Eiropas Komisijas nodokļu un muitas savienības komisāra amata kandidāte Ingrīda Ūdre EP Iekšējā tirgus un patērētāju tiesību aizsardzības (ECON) komitejā 2004.gada 7.oktobrī:
Priekšsēdētājas kundze, augsti
godātie Eiropas Parlamenta deputāti!
Man ir liels gods atrasties jūsu priekšā.
Būdama Latvijas parlamenta deputāte un Saeimas priekšsēdētāja, es
zinu, kāda nozīme ir Parlamenta uzticībai un sadarbībai ar
Parlamenta komisijām, tādēļ uzskatu, ka komisāra kandidātu
uzklausīšana Eiropas Parlamentā ir nepieciešams solis tālākai
veiksmīgai sadarbībai ar Parlamentu.
Esmu pārliecināta, ka viens no Eiropas Savienības izaugsmes
stūrakmeņiem ir Eiropas Savienības institūciju sadarbība.
Savukārt katras Savienības institūcijas darbam jābūt ar augstāko
profesionalitātes un godprātības raudzi, jo mums nav svarīgāka
uzdevuma par Eiropas iedzīvotāju interešu aizstāvēšanu un Eiropas
uzplaukumu.
Kopš brīža, kad Latvija tika uzņemta Eiropas Savienībā, mēs
apzināmies, ka uz visiem laikiem esam atgriezušies savās īstajās
mājās – vienotā Eiropas ģimenē. Mēs priecājamies par šīs ģimenes
kultūras daudzveidību, atvērtību un bagātajām tradīcijām, kas
tiek koptas un attīstītas, saglabājot katras dalībvalsts unikālās
vērtības. Esmu gandarīta par to, ka arī es varēju dot savu
ieguldījumu Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā procesā.
Šodien es jūs uzrunāju savā dzimtajā valodā un esmu lepna, ka
latviešu valoda, kurai ir īpaša vieta pasaules vairāk nekā 6000
valodu lielajā saimē, nu ir arī Eiropas Savienības oficiālā
valoda. Mēs cienām atšķirīgo un novērtējam dažādības skaisto
mozaīku.
Paplašinātai Eiropas Savienībai ir jārod jauna dinamika. Tādēļ
jaunā Eiropas Komisija pastiprinātu uzmanību pievērsīs Lisabonas
stratēģijas mērķu sasniegšanai. Arī manā pārziņā esošās jomas –
nodokļi un muitas savienība – var sniegt tam nozīmīgu
atbalstu.
Šajos pēdējos gados Eiropas nodokļu politikas attīstībai ir dots
jauns impulss. Manuprāt, tas noticis skaidras un konsekventas
Eiropas Savienības nodokļu politikas stratēģijas pieņemšanas
rezultātā. Ekonomiskajai un monetārajai komitejai ir bijusi
nozīmīga loma Eiropas nodokļu politikas attīstības
veicināšanā.
Komisāra Monti kunga mandāta laikā tika attīstīta stratēģija,
kuras uzdevums bija pēc iespējas novērst neveselīgas nodokļu
sacensības sliktākās izpausmes, lai tiktu uzlabota iekšējā tirgus
darbība.
Kad šis mērķis tika sasniegts, komisāra Bolkešteina kunga mandāta
laikā Eiropas Komisija vērsa uzmanību uz to nodokļu barjeru
likvidēšanu, kas fiziskām un juridiskām personām Eiropas
Savienības iekšējā tirgū traucēja brīvi īstenot pārrobežu
aktivitātes. Šajā virzienā daudzās nodokļu jomās ir noticis
ievērojams progress. Attiecībā uz uzņēmējdarbību es gribētu īpaši
pieminēt visaptverošas Eiropas Savienības uzņēmumu nodokļu
stratēģijas izstrādāšanu, bet attiecībā uz ieņēmumu nodokļiem –
nesen pieņemto Noguldījumu direktīvu.
Mans mērķis ir turpināt globālu pieeju nodokļu politikai,
veidojot tiešu saikni starp nodokļu politiku un plašākiem Eiropas
Savienības mērķiem, kā Lisabonas dienaskārtība ekonomiskai
attīstībai globālā tirgū. Uzskatu, ka darba turpināšana pie
pārrobežu nodokļu barjeru likvidēšanas varētu ievērojami veicināt
Lisabonas stratēģisko mērķu sasniegšanu, atbalstot neitrālāku un
efektīvāku resursu sadalījumu.
