Krustu kultūra
Vai krusts kā simbols var būt tik
unikāls un vienlaikus universāls, lai spētu apzīmēt visplašāko
ciešanu gammu jebkurā vietā un laikā? Vai to kā simbolu spēj
pieņemt un lietot visdažādākās garīgās un morālās raudzes
cilvēks? Vai krusts var būt simbols, piemineklis, kapavieta, ceļa
zīme un, galu galā, pieturzīme vienlaikus? Vienā gadījumā,
izrādās, var gan – gadījumā, kad krusts no baznīcas torņa smailes
nolaižas līdz ceļmalas uzbērumam. Taču – vai tad tas joprojām ir
tas pats krusts?
Pustumsa, šosejas malā stāv automašīnas, ātrā palīdzība,
ugunsdzēsēji, policija, kaut kur uz asfalta vizuļo sašķīduši
stikli, mirgo zili sarkanas signālugunis. Pēc kādām dienām šajā
vietā deg svecītes, blakus nolikti ziedi. Šīs ainas un to
iemeslu, visticamāk, atpazīs jebkurš. Traģiska autoavārija
Latvijā nav retums. Taču tad ceļmalā parādās krusts. Ne vienmēr,
bet salīdzinoši bieži.
Ir skaidrs, ka, liekot krustu, cilvēks grib ko svarīgu pateikt,
paust, vēstīt. Un, kā izrādās, ir pietiekami daudz cilvēku, kam
tas ir bijis pat tik svarīgi, lai to darītu ceļa malā. Vai
automobilisma upuris bijis kristīts, kristīgs, vai būtu vēlējies
krustu? Vai paši krusta licēji tādi ir joprojām? Vai tiem ir
skaidrs, kam šo krustu liek? Vai šis krusts ir vēršanās pie
Dieva, aizgājēja, citiem autobraucējiem? Šie ir tikai daži no
daudzajiem visai komplicētajiem un lielu toleranci prasošajiem
jautājumiem, uz kuriem būtu jārod argumentēta un pārliecinoša
atbilde, lai tik daudznozīmīgi uzrunājošu simbolu liktu tik
publiskā vietā, kurai turklāt piemīt tik niansēta specifika arī
no drošības un citiem viedokļiem.
Pirms dažām dienām redzēta aina: lielas Vidzemes šosejas mala,
ziedi, krusts un bariņš sērojošu jauniešu ar... glāžainiem
skatieniem un pusizdzertām grādīgo dzērienu lielpudelēm rokās. Ir
jābūt diezgan naivam, lai te spētu iedomāties dziļāku
argumentāciju gan krusta likšanai, gan paša aizgājēja godināšanai
šādā veidā. Diemžēl ir pamats domāt, ka šis gadījums nav
izņēmums. Ir visai cienīta atziņa: “Viena indivīda brīvība
beidzas tur, kur sākas otra indivīda brīvība”, kuru ceļmalas
krustu gadījumā noteikti negribētos pārvērst tikpat populārajā
pārfrazējumā: “Manas tiesības vicināt rokas beidzas tur, kur
sākas otra deguns.” Katrā gadījumā ir skaidrs: ceļš, lai arī
nereti bīstama vieta vismaz teorētiski, tomēr nav kapsēta
praktiski. Bet krustam – lai arī praktiski tas ir ceļmalā
noliekams, vismaz teorētiski vajadzētu atrasties citur. Vai arī
tam vismaz nevajadzētu kā vispārzināmam simbolam vēstīt pārējiem,
ka tie, kas šajā vietā gājuši bojā tāpēc, ka vienkārši pārkāpuši
ceļu satiksmes noteikumus vai nositušies dzērumā, aizraujot sev
līdzi nāvē arī citus, ir cietēji un mocekļi.
Tiesa, kā arguments par labu krustiem ceļmalā nereti tiek minēta
to profilaktiskā loma, kas dažam karstgalvim liekot pārdomāt
izvēlētā braukšanas ātruma un stila atbilstību iespējai izdzīvot
konkrētajos apstākļos. Tomēr Ceļu satiksmes drošības direkcija ir
skeptiska: “CSDD neatbalsta krustu likšanu ceļmalās. Tie ir
jāliek kapos. Pašreiz šīs zīmes uz ceļiem redzamas tik bieži, ka
drīzāk tās veicina vadītāju vienaldzību nekā izpratni un vēlmi
braukt pēc iespējas droši.”
Guntars Laganovskis, “LV”