Cilvēces spārni. Starp sapņiem un praksi
No 14. līdz 16. oktobrim Rīgā 6. starptautiskajā konferencē sprieda par jaunākajiem pētījumiem un sasniegumiem aeronautikas inženierzinātnēs un to ietekmi uz mācību procesu.
Dažādu paaudžu aviatori – RTU students Iļja Semeņenko, Aviācijas negadījumu izmeklēšanas komisijas priekšsēdētājs Ivars Zorgenfreijs, aviobūves vecmeistars Ivars Ozols, RTU Aviācijas institūta studenti Jānis Bitenieks un Kārlis Lilienfelds Foto: Andris Kļaviņš |
Kārlim Irbītim – 100
Konference mājvietu Rīgā atrada, atceroties latviešu aviokonstruktoru Kārli Irbīti, kam 14. oktobrī bija simtā piemiņas jubileja, un lai cildinātu Latvijas aviatorus, kas, par spīti samērā nelieliem materiāliem resursiem, pagājušā gadsimta 20. un 30.gados sasniedza ievērojamus panākumus tā laika lidaparātu konstruēšanā, kā arī veica drosmīgus pārlidojumus. Akadēmiķis Jānis Stradiņš nolasīja referātu “Latvijas aviācijas pionieri un Kārlis Irbītis”, bet vairāki jaunie aviatori saņēma K.Irbīša stipendijas par projektiem aviācijas inženierzinātnēs. Zinātņu akadēmijas telpās tika atvērta otrā grāmata “K.Irbītis. Latvijas aviācija un tās pionieri. Rīga 2004.”, kas stāsta par VEF lidmašīnu nozares vadītāju un galveno konstruktoru Kārli Irbīti un viņa laikabiedriem.
Korifeji un censoņi blakus brīnumtehnoloģijām
Konferencē piedalījās
Aerokosmiskās industrijas Eiropas asociācijas atašejs Braiens
Moriss, ar ziņojumiem uzstājās daudzu valstu aviācijas
konstruktori – pētnieki, kuru materiālie resursi un zinātnei
atvēlētie līdzekļi ir savstarpēji nesalīdzināmi lielumi. Bet, kā
savulaik pierādīja Kārlis Irbītis un viņa laikabiedri, talants,
entuziasms un drosme dažkārt dod vairāk ideju lidojumam. Var
droši sacīt, ka mūsu skaitā nelielajam aviatoru pulkam klausīties
aviācijas jaunāko tehnoloģiju lielvalstu, kā ASV, Lielbritānijas,
Krievijas, Japānas u.c., pārstāvju ziņojumus, piedalīties
diskusijās, dibināt kontaktus un apmainīties pieredzē pavērs ceļu
jaunām iespējām nākotnē. Tāpat ne mazāk svarīgi bija
pārliecināties, ka tepat netālu Eiropā – Polijā, Čehijā, Lietuvā
– aktīvi pēta mazās aviācijas iespējas, tas var kalpot par
paraugu mūsu entuziastiem un arī valdībām.
Konferences darba cēliens bija veltīts arī studentu sesijai, kas
notika sadarbībā ar Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Aviācijas
institūtu. Pārrunas ar studentiem liecināja, ka aviācija, tāpat
kā K.Irbīša laikā, ir daudzu jauniešu sapnis, ka tie, kas šodien
drosmīgi izvēlējušies iet šo grūto ceļu, nebūt nejūtas vientuļi
kā Antuāns de Sent-Ekziperī pēc avārijas Sahāras tuksnesī. Vienam
palīdz gudrs profesors, otru iedvesmo tēvs, bijušais pilots, bet
trešo – vienkārši mīlestība, kā A. de Sent-Ekziperī.
Latvijā ir iespējas
RTU Aviācijas institūta 4. kursa
studenta Kārļa Lilienfelda nākamā specialitāte būs gaisa kuģu
dzinēju ekspluatācijas tehniķis. “Esmu ventspilnieks, mani
priecē, ka Latvijā organizēta tik liela aviācijas speciālistu
konference. Ļoti interesē daudzi šeit sniegtie ziņojumi, daži ir
tuvāki manai specialitātei, citi – pārāk zinātniski. Prakse, kuru
veicam Rīgas lidostā, saistīta ar dažādu aviokompāniju lidmašīnu
motoriem, to tehnisko ekspluatāciju.” Tā paša kursa students Iļja
Semeņenko nāk no Lielvārdes, kur savulaik tēvs bijis kara
lidotājs.
