Formas, krāsas, uguns rotaļas
Naokata Ueda. Vāze |
Ārzemju mākslas muzeja Velvju zālē
15.oktobrī atklāja japāņu tradicionālās keramikas izstādi. Muzejs
to sarīkojis sadarbībā ar Japānas vēstniecību un Japānas fondu.
Izstādītas dažādu formu krūkas, ziedu vāzes un pialas, kas
saistītas ar japāņu tējas dzeršanas tradīcijām, dekoratīvi podi,
šķīvji un bļodas. Māls, kas glabā meistara roku pieskārienu, un
porcelāns vissmalkākajās krāsu niansēs. Senums, kam modernās
tehnoloģijas piešķīrušas mūsdienīguma vaibstus. Kā atgādināja
vēstniecības speciāliste Ajumi Kurosava, fonds jau iepazīstinājis
rīdziniekus ar savām fotomākslas, arhitektūras un mūsdienu
plakātu kolekcijām. Šī ir ceturtā plašākā izstāde.
Starp pirmajiem izstādes viesiem bija gan japāņu kultūras
pazinēji un popularizētāji, gan jo kuplā skaitā – keramikas
mākslas lietpratēji.
Vidzemes keramiķi Ingrīda Žagata un Ivars Grasis pirms dažiem
gadiem piedalījās mākslinieku grupu apmaiņas projektā un varēja
tuvāk iepazīties ar japāņu podniecību. Bijusi iespēja apmeklēt
arī Šoji Hamadas (1894-1978) muzeju un darbnīcu, ko ikviens
keramiķis uzskata par svētvietu. Ingrīda ir sajūsmināta par šo
iespēju Latvijā redzēt īstu japāņu mākslu: “Es to redzēju Japānā,
bet nevar jau citiem to izstāstīt. Parasti priekšstats par japāņu
keramiku ir vienpusīgs. Runā par to ļoti smalko, trauslo
porcelānu. Bet tā ir tikai viena nozare. Te var redzēt, cik
apbrīnojami japāņu keramiķi strādā ar mālu. Mēs sakām, ka
Vidzemes keramika izceļas ar lakonisku izteiksmi, bet viņu
izteiksme ir vēl lakoniskāka. Smagais māls liekas tik viegli
pasniegts.”
Ko par izstādi saka vistālāk pasaulē pazīstamais latviešu
keramiķis, Starptautiskās keramikas akadēmijas loceklis Pēteris
Martinsons?
– Skaisti! Ļoti skaisti! Tā ir izstāde, ko gribas skatīties ar
rokām. Visvairāk – tos māla podus, kur meistars ļāvis vaļu uguns
rotaļām. Tiem darbiem ir īpaša vērtība.
Arī Pēterim Martinsonam bijusi iespēja skatīt japāņu mākslu tās
dzimtenē. Ar vislielāko cieņu viņš runā par Šoji Hamadu, kuru
uzskata par mūsdienu keramikas tēvu. Hamada bijis labi pazīstams
ar angļu mākslinieku Līču, un viņi kļuvuši par tiltu, kas
tuvināja Eiropas un Austrumu tradīcijas. Pēteris Martinsons
1996.gadā Japānā piedalījies Starptautiskās keramikas akadēmijas
kongresā, kas palicis atmiņā ar bezgala daudzām izstādēm un
milzīgo keramikas popularitāti tautā. Šogad kongress notiekot
Korejā, bet pēc diviem gadiem Starptautiskās keramikas akadēmijas
locekļi pulcēsies Baltijā, arī Rīgā.
Aina Rozeniece, “LV”