Ar sirdi izdziedātais mūžs
Ieklausies viņa dziedātajās dziesmās! Dari to nevis tad, kad tev jāsteidzas, bet tad, kad tu vari atļauties ieklausīties un sadzirdēt. Un tad tu uztversi, ka viņš, Jānis Zābers, izdziedājis ne tikai notis, bet sirdi, – Arnolds Liniņš.
Jāņa Zābera atceres pasākumā dziedoņa dzimtajā muzejmājā “Vecais Ceplis”. 1.rindā: Dāvis Engers, Aleksandrs Zeimuļs-Priževoits, Miervaldis Zābers; 2.rindā: Ruslans Kozlovskis, Agnija Strūberga un Māris Mesters Foto no Jāņa Zābera piemiņas fonda arhīva |
Šajā gadā ciemos uz Jāņa Zābera
69.dzimšanas dienas kliņģeri Meirānu visskaistākajā vietā (kā
reizēm viņš rakstīja vēstulēs vecākiem) “Vecajā Ceplī” īpaši bija
aicināts šā gada zēnu vokālistu konkursa “Aiviekstes lakstīgalas”
Galvenās balvas ieguvējs Dāvis Engers no Valmieras.
Konkurss notiek katru gadu aprīļa beigās Meirānu Kalpaka
pamatskolā, ko savulaik beidzis J.Zābers. Jau tradicionāli
konkursa Galvenās balvas ieguvējs augustā piedalās J.Zābera
atceres pasākuma koncertā muzejā “Vecais Ceplis”, ko rīko
1999.gadā dibinātā Jāņa Zābera piemiņas fonda valdes
priekšsēdētāja vietniece Laimdota Ivanova. Pasākumu kuplināja arī
laureāti no Madonas rajona Māris Mesters un Ruslans Kozlovskis,
kā arī Latvijas Vīru koru biedrības vadītājs Aleksandrs
Zeimuļs-Priževoits. Jubilāru ar dziesmām godināt palīdzēja
koncertmeistare Agnija Strūberga. Tuvāki un tālāki ciemiņi
atceres pēcpusdienā noskatījās 2000.gadā ar Valsts Kultūrkapitāla
fonda atbalstu uzņemto atmiņu videofilmu “Jānis Uldis Zābers.
Puse dzīves pie Aiviekstes”, kuras autori ir Laimdota Ivanova un
Imants Pulkstenis.
Ceļā uz lielo skatuvi
“Vecajā Ceplī”, kur dziesma un
mūzika vienmēr bijusi lielā cieņā, 1935. gada 11. augustā kārts
dziedoņa Jāņa Zābera šūpulis. Pirmie koncerti sākas, kad Jānis
dodas līdzi ganos vecākajam brālim Miervaldim, kā estrāde noder
siena šķūņa jumts. Miervaldis Zābers, atceroties šos koncertus
mežā, stāsta: “Kad pļavas bija nopļautas, varēja rāpties uz
šķūnīša jumta. No rītiem, kad gaiss bija dzidrs, skanēja labi.”
No 1954. gada, kad J.Zābers sāk mācības J.Mediņa mūzikas
vidusskolā, viņa balsi iepazīst radioklausītāji, bet no 1957.
gada viņš ir J.Vītola konservatorijas A.Viļumaņa klases
students.
J.Zābers izdzied daudzas baritonam veltītas dziesmas un ārijas,
līdz sākas jaunā tenora biogrāfija. Debija uz lielās skatuves ir
Narabots R.Štrausa operā “Salome”, kam seko Fausts Š.Guno
“Faustā”, Gatiņš F.Tomsones “Pūt, vējiņi!”, Vladimirs A.Borodina
”Kņazā Igorā”, Bazilio V.A.Mocarta “Figaro kāzās”, Anatolijs
A.Dzeržinska “Cilvēka liktenī”, Kavaradosi Dž.Pučīni “Toskā”,
Antiņš A.Žilinska “Zelta zirgā” u.c. Mākslinieks koncertē gan
Latvijā, gan Maskavā, gan Ļeņingradā. Vokālo meistarību papildina
Itālijā, no kurienes kā sveicienu dzimtenei atved
koncertprogrammu, kas izskan Universitātes aulā 1964.gada
19.jūnijā. Visbiežāk dziedāta Antiņa loma A.Žilinska operā “Zelta
zirgs” – 53 reizes, vairāk nekā 20 izrādēs izpildīta Hermaņa
partija P.Čaikovska “Pīķa dāmā”.
J. Zābera mūžs apraujas 1973.gada 25.martā. Drīz pēc tam Latvijas
Lauksaimniecības akadēmijas docentam Sigizmundam Timšānam, operas
solistam Maiguram Andermanim un izcilā dziedātāja novadniekam
Mārim Lukaižim rodas doma J.Zābera dzimtajās mājās, kur garām
lokās lielceļš uz Lubānu un aiz pļavas līkumo Aiviekste, un
avenes tiek sauktas par aiviekstenēm, ierīkot muzeju, lai
parādītu mākslinieka nelaikā aprautās dzīves svarīgos mirkļus.
Muzejs, kas atklāts 1973.gada 11.augustā, ir pirmais tāda veida
muzejs Latvijā, kas veltīts tikai viena dziedoņa mūžam un darbam
un stāsta par mākslinieku, kuram daba šūpulī ielikusi talantu un
kurš pratis šo talantu attīstīt grūtā un neatlaidīgā darbā.
Dziedāšanas gaitu pats sākums
1999.gadā ar Latvijas Kultūras
ministrijas un Madonas rajona padomes finansiālu atbalstu atklāta
jauna ekspozīcija ar J.Zābera dzīves un radošās darbības
lappusēm, iekārtota improvizēta skatuve ar viņa iedziedāto
solodziesmu un operu āriju atskaņojumu. Muzejā labprāt atmiņās
dalās dziedoņa brālis Miervaldis Zābers, kura stāstījumu caurvij
nesavtīga mīlestība un patiesas rūpes par brāļa likteni. Šajā
reizē Zābera kungs kavējās atmiņās par brāļa dziedāšanas gaitu
pašu sākumu:
“Cik grūts bija ceļš, lai tiktu iekšā mediņos! Kad brālis
beidza Meirānu skolu, kļuva skaidrs, ka vajadzēja sākt mācīties
mūziku. Skolotāja Mežule man teica: “Tu runā ar brāli, lai viņš
iet uz mūzikas skolu”. Man jau tur nebija ko runāt, mums ar to
mūziku viss bija skaidrs, mēs mājās spēlējām, mums bija lauku
kapela. Skolotājs Grīva, direktors jeb, kā toreiz sauca, skolas
pārzinis, pārliecināja, ka jāsūta uz īstu mūzikas skolu – uz
Mediņa mūzikas vidusskolu Rīgā, kur bija jāiztur konkurss.
Es visu laiku sekoju brāļa gaitām, biju vecākais un audzināju
brāli, bet pēc tam brālis savukārt kopa mani, kad kļuvu
paralizēts.
Uz Rīgu es braucu līdzi, jo brālis Rīgā nebija bijis. Aizbraucām,
konkurss liels – vairāk nekā 60 pretendentu, kas piedalījās divos
atlases konkursos. Pēc pirmā konkursa Jānis teica: “Es esmu
uzvarējis.” Par to es nemaz nešaubījos, tā tas varēja būt. Nu
bija kārta otrajam konkursam, pēc kura viņš atkal teica: “Es esmu
uzvarējis.” Bet tam gan es vairs lāgā neticēju, tādēļ ka pa nošu
līniju viņam, tā vienkārši sakot, bija tumša bilde. Viņš pats
domāja, ka uzņemts dzirdes un balss dēļ. Lai nu kā bija, uzņemts
ir, un mums pateica, lai braucot mājās un gaidot
paziņojumu.
Līdz 1.septembrim paziņojums neatnāca. Es gaidīju to visu
septembri, bet redz’ jau oktobris klāt – un paziņojuma kā nav, tā
nav. Zvanīju ērģelniekam profesoram Vanadziņam, mūzikas skolas
direktoram, lai tiktu skaidrībā. Tikai vēlāk sapratu, ka no
direktora nekādu skaidrību nebūtu guvis. Mācību daļas vadītāja pa
telefonu pateica īsi: viņš nav uzņemts. Bet es tam lāgā neticēju
un domāju – jābrauc uz vietas noskaidrot. Pēc pāris dienām Rīgā
mācību daļas vadītāja apstiprināja pa telefonu teikto un manī
nemaz neklausījās. Ko nu darīt? Pasēdēju priekštelpā un izdomāju,
ka jāiet uz Kultūras ministriju, jo mūzikas skola bija Kultūras
ministrijas pakļautībā. Aizgāju, domāju, tikšu pie Kaupuža, bet
viņa nebija, tiku pie pirmā partijas sekretāra, tam izstāstīju
visu šo stāstu, ko pašlaik stāstu jums. Viņš piekrita tam, ka,
iespējams, kaut kas ir sajaukts. Pēc apmēram stundu ilgas
gaidīšanas man pateica, ka esot sajaukti uzvārdi – Zābers ar
Zauberu. Zaubers bijis no Ventspils, krietnu gabalu no Meirāniem.
Pirmais sekretārs izstāstīja man, kas īsti par lietu, bet, kāpēc
viņš man to stāstīja, par to es vēl šodien neesmu skaidrībā.
Zaubers esot nozadzis kādu slepenu arhīvu un aizbēdzis uz
ārzemēm. Ka tāds Zaubers ir bijis, tā ir taisnība, jo pirms pāris
gadiem uz muzeju bija atbraucis no Ventspils kāds cilvēks, kas
esot pazinis aizbēgušo Zauberu. Nu ko tad tagad? Sekretārs teica:
“Brauciet mājās un sakiet Jānim, lai viņš tūlīt brauc uz mūzikas
skolu un sāk mācīties.” Mājās Jānis pateica: “Nekur es
nebraukšu.” Kad jautāju, kāpēc ne, atbilde bija: “Ko es tur
darīšu, es taču nekā nezinu pa nošu līniju, man ir tikai dzirde
un balss.” Nebrauks, un viss. Nu ko tagad darīsi? Jānis
atbildēja: “Nedarīšu neko, strādāšu par traktoristu.” Tad nu
runāju, runāju, kamēr pierunāju brāli, lai iet uz Lubānas
vidusskolu.
Nu bija man jābrauc uz Lubānas vidusskolu. Skolas pārzinis
piekrita, ka Jānis nāk un mācās gandrīz ar pusotra mēneša
nokavēšanos. Ar to arī, var teikt, viss sākās. Pie skolotājas
Teteres Jānis sāka mācīties tā, kā jāmācās īstam mūziķim, sāka
dziedāt solo partijas. Pēc Cesvaines rajona dziesmu svētkos
nodziedātās solo partijas lielajam korim skolotāja Tetere
skubināja rakstīt iesniegumu uz mūzikas skolu. Atkal abi braucām
uz Rīgu. Kad Jānis uzvarēja pirmajā un otrajā atlasē un tika
oficiāli uzņemts skolā, atlika cerēt, ka viss būs kārtībā. Bet
mājās jau gaidīja paziņojums, ka Jānim jāiet armijā, jo viņam
bija 18 gadu. Nu, kad jāiet armijā, tad jārēķinās ar to, vai
balss vairs skanēs. Sākām domāt, kā tikt uz Rīgu. Tas nav tā kā
šodien, kad mašīnu, cik vajag, un brauc, kur gribi. Toreiz mašīnu
nebija, vajadzēja braukt ar vilcienu. Aizbraucu uz izpildkomiteju
aprunāties, vai nevarētu divas dienas pagaidīt, jo mājās vēl
dažādi darbi jānokārto. Nevarot. Nu gan bija jādomā, kā tikt uz
Rīgu. Piezvanīju Vanadziņam, un viņš teica tā: ja Jānis tiks uz
Rīgu noteiktā datumā, tad viņš būs no armijas atbrīvots, jo
mūzikas skolai bija, kā toreiz teica, “bruņas”, un kam tās bija,
tos armijā neņēma.
Madonā dežurēja milicija, bet mazajās stacijās tās nebija, tāpēc
nolēmām, ka Jānis jāved uz Dzelzavas staciju. Jūdzu zirgu droškā,
izbraucām vakarā ap desmitiem, lai divos naktī tiktu uz vilcienu.
Tikko iebraucām Dzelzavas silā, kurš stiepjas apmēram 10
kilometru garumā, tā sadzirdējām šaudīšanos. Domājām, nu gan būs
slikti. Bet pabraucām gabaliņu, palika kluss. Jau gandrīz
izbraucām no sila, kad atkal sadzirdējām šāvienus, un tūlīt arī
no meža iznāca grupa cilvēku noplīsušos tērpos, kas izskatījās
pēc leģionāriem. Es riskēju – teicu, ka bēgam no armijas, lai mūs
palaiž, jo jātiek uz vilcienu. Tikko to pateicu, mūs palaida, un
Jānis aizbrauca uz Rīgu. Nākamajā dienā ap pusdienas laiku
piezvanīju Vanadziņam un uzzināju, ka Jānis ir glābts, viņš ir
skolā.”
Ināra Volkova