Kārļa Irbīša stipendiāts Jurijs Ivanajevs Foto: Andris Kļaviņš |
Bet Jānis Bitenieks, RTU Aviācijas
institūta inženierzinātņu programmas students, uzstājās ar
referātu par Kārli Irbīti, balstoties uz jaunizdotās grāmatas
materiāliem:
“Tas, ko Kārlis Irbītis savā laikā paveica lidmašīnu
konstruēšanā, ir milzīgs sasniegums aviācijā visas pasaules
mērogā. VEF konstruētās lidmašīnas pēc saviem tehniskajiem
parametriem bija ļoti perspektīvas, bet atsevišķas lidmašīnas, kā
I–12, kas piedalījās vairākās sacensībās, būdamas aprīkotas ar
mazākiem dzinējiem, pārspēja smagākās, ar lielākiem motoriem
aprīkotās, kas patērēja vairāk degvielas. K.Irbīša lidmašīnām
bija lieliski aerodinamiskie rādītāji. Tuvojoties karam, aizsargu
aviācijai bija nepieciešamas lidmašīnas. Kārlis Irbītis gandrīz
pabeidza darbu pie jauna iznīcinātāja I–16. Ja nebūtu iejaucies
karš, VEF būtu paspējis saražot jaunus konkurētspējīgus
iznīcinātājus. Ja runājam par šodienu, arī pie mums notiek darbs
pie aviācijas tehnoloģijām, tiek izstrādāti jauni zinātniski
koncepti, jo līdz ražošanai vēl ir patālu. Privāti tiek būvētas
mazas lidmašīnas, bet, attīstoties zinātnei un piesaistot
līdzekļus, iespējama arī ražošana. Jāattīsta iespējas studēt. Tad
radīsies jaunas idejas, kam sekos nauda. Gadu mācījos Brēmenē un
Hamburgā, izvēloties tādus priekšmetus kā lidojumu mehānika,
lidaparātu konstruēšana, aerodinamika u.c. To man ļāva uzvara
firmas “Siemens” konkursā. Manā kursā studē četri puiši,
iepriekšējā – ap desmit, arī viena meitene. Bet interese pamazām
aug, un tas priecē. Savā bakalaura darbā izstrādāju privātas
reaktīvās četrvietīgās lidmašīnas projektu, kas lidojuma attāluma
un ātruma ziņā spēj konkurēt ar pasažieru laineriem. Pie šā
projekta turpināšu strādāt. Mani konstruktora darbs aizrauj,
laikam tāpat kā savulaik Kārli Irbīti. Bieži braucu uz Cēsu
aeroklubu, kur mācos lidot, krājot lidojuma stundas, lai iegūtu
pilota licenci. Nodarbojos arī ar izplētņlēkšanu.”
Jurijs Ivanajevs jau ir aizstāvējis inženierstudiju projektu
“Zibens izlādes elektromagnētiskā lauka ciparu uztvērējs”, kas ir
salīdzinoši lētāks par līdzšinējām radiolokācijas iekārtām, kas
veic to pašu uzdevumu, – pasargāt lidmašīnas un citu tehniku no
zibens. Pie šā projekta turpināsies darbs Jurija Krasņicka
vadībā. J.Ivanajevs bija viens no tiem, kas saņēma stipendiju kā
viens no uzvarētājiem konkursā, ko rīkoja Latvijas Zinātņu
akadēmija Valsts izglītības mērķprogrammas “Latvijas izglītībai,
zinātnei un kultūrai” ietvaros, “Latvijas Gaisa satiksme” un
Latvijas Aviācijas fonds.
Vai Latvijā izaugs jauni irbīši, tas lielā mērā atkarīgs no mazās
aviācijas attīstības.
Cilvēces progresam vajadzīgi gan lielie sapņotāji, kā brāļi
Raiti, A. de Sent-Ekziperī, gan praktiķi un zinātnieki vienā
personā, kāds bija mūsu Kārlis Irbītis.
Andris Kļaviņš