1990.gada 23.maija sēdes stenogramma
Rīta sēdē
Sēdi vada Latvijas Republikas Augstākās Padomes sekretārs Imants Daudišs.
Priekšsēdētājs: Vai jums
patīk vai nepatīk, es atkal esmu viens šeit, Prezidijā. Šajā
sakarā mums tomēr vajadzētu izlemt, vai jūs man uzticat vadīt šo
sēdi vai ne. Vispirms aicinu reģistrēties. Rezultāts–161. Nav
slikti. Vēl ir deputāti? Atkārtosim reģistrēšanos! Rezultāts–166.
Tas ir tuvāk patiesībai. Tagad balsosim par to, vai jūs uzticat
sēdi vadīt Augstākās padomes sekretāram. Lūdzu rezultātu!
128–par, 29–pret un 4–atturas. Varam turpināt darbu.
Izspriedīsim, kā mēs šodien strādāsim. Ministru padomes
priekšsēdētājs Ivars Godmanis šodien mums nestāda priekšā
ministru kandidātus, tādējādi darba kārtībā paliek likumprojekts
par Latvijas Republikas tautas deputāta statusu. Kā vakar
solījām, šorīt esat saņēmuši likuma projektu abās valodās. Vakar
darba kārtībā tika uzņemts jautājums par grozījumiem Latvijas PSR
darba likumu kodeksā. Arī šā dokumenta projekts ir jūsu rīcībā.
Nav? Man bija informācija, ka ir. Tas jāpārbauda. Es pēc tam
informēšu, kādā stadijā ir šis dokuments un kur tas ir. Jau agrāk
bija izdalīts lēmuma projekts sakarā ar PSRS prezidenta Gorbačova
dekrētu par Latvijas PSR Augstākās padomes Deklarāciju “Par
Latvijas Republikas neatkarības atjaunošanu”. Tas ir
trešais.
Cienījamie deputāti! Es ierosinu apspriest likuma projektu par
deputāta statusu un likuma projektu par deputāta darbības
materiālo nodrošināšanu. Es zinu, ka komisijas arī ir
apspriedušas šos projektus, taču likuma projekta par deputāta
statusu pēdējais variants, ko jūs saņēmāt šodien, komisijās nav
apspriests, lai gan saskaņā ar Konstitūciju tas ir jāizdara.
Tāpēc es ierosinu to izdarīt tagad tepat, Augstākās padomes ēkā.
Komisijās jāapspriež likuma projekts par deputāta statusu, lēmuma
projekts par deputāta darbības materiālo nodrošināšanu un
projekts atbildei sakarā ar Mihaila Gorbačova dekrētu. Komisijās
mēs varētu strādāt divas stundas, pēc tam sanākt plenārsēdē.
Komisijas rakstiski iesniegtu redakcijas komisijai piezīmes,
papildinājumus un priekšlikumus attiecībā uz šiem projektiem. Kā
jūs skatāties uz šo priekšlikumu? Piekrītat? Līdz pulksten 12.00
strādāt un 13.00 turpināt darbu plenārsēdē. Būs par maz? Es
negribu uzspiest savu domu. Lūdzu, frakciju vadītāji, sakiet savu
vārdu! Cik daudz laika ir vajadzīgs, lai apspriestu šo dokumentu
komisijās? Vārds deputātam Dinevičam.
J.Dinevičs: Cienījamie kolēģi, es domāju, ka vispirms
vajadzētu izteikties pretējai frakcijai, jo mums ir zināma
iestrāde šajā jautājumā. Ja viņi uzskata, ka 12.00 varam, tad
ļoti labi. Arī mans viedoklis ir, ka 12.00 vajadzētu sākt šo
plenārsēdi. Ja kolēģi prasa vairāk laika, mums varbūt vajadzētu
arī piekāpties, lai viņi varētu izskatīt dokumentus, ar kuriem
mēs pēc tam strādāsim sēdē.
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Dīmanim.
S.Dīmanis: Tādā gadījumā līdz pusdienas laikam. Es domāju
frakcijās, nevis komisijās.
Priekšsēdētājs: Komisijās.
S.Dīmanis: Nu labi, tad komisijās līdz 12.00.
Priekšsēdētājs: Deputāts Plotnieks gribētu kaut ko piebilst?
Cik es saprotu, jūs pārstāvat neatkarīgo deputātu grupu?
A.Plotnieks: Godājamie deputāti! Neatkarīgo deputātu vārdā
man ir priekšlikums: visās komisijās paralēli izskatīt visu
likumu projektus būs ārkārtīgi neracionāli, tāpēc mums jau no
pirmās dienas jāievieš prakse, ka tie likumprojekti, kas attiecas
vispār uz attiecīgo juridisko formu, tiek izskatīti Likumdošanas
jautājumu komisijā, attiecīgi ekonomiska rakstura
projekti–Ekonomikas un Likumdošanas jautājumu komisijā. Tie
projekti, kas skatīti Likumdošanas jautājumu komisijā, piemēram,
šis likumprojekts par statusu, citās komisijās nav jāskata. Par
to ir šeit jādiskutē. Pretējā gadījumā mēs gluži vienkārši
dublēsim darbu, nepārtraukti izstrādāsim priekšlikumus un
netiksim ne no vietas. Šajā sakarā gribu ierosināt visās
komisijās izskatīt šodien tikai vienu dokumentu–Augstākās padomes
lēmuma atbildes projektu PSRS prezidentam sakarā ar 14.maija
dekrētu.
Priekšsēdētājs: Cienījamo deputāt! Varētu jums piekrist, ja
nebūtu diezgan rūgtas pieredzes šajā ziņā. Es paskatījos, kā
Tautas frontes frakcija apsprieda šo likumprojektu. Ir tik daudz
viedokļu, turklāt daudzi deputāti vēl nav iepazinušies ar šo
likumprojektu. Uz priekšu iet ļoti grūti, lēni un neauglīgi. Šis
ir tāds likumprojekts, kas skar katru deputātu. Es domāju, ka
daudz rezultatīvāk būs, ja diskusijas un domu apmaiņa notiks
šaurākā lokā komisijās, jo būs tik daudz priekšlikumu un pārdomu,
ka mēs vienkārši nesavilksim galus kopā. Es tomēr gribētu lūgt
pieņemt manu priekšlikumu, turklāt tas nav tikai mans
priekšlikums. Balsosim. Kas ir par to, lai minētos projektus mēs
līdz 12.00 izskatītu un priekšlikumus rakstiski iesniegtu
redakcijas komisijai? Lūdzu balsojot izteikt savu viedokli.
Rezultāts: par–101, pret–49, atturas–8. Mēs esam lēmumu
pieņēmuši.
J.Bojārs: Man ir priekšlikums, kādā veidā mēs varētu ātrāk
virzīties uz priekšu, vienojoties par komisijas kopējo procedūru
un nenākot ar 101 priekšlikumu pēc tam katrs individuāli. Jābūt
ir komisijas kopējam priekšlikumam.
A.Providenko: */Vai var
uzdot jautājumu par procedūru? Pie mums jau kuro reizi tiek
nodemonstrēts, ka Prezidijs kaut vienā personā jau kļūst par
suverēnu spēku. Praktiski visa frakcija nobalsoja pret to, ka
komisijās varētu strādāt, kamēr vēl nav spriests frakcijās, vēl
jo vairāk tāpēc, ka dokumenti uz rokas tika saņemti tikai šodien.
Mūsu priekšlikuma noraidīšana priekšsēdētājam liek domāt, ka,
izmantojot balsošanas mašīnu, Prezidijs var izlemt visu
ko./
Priekšsēdētājs: */Tas man ir liels kompliments, bet es
negribu to pieņemt, tāpēc ka mēs izteicām savu viedokli. Frakciju
priekšsēdētāji par to ziņoja, es viedokļus liku balsošanā, man
pašam ir tikai viena balss kā katram, balsojuma rezultāts
redzams, es nesaprotu jūsu aizvainojumu.
Ja balsojumā būtu mazākums, es liktu uz balsošanu otro
priekšlikumu, taču, tā kā bija 101 balss, nebija nepieciešamības
balsot par otro priekšlikumu./
S.Dīmanis: Ja mēs gribam lietderīgi strādāt, abi dokumenti
tomēr sākumā ir jāskata frakcijās, citādi nebūs nekāda rezultāta.
Pēc tam komisijās, tad mēs ātri varētu pēcpusdienā abus
dokumentus izskatīt. Tas būtu vispareizākais. Balsošanas
rezultāti neko neizsaka, šeit bija jūklis, un neviens nesaprata,
par ko vispār bija runa. Tādā gadījumā jābalso vēlreiz.
Priekšsēdētājs: Balsosim vēlreiz, lai lēmumā ir pilnīga
vienprātība. Es gribētu dzirdēt arī otras frakcijas
viedokli.
