Valstsvizītes laikā Kazahstānā, uzrunājot Eirāzijas Nacionālajā universitātē 2004.gada 9.oktobrī:
Prorektor Aringazina kungs!
Ekselences! Dāmas un kungi! Studenti!
Es ļoti priecājos, ka varu uzrunāt tik ievērojamu auditoriju
slavenajā “Alma mater” – Eirāzijas Nacionālajā universitātē, kur
viss ir pateikts ar vārdiem: “Mēs cienām savas tradīcijas” un
“Mums ir daudzsološa nākotne”. Es patiesi ticu, ka šajos
jēdzienos ir ietverts šīs universitātes gars. Turklāt – vadoties
no tā, ko esmu redzējusi savas vizītes laikā jūsu valstī, – tie
pilnībā ietver arī mūsdienu Kazahstānas garu. Un man ir prieks,
ka varu piebilst – arī mūsdienu Latvijas garu.
Es ļoti priecājos par man doto izdevību uzrunāt jūs un pastāstīt
par to, kas ir paveikts Latvijā kopš neatkarības atgūšanas
1991.gadā. Kopš tā laika mūsu mērķis vienmēr ir bijis
pievienoties Eiropas valstu saimei, no kuras mūs pusgadsimtu ilgi
atdalīja dzelzs priekškars. Mēs sākām aizsargāt savu
suverenitāti, atjaunot demokrātiju, izveidot stabilu tiesisko
pamatu nepārtrauktai attīstībai un labklājības sasniegšanai, kā
arī veidot pilsonisku sabiedrību. Mums bija ļoti skaidri mērķi,
un pēdējos 13 gadus mēs bez svārstīšanās esam centušies tos
piepildīt. Ņemot vērā to, cik īss ir bijis šis laiks un cik daudz
mēs esam paveikuši, domāju, ka mūsu darbs ir bijis sekmīgs.
Kļūstot par paplašinātas eiroatlantiskās kopienas daļu līdz ar
iestāšanos NATO aliansē un Eiropas Savienībā, Latvija kopā ar
citām agrākajām Viduseiropas un Austrumeiropas “nebrīvajām
valstīm” ir spērusi vēsturiski nozīmīgu soli. Es esmu
pārliecināta, ka turpmākie gadi tikai apstiprinās, cik nozīmīgs
ir bijis 2004.gads. Pirmo reizi vēsturē mazajām valstīm tagad ir
iespēja pārvarēt to, ko sauca par “izslēgšanas politiku”: lielo
valstu praktizēta politika starptautiskajās attiecībās diktēt
spēles noteikumus un izmantot mazākās valstis kā sīknaudu
ciniskos “reālpolitikas” tirdzniecības darījumos. Es nekādā
gadījumā nevaru apgalvot, ka šāda politika ir pilnīgi izzudusi
pasaules arēnā. Es varu teikt, tikai to, ka starptautisko
attiecību sistēma Eiropā beidzot dod iespēju paust savu viedokli
gan mazām un vidēji lielām, gan lielām valstīm. Beidzot katrai
valstij ir iespēja veidot savu nākotni, kuras pamatā ir mūsdienu
izpratne par teritoriālās integritātes respektēšanu,
cilvēktiesību un demokrātijas ievērošanu, privātīpašuma
respektēšanu, brīva tirgus ekonomiku un valsts pārvaldes sistēmu,
kas baltās uz tiesiskumu. Ir iespēja veidot savstarpēji
pieņemamas un savstarpēji izdevīgas attiecības starp brīvām un
suverēnām valstīm, kas būs ne tikai juridiski saistošas, bet abas
puses arī ievēros praksē.
Mēs esam nogājuši garu ceļu kopš 1991.gada, un mums ir bijis
daudz jāstrādā, lai nonāktu tur, kur mēs tagad esam. 1991.gadā
Latvija, tāpat kā Kazahstāna, saņēma mantojumā smagu nastu, ko
bija atstājusi ilgā totalitārā padomju politiskā sistēma, tās
centralizēto, plānveida un neefektīvo ekonomiku ar visām no tās
izrietošajām sociālajām problēmām. Nav šaubu, ka abas mūsu
valstis ir izvēlējušās atšķirīgus attīstības ceļus kopš tā laika,
ko noteikušas ievērojamās atšķirības mūsu ģeopolitiskajā
stāvoklī. Tomēr nevar noliegt, ka ir notikušas pārmaiņas un ka ir
sasniegti rezultāti. Tagad vissvarīgākais ir panākt, lai progress
turpinātos.
