Frakciju viedokļi
Pēc 2004.gada 7.
oktobra sēdes
Latvijas radio tiešajā raidījumā
Ē.Zunda
(Tautas partijas frakcija):
Šodien Saeima nodeva Budžeta un
finanšu (nodokļu) komisijai 2005.gada budžeta projektu. Budžets
ir koncentrēta valsts politika. Kādi atzinumi ir iegūstami,
analizējot 2005.gada budžetu? Nākošā gada budžets ir maksimāli
vērsts uz investīcijām un Eiropas Savienības struktūrfonda
līdzekļu apguvi, vienlaicīgi sabalansējot valsts atbalstu
sabiedrības sociālajām vajadzībām. Salīdzinot ar 2004.gadu,
valsts budžeta ieņēmumi ir pieauguši par 542 miljoniem, kas ir
par 26,6%. Budžets paredz, ka 2005.gadā valsts ieņēmumi būs 2,58
miljardus lieli. Savukārt izdevumi – 2,76 vai 3 miljardu
apmērā. Tādējādi deficīts tiek saglabāts 2% apmērā no iekšzemes
kopprodukta. Tas nodrošina to, ka Latvija ievēro Māstrihtas
kritērijus.
Par visbūtiskākajiem 2005.gada valsts budžetā ir jāuzskata
Eiropas Savienības struktūrfondiem paredzētie 335,8 miljoni latu.
Šie līdzekļi būs būtisks atbalsts uzņēmējdarbības attīstībai,
valsts infrastruktūras attīstībai un vides sakārtošanai.
Citas nozīmīgas prioritātes nākošā gada budžetā ir pedagogu algu
palielinājums par 27,8 latiem, sociālā budžeta izdevumu pieaugums
par 59 miljoniem latu, kas nodrošinās pensiju indeksāciju
nākošajā gadā apmēram par 4 latiem. Kopumā sociālā budžeta
izdevumi paredzēti 668,8 miljonu latu apmērā.
Lai uzlabotu demogrāfisko situāciju Latvijā, nākošā gada budžets
paredz 10 miljonus latu bērnu piedzimšanas pabalsta un bērna
kopšanas pabalsta palielinājumam. Tāpat paredzēts, ka pieaugs
atalgojums tiesībsargājošo institūciju pārstāvjiem. Prokuroru
algu palielinājums nākošajā gadā paredzams 1,15 miljonu latu
apmērā, bet tiesnešu atalgojums palielināts 124,6 tūkstošu latu
apmērā.
Būtiski ir tas, ka nākošā gada budžeta projekts paredz
neapliekamā minimuma pieaugumu no 21 uz 26 latiem mēnesī, bet
atvieglojumus par apgādībā esošām personām palielināt no 10,5
latiem uz 18 latiem mēnesī.
Runājot par valsts un pašvaldību budžeta attiecību, jāmin viena
pozitīva tendence, kas paredz to, ka iedzīvotāju ienākuma nodokļa
daļa, kas agrāk pašvaldībām bija 71,6% apmērā, tiek palielināta
uz 73%, tādējādi nodrošinot pašvaldību budžeta pieaugumu par 6,5
miljoniem latu kopumā.
Līdz ar daudziem budžeta uzlabojumiem, kas paredzami nākošajam
gadam, valdība paredz, ka tiks saglabāta stingra fiskālā
politika, kas ļaus, kā es jau minēju, saglabāt fiskālo deficītu
2% līmenī no iekšzemes kopprodukta.
Un visbeidzot gribu pateikt arī to, ka, lai budžeta likumprojekta
izskatīšanas gaita Saeimā būtu nesasteigta un lai visiem
deputātiem būtu iespēja rūpīgi iepazīties un izteikt savus
priekšlikumus, ir paredzēts, ka intervāls starp pirmo lasījumu un
otro lasījumu būs pietiekoši liels. Tā, finanšu ministrs
28.septembrī iesniedza Saeimā likumprojektu, šodien tas tika
nodots komisijām, pirmajā lasījumā paredzēts to izskatīt
28.oktobrī, bet otrajā lasījumā – 2.decembrī.
Es ceru, ka mēs nākošajā gadā varēsim baudīt nākošā gada budžeta
pozitīvās izmaiņas.
