Valsts sekretāru 2004.gada 7.oktobra sanāksmē
Ekonomikas ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Noteikumi par hidrotehnisko būvju valdītāju civiltiesiskās
atbildības obligāto apdrošināšanu”.
Lai pilnveidotu
normatīvo bāzi, kā arī pamatojoties uz likumu “Par
hidroelektrostaciju hidrotehnisko būvju drošumu”, kurā paredzēts
izdot noteikumus apdrošinātāja atbildības limita noteikšanai,
Ekonomikas ministrija ir izstrādājusi noteikumu projektu.
Projektā ir paredzēts noteikt hidrotehnisko būvju valdītāja
civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas minimālo limitu A klasei
– 500 000 latu gadā – un B klasei – 50 000 latu gadā.
Likuma “Par hidroelektrostaciju hidrotehnisko būvju drošumu”
pārejas noteikumos noteikts, ka likuma prasība, ka A un B klases
hidroelektrostaciju hidrotehnisko būvju valdītājam ir pienākums
apdrošināt savu civiltiesisko atbildību pret iespējamiem draudiem
iedzīvotāju dzīvībai un veselībai, iespējamu zaudējumu fizisko un
juridisko personu īpašumam un iespējamu kaitējumu videi, stājas
spēkā ar 2005.gada 1.janvāri, līdz ar to šie noteikumi nosaka
hidrotehnisko būvju apdrošināšanas kārtību.
Projekts paredz noteikt, ka to hidrotehnisko būvju valdītāju
civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas noteikumi, kas ir spēkā
līdz 2005.gada 1.janvārim, saskaņojami ar šo noteikumu prasībām
līdz 2005.gada 1.jūnijam.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu, Satiksmes, Veselības, Vides
ministrijā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Sabiedrisko
pakalpojumu regulēšanas padomē.
Finanšu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Grozījumi Ministru kabineta 2002.gada 7.maija noteikumos Nr.180
“Noteikumi par nekustamā īpašuma nodokļa prognozi un saskaņošanu
ar pašvaldībām””.
Noteikumu projekts izstrādāts, lai
nodrošinātu nekustamā īpašuma nodokļa ieņēmumu prognozes
sagatavošanai nepieciešamās informācijas savlaicīgu apmaiņu starp
Valsts zemes dienestu, pašvaldībām un valsts institūcijām,
īstenojot likumā “Par nekustamā īpašuma nodokli” paredzēto pāreju
uz nodokļa aprēķināšanu pēc kadastrālās vērtības visiem
nekustamajiem īpašumiem.
Likumā “Par nekustamā īpašuma nodokli” ir paredzēts ar 2007.gadu
piemērot kadastrālo vērtību kā nodokļa bāzi arī ēkām. Tas nozīmē,
ka ar minēto termiņu nodokli par ēkām, tāpat kā par zemi,
aprēķinās pašvaldības. Pašlaik nodokli par ēkām aprēķina pats
nodokļa maksātājs pēc ēku bilances vai inventarizācijas vērtības
un iesniedz pašvaldībai deklarāciju par maksājamā nodokļa
summu.
Saskaņā ar noteikumiem par nekustamā īpašuma nodokļa prognozi un
saskaņošanu ar pašvaldībām informāciju par ar nodokli apliekamo
objektu kadastrālo vērtību pašvaldībām sniedz Valsts zemes
dienests, pirms tam no nekustamo īpašumu kadastrālo vērtību
kopsummas izslēdzot ar nodokli neapliekamo objektu kadastrālo
vērtību atbilstoši pašvaldību sniegtajai informācijai par
neapliekamajiem objektiem. Savukārt pašvaldības lielāko daļu
informācijas par neapliekamajiem objektiem saņem no valsts
institūcijām. Līdz šim minētā informācijas apmaiņa starp Valsts
zemes dienestu, pašvaldībām un valsts institūcijām notika tikai
attiecībā uz zemi, bet, pārejot uz nodokļa aprēķināšanu ēkām pēc
to kadastrālās vērtības, šāda informācijas apmaiņa būs
nepieciešama arī par ēkām.
Projekts nodots saskaņošanai Tieslietu, Aizsardzības, Ārlietu,
Ekonomikas, Iekšlietu, Izglītības un zinātnes, Kultūras,
Labklājības, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu,
Satiksmes, Veselības, Vides, Zemkopības ministrijā, Ministru
prezidenta biedra birojā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariātā, Latvijas Pašvaldību savienībā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts
kancelejā.
Iekšlietu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā plāna “Plāns
vienotas valsts uguns apsardzības un glābšanas sistēmas
izveidošanai laikposmā no 2005. līdz 2011.gadam”
projektu.
Plāns vienotas valsts uguns apsardzības un
glābšanas sistēmas izveidošanai laikposmā no 2005. līdz
2011.gadam izstrādāts saskaņā ar Vienotas valsts uguns
apsardzības un glābšanas sistēmas izveidošanas koncepciju, kā arī
atbilstoši Zemkopības ministrijas un Iekšlietu ministrijas
izstrādātajam plānam par Valsts meža dienesta (VMD) finansējuma
pārdali, materiāltehniskā nodrošinājuma un štata vienību nodošanu
Iekšlietu ministrijai.
Plāna uzdevumi ir:
• VMD nodot materiāltehnisko nodrošinājumu, štata vienības un
finansējumu Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam (VUGD)
vienotas valsts uguns apsardzības un glābšanas sistēmas
izveidošanai;
• VUGD pārņemt no VMD materiāltehnisko nodrošinājumu, štata
vienības un finansējumu vienotas valsts uguns apsardzības un
glābšanas sistēmas izveidošanai;
• VUGD veikt strukturālas un funkcionālas izmaiņas, lai
nodrošinātu meža ugunsdrošības uzraudzības un ugunsgrēku
ierobežošanas funkciju izpildi;
• VUGD pilnveidot materiāltehnisko nodrošinājumu meža uguns
apsardzības un glābšanas sistēmas darbības nodrošināšanai;
• VUGD izveidot materiālo resursu rezerves meža ugunsgrēku
dzēšanā papildus iesaistītā personāla darbības
nodrošināšanai.
Lai nodrošinātu meža ugunsdrošības uzraudzības un ugunsgrēku
ierobežošanas, kā arī ugunsgrēku dzēšanas, neatliekamo avārijas
seku likvidēšanas un glābšanas darbu kvalitatīvu veikšanu valstī
un pildītu tiesību aktu prasības, palielinot iedzīvotāju drošības
garantijas, samazinot radītos materiālos zaudējumus un kaitējumu
videi, Iekšlietu ministrija izstrādāja un iesniedz plāna projektu
vienotas valsts meža uguns apsardzības un glābšanas sistēmas
izveidošanai laikposmā no 2005. līdz 2011.gadam.
Plāna mērķis ir
izveidot uz VUGD bāzes vienotu meža uguns apsardzības un
glābšanas sistēmu valstī. Plāna mērķa īstenošanai noteikts šāds
rīcības virziens – VUGD pakāpeniski pārņemot no VMD meža
ugunsdrošības uzraudzības un ugunsgrēku ierobežošanas funkcijas
veikšanu iedalīto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
Plāna vienotas valsts uguns apsardzības un glābšanas sistēmas
izveidošanai uz VUGD bāzes nepieciešamie papildu valsts budžeta
līdzekļi:
• izdevumi kapitālieguldījumiem: Ls 38 580 750 – no 2006. līdz
2011.gadam;
• uzturēšanas izdevumi: Ls 5 199 895 – 2012.gadā un turpmāk ik
gadu, t.sk. finansējuma pārdale no VMD: Ls 1 099 123 – 2012.gadā
un turpmāk ik gadu.
Plāna realizēšanai nepieciešamo valsts budžeta līdzekļu
sadalījums pa gadiem: 2006.gadā – 5 804 766 lati; 2007.gadā – 6
381 935 lati; 2008.gadā – 7 102 681 lati; 2009.gadā – 8 819 108
lati; 2010.gadā – 9 600 249 lati; 2011.gadā – 10 331 541 lati;
2012. gadā un turpmāk katru gadu būs nepieciešami uzturēšanas
izdevumi 5 199 895 latu apmērā.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Aizsardzības,
Ekonomikas, Veselības, Vides ministrijā, Latvijas Pašvaldību
savienībā, Valsts kancelejā;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā koncepcijas
“Pretterorisma centra izveide” projektu.
Šobrīd
būtiskākā problēma terorisma apkarošanā ir tā, ka pretterorisma
sistēma Latvijā neveicina ne vienotas pretterorisma politikas
izstrādi, ne arī saskaņotu tās ieviešanu. Tā kā pretterorisma
funkcijas ir sadalītas starp vairākām institūcijām, tas
nenodrošina integrētu un saskaņotu pretterorisma darbību un esošo
resursu efektīvu izmantošanu. Valstī nav specializētas
struktūras, kas veiktu terorisma apkarošanā iesaistīto
institūciju sadarbības koordinēšanas un pārraudzības funkcijas.
Līdz ar to teroristisku izpausmju gadījumā pastāvošās sistēmas
ietvaros ir apgrūtināta iespēja laikus un operatīvi veikt
nepieciešamos terorisma apkarošanas pasākumus, jo tas prasa
efektīvu un koordinētu starpinstitūciju sadarbību.
Tā
kā Latvijā atšķirībā no citām ES dalībvalstīm nav izveidota
centrālā pretterorisma institūcija, tas apgrūtina iekļaušanos
starptautiskajā sadarbībā un sadarbību vairākās jomās ar ārvalstu
partnerdienestiem. Vienota pretterorisma centra trūkums īpaši
jūtams būs jau tuvākajā laikā, kad ES tiks izveidota vienota
informatīvā sistēma, mehānismi partnerattiecību uzturēšanai un
savstarpējai palīdzībai. Pašlaik nav atrisināts jautājums, kura
institūcija būs atbildīga par ārvalstu partneru pieprasījumu
izpildes organizāciju, atsevišķu sistēmu un aparatūru
ekspluatāciju un citu jautājumu saskaņošanu.
Drošības policijai jau pašlaik ir uzdota starptautisko saistību
izpilde pretterorisma jomā, neraugoties uz ierobežotajiem finanšu
un personāla resursiem. Līdz ar to Drošības policija veic
starpresoru sadarbības koordinācijas funkcijas, piemēram,
starptautisko kuģu un ostu aizsardzības noteikumu ieviešanas
jomā, lai gan koordinācijas funkciju normatīvie akti pašlaik to
neparedz.
Efektīvai un saskaņotai terorisma apkarošanai Latvijā
nepieciešams izveidot vienotu specializētu pretterorisma
struktūru, jo tas nodrošinās efektīvu iekļaušanos starptautiskajā
sadarbībā un informācijas apmaiņā, kā arī saskaņotu pretterorisma
darbību un koordināciju starp iesaistītajām institūcijām. To
apliecina arī ārvalstu pieredze, piemēram, Francijā, Apvienotajā
Karalistē un Amerikas Savienotajās Valstīs, kur šāda veida
institūcijas ir izveidotas.
Kopumā jāsecina, ka optimālai situācijas uzlabošanai nepieciešams
izveidot vienotu specializētu struktūru ar atbilstošām pilnvarām,
kas īstenotu vienotas un saskaņotas valsts politikas realizācijas
koordināciju cīņā pret terorismu.
Ņemot vērā aizvien pieaugošo dažādu starptautisko organizāciju
dokumentos pausto nepieciešamību koordinēt pretterorisma
pasākumus, pretterorisma koordinācijas centra izveidošana sekmētu
pretterorisma darba koordināciju nacionālajā līmenī, konkrētu
pretterorisma pasākumu ieviešanu un attiecīgo starptautisko
saistību izpildi.
Drošības policija kā valsts drošības iestāde veic pretizlūkošanas
un operatīvās darbības pasākumus pretterorisma jomā un kā
iekšējās drošības dienests ir atbildīgs par pretterorisma darba
koordināciju valsts iekšienē, tādēļ priekšlikums iekļaut
Pretterorisma centru (Centrs) Drošības policijas sastāvā atbilst
valstī pastāvošajam kompetences sadalījumam starp pretterorisma
darbībās iesaistītajām institūcijām un praktisko lietderību no
resursu izmantošanas viedokļa. Centru ir mērķtiecīgi veidot kā
Drošības policijas struktūrvienību. Centrs būtu pakļauts tieši
Drošības policijas priekšniekam. Centra priekšnieks vienlaikus
būtu arī Drošības policijas priekšnieka vietnieks.
Centrs šo funkciju izpildes nodrošināšanai sadarbojas ar
pretterorisma darbībās iesaistīto institūciju īpaši norīkotām
personām (sakaru virsniekiem) – speciālistiem, kuri ietilpst
ekspertu – konsultantu padomē, kā arī uztur nepārtrauktu
sadarbību ar Aizsardzības ministriju, Ārlietu ministriju,
Iekšlietu ministriju, Satversmes aizsardzības biroju,
Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem, Krīzes kontroles centru,
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienestu,
Satiksmes ministriju, Tieslietu ministriju un citām
institūcijām.
Centram jādeleģē pilnvaras organizēt un koordinēt patstāvīgu un
īslaicīgu starpinstitūciju darba grupu, kā arī dažādu ekspertu
grupu darbu pretterorisma jomā.
Optimālai Centra darbības nodrošināšanai nepieciešamas 18 štata
vietas. Kā variants pieļaujama pakāpeniska štatu un attiecīgā
finansējuma piešķiršana: pirmajā posmā, 2005.gada laikā, 10 štata
vietas un attiecīgs finansējums Ls 185450, un 2006.gadā – 8 štata
vietas un attiecīgs finansējums Ls 147733.
Kad Centra izveide tiks noformēta juridiski, pirmajā posmā ir
jānosaka laiks šādu prioritāro lēmumu realizēšanai – centra
reglamenta sagatavošana, materiāli tehniskās bāzes izveidošana,
terorisma apdraudējuma līmeņu definīciju izstrāde, saskaņošanai
starptautiskajā līmenī un ar to izziņošanu reglamentējošo
dokumentu sagatavošana, starpresoru vienošanās noslēgšana par
sadarbību pretterorisma pasākumu laikā, kā arī centra praktiskā
sagatavošana Starptautiskā kuģu un ostu iekārtu aizsardzības
kodeksa (ISPS code) prasību izpildes vajadzībām, kā arī citu
rīcības plānu un pasākumu realizēšana.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Aizsardzības,
Ārlietu, Satiksmes ministrijā, Ģenerālprokuratūrā, Satversmes
aizsardzības birojā, Valsts kancelejā.
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija
– pieteica trīs noteikumu projektus: “Noteikumi par Ogres
rajona Lielvārdes novada izveidošanu”; “Noteikumi par Rīgas
rajona Ropažu novada izveidošanu” un “Noteikumi par Rīgas rajona
Stopiņu novada izveidošanu”.
Projekts paredz noteikt, ka
Ogres rajona Lielvārdes pilsētas ar lauku teritoriju
administratīvā teritorija tiek pārveidota par Lielvārdes novada
administratīvo teritoriju. Lielvārdes novadā būs 7646
iedzīvotāji, novada teritorijas platība – 60,1 km2.
Lielvārdes novada izveidošanās gadījumā nenotiek pašvaldību
apvienošanās, bet gan Lielvārdes pašvaldības statusa maiņa.