Kā jūs zināt, Eiropas Savienības nodokļu likumdošana Padomē tiek
pieņemta vienbalsīgi. Šajā sakarībā es piedāvātu īstenot nodokļu
politikas mērķus, izmantojot visus iespējamos instrumentus –
tātad ne vien likumdošanas aktu priekšlikumus, bet arī
komunikācijas, rekomendācijas, tā saukto soft law un
rīcības kodeksus. Pašsaprotami, ka dažādās likumdošanas un cita
rakstura iniciatīvās vēlos cieši sadarboties ar Parlamentu.
Apņemos nodrošināt to, ka ikviens priekšlikums kādam Kopienu
politikas pasākumam nodokļu jomā pilnībā atbilstu subsidiaritātes
un proporcionalitātes principiem. Eiropas Savienības līmenī
atbilde ir jāmeklē tikai tādā gadījumā, kad individuālas
dalībvalstis nevar rast efektīvu risinājumu. Būtībā daudzas
nodokļu problēmas varētu atrisināt, uzlabojot koordināciju starp
nacionālajām nodokļu politikām un nodokļu administrācijām.
Atļaujiet minēt dažus piemērus tam, ko es gribētu panākt.
Pirmkārt, es vēlētos atvieglot pārrobežu uzņēmējdarbību, turpinot
darbu pie vienotas kopējā konsolidētā uzņēmumu ienākuma nodokļa
bāzes izveidošanas Eiropas Savienībā. Es vēlētos, lai uzņēmumu
nodokļu noteikumi atspoguļotu notiekošās tirdzniecības
aktivitātes Eiropas Savienības mērogā. Tas ļautu atrisināt
vairumu no pašreizējo pārrobežu uzņēmumu nodokļu problēmām, kā,
piemēram, dubultā aplikšana ar nodokļiem, un ļautu ievērojami
samazināt atbilstības izmaksas. Es arī vēlētos turpināt darbu pie
individuāli sagatavotiem uzņēmumu nodokļu pasākumiem, kuri
atrisinātu specifiskas problēmas īsākā laika posmā nekā vienota
kopējā konsolidētā uzņēmumu ienākuma nodokļa bāzes
izveidošana.
Arī attiecībā uz pievienotās vērtības nodokli mana galvenā
uzmanība būs veltīta tam, lai šis nodoklis veicinātu pārrobežu
aktivitātes. Īpaši es gribētu uzsākt tādas iniciatīvas, kas
vienkāršotu atbilstības nodrošināšanas saistības pārrobežu
uzņēmējdarbībā. Manā skatījumā, 2000.gadā pieņemtā stratēģija
pastāvošo pievienotās vērtības nodokļu sistēmu vienkāršošanai,
modernizēšanai un vienveidīgākai piemērošanai ir tā piemērotākā,
lai atbildētu uzņēmējdarbības izaicinājumiem šodienas iekšējā
tirgū. Es arī gribētu atbalstīt mazos un vidējos uzņēmumus to
pārrobežu uzņēmējdarbības aktivitātēs, atvieglojot to uzņēmumu
ienākuma nodokļa aprēķināšanu un izvietojot vienas pieturas
aģentūru PVN jomā.
Tomēr konkurētspējīga tiešo un netiešo nodokļu aplikšanas ietvara
veidošana iekšējā tirgū nevar notikt, atsakoties no diviem citiem
svarīgiem uzdevumiem. Šeit es domāju, pirmkārt, cīņu pret tik
nopietnu problēmu kā izvairīšanās no nodokļu maksāšanas, īpaši
tādās jomās kā pievienotās vērtības nodoklis un akcīzes nodoklis,
kā arī, otrkārt, nepieciešamību veicināt apkārtējai videi
labvēlīgu rīcību.
Šo mērķu sasniegšanā izšķiroša nozīme būs Eiropas Komisijas un
Eiropas Parlamenta ciešai sadarbībai un šo institūciju labajai
gribai. Tādēļ regulāras, atklātas un padziļinātas viedokļu
apmaiņas ar šo Komiteju, manā skatījumā, būs prioritāras.
Paldies, priekšsēdētājas kundze un godātie deputāti! Tagad esmu
jūsu rīcībā, lai atbildētu uz visiem jūs interesējošiem
jautājumiem.