Ministru kabineta 2004.gada 5.oktobra sēdē
Pieņemts rīkojums ‘’Par Tautas
nemateriālā kultūras mantojuma saglabāšanas
koncepciju”.
Šobrīd, Latvijai pievienojoties 2003.gada
17.oktobrī parakstītajai Apvienoto Nāciju Izglītības, zinātnes un
kultūras organizācijas konvencijai par nemateriālā kultūras
mantojuma saglabāšanu, nav normatīvo aktu, kas skaidri noteiktu
valsts un pašvaldību institucionālo un finansiālo kompetenci,
nodrošinot tautas nemateriālā kultūras mantojuma
saglabāšanu.
Latvija dažādu vēsturisko apstākļu dēļ ir saglabājusi bagātu
nemateriālo kultūras mantojumu. Tas pastāv gan kā atsevišķu
indivīdu, ļaužu grupu vai kultūrkopienu saglabātas pārmantotās
prasmes, zināšanas, tradīcijas, gan arī kā valsts un pašvaldību
atbalstītas tautas mākslas izpausmes, kuras sakņojas latviešu un
citu Latvijā dzīvojošo mazākumtautību etniskās un vietējās
tradīcijās. Šī mantojuma sastāvdaļa ir arī Vispārējie latviešu
dziesmu svētki – unikāla Latvijas kultūras iezīme un nacionālās
identitātes sastāvdaļa. Kopā ar Lietuvas un Igaunijas dziesmu
svētkiem tie kā nozīmīga pasaules kultūras vērtība 2003.gadā
pasludināti par UNESCO cilvēces mutvārdu un nemateriālās kultūras
meistardarbu.
Lai radītu institucionālu un finansiālu mehānismu konvencijas
uzdevumu veikšanai nacionālā līmenī, nepieciešams izveidot
attiecīgu normatīvo aktu kopumu.
Ministru kabinets nolēma, ka atbilstoši konvencijas prasībām tiek
veidots Latvijas nemateriālo kultūras vērtību saraksts, kurā
iekļaujamas nācijai nozīmīgās nemateriālās kultūras vērtības.
Šāds saraksts dod iespēju vērtības identificēt, taču nenodrošina
to saglabāšanu nākamajām paaudzēm, jo nenosaka saglabāšanas
programmu izveidi un to finansēšanas mehānismu. Konvencija
īstenojama likumā par valsts budžetu kārtējam gadam paredzēto
līdzekļu ietvaros.
Izskatīts personas apliecību koncepcijas izstrādes darba
grupas informatīvais ziņojums.
Ministru kabinets nolēma
personas apliecību ieviešanu atlikt līdz laikam, kamēr tiks
pieņemtas vienotas Eiropas Savienības prasības personas
apliecībām (identifikācijas kartēm) kā ceļošanas dokumentiem un
elektroniskās identitātes nesējiem.
Iekšlietu ministrijai sadarbībā ar Tieslietu ministriju un
Informācijas sabiedrības biroju Eiropas Savienības regulas
projekta un atbilstošo tehnisko specifikāciju izstrādes procesā
uzdots iesaistīt kompetentus speciālistus un amatpersonas, lai
nodrošinātu savlaicīgu Latvijas Republikas personas apliecību
projekta un elektroniskā paraksta projekta izstrādi atbilstoši
Eiropas Savienības prasībām.
Iekšlietu ministrijai pēc Eiropas Savienības regulas par drošības
pazīmju un biometrijas standartiem Eiropas Savienības pilsoņu
pasēs un Eiropas Savienības dalībvalstu valdību pārstāvju
rezolūcijas par vienotas formas pasu ieviešanu pieņemšanas uzdots
sagatavot un iesniegt Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par
Eiropas Savienības prasībām atbilstošu pasu un personas apliecību
izgatavošanu un izdošanu.