J.Dinevičs: Mēs paliekam pie iepriekšējā viedokļa. Man
liekas, ka 12.00 vajadzētu tomēr konstruktīvi sākt strādāt tālāk,
ja mēs gribam virzīties uz priekšu. Es domāju, ka arī pretējā
frakcija paspēs saskaņot savu viedokli šajā laikā.
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Endziņam.
A.Endziņš: Man tomēr nav skaidrs, kāpēc deputāts Providenko
uztraucās, it kā atkal tiekot izdarīts kaut kāds spiediens. Galu
galā likumprojekts par deputāta statusu pašā sākumā tika izdalīts
visiem deputātiem abās valodās. Šeit pašreiz ir pārstrādātais
variants. Arī šo projektu izskatīja pastāvīgās komisijas. Ja viņi
nav piedalījušies šajās pastāvīgajās komisijās– jo Likumdošanas
komisijā saņēmām priekšlikumus no visām pastāvīgajām komisijām –,
tad man tas rada neizpratni. Tā ir vienkārši obstrukcija un nekas
cits.
S.Dīmanis: Frakcija vēl nav spriedusi par šiem jautājumiem,
kopā sanākot. Es domāju, ka tas ir jāizdara. Komisijās mūsu
balsis praktiski pazūd, jo katrā komisijā mēs esam
mazākumā.
J.Bojārs: Man ir kompromisa priekšlikums: viena stunda
frakcijām un divas stundas komisijām. Līdz pusdienām šo jautājumu
izlemjam, pēc pusdienām liekam uz balsošanu. Pēc pusdienas sākam
plenārsēdi.
Priekšsēdētājs: Piekrītam? Cienījamie kolēģi! Mēģināsim
apkopot šos viedokļus. Vienu stundu apspriežam frakcijās, pēc tam
no 11.30 darbojas komisijas, sanākam kopā pēc pusdienām 15.00.
Komisijas strādā tik ilgi, cik tas katrai komisijai nepieciešams.
Lūdzu, balsojam par šo priekšlikumu! Rezultāts: par–146, pret -
12. Esam lēmumu pieņēmuši.
Pirms mēs ejam strādāt, es gribētu lūgt deputātu Bojāru izteikt
savu viedokli, cik laika vajag, lai sagatavotu Augstākās padomes
jauno reglamentu?
J.Bojārs: No reglamenta ir atkarīgs mūsu tālākais
profesionālais darbs un vispār demokrātija šajā zālē. Daudzmaz
ciešamu reglamentu mēs kopā ar profesoru Plotnieku un docentu
Apsīti varētu sagatavot mēneša laikā. Pēc tam šo reglamentu mēs
varētu likt plenārsēdē uz balsošanu. Ātrāk nav iespējams.
Darba grupai, kas sagatavos pamattekstu, vajag trīs dienas. Tad
vismaz trīs reizes jautājums jāizspriež Likumdošanas jautājumu
komisijā. Tas varētu ilgt nedēļu. Vismaz trīs reizes par jaunu
jāpārstrādā teksts, kapitāli jāpārstrādā. Tad tas jāizskata visās
komisijās. Turklāt teksts ir liels. Mēs strādāsim tādā virzienā,
lai šo tekstu veidotu pēc iespējas īsāku un kompaktāku. Taču
ņemiet vērā, ka ASV Kongresa reglaments ir bieza grāmata:
Džefersona noteikumi, Robertsa noteikumi, kurus lieto angļi un
amerikāņi, ir uz 250 lapaspusēm. Ir arī īsāki noteikumi.
Katrā ziņā mūsu doma ir tāda, ka visus likumprojektus, tajā
skaitā arī par deputāta statusu, mēs saplūdināsim vienā
reglamentā, lai jums būtu viena kabatas formāta grāmatiņa, kuru
varētu nēsāt visu laiku līdzi un, ieskatoties tajā, pārbaudīt
jebkuras parlamenta darbības jautājumus. Tur būtu viss
metodoloģiski ļoti precīzi sakārtots–balsošana, komisijas,
statuss un tā tālāk.
Priekšsēdētājs: Vai mēs pieņemam tādu kārtību? Paldies!
Turpinām strādāt frakcijās un komisijās. Tiekamies 15.00.
(Pārtraukums)
*/ Šeit un turpmāk atzīme, ka sākas teksta tulkojums no krievu valodas; / - atzīme, ka tulkojums beidzas. Šīs sēdes materiālos - Jāņa Britāna tulkojums.