vēlāk jāiekļaujas Valūtas
kursa mehānismā II (VKM II). ES līgumā arī noteikts, ka jauno ES
valstu dalībai VKM II jāilgst vismaz divus gadus, šajā laikā
ievērojot visas Māstrihtas kritēriju prasības. Izpildot šīs
prasības un saņemot pozitīvu Eiropas Komisijas novērtējumu, jauno
valstu valdības un centrālās bankas būs tiesīgas ieviest eiro kā
likumīgu maksāšanas līdzekli.
To, kad pievienoties VKM II, drīkst noteikt pašu jauno
dalībvalstu valdības un centrālās bankas, izvēloties
visatbilstošāko tautsaimniecisko situāciju un nosakot nacionālās
valūtas maiņas kursu attiecībā pret eiro. Valstu atbildīgajām
institūcijām jānosaka arī tas, cik ilgā laikā nacionālā valūta
tiks pilnīgi nomainīta ar eiro.
Sakarā ar gaidāmo pāreju uz Eiropas vienoto valūtu bieži tiek
uzdots jautājums, ko dos eiro ieviešana. Kā norāda M.Bitāns,
galvenais ieguvums būs valūtas riska izzušana darījumos starp
Latviju un pārējām ES valstīm, jo samazināsies procentu likmes un
aktivizēsies ārējā tirdzniecība. Viņš prognozē ievērojamu
ieguvumu no eiro ieviešanas, kas ar laiku varētu sasniegt līdz
pat 19% no Latvijas iekšzemes kopprodukta.
Tomēr eiro ieviešanai ir arī daži negatīvi aspekti, un kā galveno
risku šai ziņā LB speciālists min Latvijas un pārējo ES valstu
tautsaimniecības strukturālās atšķirības. Mūsu valsts
tautsaimniecībā galveno vietu ieņem kokapstrāde un pārtikas
rūpniecība, kamēr, piemēram, Vācijā un Francijā nozīmīga
tautsaimniecības nozare ir mašīnbūve. Tādējādi Eiropas Savienībā
īstenotā kopējā monetārā politika var ne vienmēr pilnībā atbilst
Latvijas interesēm.
Runājot par negatīvajiem aspektiem saistībā ar eiro ieviešanu,
nevar neminēt inflācijas pieaugumu. LB paredz, ka arī 2006.gadā,
kad tiks vērtēts, kā Latvija izpilda Māstrihtas kritērijus,
inflācijas līmenis mūsu valstī būs augstāks nekā vidēji ES. Tādēļ
bankas speciālisti inflācijas pazemināšanai iesaka ievērojami
samazināt valsts budžeta deficītu.
Taču būtisku situācijas pasliktināšanos LB neprognozē, uzskatot,
ka nopietnas tautsaimniecības krīzes iestāšanās varbūtību mazina
mūsu valsts elastīgais darbaspēka tirgus, kas dod iespēju
efektīvi reaģēt uz ārējiem ekonomiskajiem satricinājumiem.
Ievērojot iepriekšminēto, LB speciālisti ir pārliecināti, ka
Latvijas tautsaimniecībai ir izdevīga iespējami drīzāka pāriešana
uz eiro.
Lats vienotajai Eiropas valūtai tiks piesaistīts pēc tirgus kursa
šā gada 30.decembrī, un ar šo pašu kursu Latvija iestāsies VKM
II. Noteikt optimālo maiņas kursu, kas būtu vienlīdz izdevīgs
visiem Latvijas iedzīvotājiem un uzņēmējiem, ir gandrīz
neiespējami, atzīst M.Bitāns. No vienas puses, augsts lata kurss
palielina mūsu valsts iedzīvotāju pirktspēju ārzemēs, veicina
jaunu tehnoloģiju un iekārtu importu no ES un inflācijas
pazemināšanos, tomēr var negatīvi ietekmēt Latvijas
eksportētājus. No otras puses, zems lata kurss veicina eksportu
uz ES, taču mazina mūsu iedzīvotāju pirktspēju salīdzinājumā ar
ES valstu iedzīvotājiem, kā arī sekmē inflācijas pieaugumu.
LB sagatavotais eiro ieviešanas laika grafiks paredz ne vien
pietiekami ātru pāreju uz Eiropas vienoto valūtu, bet arī laiku,
lai tai sagatavotos. Izstrādājot eiro ieviešanas stratēģiju, LB
ņēmusi vērā Latvijas uzņēmēju un finanšu sistēmas dalībnieku
vēlmes. Viņu vidū veiktā aptauja rāda, ka nepieciešams vismaz
gads, lai sagatavotos valūtas piesai-stes maiņai. Tā kā
referendums par Latvijas dalību ES notika 2003.gada 20.septembrī,
lata piesaistes maiņa var notikt ne agrāk kā 2005.gada janvārī.
Reizē ar lata piesaisti eiro sākot dalību VKM II, kam, kā
iepriekš minēts, jāilgst ne mazāk kā divus gadus, ātrākais, kad
attiecīgās ES institūcijas varētu publicēt ziņojumu par mūsu
valsts gatavību dalībai eirozonā, ir 2007.gada pavasaris. Ja
ziņojums būs pozitīvs, latu nomaiņa ar eiro varētu sākties ne
agrāk kā 2008.gada janvārī.
Gita Kronberga, “LV”
Inflācijas pieaugums 2004.gada maijā vairākumā jauno ES valstu