Projekts paredz noteikt, ka Rīgas rajona Ropažu pagasta
administratīvā teritorija tiek pārveidota par Ropažu novada
administratīvo teritoriju. Ropažu novadā būs 6294 iedzīvotāji,
novada teritorijas platība – 322,0 km2. Ropažu novads
tiek izveidots saskaņā ar Administratīvi teritoriālās reformas
likumu un atbilst 102 novadu izveidošanas projektam, kas pieņemts
2003.gada 1.decembrī Ministru kabinetā ar rīkojumu Nr.738 “Par
novadu izveidošanas modeli” par pamatu administratīvi
teritoriālās reformas īstenošanai. Ropažu novada izveidošanās
gadījumā nenotiek pašvaldību apvienošanās, bet gan Ropažu
pašvaldības statusa maiņa.
Projekts paredz noteikt, ka Rīgas rajona Stopiņu pagasta
administratīvā teritorija tiek pārveidota par Stopiņu novada
administratīvo teritoriju. Stopiņu novadā būs 7607 iedzīvotāji,
novada teritorijas platība – 53,5 km2. Stopiņu novads
tiek izveidots saskaņā ar Administratīvi teritoriālās reformas
likumu un atbilst 102 novadu izveidošanas projektam. Stopiņu
novada izveidošanās gadījumā nenotiek pašvaldību apvienošanās,
bet gan Stopiņu pašvaldības statusa maiņa.
Projekti nodoti saskaņošanai Finanšu, Tieslietu ministrijā,
Latvijas Pašvaldību savienībā;
– pieteica noteikumu projektu “Nacionālās nozīmes paaugstināta
riska teritorijas”.
Noteikumu projekts paredz noteikt
nacionālas nozīmes paaugstināta riska veidus, objektus un
teritorijas. Plānošanas reģionu, rajonu un vietējo pašvaldību
teritoriju plānojumos un detālplānojumos (teritoriju plānojumos)
nacionālas nozīmes paaugstināta riska objektus un teritorijas
attēlo atbilstoši teritorijas plānojuma mērogam. Izstrādājot
teritorijas plānojumu, var noteikt plānošanas reģiona, rajona vai
vietējas nozīmes paaugstināta riska objektus un teritorijas šajos
noteikumos noteikto paaugstināta riska teritoriju veidu
ietvaros.
Visu veidu un nozīmes paaugstināta riska objektu un teritoriju
apdraudētās teritorijas, kas noteiktas atbilstoši normatīvajiem
aktiem, attēlo teritorijas plānojumos. Izstrādājot teritorijas
plānojumu, nacionālas nozīmes paaugstināta riska objektu un
teritoriju apdraudēto teritoriju izmantošanu nosaka, pamatojoties
uz normatīvajos aktos noteiktā kārtībā veikto riska
izvērtējumu.
Ar šo noteikumu projektu paredzēts noteikt šādus nacionālas
nozīmes paaugstināta riska objektus un teritoriju veidus:
rūpniecisko avāriju riska objekti un teritorijas; ūdens erozijas
riska teritorijas; pazemes ūdeņu piesārņojuma un izsīkšanas riska
teritorijas; applūšanas riska teritorijas; ugunsbīstamības riska
teritorijas; vēja erozijas riska teritorijas; karsta un sufozijas
riska teritorijas.
Šobrīd paaugstināta riska teritorijas netiek pietiekami attēlotas
pašvaldību teritorijas plānojumos. Valstī nav vienota regulējoša
dokumenta, kas teritorijas plānošanas vajadzībām noteiktu
nacionālas nozīmes paaugstināta riska teritorijas un objektus. Tā
rezultātā valstī nepietiekami tiek veikts riska faktoru
monitorings, pašvaldībām nav atbilstošu datu teritorijas
plānošanai, kas apgrūtina riska preventīvo pasākumu
nodrošināšanu. Informācijas trūkums ietekmē lēmumu pieņemšanu
attiecībā uz teritorijas izmantošanu, kas savukārt nākotnē varētu
radīt valstij un pašvaldībām materiālos izdevumus, lai kompensētu
īpašniekiem un iedzīvotājiem radītos zaudējumus.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Ekonomikas, Iekšlietu, Satiksmes, Veselības, Vides, Zemkopības
ministrijā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Nacionālajā reģionālās
attīstības padomē, Valsts kancelejā;
– pieteica noteikumu projektu “Noteikumi par valsts
teritorijas apdzīvojuma centriem”.
Noteikumu projekts
paredz noteikt: valsts teritorijas apdzīvojuma struktūrā
izdalāmos apdzīvojuma centru līmeņus, to noteikšanas kritērijus,
valsts pārvaldes institūciju, plānošanas reģionu, rajonu un
vietējo pašvaldību kompetenci apdzīvojuma centru noteikšanā,
reģionālas un nacionālas nozīmes centrus un to noteikšanas
kritēriju rādītājus, kā arī prasības apdzīvojuma struktūras
noteikšanai un plānošanai plānošanas reģionu, rajonu un vietējo
pašvaldību teritorijas plānojumos.
Projektā noteikts, ka valsts teritorijas apdzīvojuma struktūra ir
apdzīvoto vietu izvietojums valsts teritorijā un saites starp
tām. Apdzīvojuma centrs ir apdzīvota vieta, kas, sniedzot savam
līmenim atbilstošus pakalpojumus un piedāvājot darba vietas,
piesaista plašākas apkārtnes iedzīvotājus.
Valsts teritorijas apdzīvojuma struktūrā nosaka šādas nozīmes
apdzīvojuma centru līmeņus: vietējas nozīmes centri; novadu
nozīmes centri; reģionālas nozīmes centri; nacionālas nozīmes
centri; valsts galvaspilsēta.
Atbilstošas nozīmes apdzīvojuma centri pilda šādus specifiskos
uzdevumus: vietējas nozīmes centri nodrošina to tuvākās apkārtnes
iedzīvotājiem ikdienā nepieciešamo pakalpojumu minimumu; novadu
nozīmes centri nodrošina vietējās pašvaldības iedzīvotājiem
regulāri un epizodiski nepieciešamos pakalpojumus un ir vietējo
pašvaldību administratīvie centri vai pakalpojumu saņemšanas
vietas. Reģionālas nozīmes centri nodrošina plānošanas reģiona
iedzīvotājus ar specializētiem pakalpojumiem un ir plānošanas
reģionu un administratīvo rajonu saimnieciskās, sociālās un
kultūras attīstības centri, nodrošina rajonu pašvaldību, valsts
institūciju, rajonu un reģionālo struktūru sniegtos pakalpojumus.
Nacionālas nozīmes centri nodrošina valsts iedzīvotājus ar
specializētiem pakalpojumiem, tie ir valstij nozīmīgi
saimnieciskās, sociālās un kultūras attīstības centri, kuri var
pildīt arī starptautiskas nozīmes uzdevumus. Valsts galvaspilsēta
nodrošina visas valsts iedzīvotājiem augstas specializācijas
pakalpojumus, tajā izvietotas centrālās valsts pārvaldes
institūcijas, un tā ir valsts saimnieciskās, sociālās un kultūras
centrs ar starptautisku nozīmi.
Papildus saviem specifiskajiem uzdevumiem atbilstošajās
teritorijās novadu nozīmes centri pilda vietējas nozīmes centru
uzdevumus; reģionālas nozīmes centri pilda novadu un vietējas
nozīmes centru uzdevumus; nacionālas nozīmes centri pilda
reģionālas, novadu un vietējas nozīmes centru uzdevumus; valsts
galvaspilsēta pilda nacionālas, reģionālas, novadu un vietējas
nozīmes centru uzdevumus.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Ekonomikas, Iekšlietu, Satiksmes, Veselības, Vides, Zemkopības
ministrijā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Nacionālajā reģionālās
attīstības padomē, Valsts kancelejā.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments