Valsts sekretāru 2004.gada 14.oktobra sanāksmē
Aizsardzības
ministrija
– pieteica likumprojektu “Grozījums Obligātā militārā dienesta
likumā”.
Lai nodrošinātu Nacionālo bruņoto spēku (NBS)
vienību komplektēšanu ar profesionālā dienesta kareivju amata
karavīriem, ņemot vērā plānoto NBS pāreju uz profesionālu
militāro dienestu, būtu nepieciešams jau 2004.gadā profesionālajā
dienestā uzņemt personas, kuras ir pakļautas iesaukšanai
obligātajā aktīvajā militārajā dienestā. Līdz ar to tiktu
nodrošināta iespēja profesionālajā dienestā uzņemt personas,
kuras vēl nav iesauktas obligātajā militārajā dienestā, bet kuras
vēlas iestāties profesionālajā dienestā. Vienlaikus tas
nodrošinātu obligātā militārā dienesta iesaukuma plāna izpildi,
jo līdz šim no 12 000 iesaucamajiem gadā tiek iesaukti
1000–1200.
Likumprojekts paredz, ka lēmumu neiesaukt obligātajā aktīvajā
militārajā dienestā pieņem attiecībā uz personu, kura sasniegusi
19 gadu vecumu un ar kuru noslēgts profesionālā dienesta
līgums.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Iekšlietu, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts
kancelejā;
– pieteica likumprojektu “Grozījumi Robežsardzes
likumā”.
Valsts robežsardzes darbību šobrīd reglamentē
Robežsardzes likums un Ministru kabineta noteikumi “Valsts
robežsardzes nolikums”.
Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, tiešās pārvaldes
iestādes darbību reglamentē Ministru kabineta apstiprināts
nolikums. Savukārt likuma 16.panta otrajā daļā noteikts, kas tiek
norādīts iestādes nolikumā.
Lai nodrošinātu Valsts robežsardzes darbības regulējuma
atbilstību Valsts pārvaldes iekārtas likuma prasībām, ir jāizdara
grozījumi Robežsardzes likumā.
Likumprojekts paredz svītrot normas, kas nosaka Valsts
robežsardzes struktūru, un normas, kas nosaka Valsts robežsardzes
priekšnieka un Valsts robežsardzes struktūrvienību
kompetenci.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu, Bērnu
un ģimenes lietu ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariātā, Valsts kancelejā.
Ārlietu ministrija
– pieteica noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta
2002.gada 12.marta noteikumos Nr.111 “Ministru kabineta kārtības
rullis””.
Noteikumos “Pagaidu kārtība, kādā tiek
koordinēta Latvijas nacionālo pozīciju Eiropas Savienības
jautājumos izstrāde, apstiprināšana un pārstāvēšana” ir paredzēts
jauns dokumenta veids – Latvijas nacionālā pozīcija Eiropas
Savienības jautājumos (nacionālā pozīcija), kas ir Latvijas
oficiālā nostāja par Eiropas Savienības tiesību akta projektu vai
citu jautājumu, kas iekļauts Eiropadomes, Eiropas Savienības
Ministru padomes, kā arī to komiteju vai darba grupu darba
kārtībā. Pamatojoties uz minētajiem noteikumiem, ir pieņemta
Ministru kabineta instrukcija “Latvijas nacionālo pozīciju
Eiropas Savienības jautājumos un ar tām saistīto instrukciju
izstrādes kārtība, kā arī informācijas aprites kārtība”.
Līdz ar to nepieciešams nacionālo pozīciju statusu noteikt arī
Ministru kabineta kārtības rullī, kas visaptveroši reglamentē
Ministru kabineta iekšējās kārtības un darbības jautājumus.
Kārtību, kādā nacionālā pozīcija tiek izstrādāta, apstiprināta un
pārstāvēta, noteiks jauni noteikumi “Kārtība, kādā tiek
koordinēta Latvijas nacionālo pozīciju Eiropas Savienības
jautājumos izstrāde, apstiprināšana un pārstāvēšana”, kas
izstrādāti noteikumu “Pagaidu kārtība, kādā tiek koordinēta
Latvijas nacionālo pozīciju Eiropas Savienības jautājumos
izstrāde, apstiprināšana un pārstāvēšana” vietā. Jaunie noteikumi
pēc būtības nemainīs pastāvošo praksi.
