Pētīs, kā miega bads ietekmē autovadīšanu
Pasaulē virkne pētījumu spilgti apliecina vienu un to pašu atziņu – miega bads vai pārmērīgs nogurums ir ļoti biežs autoavāriju cēlonis. Latvijā līdzīgs pētījums nav veikts. Taču, pēc speciālistu domām, arī mūsu valstī šī problēma ir būtiska, un līdz šim tās izzināšanai pievērsta pārāk maza uzmanība.
14.oktobrī notiks gadskārtējā
Latvijas Miega medicīnas konference, kurā apspriedīs virkni
jautājumu, kas saistīti ar dramatisko situāciju uz ceļiem,
precīzāk – ar tās cēloņiem, un medicīnas darbinieku iespējām
mazināt ceļu satiksmes negadījumu skaitu.
Ņemot vērā to, ka, pēc citu valstu statistikas, auto vadīšana
miega badā vai pārmērīgā nogurumā ir viens no biežākajiem fatālu
autoavāriju iemesliem, konferencē speciālisti pirmām kārtām
centīsies rast atbildi uz jautājumu, cik lielā mērā tas
raksturīgi arī Latvijai. Kā jau “LV” rakstīja, piemēram, pēc ASV
datiem, 40 procentiem fatālu autoavāriju par iemeslu ir šoferu
iemigšana pie stūres. Savukārt Austrālijā, Lielbritānijā, Somijā
un citās Eiropas valstīs veiktie pētījumi liecina, ka 10 līdz 20
procenti no visiem ceļu satiksmes negadījumiem notikuši tādēļ, ka
šoferis bijis miega badā vai pārmērīgi noguris.
Ir virkne nezināmo, kas, iespējams, arī ietekmē traģēdijas uz
ceļiem. Piemēram, dažādu slimību ārstēšanā nereti tiek nozīmēti
medikamenti, kas samazina koncentrēšanās spējas vadīt automašīnu.
Konferences dalībnieki spriedīs, vai ārsti to vienmēr ņem vērā un
vai pacients tiek brīdināts, skaidro Latvijas Miega medicīnas
asociācijas prezidente Dr. Ija Cimdiņa. Tiks meklēta
atbilde arī uz jautājumu, cik daudz valstī tiek patērēts bez
ārsta receptes brīvi pieejamo medikamentu, kas satur stipras
centrālo nervu sistēmu nomācošas vielas.
Pat salīdzinoši nelieli miega traucējumi atstāj jūtamas sekas.
Tie veicina nelaimes gadījumu riska pieaugumu, arī vadot
automašīnu. Kopumā miega bads iet roku rokā ar mūsu steidzīgo
dzīves ritmu. Kā jau iepriekš “LV”, raksturojot ar miega badu
saistītās problēmas, stāstīja I.Cimdiņa, mūsdienās cilvēki visā
pasaulē guļ mazāk nekā mūsu priekšteči. Piemēram, ir izpētīts, ka
salīdzinājumā ar 19.gadsimtu tagad cilvēki miegā pavada par 20
procentiem mazāk laika.
Pārslodze, darbs, spriedze, depresijas, steiga – tas viss atstāj
dziļu ietekmi. Viens no galvenajiem kritērijiem, kas liecina par
miega problēmām, – pēc pamošanās nav laba pašsajūta. Mūsdienu
cilvēkam ļoti raksturīga parādība. Tas vedina domāt, ka arī
Latvijā starp autoavāriju cēloņiem miega bads un pārmērīgs
nogurums nav ierindojams pēdējā vietā.
Ilze Apine, “LV”
Cilvēka diennakts ritms |