Saraujot saites ar centralizēto plānveida padomju ekonomiku,
Latvijai bija jāsāk celt pašai savu neatkarīgu ekonomiku uz
iepriekšējās drupām. Rīga bija bijusi tagad jau novecojušas
smagās rūpniecības reģionālais centrs, un visa valsts bija bijusi
svarīgs agrākā padomju militārā kompleksa centrs. Manas valsts
izvēle bija straujas reformas, kuru mērķis bija atbalstīt privāto
iniciatīvu un indivīda brīvību. Tas notika vienlaikus ar
pakāpenisku padomju atstātā mantojuma seku novēršanu mūsu
izglītības sistēmā, mūsu tiesiskajā sistēmā un iekšpolitikā, kā
arī ar brīva tirgus ekonomikas izveidošanu.
Šos uzdevumus nevarēja paveikt bez sociālo problēmu saasināšanās,
visvairāk tās skāra cilvēkus pensijas gados. Atsevišķās jomās,
tādās kā veselības aizsardzība, reformas vēl nebūt nav pabeigtas
un intensīvi turpināsies vēl dažus turpmākos gadus. Tomēr ir
skaidrs, ka mēs izdarījām pareizu izvēli, veicot straujas
reformas. Tas ir palīdzējis valstij kopumā daudz ātrāk un
efektīvāk pielāgoties mūsdienu starptautiskajām politiskajām,
ekonomiskajām un sociālajām realitātēm. Jau pašā sākumā Latvija
pauda stingru politisku apņēmību integrēties globālās un
reģionālās, politiskās, drošības un ekonomiskās struktūrās, un
vēlākās valdības vienmēr ir turpinājušas nemainīgu politisko
kursu šajā virzienā.
Dāmas un kungi!
Mūsu attiecības ar NATO aliansi, vispirms programmas
“Partnerattiecības mieram” pasākumu ietvaros, bet vēlāk īstenojot
rīcības plānu uzņemšanai NATO, palīdzēja mums pārveidot mūsu
militāros spēkus, lai tie būtu savienojami un spējīgi sadarboties
ar citu NATO dalībvalstu militārajiem spēkiem. Mūsu drīzā
iesaistīšanās kopīgās miera uzturēšanas operācijās bijušajā
Dienvidslāvijā nostiprināja Latvijas pašas militārās spējas, un
galarezultātā, pateicoties labvēlīgam politiskam lēmumam, Latvija
kļuva par pilntiesīgu NATO alianses locekli. Es vēlos uzsvērt, ka
Latvija meklēja iespēju iestāties NATO, jo uzskatīja, ka
vislabākais veids, kā garantēt savu drošību un saglabāt savu
suverenitāti, ir iekļauties drošības un aizsardzības sistēmā, kas
jau daudzas desmitgades bija pierādījusi savu efektivitāti un kam
ir atzīta un ļoti svarīga vieta mūsdienu starptautiskajā drošības
sistēmā.
Pēc mūsu domām, NATO savā tagadējā paplašinātajā statusā ir
tikpat nozīmīga loma kā jebkad agrāk. NATO ir no jauna definējusi
savu lomu 21.gadsimtā un arvien vairāk un efektīvāk iesaistās
saspringtās un smagās situācijas noregulēšanā Afganistānā. NATO
aliansei bija svarīga loma miera nodrošināšanā Bosnijā un Kosovā.
Aliansei ir ļoti liels potenciāls, kas var palīdzēt atrisināt
21.gadsimta nopietnas drošības problēmas, it īpaši tas attiecas
uz terorisma draudiem, kas ir bīstami jebkurai valstij visā
pasaulē. NATO aliansei ir ievērojami kopīgi pētniecības un
informācijas resursi, kas var palīdzēt un palīdzēs apkarot šos
draudus.