Pamatojoties uz to, ka ir izstrādāta jauna kārtība, kādā
nacionālā pozīcija tiek izstrādāta, apstiprināta un pārstāvēta,
ir izstrādāta arī jauna instrukcija “Latvijas nacionālo pozīciju
Eiropas Savienības jautājumos un ar tām saistīto instrukciju
izstrādes kārtība, kā arī informācijas aprites kārtība”.
Šobrīd nacionālās pozīcijas Ministru kabinetā tiek apstiprinātas
ar Ministru kabineta sēžu protokollēmumiem, ir paredzēts, ka
turpmāk tas, līdzīgi kā apstiprinot politikas dokumentus vai
informatīvo ziņojumu, tiks darīts ar Ministru kabineta
rīkojumiem, jo, lai gan nacionālā pozīcija satur norādījumus
noteiktam subjektu lokam (ministram, citam Latvijas pārstāvim
Ministru padomē), pozīcijas publiskā pieejamība ikvienam
interesentam nodrošina arī sociālo partneru un nevalstisko
organizāciju iespējas sekot līdzi ES institūciju darba kārtības
aktuāliem jautājumiem un līdz ar to iesaistīties Latvijas
viedokļa paušanā par tiem.
Tā kā dokumentu sagatavošana un informācijas aprite Eiropas
Savienības Ministru padomē notiek maksimāli operatīvi,
sagatavotais grozījumu projekts paredz, ka nacionālās pozīcijas
tiek apstiprinātas valdībā bez to iepriekšējas izskatīšanas
Valsts sekretāru sanāksmē un Ministru kabineta Komitejā.
Pirms Eiropas Savienības Ministru padomes neformālajām sēdēm
gadījumos, kad izskatāmie jautājumi neskar būtiskas Latvijas
intereses, Ministru kabinetā tiek iesniegta nevis nacionālā
pozīcija, bet informatīvais ziņojums, kurā ietvertas Latvijas
pārstāvim saistošas vadlīnijas par sēdes darba kārtības
jautājumiem.
Vienlaikus tiek pieteikts noteikumu projekts “Kārtība, kādā tiek
koordinēta Latvijas nacionālo pozīciju Eiropas Savienības
jautājumos izstrāde, apstiprināšana un pārstāvēšana” un
instrukcijas projekts “Latvijas nacionālo pozīciju Eiropas
Savienības jautājumos un ar tām saistīto instrukciju izstrādes
kārtība, kā arī informācijas aprites kārtība”, kā arī
instrukcijas projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2002.gada
28.maija instrukcijā Nr.3 “Ministru kabineta kārtības rullī
noteikto dokumentu elektroniskās aprites kārtība”“ un rīkojuma
projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada 11.jūnija
rīkojumā Nr.385 “Par ministriju un citu valsts iestāžu kompetenci
Eiropas Savienības jautājumos””.
Projekts nodots saskaņošanai visām ministrijām, Ministru
prezidenta biedra birojā, Īpašu uzdevu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariātā, Latvijas Pašvaldību savienībā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts kancelejā,
Eiropas lietu birojā.
Finanšu ministrija
– pieteica likumprojektu “Finanšu konglomerātu likums”, kā arī
grozījumus Kredītiestāžu likumā, Apdrošināšanas sabiedrību un to
uzraudzības likumā, Finanšu instrumentu tirgus
likumā.
Likumprojekta “Finanšu konglomerātu likums”
mērķis ir finanšu konglomerātā ietilpstošo regulēto
komercsabiedrību klientu interešu aizsardzības un finanšu un
kapitāla tirgus stabilitātes veicināšana. Projekts definē finanšu
konglomerātus, nosakot pazīmes, kādām jāatbilst komercsabiedrību
grupai, lai to uzskatītu par finanšu konglomerātu, nosaka papildu
uzraudzības prasības tām kredītiestādēm, apdrošināšanas
sabiedrībām un ieguldījumu brokeru sabiedrībām, kuras ietilpst
finanšu konglomerātā un nosaka par papildu uzraudzību atbildīgās
institūcijas un šo institūciju tiesības un pienākumus.
