Vācija: bezdarba problēma
Vāciju, it sevišķi tās austrumu daļu, augustā un mazākā mērā septembrī pāršalca protesta vētra. Desmitiem tūkstošu demonstrantu prasīja atcelt tikko pieņemto likumu, kas turpmāk paredzēja apvienot bezdarba pabalstu ar sociālo palīdzību. Kāpēc Vācijā, ekonomiski visspēcīgākajā ES dalībvalstī, radusies tik liela sociālā spriedze?
1.tabula
Bezdarbnieku naudas aprēķins atsevišķos bezdarba gados (eiro mēnesī)
1.gads |
2.gads |
3.gads |
no 4.gada |
Bērnu nauda – |
Bērnu nauda – |
Bērnu nauda – |
Bērnu nauda – |
Dzīvokļu nauda – |
Piemaksa – |
Piemaksa – |
|
Bezdarbnieku nauda |
|||
1472 |
1251 |
1251 |
1251 |
Kopā ienākums 1880 |
Kopā ienākums 1773 |
Kopā ienākums 1666 |
Kopā ienākums 1559 |
2.tabula
Bezdarbnieku pamatnauda (eiro mēnesī, bez piemaksām)
Vieninieks |
Divi pieauguši |
|
Vecās federālās zemes, Berlīne |
345 |
656 |
Jaunās federālās zemes |
311 |
609 |
Foto: EPA/A.F.I. |
Ko nevar celt, to nevar nest
Kā labi zināms, Vācija bija
sociālās tirgus saimniecības paraugvalsts. Nepārprotams progress
ar laiku radīja nopietnas problēmas. Darba ražīgā spēka
ievērojams pieaugums apsteidza pieprasījumu pēc papildu
darbarokām. Vairojās bezdarbs. Medicīnas panākumi un dzimstības
mazināšanās izraisīja iedzīvotāju novecošanos. Auga to emigrantu
skaits, ko uzturēja uz sabiedrības rēķina. Valsts budžets izjuta
sociālo maksājumu augošo slodzi.
Tradicionālais jautājums: ko darīt? 1998.gadā Vācijas valdības
grožus pārņēma sociāldemokrātu un zaļo koalīcija, kas lēma
sociālajā jomā neko nemainīt! Aprēķins bija vienkāršs: arvien
lielāks skaits darba ņēmēju sasniegs pensijas vecumu un dosies
pelnītajā atpūtā; labvēlīgā ekonomiskā konjunktūra uzsūks
bezdarbnieku daļu; bezdarbs zaudēs savu asumu.
Šī gaišā prognoze nepiepildījās. Trekno laiku jaunā gadu tūkstoša
sākumā nomainīja liesie gadi. Vācijas ekonomikā sākās nepatīkama
stagnācija, iezīmējās recesijas draudi. Īpatnība bija tā, ka
pēdējos desmit gados visattīstītākajās valstīs bezdarbs manāmi
saruka, bet Vācijā (arī Japānā) pieauga, sasniedzot sociāli
bīstamu līmeni. 2004.gada pavasarī VFR oficiāli reģistrēto
bezdarbnieku bija ap 4,5 miljoni, tuvu 10% no visiem
darbspējīgajiem iedzīvotājiem (austrumu zemēs – katrs
piektais).
Negatīvās tendences darbaspēka tirgū, arī pieaugošais pensionāru
skaits sāpīgi deformēja valsts budžeta struktūru. Pēdējos četros
gados valsts izmaksas sakarā ar bezdarbu palielinājās par gandrīz
30%, pensijām – par 20%; izdevumi augstākajai izglītībai saruka
par 3%, investīcijām – par 12%, pašvaldību atbalstam – par 45%.
Apdraudētas bija tautsaimniecības fundamentālās proporcijas.
Zaudētāji un ieguvēji
Problēma bija jārisina
jaunpieņemtajam bezdarba regulēšanas likumam, par kuru savas
balsis atdeva gan valdošās koalīcijas, gan opozīcijas deputāti.
Likuma pamats – vienādot augstāko bezdarba pabalstu (67% no
pēdējās neto darba apmaksas) ar zemāko sociālo palīdzību,
ievērojot ģimenes kopējo ienākumu.
Pietiekami sarežģīto turpmāko bezdarbnieku materiālā atbalsta
mehānismu paskaidrosim ar konkrētu piemēru. Ģimenē ir četri
cilvēki: vīrs, sieva, divi nepilngadīgi bērni. Vīrs vienīgais
pelnītājs ar mēneša neto darba samaksu 2197 eiro, bērnu nauda –
308 eiro, kopā ienākumi 2505 eiro.
Piemērs vienkāršots. Vienlaikus tas pamatos pareizi norāda uz
ilgstoša bezdarbnieka materiālā nodrošinājuma samazināšanās
apmēriem pie pēdējās darba apmaksas vidējā līmeņa. Jo augstāka
darba apmaksa strādājot, jo lielāki bezdarbnieka zaudējumi. Un
otrādi: zemu apmaksātam darba ņēmējam zaudējumi būs mazāki,
konkrētā gadījumā tie pat var izpalikt. Var strīdēties, vai
paredzētā kārtība atbilst vai neatbilst sociālā taisnīguma
principiem, bet lemts, ka, sākot ar otro bezdarba gadu, it visiem
bezdarbniekiem līdz ar sociālās palīdzības saņēmējiem maksās
vienādus pabalstus pilnīgi neatkarīgi no iepriekšējās darba
apmaksas apmēriem. Ja ģimenē ir strādājošais ar pietiekami augstu
darba ienākumu līmeni, ģimenes loceklis bezdarbnieks nesaņems
materiālo palīdzību.
Rūpes par bezdarbnieku sociālo drošību saistītas ar to, ka valsts
ne tikai apmaksās dzīvokļu īri un kurināmo (skat. 1.tabulu), bet
arī paredzētās iemaksas pensiju fondā un medicīniskajai aprūpei.
Īpaša problēma ir atļautie naudas uzkrājumu un nekustamā īpašuma
apmēri. Likums vadās no tā, ka ilgstošiem bezdarbniekiem (ilgāk
nekā gadu, vecākiem par 55 gadiem – ilgāk nekā 15 gadus) pabalsts
pienākas vienīgi tad, ja nav citu iztikas avotu. Ja esi uzkrājis
naudiņu, kas pārsniedz 200 eiro par katru nodzīvotu gadu, esi tik
mīļš un pārtiec no sakrātā. Privāts dzīvoklis, savrupmāja
pienācīgā lielumā netraucēti var būt bezdarbnieka īpašumā, arī
vasaras mājas. Toties, ja nekustamā īpašuma novērtējums pārsniedz
normālai dzīvošanai paredzēto normatīvu, tā īpašniekam
bezdarbniekam ierosinās šo īpašumu pārdot un dzīvot no
virsnormatīviem ienākumiem. Ierobežojumi ir arī naudai, ko
sakrājuši nepilngadīgie bērni. Minētie likuma panti izraisīja asu
sabiedrības kritiku, kas vērsta pret to, ka taupīgi iedzīvotāji,
centīgi krājēji bezdarba gadījumā materiāli būtiski tiks
sodīti.
Jāatzīst, salīdzinot ar pašreizējo situāciju, jaunā likuma
īstenošanas rezultātā būs prāvs skaits zaudētāju. Būs arī
ieguvēji. To starpā pirmām kārtām sociālās palīdzības saņēmēji.
Ap divi miljoni sociālās palīdzības saņēmēju gūst tiesības
likumīgi glabāt šādu “neaizskaramu krājumu”: ģimenes galva – 1250
eiro, pilngadīgs ģimenes loceklis – 600 eiro, bērns – 250
eiro.
Līdz šim likteņa pabērni bija augstskolu absolventi, kas nevarēja
atrast darbu – bezdarbnieku pabalsts tiem nepienākas, sociālo
palīdzību tie nesaņēma, ja vecākiem bija pietiekami ienākumi. No
jaunā gada šādi bezdarbnieki, kas sasnieguši 25 gadu vecumu,
saņems bezdarbnieku naudu.
Vācijas valdība, politiskie spēki, kas reformu atbalsta, labi
apzinās, ka būs daudz zaudētāju, neapmierināto. Kā parasti šādā
situācijā, tiek aicināts ciešāk savilkt jostas labākas rītdienas
vārdā. Reformas galvenā pozitīvā ideja izteikta nākamajā
apakšvirsrakstā.
Veicināt un prasīt
Bezdarba mazināšanas pasākumi
balstās uz trim pīlāriem. Pirmkārt, gaidāmi straujāki izaugsmes
tempi. Tiek prognozēts, ka 2005.gadā Vācijas iekšzemes
kopprodukts varētu pieaugt līdz 2,5%. Daži eksperti šādu iespēju
gan noliedz, atzīmējot, ka VFR vēl nav atstājusi “stagnācijas
zonu”. Otrkārt, efekts gaidāms no mērķtiecīgiem
organizatoriskajiem pasākumiem. Tiks organizēts plašs darba
centru tīkls, kur speciāli ierēdņi aprūpēs ne vairāk kā 70
bezdarbniekus (agrāk 400), diendienā tiem meklējot pastāvīgas
darba vietas. Daudzi eksperti apšauba reālo iespēju sameklēt
nepieciešamos darba piedāvājumus. Treškārt, bezdarbu mazinās
ekonomiskie spaidi. Līdz šim bezdarbnieki jutās materiāli
nodrošināti un parasti pieņēma darba piedāvājumu neatbilstošā
specialitātē vai ar zemāku darba apmaksas līmeni nekā iepriekš.
Turpmāk bezdarbnieks, noraidot jebkura darba piedāvājumu, zaudēs
paredzēto pabalstu pat tad, ja inženierim vai kvalificētam
strādniekam piedāvāta sarga vieta. Kritiķi šo pīlāru raksturo kā
piparkūkas un pātagas saikni: ienākumi no darba – piparkūka,
bezdarba pabalsta zaudēšanas draudi – pātaga.
Rodas jautājums – vai pēc reformas īstenošanas Vācijā mazināsies
bezdarbnieku skaits? Bezdarba apmēri pirmām kārtām ir
saimnieciskās aktivitātes funkcija. Pieaugs tautsaimniecības
attīstības temps, un tiks īstenoti bezdarbu iegrožojošie
pasākumi, saruks darba meklētāju skaits. Tāda ir
perspektīva.
Par vienu gan jābrīdina: Vācijas bezdarbnieku stāvokli nedrīkst
mērīt ar Latvijas mērauklu. Vācijā ir cits dzīves standarts, cits
ierastais vajadzību līmenis, cits priekšstats par to, kas ir
neapmierinoši materiālie un sociālie apstākļi. Jāievēro arī
ekspertu atzinums: Vācijas bezdarbnieku materiālā nodrošinātība,
īstenojot jaunpieņemto likumu, būs labāka, nekā tā patlaban ir
ASV bezdarbniekiem.
Georgs Lībermanis,
Latvijas emeritētais zinātnieks