Eiropas Parlaments iztaujā Barrozu komandu
Markoss Kiprijanu – par veselīgu Eiropas sabiedrību
Biogrāfija
EK audiovizuālās bibliotēkas foto |
Vārds, uzvārds: Markoss
Kiprijanu
Dzimšanas dati: 1960.gada 22.janvāris, Limasola, Kipra
Izglītība: studējis tieslietas
Atēnu universitātē, turpinājis studijas Kembridžas
universitātē
Profesionālā un politiskā karjera:
1991.–1995.g. – partneris juridiskajā firmā Kyprianou &
Boyiadjis
1995.–2003.g. – partneris juridiskajā firmā George L. Savvides
& Co
1986.–1991.g. – Nikosijas pilsētas domes loceklis
1993.–1997.g. – Demokrātiskās partijas Jaunatnes organizācijas
prezidents
1993.–1998.g. un 2001.g. – Demokrātiskās partijas izpildkomitejas
loceklis
1991., 1996.g. un 2001.g. – ievēlēts Grieķijas parlamenta
Pārstāvju palātā
1999.–2003.g. – Pārstāvju palātas Finanšu un budžeta komitejas
priekšsēdētājs
Kopš 2004.g. maija – Eiropas Komisijas loceklis
Avots: Eiropas Parlaments
Stājoties Eiropas Parlamenta (EP) priekšā, veselības un patērētāju tiesību aizsardzības komisāra amata kandidāts Markoss Kiprijanu teica, ka ir pilnīgi neatkarīgs no jebkādas ietekmes gan nacionālā, gan pārnacionālā līmenī. Bez tam viņš atzīmēja, ka ir gatavs atklātai un patiesai kooperācijai ar EP.
Darbības mērķi
Izklāstīdams savas darbības prioritātes, M. Kiprijanu norādīja: pirmkārt, viņš vēlas, lai Eiropas sabiedrība justu, ka “var paļauties uz iekšējo tirgu”. Lai sasniegtu šo mērķi, viņš vairāk koncentrēsies uz “praktiskiem rezultātiem”, nevis “ideālo modeli”. Otrkārt, M. Kiprijanu iecerējis pievērsties “patiesai Eiropas Savienības (ES) tiesību normu ieviešanai dalībvalstīs”. Savukārt kā grūtāko savā pārraugāmajā jomā topošais komisārs uzskata spriedzi starp divām nepieciešamām, bet vienlaikus arī pretējām lietām – atvērti, savstarpēji konkurējoši tirgi un striktas regulācijas, kā arī kontrole, lai nodrošinātu patērētāju drošību.
Liekais svars, smēķēšana un alkohols
Jautājumu un atbilžu sesijā liela
uzmanība tika pievērsta liekā svara problēmām, smēķēšanai un arī
alkohola lietošanai. M. Kiprijanu viennozīmīgi atzina, ka šīs
viņam kā komisāram būs vienas no svarīgākajām darbības sfērām.
Turklāt šo problēmu risināšana iet roku rokā ar cilvēka dzīves
garumu. Cīnoties par veselīga uztura lietošanu, atteikšanos no
smēķēšanas un alkohola lietošanas, iespējams pagarināt visu
Eiropas tautu vidējo dzīves ilgumu. Citādi nopietnajā iztaujāšanā
iedzirkstīja arī humors – M. Kiprijanu atzina, ka viņš neesot
īstais, kas varētu runāt par veselīgo pārtiku, ko lieto
Vidusjūras baseina valstīs, jo “Briselē esmu pavadījis pārāk ilgu
laiku, lai kalpotu par pozitīvo paraugu”.
Diskusijā par smēķēšanas ierobežojumiem un smēķējošo skaita
samazināšanu no deputātu vidus skanēja replikas, kas apšaubīja
Eiropas Komisijas iespējas cīnīties ar ietekmīgo tabakas
industriju. “Kā finanšu ministrs saskāros ar bankām, ne mazāk
ietekmīgu sektoru. Es nesvārstījos un guvu panākumus. Tādu pašu
metodi izmantošu, arī saskaroties ar tabakas izstrādājumu
gigantiem,” skaidroja kandidāts.
Patērētāju informēšana
Deputāti arī rosināja izstrādāt īpašu direktīvu par patērētāju tiesībām saņemt patiesu informāciju. “Īpaši būtu jāvēršas pret tiem, kas sniedz nepilnīgu informāciju par precēm, kuras paredzētas bērniem,” skanēja replika.
Darbība esošo tiesības aktu ietvaros
Lielākoties M. Kiprijanu atbildes bija vispārīgas un diplomātiskas. Tomēr viņš radīja pārliecību, ka pārvaldāmo jomu pārzina un galvenajos jautājumos orientējas. Viņš norādīja, ka dažās savas darbības sfērās, galvenokārt, pārtikas drošības kontroles, pacientu un veselības pakalpojumu mobilitātes jautājumos, vēlētos redzēt lielāku varu tieši ES institūciju rokās. Tomēr atzīmēja, ka darbībai visās jomās jānotiek tiesību aktos paredzēto normu ietvaros.