Likumprojekts izstrādāts, lai ieviestu Eiropas Parlamenta un
Padomes Direktīvu 2002/87/EK (2002.gada 16.decembris) par papildu
uzraudzību kredītiestādēm, apdrošināšanas uzņēmumiem un
ieguldījumu brokeru sabiedrībām finanšu konglomerātos un par
grozījumiem Padomes Direktīvās 73/239/EEK, 79/267/EEK, 92/49/EEK
un 93/22EEK, kā arī Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvās
98/78/EK un 2000/12/EK un nodrošinātu tādu kredītiestāžu,
apdrošināšanas sabiedrību un ieguldījumu brokeru sabiedrību,
kuras ietilpst finanšu konglomerātā, klientu interešu
aizsardzību, kontrolējot kapitāla pietiekamību un riska darījumu
koncentrāciju konglomerāta līmenī, kā arī novērtējot grupā
ietilpstošo komercsabiedrību savstarpējos darījumus.
Pieteikti grozījumi Kredītiestāžu likumā, kuros noteiktas
pazīmes, kādām jāatbilst komercsabiedrībai, lai to uzskatītu par
finanšu iestādi, finanšu pārvaldītājsabiedrību, jaukto
pārvaldītājsabiedrību un jaukto finanšu pārvaldītājsabiedrību.
Likumprojekts nosaka papildu uzraudzības prasības tām
kredītiestādēm, kuras ietilpst finanšu konglomerātā.
Pieteikti grozījumi Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības
likumā, kuros noteiktas pazīmes, kādām jāatbilst
komercsabiedrībai, lai to uzskatītu par apdrošināšanas
pārvaldītājsabiedrību, daudznozaru apdrošināšanas
pārvaldītājsabiedrību un jaukto finanšu pārvaldītājsabiedrību.
Likumprojekts nosaka papildu uzraudzības prasības tām
apdrošināšanas sabiedrībām, kuras ietilpst finanšu
konglomerātā.
Pieteikti grozījumi Finanšu instrumentu tirgus likumā, kuros
noteiktas pazīmes, kādām jāatbilst kapitālsabiedrībai, lai to
uzskatītu par finanšu iestādi, finanšu pārvaldītājsabiedrību,
jaukto pārvaldītājsabiedrību un jaukto finanšu
pārvaldītājsabiedrību. Likumprojekts paredz papildu uzraudzības
prasības tām ieguldījumu brokeru sabiedrībām, kuras ietilpst
finanšu konglomerātā. Likumprojekts precizē Starptautiskās
vērtspapīru komisiju organizācijas nosaukumu.
Projekti nodots saskaņošanai Tieslietu, Ārlietu, Ekonomikas,
Labklājības, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu,
Satiksmes, Veselības, Vides ministrijā, Korupcijas novēršanas un
apkarošanas birojā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē,
Valsts kancelejā.
Tieslietu ministrija
– pieteica likumprojektu “Grozījumi likumā “Par tiesu
varu””.
Šobrīd spēkā esošajā likumā “Par tiesu varu” ir
daudzas neprecizitātes, vairākas normas ir zaudējušas savu
aktualitāti un nedarbojas, tādēļ ir izstrādāts likumprojekts,
kurš redakcionāli precizē, svītro liekās un iekļauj likumā
normas, kuras praktiski dzīvē tiek īstenotas, bet nav skaidri
noregulētas likumā.
Grozījumi likumā paredz izslēgt no likuma lietu izskatīšanas
pamatprincipus, kuri ir iekļauti procesuālajos likumos, tādējādi
novēršot tiesību normu kolīzijas. Likums tiek papildināts ar
normu par izmeklēšanas tiesnešiem, kuri paredzēti Kriminālprocesa
likumprojektā. Likumprojektā tiek precizētas rajona (pilsētas)
tiesas priekšsēdētāja un priekšsēdētāja vietnieka un
apgabaltiesas priekšsēdētāja un priekšsēdētāja vietnieka
funkcijas un kompetence tiesas administrēšanā, kā arī viņu
iecelšana amatā.
Tiek precizēta norma par tiesneša amata kandidāta stažēšanās
laiku un paredzēts, ka atkārtoti kandidēt uz tiesneša amatu
iepriekš kandidējusi persona varēs tikai pēc viena gada.
Likumprojektā tiek precizēts Tiesu administrācijas statuss un
funkcijas. No likuma tiek izslēgta nodaļa par tiesu sistēmai
piederīgām iestādēm, jo bāriņtiesas, pagasttiesas un
dzimtsarakstu nodaļas ir pašvaldību izveidotas iestādes.
No likuma tiek izslēgts 108.pants, jo visas tieslietu ministra
funkcijas ir atrunātas citos likuma pantos, līdz ar to šāda norma
likumā nav nepieciešama.
Likumprojektā tiek precizēta norma par tiesneša prēmēšanu, kā arī
tiek noteiktas tiesnesim paredzētās sociālās garantijas –
atvaļinājums bez mēneša amatalgas saglabāšanas un pārcelšanas
pabalsts, ja tiesnesis tiek pārcelts darbā uz citu apvidu.
Projekts paredz likumu papildināt ar 23.nodaļu “Tiesu informatīvā
sistēma”, kā arī nosaka deleģējumu Ministru kabinetam līdz
2005.gada 1.jūlijam izstrādāt likumprojektu par tiesnešu izdienas
pensijām.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Ārlietu, Bērnu un ģimenes
lietu, Iekšlietu, Labklājības, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariātā, Ģenerālprokuratūrā, Korupcijas
novēršanas un apkarošanas birojā, Valsts kancelejā;
– pieteica koncepcijas projektu “Koncepcija
“neatkarīgo”(autonomo) iestāžu statusa
noregulēšanai”.
Koncepcija izstrādāta, izpildot ar
Ministru prezidenta 2003.gada 24.oktobra rīkojumu Nr.484 “Par
darba grupu tiesību aktu projektu izstrādei, kas nepieciešami
neatkarīgo iestāžu statusa noteikšanai” doto uzdevumu – izstrādāt
un tieslietu ministram iesniegt Ministru kabinetā tiesību aktu
projektus, kas nepieciešami neatkarīgo iestāžu statusa
noregulēšanai. Koncepciju izstrādājusi darba grupa, kurā
piedalījās pārstāvji no Saeimas Juridiskā biroja, Valsts
kancelejas, Latvijas Universitātes un Tieslietu
ministrijas.
Tradicionāli izpildvara ir organizēta hierarhiski. Latvijā
hierarhiskā izpildvaras organizācija ir nostiprināta arī
Satversmē. Satversmes 58.pants noteic, ka “Ministru kabinetam ir
padotas valsts pārvaldes iestādes”. Arī Valsts pārvaldes iekārtas
likums paredz, ka “Valsts pārvalde ir organizēta vienotā
hierarhiskā sistēmā. Neviena iestāde vai pārvaldes amatpersona
nevar atrasties ārpus šīs sistēmas”. Tātad tādu valsts
institūciju kā Centrālās vēlēšanu komisijas, Valsts cilvēktiesību
biroja, Latvijas Bankas, Nacionālās radio un televīzijas padomes
un Finanšu un kapitāla tirgus komisijas likumos nostiprinātā
juridiskā statusa konsitucionalitāte ir apšaubāma.
Jautājumu par pārvaldes iestāžu atrašanos ārpus Ministru kabineta
padotības ir aizsākts risināt tiesību zinātnieka Egila Levita
izstrādātajā Valsts pārvaldes iekārtas likuma koncepcijā.
E.Levits koncepcijā norāda, ka “izņēmuma gadījumos var pastāvēt
lietišķa nepieciešamība dažas pārvaldes iestādes izņemt no
valdības padotības sistēmas. Šī nepieciešamība atsevišķos
gadījumos izņēmuma kārtā var tikt atzīta par prioritāru pār
valsts pārvaldes demokrātiskās leģitimitātes principu”.
Mūsdienu tiesību zinātnē šādu izņēmumu nepieciešamību atzīst
galvenokārt trijos gadījumos:
1) attiecībā uz institūcijām, kas kontrolē citas pārvaldes
iestādes, lai varētu efektīvi veikt šādu kontroli (piemēram,
cilvēktiesību aizsardzības institūcijas);
2) institūcijām, kuru kompetencē ir monetārā politika (valsts
banka);
3) institūcijas, kas tiek izveidotas pēc sabiedrības grupu
reprezentācijas principiem (nevis uz politiskā vairākuma principa
pamata) un kuru kompetencē ir noteiktu brīvību aizsardzība un
interešu izlīdzināšana (sabiedriskās televīzijas padome, tarifu
regulatori).
Darba grupa uzskata, ka Centrālā vēlēšanu komisija, Latvijas
Banka, Valsts cilvēktiesību birojs, Finanšu un kapitāla tirgus
komisija, Nacionālā radio un televīzijas padome un Sabiedrisko
pakalpojumu regulēšanas komisija atbilst kādam no minētajiem
kritērijiem. Šīm institūcijām to funkciju veikšanai ir svarīgi
atrasties ārpus politiskās varas ietekmes sfēras un tātad arī
ārpus valdības padotības institucionālās sistēmas. Šo institūciju
pastāvēšana ārpus Ministru kabineta padotības sistēmas Latvijā ir
pamatota un attaisnojama.
Darba grupa nav identificējusi citas valsts pārvaldes iestādes,
kurām jābūt “izņemtām” no padotības Ministru kabinetam sistēmas,
un uzskata, ka visām pārējām valsts pārvaldes iestādēm, kuras
pašlaik ir izveidotas un pastāv Latvijā, jāatrodas vienotā
Ministru kabinetam padotā hierarhiskā sistēmā.
Darba grupa piedāvā risinājumu: lai novērstu situāciju, ka tiek
apšaubīts jebkuras “neatkarīgās” (autonomās) institūcijas
juridiskais statuss un šo institūciju pieņemto lēmumu un izdoto
normatīvo aktu tiesiskums, ir jāgroza Latvijas Republikas
Satversmes normas, kā arī nepieciešami grozījumi vairākos citos
normatīvajos aktos.
Galvenie normatīvo aktu projektu izstrādes virzieni ir
šādi:
1.Grozījumi Latvijas Republikas Satversmē:
1) papildinot to ar normu par Tiesībsarga institūciju un ar
atsevišķu pantu par Latvijas Banku;
2) 58.pantā jāparedz, ka Saeima ar likumu atsevišķās jomās var
izveidot iestādes, kuras nav padotas Ministru kabinetam;
2. Grozījumi Valsts pārvaldes iekārtas likumā:
Atbilstoši Satversmes grozījumiem ir jāgroza arī Valsts pārvaldes
iekārtas likums, paredzot izņēmumus no likuma 6.panta, kā arī
ietverot likumā sīkāku, salīdzinot ar Satversmi, regulējumu par
to, kādos gadījumos valsts pārvaldes iestādes var atrasties ārpus
Ministru kabineta padotības sistēmas;
3. Likumprojekti par “neatkarīgo” (autonomo) iestāžu tiesībām
izdot ārējus normatīvos aktus:
Ja Satversmē tiek paredzētas tiesības ar likumu noteikt
“neatkarīgajām” (autonomajām) iestādēm izdot ārējus
(vispārsaistošus) normatīvos aktus, papildus būtu jāpieņem
likums, kas noteiktu kārtību, kāda šīm iestādēm jāievēro, tos
pieņemot, kā arī jāveic grozījumi Administratīvā procesa likumā
un likumā “Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un
Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas,
spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību”;
4. Grozījumi likumos, kas regulē “neatkarīgās” (autonomās)
iestādes:
1) likums “Par Latvijas Banku”,
2) Finanšu un kapitāla tirgus komisijas likums,
3) likums “Par Centrālo vēlēšanu komisiju”,
4) likums “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem”.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Aizsardzības, Bērnu un
ģimenes lietu, Ekonomikas, Iekšlietu, Kultūras, Labklājības,
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Satiksmes ministrijā,
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā, Valsts kontrolē,
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā, Valsts
kancelejā.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments