Frakciju viedokļi
Pēc 2004.gada
30. septembra sēdes
Latvijas radio tiešajā raidījumā
A.Rugāte
(Tautas partijas frakcija):
Šodien bija garas debates par
Tautas partijas frakcijas sagatavoto likumprojektu “Par
ierobežojumiem personām ar dubulto pilsonību ieņemt augstākos
valsts amatus”. Nedaudz komentēšu to gaitu un likumprojekta
būtību.
Tautas partija šo likumprojektu par ierobežojumiem ieņemt
augstākos valsts amatus Latvijā tām personām, kuras pieder
vairākām valstīm, izstrādāja nolūkā sākt plašu un atbildīgu
sarunu sabiedrībā un parlamentā, pēc iespējas izvairoties no
politiskām spekulācijām un tādas izpratnes, kas mūs ved nepareizā
virzienā. Diemžēl šīsdienas debates liecināja, ka deputāti tam
nav gatavi. Nenoliedzami, vairāku valstu pilsonība kādai
personai, kurai uz to ir likumiskas tiesības, ir šīs personas
neapstrīdama privātā tiesība, un neviens to šajā likumā negrasās
atņemt, kā dažkārt debatēs tika dzirdēts. Savukārt tiesības
noteikt, kas Latvijā var ieņemt augstākos valsts amatus, ir
Latvijas valsts Satversmes 116.pantā noteiktās neapstrīdamās
tiesības valstī, publiskajās tiesībās pilsoņu kopuma interesēs.
Tātad likumprojekts patiesībā ir par amatiem, nevis pilsonību vai
kā citādi. Taču pieļauju: tieši tāpēc, ka jau kopš 90.gadu
sākuma, kad Latvijas politiķi atjaunoja Latvijas valsti, viņi
atzina, ka tad, kad nākotnē nāksies pie šī jautājuma, kas tolaik
netika sakārtots, atgriezties, tiem politiķiem, kas spriedīs par
šo tēmu, būs jārēķinās ar lielu pretestību un apgrūtinātu arī
paša jautājuma būtības izpratni. To mēs šodien dzirdējām debatēs.
Nenoliedzami, visās valstīs pastāv pieeja, ka augstākie valsts
amati prasa paaugstinātu politisku uzticamību, neapstrīdamu un
neapšaubāmu darbošanos tikai valsts interesēs, nepieļaujot šo
amatpersonu darbībā interešu konflikta iespējamību.
Manā izpratnē Latvija kā neatkarīga valsts, pēc manas visdziļākās
pārliecības, pastāv neatgriezeniski, un ir pienācis laiks tai
uzticēties pilnībā, nerezervējot sev kādas papildu iespējas jeb,
kā tautā saka, – neviens mājai piederīgs kalps nevar kalpot
diviem kungiem.
A.Ulme
(Zaļo un Zemnieku savienības frakcija):
Es nedaudz apstāšos pie, mūsuprāt,
zaļajiem likumiem, kas šodien tika izskatīti. Vienbalsīgi un bez
debatēm tika pieņemts likumprojekts “Par Bauskas pilskalna
pamatnes nostiprināšanu”. Paskaidrošu, kāpēc vajadzīgs šāds
likumprojekts, nevis vienkārši ministrijas rīkojums: nostipriniet
pamatni, un viss kārtībā. Šeit ir divas intereses, jo Bauskas
viduslaiku pils ir gan valsts nozīmes arheoloģisks piemineklis,
gan arī Eiropas nozīmes aizsargājamā dabas teritorija
(“Natura-2000”). Uzskatu, ka šajā gadījumā uzvarējusi zaļā
apziņa, jo šīs intereses līdzsvaro likums, nevis vienkārši
administratīvas metodes. Bet vaina par to, ka likumprojekts,
iespējams, ir iekavējies, varbūt būtu jāuzņemas pašvaldībai.
Tomēr katrā gadījumā tas, ka šāds likums vispār tika pieņemts, un
arī veids, kā tas tika izdarīts, liecina, ka Saeima kļūst arvien
zaļāka un zaļāka.