Lai iestātos Eiropas Savienībā, Latvijai bija jāpieliek pat vēl
lielākas pūles. Tās bija saistītas ar reformām, kas ietekmēja
mūsu sabiedrības visus dzīves aspektus un ietvēra lielas izmaiņas
likumdošanā, fundamentālas administratīvās reformas, vispāratzītu
demokrātisku normu un standartu izpildi, kas ir piemērojami visās
ES dalībvalstīs. Tas viss bija jāpaveic un tika paveikts samērā
īsā laika periodā.
Mēs esam nogājuši garu ceļu, bet mums priekšā vēl ir daudz
grūtību. Eiropas Savienība, kas apvieno 25 valstis, ir ļoti
atšķirīga no Eiropas Kopienas, kurā bija iekļautas tikai 6
valstis, kad tā tika izveidota. Lai ES varētu sekmīgi funkcionēt,
ir nepieciešama ne tikai cieša ekonomiskā integrācija, bet arī
ievērojami lielāka politiskā integrācija. Tas ir paredzēts
konstitūcijas līgumā, kas tagad tiek apspriests ES dalībvalstīs.
Tas mums visiem izvirza jautājumu, ko darīt tālāk un kādu
ieguldījumu Eiropas Savienībai vajadzētu dot un varēs dot jaunās
dalībvalstis.
Dāmas un kungi!
Latvijai vēsturiskais 2004.gads nenozīmē “vēstures beigas”, bet
tas drīzāk ir tās sākums. Mēs tagad esam formāli sasnieguši savus
institucionālos mērķus. Bet reālais mērķis ir vēl jāsasniedz, un
tas ir mūsu patiesa integrācija globālajās un Eiropas sadarbības
sistēmās. Mēs vēlamies dot savu ieguldījumu 25 valstu Eiropas
Savienības veidošanā kā stiprs, atklāts un uzticams partneris
visai starptautiskajai sabiedrībai kopumā. Eiropas Savienības
ietvaros Latvija aizsargā un aizsargās tādu savienību, kas ir
cieši integrēta un nav sadalīta vecajās un jaunajās dalībvalstīs,
lielajās un mazajās valstīs, varenākās un mazāk varenās. Mēs
aizstāvēsim savas intereses Eiropas Savienībā, taču mēs
centīsimies panākt lielāku vienotību visu dalībvalstu starpā,
ieskaitot kopīgas ārpolitikas un drošības politikas
realizēšanu.
Latvija atbalstīs Eiropas Savienības vispārējās konkurētspējas
paaugstināšanu, kas cita starpā nozīmē būtiskas izmaiņas ES
politikā, kas attiecas uz Lisabonas stratēģijas īstenošanu. Mēs
vēlamies tādu Eiropu, kurā būtu mazāk protekcionisma un lielāka
atvērtība pret kaimiņvalstīm gan austrumos, gan dienvidos.
Eiropas Savienībai arī turpmāk ir jābūt svarīgam centram, uz ko
tiecas gan tās valstis, kas vēlas ciešāk sadarboties ar ES
struktūrām, gan tās valstis, kuras vēl risina pašas savas
iekšējās problēmas, skaidri formulējot savas ārpolitikas
virzienu. ES ir jānostiprina savas militārās spējas, lai varētu
aktīvi iesaistīties globālajā drošības politikā. Tajā pašā laikā
ir skaidrs, ka ES aizsardzības spēju palielināšanai nevajag ne
divkāršot, ne arī samazināt NATO alianses resursus, kas jau ir
pierādījusi savu efektivitāti miera un drošības saglabāšanā
pasaulē.
Es esmu pārliecināta, ka Eiropas Savienībai ir jākļūst atvērtākai
sadarbībai ar Vidusāzijas valstīm, kas varētu būt tās globālās
politikas sastāvdaļa. Tirdzniecības attiecību paplašināšana un
atklāts politiskais dialogs būtu savstarpēji ļoti liels ieguvums
valstīm Kaukāzā un ES dalībvalstīm.
Latvijai šo ambiciozo centienu piepildījums nozīmētu turpināt
darbu, lai nostiprinātu jau sasniegto progresu. Mums lielākais
izaicinājums būs nodrošināt, lai mūsu valsts saglabātu savu
ekonomisko konkurētspēju kopējā Eiropas tirgus ietvaros. Mums ir
jāsaglabā mūsu pašreizējie ekonomiskās izaugsmes tempi, ko
raksturo ikgadējais iekšzemes kopprodukta pieaugums par 6 līdz 8
procentiem. Taču ar izaugsmi vien ir par maz. Latvijas valdībai
ir jāveido tāda ekonomiskā politika, kas nodrošinātu, ka šī
izaugsme ir ilgtspējīga.