A.Kampars
(frakcija “Jaunais laiks”):
Neapšaubāmi šīs plenārsēdes
galvenais jautājums bija valsts budžeta iesniegšana un nodošana
izskatīšanai Saeimā. “Jaunais laiks” balsoja “pret”. Un
kāpēc?
Tātad, kā zināms, valsts budžets ir valdības galvenais darba un
prioritāšu rādītājs, kurā valdība ar savu maciņu mūsu visu
kopējiem nodokļiem norāda, kur tad mēs to naudiņu liksim, kā mēs
viņu tērēsim. Principā rāda, kuras lietas sabiedrībai ir
svarīgākas, kam tiks pievērsta lielāka uzmanība.
Kā jau jūs labi zināt, šobrīd visaktuālākās problēmas Latvijā ir
veselības aprūpē. Būtiska lieta ir korupcijas apkarošana, bet
Rīgā ļoti aktuāli ir īres “griestu” jautājumi, un šīs lietas
sabiedrība vienmēr ir uztvērusi ļoti būtiski.
Kā valdība šīs lietas grib risināt? Veselības aprūpei
palielinājums absolūtos skaitļos ir tikai 1,4 miljoni, un,
rēķinot inflāciju, tas ir būtisks pazeminājums. Pie tam, kā šī
summa sadalās? Ir ievērojami palielināta daļa, kura budžetā tiek
ieņemta no pacientu līdzmaksājumiem. Tātad valsts plāno, ka
pacientiem vajadzēs maksāt vairāk naudiņas pašiem un valsts
dotācija būs mazāka. Tas ir valdības vērtējums un vīzija, kādā
veidā viņa grasās sasāpējušo veselības problēmu risināt
situācijā, kad jau ārsti streiko un kad ir milzīgas bažas, ka
mūsu veselības sistēma vispār var apstāties.
Kā tiek risināta korupcijas apkarošana? Kā izrādās, vispār nekā.
Acīmredzot valdība uzskata, ka Latvijas valstij šī problēma
nepastāv. Tātad mēs ļoti, ļoti ceram, ka kāds par to atcerēsies
un iedomāsies.
Kā tiek risināti īres “griestu” jautājumi, kas skar vairāk kā 60
000 cilvēku Rīgā? Pilnīgi nekā. Valsts nav paredzējusi šim mērķim
nekādu naudiņu, uzskatot, ka visam ir vienkārši jāpaliek, kā
ir – gan jau paši izkulsies.
It kā lielais palielinājums, par ko runāja iepriekšējais
runātājs, ir 350 miljoni, kas nāks no Eiropas. Viss it kā
izskatās ļoti skaisti, bet mūsu eksperti visi vienā balsī saka,
ka 350 miljoni ir maksimāli iespējamā summa un nav nekādas
ticamas garantijas, ka šī summa arī nākamajā gadā ieplūdīs. Un,
ja tā neieplūdīs, tad no kurienes šī naudiņa tiks ņemta?
Pilnīgi skaidrs, ka tā tiks ņemta, palielinot budžeta deficītu,
kas tālāk atsauksies uz inflācijas palielināšanos. Un katra
kabatiņā tālāk uz inflācijas rēķina tiks atkal izņemti ārā tie
latiņi, desmit vai piecdesmit. Tātad ļoti būtiska lieta. Šis
budžets mums rada milzīgas bažas par inflācijas palielināšanos
nākamajā gadā.
Tieši tāpēc “Jaunais laiks” uzskata, ka valdība šādu
nekvalitatīvu, nepārstrādātu un sabiedrības domai neatbilstošu
likumu par budžetu nevar nodot izskatīšanai Saeimā. Valdība ir tā
institūcija, kam tas jāsagatavo kvalitatīvi. Mūsuprāt, valdībai
vajadzētu to pārstrādāt. Diemžēl Saeimas vairākums šādu
likumprojektu ir pieņēmis izskatīšanai.