Par to varēja arī pārliecināties, šodien pieņemot grozījumus
Zvejniecības likumā, kas tika pieņemts jau pirms vairākiem
mēnešiem, bet Valsts prezidente to atdeva Saeimai otrreizējai
caurlūkošanai, jo tajā netika ievērotas zvejnieku intereses.
Visas debates starp zvejniekiem, makšķerniekiem un arī
pašvaldībām sākās no sākuma, tomēr publiskajos ezeros nekāda
zveja nevarēs notikt, kā tas jau bija noteikts līdz šim.
Vienīgais strīda objekts bija Buļļupe. Kompromiss starp
makšķerniekiem un zvejniekiem tomēr tika atrasts – šodien
pieņemtie grozījumi paredz atļaut zvejošanu ar murdiem Daugavā
visā tās garumā un Buļļupē. Faktiski tie, kam ir atļauja uz 300
metriem tīkla, drīkstēs tur ievietot vienu murdu.
Kā jau iepriekš teicu, tas būtībā ir likums par zivju tiesībām
pastāvēt, tāpēc, neraugoties uz visām bijušajām grūtībām, esmu
priecīgs, ka likums ir pieņemts, un domāju, ka tas tiešām ir
likums par zivju tiesībām pastāvēt mūsu ezeros un upēs. Ceru, ka
tādējādi zivju resursi palielināsies, kaut gan mani personīgi
neapmierina šī murdu izmantošana. Bet, runājot par pašvaldībām,
gribu teikt, ka tagad zivju inspektoriem un arī pašvaldību
pārstāvjiem, kuri aizsargā zivju resursus, savā administratīvajā
teritorijā kopā ar valsts vides inspektoriem ir tiesības ne tikai
izņemt nelikumīgos tīklus, bet arī tos iznīcināt. Tas ir būtiski.
Dzīvojiet zaļi!
K.Šadurskis
(frakcija “Jaunais laiks”):
Šodien Saeimas sēdē bija vētrainas
debates, un tāpēc netika izskatīti visi darba kārtības
jautājumi.
Pakavēšos pie trim jautājumiem.
Pirmkārt, par Pieprasījumu komisijas atzinumu noraidīt deputātu
pieprasījumu saistībā ar izglītības un zinātnes ministra Jura
Radzeviča darbību par to, vai ministrs ir pārkāpis Izglītības
likumu, darot to pēc savas iniciatīvas vai ar premjera svētību.
Šeit nebija nekā negaidīta. Valdošā koalīcija parādīja, ka šoreiz
mundiera gods ir svarīgāks par likumu. Un, neraugoties uz
Izglītības inspekcijas vadītāja Zigfrīda Grinpauka publiskajiem
izteikumiem par Izglītības likuma moratoriju, šis pieprasījums
tomēr tika noraidīts. Bet varbūt, ka mērķis ir sasniegts, jo es
domāju, ka tēvzemiešu un “Jaunā laika” ierosinātā šī
jautājuma aktualizēšana ir ļāvusi apturēt vienu citu darbu
saistībā ar slepeno mazākumtautību izglītības iestāžu likumu, kur
ar premjera svētību izglītības un zinātnes ministrs līdz šim
izrādījis zināmas aktivitātes.
Otrkārt, par jau Rugātes kundzes minēto likumprojektu “Par
ierobežojumiem personām ar dubulto pilsonību ieņemt augstākos
valsts amatus”. Pēc ilgām debatēm Saeima tikai ar 33 “Jaunā
laika” un tēvzemiešu balsīm pret, bet ar balsu vairākumu
pirmajā lasījumā pieņēma šo apkaunojošo likumprojektu. Kā
parādīja debates, šim likumprojektam nav leģitīma mērķa. Valsts
nav radusies vakar. Kāpēc likums tiek skatīts šodien? Tas ir
nesamērīgs, jo bieži vien priekšniekam var būt dubultpilsonība,
bet apakšniekam tā ir liegta. Likums uzrakstīts pavirši. Pārkāpts
tiesiskās paļāvības princips. Bet tie acīmredzot ir tie mesli,
kas Tautas partijai, iesniedzot šādu likumprojektu, ir jāmaksā
par valdošās koalīcijas stiprināšanu.
Un, treškārt, par to, kas šodien notika nevis Saeimas sēdē, bet
gan pārtraukumā. Par Nacionālās drošības komisijas vadītāju tika
ievēlēts Latvijas Pirmās partijas deputāts Jānis Šmits, līdz ar
to ir vērojama kreiso spēku un Šlesera nostiprināšanās valsts
drošības struktūrās. Tie ir diezgan satraucoši fakti, ņemot vērā,
ka Latvijas Pirmā partija ne tuvu vairs nav tā partija, kāda tā
startēja vēlēšanās – klāt ir pieci no “PCTVL” saraksta
ievēlēti deputāti. Arvīds Ulme ar optimismu teica, ka Saeima
kļūst arvien zaļāka un zaļāka, bet man ar skumjām ir jāsaka, ka
drošības struktūras Latvijā kļūst arvien sarkanākas un
sarkanākas.
Ceru, ka šī trauksme nav par vēlu, un domāju, ka mums jābūt ļoti
uzmanīgiem.
M.Grīnblats
(apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcija):
Šīsdienas Saeimas sēdē viens no
nedaudzajiem pilnīgi vienprātīgajiem jautājumiem bija steidzami
iesniegtais un ļoti ātri pieņemtais likumprojekts “Par Bauskas
pilskalna pamatnes nostiprināšanu”. Tā izstrādāšanā savu roku
pielikuši arī vairāki mūsu apvienības biedri. Tomēr lielāko sēdes
darba daļu aizņēma politiska rakstura jautājumi, samērā gari
diskutējot par mūsu apvienības iesniegto un “Jaunā laika”
deputātu atbalstīto pieprasījumu premjeram Indulim Emsim par it
kā tā saukto izglītības reformas moratoriju, kuru vārdos
pieļāvusi augsta amatpersona – Izglītības valsts inspekcijas
vadītājs. Tāpēc mēs vēlējāmies pārliecināties, kāda tad īsti ir
valdības pozīcija – reforma tiek turpināta vai tomēr tiek
sperti kaut kādi sānu soļi. No dažu koalīcijas deputātu puses
izskanēja doma, ka tēvzemieši ar savu pieprasījumu
gatavojas traucēt reformas norisei, ko it kā valdība nodrošina.
Tomēr balsojums liecina par ko citu. Ja mēs būtu gribējuši
reformai traucēt, tad droši vien kreisie deputāti ar lielu
sajūsmu balsotu par, bet nu viņi balsoja tieši tāpat, kāda bija
valdības pozīcija. Cerēsim, ka tas nebūs mūžīgi un ka tā ir tikai
pašreizējā politika. Bet diemžēl tāda tendence ir novērojama.
Mūsu mērķis bija nostiprināt šo reformu, jo valsts amatpersonām
nav ar saviem izteicieniem jāpalīdz tiem, kuri kavējas, vai tiem,
kuri grib saņemt kaut kādu legālu likumisku pamatu nesteigties un
neko nedarīt.
Vēl sēdē ļoti ilgi, protams, tika debatēts par pirmajā lasījumā
pieņemto Tautas partijas frakcijas sagatavoto likumprojektu “Par
ierobežojumiem personām ar dubulto pilsonību ieņemt augstākos
valsts amatus”, kas skar samērā nelielu Latvijas pilsoņu grupu,
kuri okupācijas rezultātā nonāca Rietumu demokrātijas valstīs un
kuru vienai daļai ir divas pilsonības. Liela daļa šo cilvēku
aktīvi piedalījās Latvijas valsts neatkarības atjaunošanā un
valsts dzīves veidošanā jau kopš 1988. un 1989.gada, un ne tikai
ar savu dolāru vai sterliņu mārciņu. Šie cilvēki ir plaši zināmi.