Mūsu uzņēmējiem ir nepieciešama palīdzība, lai iekļūtu globālajos
tirgos un saglabātu tās ekonomiskās saites, kas tika izveidotas
pagātnē. Mēs vēlamies nodibināt attiecības ar Kazahstānu, lai
veidotos patiesas partnerattiecības, efektīva un savstarpēji
izdevīga sadarbība. Attiecības, kuru pamatā ir stabila ekonomiskā
politika, rada stingru pamatu starpreģionālās sadarbības
attīstībai, un mēs raugāmies uz Kazahstānu kā uz valsti, kam ir
galvenā loma šajā reģionā.
Tagad, pievēršoties notikumiem Latvijā, es vēlos atzīmēt sociālās
integrācijas problēmas, kas prasa risinājumu. Ir vismaz divas
problēmas – jāpanāk multietniskās sabiedrības saliedēšanās uz
latviešu valodas bāzes, kā arī jāsamazina plaisa, ko radījušas
tādas sociālās atšķirības kā atšķirīgie ienākumi tiem, kas dzīvo
Latvijas galvaspilsētā Rīgā vai lielākajās pilsētās, un tiem, kas
dzīvo lauku rajonos, kā arī atšķirības starp dažādām vecuma
grupām. Sociālās noslāņošanās problēmas ir sastopamas daudzās
sabiedrībās neatkarīgi no demogrāfiskās vecuma grupas, kurai tās
pieder. No otras puses, etniskās un lingvistiskās integrācijas
nepieciešamību radīja mums atstātais nesenās vēstures mantojums
pēc Latvijas militārās okupācijas un nelikumīgās iekļaušanas
Padomju Savienībā. Tā ir sarežģīta problēma, bet mēs to efektīvi
risinām, pilnībā ievērojot starptautiskos cilvēktiesību
principus.
Kad Latvija 1991.gadā atguva neatkarību, pilsonība un
īpašumtiesības tika atjaunotas visiem, kam tās bija pirms Otrā
pasaules kara, kad Latvija bija neatkarīga valsts, kā arī viņu
pēcnācējiem. Tiem, kas kļuva par Latvijas iedzīvotājiem padomju
okupācijas gados, ir iespējams iegūt pilsonību vienkāršā
naturalizācijas procesā. Naturalizācijas kritēriji pilnībā
atbilst starptautiskajiem standartiem. Prasības ietver latviešu
valodas kā oficiālās valsts valodas pamatzināšanas sarunu valodas
līmenī, dažu Latvijas vēstures faktu zināšanu un lojalitātes
zvērestu mūsu valstij. Kopš Latvijas iestāšanās Eiropas
Savienībā, naturalizācijas pieteikumu iesniegšanas tempi ir
divkārt palielinājušies. Ir skaidrs, ka arvien vairāk Latvijas
iedzīvotāju vēlas saistīt savu nākotni ar Latviju un ES.
Dāmas un kungi!
Neraugoties uz attālumu, kas šķir mūs, un atšķirībām, kas mums
raksturīgas, ir svarīgas lietas, kas ir kopīgas Kazahstānai un
Latvijai. Mums ir pusgadsimtu ilgas kopīgas vēstures mantojums,
bet mums ir arī kopīga nākotnes vīzija. Mūsu valstis ir atvērtas
starptautiskai sadarbībai un savstarpējām politiskām un
tirdzniecības attiecībām. Mēs esam sabiedrības, kam ir stiprs
gars – spēja izdzīvot, spēja smagi strādāt, saglabāt savu
identitāti un vēlēšanās būt pašiem sava likteņa noteicējiem. Es
vēlos pateikties jums visas Latvijas delegācijas vārdā par
viesmīlību un novēlēt jums panākumus visos jūsu turpmākajos
centienos.
Es ceru, ka šī valstsvizīte būs veicinājusi sapratni starp mūsu
tautām un ka tā liks pamatus jaunām sadarbības formām
nākotnē.
“LV” (Gunta Štrauhmane) neoficiāls tulkojums no angļu valodas