Top EK regula, kas pretrunā ar Latvijas interesēm
Nākamās Eiropas Komisijas (EK) komisāra amata kandidātu noklausīšanās vēl turpinās. Rīt Eiropas parlamentāriešu priekšā stāsies arī Latvijas izvirzītā pārstāve Ingrīda Ūdre. Tomēr vakar Eiropas nākamo komisāru klaušināšanu Eiropas Parlamentā aizēnoja citi notikumi. EK prezidents Romāno Prodi un paplašināšanās komisārs Ginters Ferhoigens nāca klajā ar ziņojumu par Turcijas gatavību sākt sarunas par iestāšanos Eiropas Savienībā (ES). Tika ziņots arī par situāciju Rumānijā, Bulgārijā, Horvātijā. Bez tam vakar Transporta un tūrisma komitejā tās koordinators Latvijas deputāts Roberts Zīle uzstājās ar ziņojumu par regulas projektu, kas būtiski ietekmētu Latvijas kā tranzītvalsts nākotni. EK izstrādājusi regulas projektu, kas ir klajā pretrunā ar Latvijas un citu jauno dalībvalstu interesēm.
Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Eiropas Komisija (EK) izstrādājusi regulas projektu, kas ir klajā pretrunā ar Latvijas un citu jauno dalībvalstu interesēm, “Latvijas Vēstnesim” skaidro Latvijas deputāts Roberts Zīle. Regulas pieņemšana pašreizējā redakcijā varētu būtiski kaitēt vienam no lielākajiem Latvijas uzņēmumiem – “Latvijas dzelzceļam”.
Pretrunīgais EK priekšlikums
Viens no Eiropas Savienības (ES)
politiskajiem mērķiem transporta jomā ir “pārstrukturēt kravu
pārvadājumus no autoceļiem uz dzelzceļiem un jūras ceļiem. Tas
nepieciešams, lai atslogotu ceļus, mazinātu sastrēgumus utt. Tajā
pašā laikā EK ir sagatavojusi regulas projektu, kuras mērķis,
manuprāt, ir pretrunā ar minēto politisko mērķi,” stāsta R. Zīle.
Kravu pārvadātāju arguments, kāpēc tie neizmanto dzelzceļu, ir
iespējamās kavēšanās. Tāpēc EK piedāvā ar regulas palīdzību
panākt, lai dzelzceļi maksātu par kavētiem kravu
pārvadājumiem.
R. Zīle norāda, ka šis regulas projekts ir arī klajā pretrunā ar
liberālas ekonomikas pamatprincipiem. Salīdzinājumā ar citiem
transporta veidiem šāda kārtība dzelzceļā būtu izņēmums.
“Aviācijā šādas kārtības attiecībā uz kravu pārvadātājiem nav.
Arī autopārvadātājiem šādu noteikumu nav. Valda brīva konkurence
starp pārvadātājiem un kravu īpašniekiem. Šajā gadījumā grib
ieviest kārtību, kas no liberālas ekonomikas viedokļa ir
nepareiza.”
Jaunās dalībvalstis ir aizmirstas
Turklāt, izstrādājot tiesību akta
projektu, nav ņemtas vērā jauno dalībvalstu, tajā skaitā arī
Latvijas intereses. “Šādā redakcijā šo regulu nevar pieņemt, jo
tā attiecas arī uz trešajām valstīm. Tas nozīmē, ka “Latvijas
dzelzceļam” būtu jāmaksā par jebkurām Krievijas kompāniju
pārvadātajām kravām pat gadījumos, kad tā nav Dzelzceļa vaina. Tā
būtu absolūta vieglprātība – piemērot šos noteikumus attiecībā uz
kaimiņvalstīm,” strikti saka ziņotājs.
Jautāts, kāpēc šādi noteikumi iestrādāti, R. Zīle izsaka
minējumu, ka visticamāk “situācija modelēta, ņemot vērā to, ka
Šveice ir ārpus ES esoša valsts. Bet tas nav attaisnojums, jo nav
ņemtas vērā visu jauno valstu austrumu robežas. Piemēram,
Baltijas valstīm ir pilnīgi cita specifika”.
Regula būtiska arī Latvijai
Deputāts lēš, ka regulas ieviešana
pašreizējā redakcijā visas Eiropas dzelzceļiem izmaksātu milzīgu
naudas summu – aptuveni vienu miljardu eiro. Protams,
zaudētājs būtu arī “Latvijas dzelzceļš”, kuram būtu jāuzņemas
saistības par kravu transportēšanu Krievijā.
R. Zīle atgādina, ka “Latvijas dzelzceļā” nodarbināti vairāk nekā
desmit tūkstoši strādājošo un uzņēmums ir viens no lielākajiem
nodokļu maksātājiem Latvijā. Tāpēc regulas stāšanās spēkā ir
būtiska visai Latvijai.
R. Zīle stāsta arī par savu redzējumu, kā situācija uzlabojama.
“Eiropā ir likumdošanas akti, kuru būtība ir sekmēt dzelzceļu
savstarpējo konkurenci. Diemžēl netika pievērsta pietiekama
uzmanību tiesību normu ieviešanai atsevišķās dalībvalstīs.
Piemēram, vāji minētās normas ieviestas Francijā. Kopumā netiek
likts pietiekams uzsvars, lai ieviestu jau pieņemtās normas, kas
sekmētu konkurenci visā Eiropā. Naivi ir cerēt, ka soda naudas
sekmētu dzelzceļa transporta izmantošanu kravu pārvadājumos.”
Attīstības scenāriji
Vakar notika tā sauktā
priekšdiskusija. Tāda EP notiek pirms pirmā lasījuma.
Likumdošanas akts pašlaik ir sākumstadijā, tāpēc ir lielas
iespējas ietekmēt rezultātu.
Domājot par iespējamiem attīstības scenārijiem, R. Zīle stāsta,
ka minētais normatīvais akts ir tikai viens no četriem paketē
esošajiem. “Pārējie trīs varētu tikt akceptēti. Viena no iespējām
varētu būt tāda, ka regulas projekts tiek noraidīts pilnībā.
Tiesa, tas notiek ļoti reti, bet man šoreiz ir pamats domāt, ka
tā ir iespējama varbūtība. Otra iespēja ir, ka regulu izņem no
paketes un izskatīšana notiek lēnāk. Savukārt trešā iespēja ir
tāda, ka regula tiek virzīta tālāk, bet ar nopietniem labojumiem.
Jauno valstu specifika nav ņemta vērā. EK šeit nav ko atbildēt,
tāpēc izmaiņām ir jābūt.”
R. Zīle min, ka viņa galvenais uzdevums ir pārliecināt kolēģus,
ka šī regula sagatavota 15, nevis 25 valstu savienībai. “Tā
nedrīkst būt. Tas ir jāizbeidz jau pašā saknē.”
Par situācijas tālāko attīstību un regulas virzību “Latvijas
Vēstneša” lasītājus informēsim arī turpmāk.