Enciklopēdiskas personības atklāsme
Ņujorkā
dzīvojošo latvieti Jāni Krēsliņu (senioru) Latvijā līdz šim tuvāk
pazinuši vairāku zinātnes nozaru speciālisti un dziļāki
literatūras draugi. Tagad šī personība ienāks plašākā apritē, jo
apgāds “Valters un Rapa” sācis izdot Jāņa Krēsliņa Rakstus. Pirmo
sējumu “Ceļi un neceļi” sastādījusi filoloģijas doktore Dace
Lūse, māksliniecisko veidolu tam darinājis Valdis Villerušs. Vāku
rotā nezināma 15.gadsimta mākslinieka kokgriezums, kurā redzams
pelikāns. Par šo teiksmaino putnu, mītu un Bībeles tēlu,
J.Krēsliņš ir daudz domājis, rakstījis un dzejojis, tas viņam ir
kaut kas līdzīgs totēmam.
Rakstu 1. sējumā ievietots vienīgais līdz šim grāmatā izdotais
J.Krēsliņa dzejoļu krājums “Tomēr, es atceros”, kas nāca klajā
Ņujorkā 1960.gadā, divi sarakstīti, bet neiespiesti krājumi – “Kā
kauli grab” un “Pieminiet viņu!”. Ir atdzejojumi, to vidū īpaši
izceļas angļu un amerikāņu 20. gadsimta modernās dzejas meistara
Tomasa Stērnsa Eliota pirmoreiz latviski lasāmā poēma “Četri
braucieni”. Grāmatas otro daļu veido 20. gadsimta 50. un 60. gadu
raksti par literatūru un mākslu. Jau šis sējums atspoguļo
J.Krēsliņa daudzpusību, enciklopēdiskās zināšanas.
Grāmatas atvēršanas svētki notika Rīgas Latviešu biedrībā
6.oktobrī, piedaloties arī autoram, kurš nesen nosvinēja 80 gadu
jubileju. Kad kupli apmeklētā, domām un jūtām bagātā sarīkojuma
beigās J.Krēsliņš tika aicināts izteikties, viņš vien pateicās
rīkotājiem un nolasīja dažas rindas no sava 1968. gada dzejoļa:
“Ak Jāni, Jāni mīļais, ak Jāni, mīļais Jāni, man nav nekā ko
teikt par to, kas biju, būšu, par to, par ko es kļūšu, nekā man
nav ko teikt”. Bet turpat ierakstītajā intervijā Latvijas radio
viņš par sevi sacīja tā: “Es esmu daudzplākšņains cilvēks, es
esmu vēsturnieks, es esmu grāmatu krājējs, es esmu bibliotekārs,
es esmu literāts, es esmu recenzētājs.” Te jāmin, ka viņš ir arī
Latvijas Zinātņu akadēmijas ārzemju loceklis un ir apbalvots ar
Triju Zvaigžņu ordeni.
J.Krēsliņš dzimis 1924.gada 19.jūlijā Mālpilī, bet jau bērnībā
kļuvis par rūjienieti jeb, kā viņš konsekventi saka, – rūjenieti.
Viņa dzejā organiski savijas un skan Rūjienas un Ņujorkas motīvi,
Latvija, Amerika un pasaule ar tās visu laiku kultūras bagātībām.
Viņš bija viens no spožākajiem dzejniekiem, kas pulcējās latviešu
trimdas vidē un tagad arī dzimtenē pazīstamajā Ņujorkas “Elles
ķēķī” – Linarda Tauna dzīvoklī. Tā bija paaudze, kas labi
pārzināja moderno literatūru un paši meklēja jaunus ceļus. Viņi
lasīja savus sacerējumus, debatēja, pavadīja laiku klasiskā
bohēmā. Tieši šo kolēģu daiļradi savos rakstos visvairāk ir
apcerējis J.Krēsliņš.
Četrdesmit gadus J.Krēsliņš ir nostrādājis Ņujorkas Publiskajā
bibliotēkā. Viņš bijis labs padomdevējs arī Latvijas
bibliotekāriem. Grāmatas atvēršanas svētkus kopā saturēja Misiņa
bibliotēkas vadītāja Anna Šmite. Piedalījās arī literāta bērni.
Meita Zuze rādīja ģimenes fotogrāfijas un stāstīja, ka tēvs
vienmēr bijis vispusīgas informācijas sniedzējs, gluži kā tagad
globālais tīmeklis internets, un ka viņš “iepotējis” bērniem
lielu cieņu pret visu latvisko. J.Krēsliņš juniors, bibliotekārs
Stokholmā, tēvu raksturoja, izmantojot Tēvreizes vārdus. Pēteris
Bankovskis runāja par J.Krēsliņa dziļo latvisko identitāti, ko
veidojusi valoda un vēsture, un teica arī, ka šai vakarā gūstama
vēl kāda mācība – svētkus svinēt kopā ar ģimeni, kas pie mums
reti notiek.
Austris Grasis muzicēja, dziedāja un atcerējās daudzās diskusijas
ar J.Krēsliņu un viņa teikto, ka latviešu valodā ir vairāk kopīgā
ar igauņiem nekā ar lietuviešiem. A.Grasis, baltu valodu
pasniedzējs Vācijas augstskolā, protams, tam neesot piekritis –
līdz tam laikam, kad sācis mācīties igauņu valodu. “Tad
ieraudzīju, cik daudz kopīga ir abu valodu struktūrā, cik daudz
šīs tautas, ilgu laiku būdamas kopīgā kultūras telpā, aizguvušas
viena no otras,” atzina A.Grasis.
Akadēmiķis Jānis Stradiņš runāja šādi: “Mēs esam liela Latvijas
kultūras notikuma liecinieki. Iznāk J.Krēsliņa grāmata, kas ir
negaidīta un perfekta satura un arī formas ziņā, par ko
jāpateicas māksliniekam V.Villerušam. Latvijas latviešu apritē
ienāk (var sacīt arī – atgriežas) liela un oriģināla personība.
Ilgus gadus mēs bijām šķirti, un maz kas zināja, ka Ņujorkas
“elles ķēķos” bija Čaka, Ādamsona, Bendrupes, Anšlava Eglīša
30.gadu Rīgas turpinājums, kas tur varēja uzplaukt eksotiskos
ziedos. J.Krēsliņa Raksti ir jālasa, jo tajos slēpjas lielas
kultūras bagātības. Bet šā vakara galvenā morāle blakus
enciklopēdiskumam, ģimenes kopībai ir arī tāda, ka latviešiem ir
jāattīstās tā, lai vairāk būtu tādu Krēsliņu.”
Rakstu 1.sējums beidzas ar 1998. gadā publicēto apceri “Mīti par
latviešu un Latvijas vēsturi un piezīmes par tā dēvēto Latvijas
tēla jautājumu”. J.Krēsliņš tajā nojauc stereotipus, izsaka
spriedumus, kas nesakrīt ar vispārpieņemtajiem, risina
jautājumus, kas izraisījuši diskusijas arī Latvijā. Pēc autora
uzskatiem, mīts, piemēram, ir tas, ka latvieši 13. gadsimtā
zaudējuši neatkarību, un tam sekojuši 700 verdzības gadi.
Latviešu tautas atmodas sākumu J.Krēsliņš saista nevis ar
19.gadsimta vidu, bet gan ar Brāļu draudžu darbību Vidzemē un
Rīgā 18.gadsimta pirmajā pusē. J.Krēsliņam nav pieņemama
nekritiskā 1905.gada revolūcijas notikumu slavēšana, jo tajos
dominējuši radikālie marksisti, brutālu līdzekļu lietošanas
sludinātāji. Un vēl, pēc viņa domām, gan latviešu strēlnieki
Pirmajā pasaules karā, gan latviešu karavīri vācu un padomju
armijās Otrajā pasaules karā necīnījās par Latvijas neatkarību,
bet bija tikai rekrūši lielvaru armijās.
Droši vien daudzi lasītāji varēs teikt tāpat kā Uldis Bērziņš
žurnālā “Karogs” publicētajā recenzijā: “Palieku domāt J.Krēsliņa
rosinātās domas.” Bet 1.sējuma pēdējais raksts jau it kā ievada
otro, kurā būs lasāmas J.Krēsliņa politiskajai un kultūras
vēsturei veltītās apceres.
Jānis Rozenieks