Iekšlietu ministrijai uzdots sagatavot un iekšlietu ministram
iesniegt Ministru prezidenta rīkojuma projektu par Ministru
prezidenta 2004.gada 29.marta rīkojuma Nr.129 “Par darba grupu
personas apliecību koncepcijas izstrādei” atzīšanu par spēku
zaudējušu.
Pieņemti “Noteikumi par valstu un starptautisko organizāciju
sastādītajiem sarakstiem, kuros iekļautas personas sakarā ar
aizdomām par terora akta izdarīšanu vai līdzdalību
tajā”.
Noteikumi nosaka valstu un starptautisko
organizāciju sastādītos sarakstus, kuros iekļautas personas
sakarā ar aizdomām par terora akta izdarīšanu vai līdzdalību tajā
un kurus atzīst Latvijas Republikā. Noteikumu mērķis ir nepieļaut
starptautisko teroristisko organizāciju finansēšanu caur Latvijas
Republikas kredītiestādēm.
Latvijas Republikā tiek atzīti to valstu sastādītie teroristu
saraksti, kuras atbilst vismaz diviem šādiem kritērijiem: valsts
ir vismaz vienas šādas organizācijas dalībvalsts: Apvienoto
Nāciju Organizācijas dalībvalsts; Eiropas Savienības dalībvalsts;
Eiropas Padomes dalībvalsts; Eiropas Drošības un sadarbības
organizācijas dalībvalsts; Interpola dalībvalsts; Eiropola
dalībvalsts, kā arī valsts ir 1999.gada 9.decembra Starptautiskās
konvencijas par cīņu pret terorisma finansēšanu dalībvalsts, vai
valsts ir Finanšu izlūkošanas vienības apvienojošās (Egmonta)
grupas dalībvalsts.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi Apdrošināšanas sabiedrību
un to uzraudzības likumā”.
Likumprojekts ir izstrādāts,
lai ieviestu direktīvas 73/239/EEC, 73/240/EEC, 84/641/EEC,
88/357/EEC, 90/618/EEC, 92/49/EEC, 98/78/EC, 2000/26/EC,
2000/64/EC, 2002/13/EC, 2002/83/EC un 2002/87/EC.
Saskaņā ar direktīvu noteikumiem likums tiek papildināts ar
izņēmumiem, attiecībā uz kuriem nav piemērojamas likuma prasības,
kā arī tiek precizētas regulētas tiesiskās attiecības tādos
jautājumos kā palīdzības apdrošināšana un dzīvības
apdrošināšana.
Ņemot vērā finanšu tirgus attīstības tendences, likums tiek
papildināts ar iespēju apdrošinātājam saņemt ārpakalpojumus no
trešajām personām grāmatvedības kārtošanai, iekšējās kontroles
organizēšanai, informācijas tehnoloģiju uzturēšanai, iekšējā
revīzijas dienesta pienākumu pildīšanai, apdrošināšanas riska
parakstīšanai, apdrošināšanas atlīdzību noregulēšanai vai
ieguldījumu veikšanai.
Likums tiek papildināts ar prasībām, kas jāievēro tiem
dalībvalsts apdrošinātājiem, kas ir tiesīgi sniegt apdrošināšanas
pakalpojumus Latvijas Republikā.
Likumprojektā tiek precizēta un vienkāršota kārtība, kādā Finanšu
un kapitāla tirgus komisija atļauj apdrošinātāju amatpersonām
sākt savu pienākumu veikšanu.
Ņemot vērā uzkrāto apdrošinātāju uzraudzības pieredzi, tiek
precizētas likuma normas, kas regulē būtiskas līdzdalības
iegūšanu apdrošināšanas sabiedrībās, paredzot Finanšu un kapitāla
tirgus komisijai tiesības pieprasīt informāciju par personu,
kuras iegūst vai palielina būtisku līdzdalību apdrošināšanas
sabiedrībā, identitāti un brīvo kapitālu apdrošināšanas
sabiedrības pamatkapitālā izdarīto ieguldījumu apmērā.
Saskaņā ar direktīvu noteikumiem likums tiek papildināts ar
normām, kas nosaka prasības nedalībvalsts apdrošinātāja filiāles
drošības naudai, tas ir, nedalībvalsts apdrošinātāja filiāle
nogulda ne mazāk kā 25 procentus no garantijas fonda minimālā
lieluma kā drošības naudu Latvijas Republikā reģistrētā
kredītiestādē. Noguldījumam ir jābūt brīvi pieejamam, tas nevar
būt apgrūtināts, un tā pārvietošana iespējama tikai ar Finanšu un
kapitāla tirgus komisijas atļauju.
Saskaņā ar direktīvu noteikumiem likums tiek papildināts ar
normām, kas nosaka papildu prasības attiecībā uz apdrošinātāja
tehnisko rezervju segumu, kā arī precizē prasības attiecībā uz
apdrošināšanas līgumu nodošanu atkarībā no tā, kas ir
apdrošināšanas līgumu nodevējs un kas ir apdrošināšanas līgumu
saņēmējs, kā arī atkarībā no tā, vai apdrošināšanas līgumu
nodevēja vai saņēmēja mītnes (reģistrācijas) valsts ir Latvijas
Republika vai cita dalībvalsts.
Saskaņā ar direktīvu noteikumiem likums tiek papildināts ar
normām, kas nosaka sadarbības un informācijas apmaiņas tiesības
uzraudzībā iesaistītajām institūcijām.
Akceptēts Saeimas lēmumprojekts “Par termiņa pagarināšanu
Latvijas Nacionālo bruņoto spēku vienības dalībai NATO vadītajos
daudznacionālajos stabilizācijas spēkos bijušās Dienvidslāvijas
teritorijā”.
Lēmumprojekts paredz saskaņā ar likuma
“Latvijas Nacionālo bruņoto spēku piedalīšanās starptautiskajās
operācijās” 5.panta pirmo daļu pagarināt termiņu Latvijas
Nacionālo bruņoto spēku vienības dalībai NATO vadītajos
daudznacionālajos stabilizācijas spēkos bijušās Dienvidslāvijas
teritorijā uz Apvienoto Nāciju Organizācijas Drošības padomes
2004.gada 9.jūlija rezolūcijas Nr.1551 11.punktā paredzēto
pilnvaru laiku.
Latvijas Nacionālo bruņoto spēku (NBS) vienības kopš 1998.gada
aktīvi piedalījušās Apvienoto Nāciju Organizācijas (ANO) Drošības
padomes pieņemto rezolūciju, kas attiecas uz situāciju Bosnijā un
Hercegovinā, izpildē.
Visus šos gadus (1989–2003) ANO Drošības padome, izvērtējot
sniegtos ziņojumus, ir lēmusi par daudznacionālo stabilizācijas
spēku (SFOR) klātbūtnes nepieciešamību vēl vismaz uz 12 mēnešiem.
Šādi ANO Drošības padome ir lēmusi līdz šim gadam, kad 9.jūlijā
tika pieņemta rezolūcija Nr.1551, kurā tiek pausts mērķis misiju
pabeigt līdz 2004.gada beigām. Līdz ar to šī ir pēdējā rezolūcija
attiecībā uz SFOR, un tās darbības laiks ir seši mēneši.
Saskaņā ar likumu “Latvijas Nacionālo bruņoto spēku piedalīšanās
starptautiskajās operācijās” lēmumu par Latvijas NBS līdzdalību
miera uzturēšanas un miera nodrošināšanas operācijās pieņem
Saeima.
Pieņemti noteikumi “Dzelzceļa staciju, izmaiņas punktu un
pieturas punktu atklāšanas, slēgšanas un nosaukuma piešķiršanas
kārtība”.
Noteikumi nosaka dzelzceļa staciju, izmaiņas
punktu un pieturas punktu atklāšanas, slēgšanas un nosaukumu
piešķiršanas kārtību un attiecas uz valsts publiskās lietošanas
dzelzceļa infrastruktūru.