Un pēkšņi parādās likumprojekts, kurā tiek runāts par motivāciju,
lai novērstu valsts interešu neievērošanu valsts pārvaldē, proti,
ka šīm valstīm un Latvijai varētu būt principiāli atšķirīgas
intereses. Jāsaka, ka tie ir Latvijas, NATO vai Eiropas
Savienības valstu pilsoņi. Tāpēc ir jautājums: vai ir bijis tā,
ka šīm valstīm būtu bijušas kādas ļoti atšķirīgas intereses
Latvijas neatkarības atjaunošanā, Latvijas okupācijas fakta
neatzīšanā un tā tālāk? Šādu faktu trīspadsmit gadu laikā nav. Un
tas arī nevienu neuztrauca, jo ārzemju latviešu iesaistīšanās
Latvijas politiskajā dzīvē nemaz nav tik masveidīga. Tomēr
likumprojekts ir sagatavots, un vienīgais, ko visā šajā skaļajā
retorikā varu saskatīt, ir tas, ka agrāk Tautas partijai nebija
nekādas sadarbības ar kreisajām partijām, bet tagad tāda ir. Un
šī varbūt ir tāda maza dāvaniņa kreiso partiju deputātiem, kuri
likumprojekta pieņemšanu pirmajā lasījumā uzņēma ar lielāku
sajūsmu nekā dažs labs no Tautas partijas vai zaļajiem
zemniekiem. Protams, var diskutēt par detaļām, tomēr šī
jautājuma izvirzīšanu laikā, kad Latvijā pēc vairākām politiskām
diskusijām Augstākajā padomē un 5.Saeimā ir noslēgts politisks
kompromiss par izņēmuma grupu, kurai ir šīs divas pilsonības, mēs
visi ļoti labi saprotam. Bet nav neviena konkrēta piemēra, ka
kāda persona būtu darbojusies citas valsts interesēs. Tāpēc šāda
likuma pieņemšana nav attaisnojama. Tiesa, tika pieminēti vairāki
pazīstami trimdas latvieši, kuriem varbūt tiešām ir pietrūcis
rakstura stingrības un profesionalitātes, bet tas nekādi neizriet
no tā, ka viņi ir bijuši divu valstu pavalstnieki. Varbūt drīzāk
ar kādām citām īpašībām, kuru dēļ šiem cilvēkiem ir bijušas
problēmas un sabiedrība nav bijusi apmierināta.
Tāpēc mēs esam gatavi aktīvi iesaistīties diskusijā, gatavojot
likumprojektu otrajam un arī trešajam lasījumam. Diemžēl pašreiz
koalīcijas un kreiso spēku vairākums liek domāt, ka šo likumu var
pieņemt, taču tādā gadījumā mēs esam gatavi kopā ar “Jauno laiku”
vērsties Satversmes tiesā, lai apstrīdētu šāda likuma spēkā
stāšanos.
V.Agešins
(Tautas saskaņas partijas frakcija):
Šodien runāšu par četriem
jautājumiem.
Pirmkārt, informēšu, ka Tautas saskaņas partijas frakcijas dome
pieņēmusi lēmumu sasaukt Tautas saskaņas partijas 11.kongresu
sestdien, 2004.gada 2.oktobrī, Rīgā, Kongresu nama Mazajā zālē,
pulksten 11.
Otrkārt, Tautas saskaņas partijas Rīgas teritoriālās
organizācijas kopsapulce ir pieņēmusi lēmumu izvirzīt Tautas
saskaņas partijas priekšsēdētāju Jāni Jurkānu par partijas
saraksta kandidātu Rīgas domes priekšsēdētāja amatam pašvaldību
vēlēšanās nākamā gada martā.
Treškārt, par Tautas saskaņas partijas vēlmi ar likuma
grozījumiem vērsties pret tā sauktajiem staigātājiem Saeimā jeb
politiskajiem tūristiem, lai cīnītos pret politisko korupciju un
deputātu staigāšanu no vienas frakcijas uz citu. Tāpēc Tautas
saskaņas partija ir sagatavojusi priekšlikumus grozījumiem
Saeimas kārtības rullī uz trešo lasījumu. Partijas līderis Jānis
Jurkāns uzskata, ka grozījumi vērsti pret tiem deputātiem, kas
viena Saeimas sasaukuma laikā maina frakcijas, un tie paredz, ka
deputāts varēs mainīt frakcijas piederību tikai ievēlētā saraksta
ietvaros. Tas nozīmē, ka pieci no viena saraksta ievēlētie
deputāti var izveidot jaunu frakciju, bet nevar pievienoties
kādai jau esošajai. Priekšlikumi arī paredz: ja deputāts tomēr
nolemj pievienoties citai Saeimas frakcijai, Saeimai būtu jālemj
par deputāta izslēgšanu no Saeimas. Arī Tautas saskaņas partijas
Saeimas frakcijas vadītājs Jānis Urbanovičs paudis pārliecību, ka
šādi grozījumi ir nepieciešami, jo Latvijas politika pārāk bieži
tiek izmantota deputātu pārpirkšanai. Un tā vismaz būs kaut kāda
barjera šādai staigāšanai. Mēs arī uzskatām, ka, aizejot uz citu
frakciju, deputāts pārkāpj pirms vēlēšanām doto solījumu, jo visi
deputāta amata kandidāti ar savu parakstu apliecināja savas
frakcijas programmu. Tāds ir Tautas saskaņas partijas ieguldījums
cīņā pret politisko korupciju Latvijā.
Un noslēgumā par jautājumiem Latvijas Republikas zemkopības
ministram Rozes kungam. Lieta tāda, ka pēc Latvijas iestāšanās
Eiropas Savienībā ir izveidojusies nelabvēlīga situācija zvejai
Baltijas jūrā, jo ir dažādi papildu zvejas ierobežojumi un notiek
masveidīga Eiropas Savienības fondu finansēto zvejas kuģu skaita
samazināšana jeb sagriešana metāllūžņos. Daudzi kvalificēti
jūrnieki – stūrmaņi, zvejas speciālisti – ir spiesti
mainīt profesiju. Līdz ar to Latvijas zvejniecībā notiek
neatgriezeniskas izmaiņas. Tāpēc mūsu jautājumi ir: vai Rozes
kunga vadītajā ministrijā ir apkopota informācija, par cik kuģiem
samazināsies Latvijas zvejas flote un cik jūrnieku zaudēs savu
darbu; vai Zemkopības ministrijā ir izstrādātas programmas,
rīcības plāni, piemēram, zvejnieku pārkvalificēšanā, lai mazinātu
šī procesa negatīvās sociālās sekas; vai Latvijas zvejniecības
nozarei, pēc ministra uzskata, ir kādas attīstības perspektīvas
un kā Zemkopības ministrija plāno šo nozari saglabāt?
J.Sokolovskis
(politisko organizāciju apvienības
“Par cilvēka tiesībām vienotā
Latvijā” frakcija):
Šodien runāšu par diviem
jautājumiem.
Pirmkārt, labējās partijas – gan tēvzemieši, gan
Tautas partija, gan arī “Jaunais laiks” – tagad groza
Satversmi, pirms tam pašvaldību likumu, bet šodien Vēlētāju
reģistra likumu. Visi šie likumi tika atvērti tikai ar vienu
mērķi, lai ārzemniekiem – Eiropas Savienības pilsoņiem, kuri
nodzīvojuši Latvijā sešus mēnešus, – dotu tiesības
piedalīties pašvaldību vēlēšanās. Pasvītroju, ka šādas tiesības
dod ārzemniekiem. Situācija ir ļoti interesanta. Šie ārzemnieki,
kuri varētu piedalīties pašvaldību vēlēšanās, var šeit dzīvot
sešus mēnešus, nezināt latviešu valodu un Latvijas vēsturi. Bet
Latvijā joprojām dzīvo vairāk nekā 500 tūkstoši Latvijas
iedzīvotāju – nepilsoņi, kuri ir nodokļu maksātāji, bet
kuriem šādu tiesību nav. Ļoti interesanti, ka mūsu labējām
partijām vairāk patīk ārzemnieki, nevis Latvijas
iedzīvotāji.
Otrkārt, šodien bija ilgas debates par likumprojektu “Par
ierobežojumiem personām ar dubulto pilsonību ieņemt augstākos
valsts amatus”. Protams, var iedziļināties sīkumos un ilgi
spriest par to, vai šis likumprojekts ir vajadzīgs vai nē, bet
situācija ir tāda, ka tā ir tikai netīra politiska cīņa starp
Tautas partiju un “Jauno laiku”. Argumentācija par šo jautājumu
šodien Saeimā aizņēma gandrīz četras stundas laika. Bet šī
problēma skar trīs, četrus, maksimums, desmit cilvēkus.
Šodien mēs nepaguvām izskatīt citus jautājumus, kas ir daudz
svarīgāki par iepriekšminētajiem. Tas liecina tikai par vienu, ka
labējās partijas nerūpējas par tautu un nedomā par to, bet gan
tikai par savām interesēm.
I.Solovjovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):
Šodien Saeimā galīgajā lasījumā
tika pieņemti grozījumi Vēlētāju reģistra likumā, neatbalstot
manu priekšlikumu, kurš paredzēja vēlētāju reģistrā reģistrēt
visus Latvijas Republikas rīcībspējīgos pavalstniekus un arī
Eiropas Savienības dalībvalstu pilsoņus, kuri ir reģistrēti
iedzīvotāju reģistrā. Tātad tie, kuriem šobrīd piešķirts
nepilsoņa statuss, ir pavalstnieki, jo pavalstnieks nozīmē kādas
valsts pilntiesīgu iedzīvotāju. Ja mēs, pirmkārt, skatīsimies
Satversmē, tad tur 95.pantā ir rakstīts, ka valsts aizsargā
cilvēka godu un cieņu. Bet 98.pantā teikts, ka ikviens, kam ir
Latvijas pase, atrodas valsts aizsardzībā. Turklāt Eiropas
Padomes 1994.gada direktīvā, kas nosaka detalizētus pasākumus,
lai realizētu tiesības vēlēt un kandidēt municipālajās vēlēšanās
Eiropas Savienības pilsoņiem, kuri uzturas dalībvalstīs, kurās
viņi nav pilsoņi, pavalstnieki, ir norādīts, ka Eiropas Kopienas
dibināšanas līguma 8.b panta mērķis ir nodrošināt neatkarīgi no
tā, vai viņi ir tās dalībvalsts, kurā viņi uzturas, pavalstnieki,
realizēt šajā valstī savas tiesības vēlēt un kandidēt
municipālajās vēlēšanās pēc tiem pašiem nosacījumiem, kuri
attiecas arī uz nepilsoņiem. Un zemāk ir rakstīts, ka jāparedz
norma šo pilsoņu automātiskai reģistrācijai vēlētāju reģistros.
Es uzskatu, ka vēlētāju reģistrā ir jāreģistrē visi pilntiesīgie
pavalstnieki, kuriem ir Latvijas Republikas pase, kā arī
rīcībspējīgi Eiropas Savienības pilsoņi, kuri ir reģistrēti
iedzīvotāju reģistrā. Tad arī būtu ievērota līdztiesība un
neiestātos diskriminācijas princips.
Vēl gribu pievērst denacionalizēto māju īrnieku uzmanību ļoti
svarīgam jautājumam. Pašlaik Saeimā tiek apspriesta likumprojektu
pakete, lai atrisinātu šo problēmu. Bet gribu atgādināt, ka vēl
pirms gada mūsu frakcija iesniedza priekšlikumus, kuros bija
paredzēts, ka šajā risinājumā ne tikai pašvaldībām, bet arī
valstij jāpiedalās ar tās īpašumā esošajām neizīrētajām
dzīvojamām platībām. Vasarā dažādie risinājuma varianti piedāvāja
vai nu iesaldēt īres griestus uz diviem gadiem, vai arī izmaksāt
kompensācijas par aprēķināto sertifikātu daudzumu. Diemžēl kā
vienmēr mūsu priekšlikumi tika noraidīti. Tas nozīmē, ka ir ļoti
izdevīgi novest līdz krīzei dzīvokļu jautājuma risināšanu, lai
pēc tam parādītu vēlētājiem, kā par viņiem rūpējas, nevis strādāt
konsekventi un tālredzīgi, lai nerastos situācijas, ka cilvēkiem
draud izlikšana no dzīvokļiem.
Saeimas preses dienests