Estētiskais un vēsturiskais klusajā dabā
Pagājušās nedēļas nogalē izstāžu zālē “Arsenāls” atklāja Valsts Mākslas muzeja simtgadei veltītu izstādi “Klusā daba. 20.–21. gadsimts”. Tajā aplūkojami vairāk nekā 150 darbi – gleznas, oforti, litogrāfijas, kokgrebumi, zīmējumi, fotogrāfijas un telpiskie objekti. Izstādē eksponēti gan latviešu mākslas klasiķu, gan jaunāku laiku mākslinieku darbi, ļaujot izsekot līdzi laikmetam un klusās dabas žanra attīstībai.
Alberts Silzemnieks “Klusā daba ar avīzi” (20.gs.20.gadi) |
Juris Dimiters “Klusā daba” (1976) |
Klusās dabas žanrs uztverams kā
mākslinieka apkārtējās pasaules uztvere – gan objektu izvēlē, gan
pasniegšanas manierē. Savā ziņā tas ir subjektīvs mākslinieka
vērojums un ne vienmēr saistāms ar laikmeta atspoguļojumu, kā,
piemēram, Voldemāra Irbes brīnišķīgie “Ziedi”, kas ir dabas
mirklīgs tvērums un tās estetizācija. Tomēr ir arī klusās dabas,
kurās manāmi zemteksti laikmeta kontekstā, piemēram, Ādolfa
Melnāra 1946. gadā uzgleznotā “Klusā daba ar tūti”, kurā atainoti
sīpoli, desa, pudele un avīze “Cīņa”.
Izstādē ir aptverta klusās dabas žanra vēsture latviešu
mākslā – sākot ar Vilhelmu Purvīti, Jāni Valteru un Jani
Rozentālu, turpinot ar Rīgas mākslinieku grupas dalībniekiem
(L. Svemps, R. Suta, V. Tone, K. Ubāns, U. Skulme, O. Skulme
u.c.), 30.gadu māksliniekiem (V. Kalnroze, E. Kalniņš, J.
Tīdemanis u.c.), beidzot ar padomju laiku un mūsdienu
māksliniekiem (L. Endzelīna, B. Bērziņš, J. Dimiters, B. Baumane,
M. Polis, A Meldere, E. Vērpe u.c.). Gandrīz ikviens mākslinieks
savā radošajā darbībā ir gleznojis vai zīmējis kluso dabu, kas
nebūt nav mākslinieciski mazsvarīgāks darbs kā akts, ainava vai
portrets, gluži pretēji – bieži vien skatītājam tas ir
uztveramāks un saprotamāks mākslas žanrs, kurā subjektīvi tiek
pasniegta objektīva realitāte.
Romans Suta “Klusā daba ar melno trīsstūri” (1923) |
Izstādes veidotāji ir centušies
“iedvest jaunu elpu” klusās dabas publiskajā pasniegšanā. Līdzās
ierastajiem mākslas radīšanas veidiem – gleznai un grafikai – ir
skatāmas gan fotogrāfijas, gan telpiskie objekti. Iespējams,
izstādes rīkotāji nebūtu iedomājušies eksponēt Frančeskas Kirkes
galdu, bārā “Ozīriss” reiz izvietotos Ilmāra Blumberga dekoratīvi
nefunkcionālos galda piederumus un Helēnas Heinrihsones
hamletiskās fotogrāfijas, ja līdzīgi priekšmeti pirms
sešiem gadiem nebūtu izstādīti Londonā Heivorda galerijā. Dace
Lamberga izstādes katalogā raksta: “20. gadsimta beigās mākslas
pētniekiem ienāca prātā, ka telpiskie objekti var tikt
pielīdzināti klusajai dabai.” Jāatzīst, ka šajā izstādē klusā
daba tradicionālā formā dominē daudz vairāk nekā netradicionālā,
tāpēc trauki, pudeles, puķes un citi priekšmeti gleznās nevis
pazūd, bet tiek akcentēti.
Par izstādes veiksmīgo un pārskatāmo iekārtojumu jāpateicas
māksliniecei Frančeskai Kirkei, kura paveikusi grūtu darbu,
izvietojot gleznas un objektus hronoloģiskā secībā tā, ka neviens
darbs nepaliek nepamanīts.
Raivis Spalvēns