Ministru kabineta rīkojums Nr.754
Rīgā 2004.gada 14.oktobrī (prot. Nr.59 1.§)
Par Patērētāju tiesību aizsardzības politikas pamatnostādnēm
1. Apstiprināt Patērētāju tiesību aizsardzības politikas pamatnostādnes (turpmāk — pamatnostādnes).
2. Noteikt Ekonomikas ministriju par atbildīgo institūciju pamatnostādņu īstenošanā.
3. Ekonomikas ministrijai sadarbībā ar Veselības ministriju, Izglītības un zinātnes ministriju, Labklājības ministriju, Vides ministriju, Finanšu ministriju, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministriju, Zemkopības ministriju, nevalstiskajām patērētāju tiesību aizsardzības organizācijām, kā arī citām ieinteresētajām institūcijām:
3.1. izstrādāt un līdz 2004.gada 1.decembrim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā Patērētāju tiesību aizsardzības programmas projektu 2005.–2007.gadam;
3.2. izstrādāt un līdz 2007.gada 31.martam iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā Patērētāju tiesību aizsardzības programmas projektu 2008.–2010.gadam.
4. Ekonomikas ministrijai, sākot ar 2006.gadu, katru gadu līdz 1.martam iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā pārskatu par Patērētāju tiesību aizsardzības programmas izpildi iepriekšējā gadā.
Ministru prezidents I.Emsis
Ekonomikas ministrs J.Lujāns
(Ministru kabineta
2004.gada 14.oktobra rīkojums Nr.754)
Patērētāju tiesību aizsardzības politikas pamatnostādņu kopsavilkums
Patērētāju tiesību aizsardzības programmas pamatnostādnes (turpmāk — pamatnostādnes) izstrādātas, lai noteiktu (definētu) patērētāju tiesību aizsardzības politikas pamatprincipus, tās mērķi un galvenos rīcības virzienus mērķa sasniegšanai. Patērētāju tiesību aizsardzības politikas mērķis ir augsta līmeņa patērētāju tiesību aizsardzības nodrošināšana, patērētāju tiesību aizsardzības jautājumus iekļaujot citos politikas plānošanas dokumentos, kā arī sabiedrības iesaistīšana patērētāju tiesību aizsardzības jautājumu risināšanā.
Pamatnostādnes paredz īstenot patērētāju tiesību aizsardzības politiku saskaņā ar Apvienoto Nāciju Organizācijas izstrādātajiem patērētāju aizsardzības pamatprincipiem un Eiropas Komisijas Patērētāju aizsardzības politikas stratēģiju 2002.–2006.gadam, vienlaikus ņemot vērā Latvijai raksturīgās specifiskās problēmas, kā arī valdības deklarācijā noteikto mērķi — nodrošināt godīgu konkurenci un patērētāju tiesību aizsardzību.
Pamatnostādnēs formulēti pieci galvenie rīcības virzieni:
1) patērētāju tiesību aizsardzības normatīvās bāzes pilnveidošana;
2) labvēlīgas uzņēmējdarbības vides radīšana, veicot atbilstošu un efektīvu tirgus uzraudzību un patērētāju tiesību aizsardzības normatīvo aktu izpildes uzraudzību;
3) patērētāju un uzņēmēju informēšana par patērētāju tiesību aizsardzības jautājumiem, kā arī patērētāju izglītības veicināšana;
4) ārpustiesas strīdu risināšanas procedūru pilnveidošana gan iekšzemes, gan pārrobežu kontekstā;
5) patērētāju tiesību aizsardzības nevalstisko organizāciju darbības veicināšana.
Lai īstenotu pamatnostādnes, paredzēts izstrādāt un izpildīt Patērētāju tiesību aizsardzības programmas 2005.–2007.gadam un 2008.–2010.gadam. Minētajās programmās Ministru kabineta noteiktajā kārtībā tiks iekļauts piešķirtā un papildus nepieciešamā finansējuma plānojums, kas tiks precizēts ikgadējos pasākumu plānos.
Ekonomikas ministrs J.Lujāns