Sīms Kallass – par atbildīgu Eiropas Savienību
Biogrāfija
EK audiovizuālās bibliotēkas foto |
Vārds, uzvārds: Sīms Kallass
Dzimšanas dati: 1948.gada 2.oktobris, Tallina
Izglītība: 1972.g. – diploms ar izcilību, Tartu universitātes
Finanšu un kredīta fakultātē
Profesionālā un politiskā karjera:
Kopš 2004.g.maija – Eiropas Komisijas loceklis
2003.–2004.g. – Igaunijas parlamenta un parlamenta Ārlietu
komitejas loceklis
2002.–2003.g. – Igaunijas Republikas premjerministrs
1999.–2002.g. – Igaunijas Republikas finanšu ministrs
1995.–1999.g. – Igaunijas parlamenta un parlamenta aizsardzības
komitejas loceklis
1995.–1996.g. – Igaunijas Republikas ārlietu ministrs
1991.–1995.g. – Igaunijas bankas prezidents
1989.–1991.g. – Igaunijas Arodbiedrību centrālās apvienības
priekšsēdētājs
1979.–1986.g. – “Igaunijas krājbankas” valdes direktors
1975.–1979.g. – strādā Igaunijas PSR Finanšu ministrijā
Avots: Eiropas Parlaments
Pirmdien Eiropas Parlamentā (EP) notika pēdējā Eiropas Komisijas (EK) komisāra – Igaunijas izvirzītā Sīma Kallasa iztaujāšana. Nākamās EK prezidents Žozē Manuels Durau-Barrozu viņam iecerējis uzticēt viceprezidenta un administratīvās reformas, audita jautājumu un korupcijas apkarošanas portfeli.
Administratīvā reforma
S.Kallass atzina, ka “Eiropas
Savienības (ES) publiskās administrācijas tēls ir jāuzlabo”.
Tāpat nepieciešams darbs, lai radītu pārliecību, ka “ES uzticētie
finanšu resursi tiek labi pārvaldīti un atbildīgi tērēti”. Viens
no svarīgākajiem jautājumiem šajā sakarā ir darbinieku
kompetence. Atbildīgie ierēdņi darbam visos līmeņos ir jāizvēlas,
vērtējot to profesionālismu, individuālos sasniegumus un spējas.
“Darbinieku pieņemšana, izvērtējot to politisko piederību, ir
vecmodīga,” papildinot teikto, sacīja S.Kallass. Viņš piebilda,
ka “jāattīsta tāda sistēma, kas strādātu sistēmas labā, nevis
pret sistēmu, kuras uzdevums ir panākt, lai darbinieki varētu
sasniegt izvirzītos mērķus”. S.Kallass arī solīja strādāt, lai
novērstu koordinācijas trūkumu Eiropas Komisijā. Tāpat tiek
domāts par to, kā stimulēt e–valdības projekta attīstību.
Lūgts novērtēt līdzšinējā komisāra izvērsto administratīvo
reformu, S.Kallass atzina, ka pēdējos gados Komisija ir būtiski
mainījusies. Tomēr kandidāts solīja arī turpmāk analizēt
iespējamu noteikumu vienkāršošanu, lai padarītu ES mazāk
birokrātisku. Lai gan kandidāts atzina, ka resursi ir ierobežoti,
atsevišķus uzlabojumus esot iespējams veikt arī esošā budžeta
ietvaros. Kā primārās jomas S.Kallass minēja drošību, darbinieku
apmācību un informācijas tehnoloģijas.
Audita jautājumi
Sadaļā par auditu S.Kallass teica,
ka strādās, lai Eiropas Auditoru tiesa apstiprinātu veidu, kādā
izdarāmi maksājumi no ES budžeta. Tā kā lielākā daļa ES naudas
tiek tērēta dalībvalstīs, pēc S.Kallasa teiktā, dalībvalstis esot
jāpārliecina, ka pašreizējā situācija ar naudas kontroli nav
apmierinoša. Viņš atklāja, ka vairākos gadījumos Komisija
apturējusi līdzekļu izmaksu, redzot, ka pieprasītie līdzekļi tiek
izmantoti nelietderīgi. Kandidāts apliecināja, ka dažas valstis
esot atklātākas un ar EK sadarbojas vairāk, citas – mazāk. Tāpēc
ir jāizveido vienota sistēma, kas būtu saistoša dalībvalstīm un
arī drošāka ES budžetam.
Savukārt pašā Komisijā topošais komisārs iekšējo auditu redz kā
iespēju, lai brīvi varētu runāt par EK darba uzlabošanu.
Korupcijas apkarošana
Arī korupcijas apkarošanas
jautājumos kandidāts par primāro uzskata sadarbību ar ES
dalībvalstīm. “Vairāk nekā 80% budžeta tiek tērēti dalībvalstīs,
tāpēc nepieciešama cieša sadarbība ar dalībvalstīm,” atzina
S.Kallass. Viņa skatījumā, korupcijas apkarošana jākoncentrē uz
jomām, kurās tiek ieguldīti lielākie ES finanšu resursi, – muitu,
lauksaimniecību un strukturālajiem fondiem.
Kandidāts arī uzklausīja vairāku deputātu negatīvo viedokli par
ES pretkorupcijas biroja “OLAF” darbību. Atbildot uz šīm
replikām, S. Kallass teica, ka vēlas redzēt tādu “OLAF”, kas ir
neatkarīga un “ES pilsoņiem pazīstama kā institūcija, kurai var
uzticēties”.
Strukturālie fondi
Atbildot uz deputātu jautājumiem par struktūrfondu pieejamību dalībvalstīs, S.Kallass atzina, ka domā līdzīgi kā komisāra amata kandidāte no Lietuvas Daļa Gribauskaite. Ierobežojums dalībvalstīm saņemt no strukturālajiem fondiem līdzekļus tikai četru procentu apmērā no iekšzemes kopprodukta ir vairāk ierobežojošs nabadzīgajām nekā bagātajām ES dalībvalstīm.