Otra lieta, kas ļoti simptomātiska ir šībrīža valdības darbībai,
ir novadu veidošanās atbalsta nauda. Tas jau paliek nedaudz
komiski, ka vairāk nekā pusgadu valdība nevar sadūšoties iedot
novadu izveidošanai atbalstu, kas ir nodrošināts likumā, tātad
garantētu atbalstu. Jau vairākas plenārsēdes pēc kārtas šī
likumprojekta izskatīšana pēdējā lasījumā tiek atlikta. Arī
šoreiz notika tieši tā. Un, kas pats interesantākais, valdība
tieši šādu likumu ir iesniegusi vēlreiz, kurā – ak,
vai! – novadu veidošanai naudiņa nav paredzēta vispār. Tātad
prioritāti mēs redzam – mistiska ceļu būve, mistiskas
investīcijas, bet tautai un cilvēku veselībai nekā.
S.Fjodorovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):
Šajā rudenī jūs gaida mūsu
Latvijas politiskā trillera turpinājums. Scenāriju jau raksta
labējā opozīcija, un nosaukums tam ir “Induļa Emša valdības
demisija”. No savas frakcijas puses man arī gribētos sniegt dažus
komentārus likumprojektam “Par valsts budžetu 2005.gadam”.
Mēs zinām, ka budžeta ieņēmumi paredzēti 2,58 miljardu latu
apmērā. Lieliski! Bet jāņem vērā tas, ka, ja tiktu nodrošināta
simtprocentīga nodokļu iekasēšana, ieņēmumi būtu vēl lielāki. Vēl
arī jāņem vērā, ka 87% no kravām, ko pārvadā Latvijas dzelzceļš,
ir kravas no Krievijas un Baltkrievijas. Un, ja mūsu politiķi,
piemēram, Demakova, Kristovskis, Pabriks un citi turpinās
iekļauties šo valstu iekšpolitikā, var gadīties, ka no Krievijas
un Baltkrievijas viņi sūtīs savas kravas uz Klaipēdu vai citām
ostām. Ar šo gājienu mēs varam zaudēt arī lielu daļu no
ienākumiem.
Vairāk nekā 335 miljoni latu ieplānoti no Eiropas Savienības
struktūrfondiem, bet tas arī pierāda, ka mēs daļēji dzīvojam uz
svešas naudas rēķina. Bet zināms, ka savas tautsaimniecības un
rūpniecības atbalstīšana palielinās nodokļu iekasēšanu un budžeta
ienākumu daļas palielināšanu.
Par izdevumiem. Ieplānoti 2,73 miljardi, budžeta deficīts ar to
sastāda 2%. It kā viss normāli, bet gribu arī atgādināt, ka
šobrīd valstij ir tekošā maksājumu bilances deficīts. Otrajā
kvartālā no valsts naudiņa ir “aizgājusi” par 70% vairāk nekā
“ienākusi”. Un vēl. Pievienojot augošo inflāciju, cenu kāpumu,
situācija ar budžeta deficītu var mainīties.
Kurām budžeta pozīcijām mēs piekrītam? Nu, tas jau tika labi
reklamēts. Tās ir: izdevumu palielināšana izglītības jomā, bērnu
pabalstiem, divreiz pensiju indeksācija, neapliekamā nodokļa
minimuma pacelšana no 21 lata līdz 26 latiem, atvieglojumu par
apgādībā esošām personām palielināšana no 10 līdz 18 latiem,
pašvaldību budžetu palielināšana būtisko funkciju realizācijai un
citas, kas paredzētas tautas dzīves līmeņa paaugstināšanai un
atbilst mūsu Latvijas Sociālistiskās partijas mērķiem. Sakarā ar
to mūsu frakcija balsoja “par” budžeta projekta nodošanu
komisijām, un mēs arī iesniegsim savus priekšlikumus otrajam
lasījumam tautas sociālajai aizsardzībai, bankas “Baltija”
klientu zaudējumu atgriešanai, izglītībai, veselības aprūpei un
daudziem citiem.
Un nobeigumā, runājot par trilleri, novēlu, lai tas nebūtu
asiņains un šausmīgs un valdībai izdotos atvieglot tautas
dzīvi.
Dz.Rasnačs
(apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcija):
Šīsdienas plenārsēde kārtējo reizi
parādīja to partiju konsekvences un nekonsekvences, kādas ir
iesākušās kopš Emša valdības apstiprināšanas 9.martā.
Pirmais jautājums, kuram vēlētos pievērsties, ir jautājums par
budžetu 2005.gadam. Apvienība “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK šī
budžeta nodošanu komisijām neatbalstīja. Kā redzam pēc balsojuma
izdrukas, tad ar valdošo koalīciju kopā ir balsojis vairākums no
PCTVL saraksta ievēlēto deputātu. Tā daļiņa, kas šodien tur ar
šiem burtiem ir apzīmēta, tā vienīgā ir atturējusies. Tā kā mēs
varam konstatēt, ka tā tomēr ir sarkani zaļā koalīcija. Kārtējo
reizi.
Otrs, kas par šo budžetu būtu noteikti minams, ir tas, ka visai
kurioza situācija ir sanākusi ar korupcijas apkarošanas
programmas līdzekļiem, ka nav pat īsti bijis pieprasījums. Tātad
šī valdība parāda to, ka nevēlas apkarot tādu sabiedrībai bīstamu
parādību kā korupcija. To acīmredzot atbalsta arī šis te
“sarkanais” mazākums no opozīcijas, kurš ir balsojis par
budžetu.
Nākamais jautājums, kas noteikti būtu jāmin, ir grozījumi
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā. Apvienība “Tēvzemei un
Brīvībai”/LNNK ir konstatējusi, ka līdzšinējā sodu sistēma nav
pietiekami efektīva, un mēs ierosinām ieviest jaunu soda
veidu – piespiedu darbu. Uz pirmo lasījumu mēs piedāvājam šo
piespiedu darbu piemērot tikai divos gadījumos. Tātad par mītiņu,
piketu, sapulču un gājienu pārkāpumiem. Un mēs aicinām citas
frakcijas, kopīgi strādājot ar mums, uz otro un trešo lasījumu
šos grozījumus papildināt. Kāda ir problēma? Problēma ir tāda, ka
diezgan daudziem cilvēkiem, kuri ir administratīvo pārkāpumu
veicēji, nav regulāru ienākumu avotu un viņi nespēj nomaksāt vai
nenomaksā šo administratīvo sodu. Tā kā naudas soda efektivitāte
ir diezgan zema.
Par šo tēmu acīmredzot būs diezgan plašas diskusijas. Un es
aicinu arī sabiedrību izteikt savu viedokli. Mēs uzskatām, ka
cilvēks, kurš, piemēram, piesārņo dabu vai veic kādu citu
sabiedrībai un videi kaitīgu darbību, būtu sodāms tieši ar
sabiedrisko darbu. Konkrēti – ar piespiedu darbu. No tā
iegūs, protams, arī vietējās pašvaldības, jo vide būs
sakārtotāka. Kāda tā šobrīd izskatās Latvijā, it īpaši Rīgas
apkārtnē, ir vienkārši briesmīgi paskatīties.
Noslēgumā es vēlētos atgādināt, ka mūsu Eiropas Parlamenta
deputāti – Guntars Krasts, Ģirts Valdis Kristovskis, Roberts
Zīle un Inese Vaidere – aktīvi strādā Strasbūrā un Briselē.
Informāciju par viņu darbu var iegūt laikrakstā “Latvijas
Vēstnesis”, kā arī Radio SWH svētdienas raidījumā “Politikas
ekvators” un citos plašsaziņas līdzekļos. Mums ir cieša saikne un
kopīga politiskā darbība.
V.Agešins
(Tautas saskaņas partijas frakcija):
Pirmais jautājums, kam vēlētos
pievērst uzmanību, ir Tautas saskaņas partijas daži secinājumi
par 2005.gada budžeta projektu. Šajā budžeta projektā neapšaubāmi
ir daudzas pozitīvas iezīmes.
Pirmkārt, tiek mēģināts nodrošināt Eiropas Savienības naudas
apguvi, kas savukārt varētu būt nozīmīgs grūdiens ekonomikas
attīstībai. No citas puses, dažādu nozaru pieauguma tempi ir ļoti
dažādi. Vislielākais pieaugums plānots lauksaimniecībai,
mežkopībai un zvejniecībai. Izdevumi pieaug par 91,3%. Jūtams
pieaugums ir arī plānots transportam un sakariem – 62,7%. No
ministrijām lielākais pieaugums plānots Ekonomikas ministrijai,
proti, par 135%.
Budžeta projekta vājākā vieta ir veselības aizsardzības
finansēšana. Pieaugums ir plānots tikai par 0,7%. Jāņem vērā, ka
inflācija 2005.gadā ir prognozēta 4,3% apmērā, tātad reāli
veselības aizsardzībai līdzekļi samazinās.
Dīvaina budžetā ir attieksme pret dažādām kontroles iestādēm.
Piemēram, Valsts kontrolei izdevumi ir samazināti par 16%.
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam līdzekļi samazināti
par 26%. Virkne budžeta iestāžu, liekas, ir bijušas aizmirstas,
apspriežot budžetu. Salīdzinot ar šo gadu, ne par santīmu budžets
nemainās Satversmes aizsardzības birojam, Centrālajai zemes
komisijai, Valsts cilvēktiesību birojam.
Ievērojami līdzekļi tiek atvēlēti ministriju
administratīvās kapacitātes celšanai, arī Eiropas Savienības
finanšu līdzekļu administrēšanai. Pēc relatīvi veiksmīgas
Latvijas sportistu dalības Atēnu olimpiskajās un paraolimpiskajās
spēlēs sporta budžetu diemžēl plānots samazināt par 7%. Būtiski
samazinās finansējums Izglītības un zinātnes ministrijas
programmai, atbalsts latviešu valodas apguves valsts
programmai – diemžēl par 42%.
Būtiski 2005.gada budžeta projektā ir samazinājušās mērķdotācijas
investīcijām pašvaldībām. Jāņem gan vērā, ka būtisks pieaugums
šai programmai bija pēdējos šā gada budžeta grozījumos, un šī ir
tā programma, kurai parasti pieaugumu nodrošina Saeimas deputātu
priekšlikumi.
Nedaudz plānots palielināt iedzīvotāju ienākuma nodokļa
neapliekamo minimumu no 21 uz 26 latiem un nodokļu atvieglojumu
par aprūpē esošu bērnu no 10 latiem līdz 18 latiem.
Nav paredzēts palielināt minimālo algu. Latvijā minimālā darba
samaksa ir 80 lati, Lietuvā, piemēram, 86 lati, Igaunijā –
105 lati. Tajā pat laikā mēs balsojām par budžeta projektu, jo
vēlamies atvērt diskusiju par šiem jautājumiem un radoši
papildināt šo likumprojektu, būtiski uzlabot budžetu, iestrādāt
savus priekšlikumus. Pretējā gadījumā, ja mūsu priekšlikumi
netiks atbalstīti, valdība kritīs.
Otrais jautājums, kuram vēlos pieskarties, ir jautājums par
grozījumiem Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā. Gribētos
īpaši atzīmēt, ka ar šiem grozījumiem administratīvo sodu veidi
tiek papildināti ar tādu jaunu sodu kā piespiedu darbs. Ideja kā
tāda varbūt nav slikta, jo administratīvo pārkāpumu sodu sistēma
līdz šim nav bijusi pietiekami efektīva. Latvijas pilsētas parki,
meži un ceļmalas ir atkritumu pilni, bet tajā pat laikā jāatzīmē,
ka projekta iesniedzēji – tēvzemieši – uztaisīja vienkārši
neveiksmīgu, nepilnu un nekvalitatīvu plaģiātu, ņemot vērā par
pamatu Juridiskās komisijas locekļa Valērija Agešina izteikto
viedokli par piespiedu darbiem. Mēs nevaram atbalstīt šādu
likumprojektu, jo mums nav pieņemama Rasnača kunga pārspīlēti
politizētā motivācija, jo iesniedzējs ielicis tīri politiskus
pantus un taisās piemērot piespiedu darbu tikai par necieņu pret
valsts valodu un sapulču nesankcionētu organizēšanu. Uzskatu, ka
piespiedu darbs var tikt piemērots par ļaunprātīgu vides
piesārņošanu, par smagas autoavārijas izraisīšanu, atrodoties
alkoholiskā vai narkotiskā reibumā, un līdzīgiem pārkāpumiem.
Attiecīgus grozījumus Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā
Tautas saskaņas partija apņēmās sagatavot tuvākajā laikā. Līdz ar
to mūsu partija neatbalsta tēvzemiešu nekvalitatīvus un juridiski
nekorektus ierosinājumus.
A.Tolmačovs
(politisko organizāciju apvienības “Par cilvēka tiesībām vienotā
Latvijā” frakcija):
Šodien galvenais jautājums,
mūsuprāt, bija valsts budžets. PCTVL frakcija neatbalstīja
budžetu sekojošu iemeslu dēļ.
Pirmkārt, budžeta sastādīšanas gaitā konsultācijas ar opozīciju
nenotika, tādēļ tās viedoklis vispār netika ņemts vērā.
Otrkārt, katru gadu aug izdevumi aizsardzībai. Nākamajā gadā
pieaugums par 50 miljoniem latu, savukārt kopējie izdevumi
sastādīs ap 170 miljoniem latu vai apmēram 4% kopējā budžeta
izdevumiem. Šīs naudas pilnīgi pietiktu, lai atrisinātu
denacionalizēto māju īrnieku problēmas. Tomēr valdībai diemžēl ir
citas prioritātes. Tāpēc PCTVL frakcija plāno iesniegt grozījumus
budžetā par 20 miljoniem latu, kas varētu kļūt par pirmo soli
iepriekš minēto denacionalizēto māju īrnieku problēmu
risināšanā.
Tāpat PCTVL frakcija iesniegs vēl veselu virkni citu grozījumu
budžetā, kuru mērķis būs atrisināt aktuālas sociālas problēmas.
Protams, mēs viennozīmīgi atbalstīsim visu citu frakciju vai
valdības iesniegtos budžeta grozījumus, kas būs paredzēti sociālo
problēmu risināšanai.
P.Simsons
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):
Paldies jums, ka jūs klausāties,
kas notiek Saeimā, ka jūs interesējaties par savai valstij
aktuāliem jautājumiem.
Šķiet, ka šodien būtu nepieklājīgi runāt par ko citu kā par
jauno, nākošā gada budžetu. Un, ja pietiekami daudz jūs esat
baidīti ar to, ka būs sliktāk nekā ir bijis, es gribētu jūs
mierināt un aicināt paskatīties kopā gan grozījumus šī gada
budžetā, gan to pieaugumu, kādu valdība mums piedāvā nākošā gada
budžetā. Vai nerodas iespaids, ka nu mēs sākam lēnām rāpties no
tās bedres laukā, kurā pietiekami ilgus gadus esam bijuši. Un
tiešām, par šī budžeta projekta nodošanu komisijām nobalsoja
šodien 49, “pret” bija 22, bet “atturējās” -14. No tā jūs varat
secināt, ka, lūk, 49 deputāti Saeimā ir tie, uz kuriem jūs varat
paļauties, kuri domās par šī budžeta uzlabošanu un kuri atbildēs
par gala rezultātu, kā arī uzņemsies rūpi par savu valsti un jums
kā mūsu pilsoņiem un vēlētājiem.
Un ir interesanti, ka šo 14 starpā mēs redzam lielu vienprātību.
Ir atturējušies kā PCTVL, tā “Tēvzemei un Brīvībai”. Jāsaka, ka
vismaz vienā jautājumā šīs divas partijas ir vienprātīgas.
Es gribētu jūs divos jautājumos rosināt uz pārdomām, kas ir
pietiekami aktuāli un kam pieskārās iepriekšējie runātāji. Par
īrniekiem, privātmāju īrniekiem. Mans jautājums – kur bija
un ko darīja pašvaldību amatpersonas desmit gadus? Kāpēc
dzīvojamās ēkas sāka būvēt tikai šogad, nevis pirms desmit
gadiem? Padomājiet par to un pajautājiet!
Un otrs jautājums ir par veselības aizsardzību. Kā rokās bija šī
nozare pietiekami ilgu laiku pirms šīs Saeimas?
Un nobeigumā es gribu aicināt – izsakiet savu viedokli arī
tie, kam kas ir ticis no valsts budžeta, ne tikai tie, kam ir
pietrūcis. Tad aina būs vispusīga un objektīva.
Saeimas preses dienests