Dzelzceļa stacijas vai pieturas punkta atklāšanas, slēgšanas vai
nosaukuma piešķiršanas iesniegumu Satiksmes ministrijā iesniegt
ir tiesīga jebkura fiziska vai juridiska persona.
Ja tiek iesniegts stacijas atklāšanas vai slēgšanas iesniegums,
Satiksmes ministrija pieprasa, lai valsts publiskās lietošanas
dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs (pārvaldītājs), Valsts
dzelzceļa tehniskā inspekcija, Valsts dzelzceļa administrācija,
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija un vietējā
pašvaldība par to divu nedēļu laikā sniedz atzinumu. Pārvaldītāja
vai vietējās pašvaldības atzinums nav nepieciešams, ja attiecīgi
pārvaldītājs vai pašvaldība ir iesnieguma iesniedzējs. Pēc
atzinuma saņemšanas satiksmes ministrs izdod rīkojumu par
stacijas atklāšanu vai slēgšanu vai arī atsaka stacijas atklāšanu
vai slēgšanu.
Ja Ministru kabinets pieņēmis lēmumu par sliežu ceļa slēgšanu,
satiksmes ministrs izdod rīkojumu par slēgtajā sliežu ceļa
iecirknī esošo staciju slēgšanu.
Ja dzelzceļa infrastruktūra saskaņā ar Ministru kabineta rīkojumu
zaudē publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras statusu,
satiksmes ministrs lemj par attiecīgās infrastruktūras iecirknī
esošo staciju slēgšanu.
Izmaiņas punktus atklāj, slēdz un tiem nosaukumu piešķir
pārvaldītājs, ievērojot dzelzceļa pārvadājumu tehnoloģijas
prasības.
Pieņemti noteikumi “Maksātnespējīgo darba devēju darbinieku
prasījumu iesniegšanas, izskatīšanas un apmierināšanas
kārtība”.
Noteikumi izstrādāti, lai precizētu esošo
noteikumu normas atbilstoši likumā “Par darbinieku aizsardzību
darba devēja maksātnespējas gadījumā” noteiktajam. Noteikumos
iestrādātās normas ir precizētas atbilstoši Administratīvā
procesa likumam, likumam “Par darbinieku aizsardzību darba devēja
maksātnespējas gadījumā” un citu normatīvo aktu prasībām.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā maksātnespējīgo darba devēju
administratori iesniedz valsts aģentūrā “Maksātnespējas
administrācija” pieteikumus naudas līdzekļu piešķiršanai no
darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļiem maksātnespējīgo
darba devēju darbinieku prasījumu apmierināšanai, un minēto
pieteikumu izskatīšanas un apmierināšanas kārtību.
Noteikumos precizēts un papildināts to dokumentu saraksts, kas
administratoram jāiesniedz valsts aģentūrā “Maksātnespējas
administrācija” kopā ar pieteikumu par naudas līdzekļu
piešķiršanu, lai varētu pārbaudīt prasījuma pamatotību;
Noteikumos mainīts piešķirto līdzekļu izlietojuma atskaites
iesniegšanas termiņš valsts aģentūrā “Maksātnespējas
administrācija”.
Pieņemts rīkojums ‘’Par uzņemšanu Latvijas pilsonībā
naturalizācijas kārtībā’’, kurā iekļauti 444 pilsonības
pretendenti, tajā skaitā 53 viņu nepilngadīgie bērni. Sarakstā
iekļautās personas atbilst visām Pilsonības likuma
prasībām.
No 391 pilsonības pretendenta 74% ir krievi,
10% – baltkrievi, 9% – ukraiņi, kā arī lietuvieši, poļi un citas
tautības.
Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā ir uzņemtas 78 026
personas: 1995.gadā – 984; 1996.gadā – 3016; 1997.gadā – 2992;
1998.gadā – 4439; 1999.gadā – 12 427; 2000.gadā – 14 900;
2001.gadā – 10 637, 2002.gadā – 9844; 2003.gadā – 10 049
personas; 2004.gadā – 8738 personas.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments