Aizbildnībai un audžuģimenēm ir nākotne
Aizbildnība Latvijā ir viena no populārākajām bērnu aprūpes formām. Tiem, kas vēlas kļūt par aizbildņiem, vien jāiesniedz atbilstoši dokumenti bāriņtiesā un jāgaida tās atbilde. Taču kas notiek pēc tam?
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
“Bērniņu nodod aizbildnībā, valsts
maksā naudu un tālāk par atbalsta sniegšanu, izglītošanu nedomā.
Pat vecākiem, kas audzina bērnus, dažkārt nepieciešamas
specifiskas zināšanas. Taču aizbildņi ir īpašā statusā, un viņiem
zināšanas vajadzīgas vēl vairāk,” uzskata Bērnu un ģimenes lietu
ministrijas (BĢLM) Ģimenes lietu departamenta Bērnu ārpusģimenes
aprūpes koordinācijas nodaļas konsultante Inga Polāne.
Ministrija 25. septembrī sāka īstenot mācību programmu, lai
izglītotu aizbildņus un sniegtu tiem atbalstu. Konsultējoties ar
Talsu Sieviešu un bērnu krīžu centra speciālistiem, kas savā
rajonā jau sekmīgi īstenojuši līdzīgu projektu, izvēlētas tēmas,
ko vajadzētu iekļaut mācību programmā. Kurss ilgst 10 akadēmiskās
stundas, un to vada Latvijas Universitātes pasniedzēji.
Aizbildņiem ir iespēja uzzināt par jaunumiem likumdošanā,
efektīvas saskarsmes priekšnoteikumiem, bērnu psiholoģijas
svarīgākajiem aspektiem un medicīnu. Viens seminārs jau noticis
Rīgā, cits Rēzeknē, bet turpmākos divus mēnešus paredzēts doties
uz citām Latvijas lielākajām pilsētām. 30. oktobrī mācības būs
Valmierā, 6. novembrī – Bauskā, 13. novembrī – Jelgavā. 20.
novembrī kursu vēlreiz plānots piedāvāt Rīgā dzīvojošajiem
aizbildņiem.
Ministrija līdzīgi izglītojusi audžuģimenes. Situācija gan
nedaudz atšķiras, jo Ministru kabineta noteikumi paredz, ka
audžuģimenēm jau pirms statusa iegūšanas jānoklausās 60 stundu
mācību kurss, kur galvenā uzmanība pievērsta problēmām, kas
varētu rasties. Šī bērnu aprūpes forma salīdzinājumā ar
aizbildnību gan ir mazāk populāra – Latvijā ir tikai 15
audžuģimeņu.
Modina interesi, meklē pieeju
Rīgā uz pirmo nodarbību, lai arī
bāriņtiesas un pagasttiesas par to telefoniski informējušas
aizbildņus, ieradušies tikai 14 aicinātie. Iespējams tādēļ, ka
seminārs noticis sestdienā un daudzus ietekmējusi vajadzība
doties ārpus pilsētas apdarīt pēdējos lauku darbus. I. Polāne
cer, ka par otro mācību kursu interese būs lielāka.
Kursa nobeigumā katram tā klausītājam bija jāaizpilda anketa ar
atsauksmi par mācību norisi. Aizbildņu domas vēl nav apkopotas,
taču tiks ņemtas vērā, turpmāk sastādot līdzīgas mācību
programmas. Plānots aizbildņus sadalīt, piemēram, pēc viņu aprūpē
esošo bērnu vecuma ar tam atbilstošajām īpatnībām. Kāpēc par to
nav domāts, jau sastādot programmu? I. Polāne skaidro, ka pašlaik
ir citas svarīgākas problēmas. Programma tikšot pakāpeniski
uzlabota.
Skaidrojot aizbildņu mazo interesi, Salaspils pilsētas ar lauku
teritoriju domes Bāriņtiesas locekle Evita Gaile uzsver pareizas
pieejas nepieciešamību. Arī Salaspilī bāriņtiesa sākusi darbu
aizbildņu izglītošanā. Tās gan pagaidām ir tikai tikšanās
vairākas reizes gadā kopīgos tējas vakaros. “Mums bija svarīgi
radīt brīvu gaisotni, lai aizbildņi nejustos kā skolēni, kurus
māca. Līdz tam viņi vairāk vēlējās runāt individuāli, bet pēc
šādām tikšanās reizēm sāka apzināties, ka daudziem ir līdzīga
rakstura problēmas,” pieredzē dalās E. Gaile. Viņa arī stāsta, ka
iepriekš rīkoti koncerti un, dodoties individuālajās vizītēs,
bāriņtiesas darbinieki vienmēr centušies sarūpēt bērniem kādu
dāvaniņu. Kopumā panākts tas, uz ko bāriņtiesa tiekusies:
“Iepriekš cilvēki, jautāti par problēmām, vēlējušies, lai viņus
liek mierā, bet tagad par to ir gatavi runāt.”
Pašvaldībām jādomā, kur ņemt naudu
BĢLM šobrīd izstrādā grozījumus
likumdošanā, kas paredzētu obligātas aizbildņu mācības. I. Polāne
skaidro, ka ministrija viena nespēs pastāvīgi organizēt šīs
programmas realizēšanu visā valstī. Latvijā ir aptuveni 10 000
aizbildņu. Acīmredzot par mācību nodrošināšanu būs jādomā
pagasttiesām un bāriņtiesām, kuras savukārt ir atkarīgas no
pašvaldību finansiālajām iespējām. Uz jautājumu, vai visas
municipalitātes varēs atļauties mācību programmas izveidošanu, I.
Polāne atbild izvairīgi: “Kad likumā būs šī norma un kad to būs
apstiprinājusi Saeima, tad arī tiks izstrādāts mehānisms un
ieteikumi, kā to īstenot.”
Viena iespēja ir projekta sagatavošana, meklējot dažādu fondu
finansējumu un sadarbojoties ar nevalstiskajām organizācijām.
Šādu pieeju jau īstenojis Talsu Sieviešu un bērnu krīžu centrs,
kas pirmais Latvijā sāka aizbildņu izglītošanu. Mācību programmas
vadītāja Baiba Dūda stāsta, ka projekta īstenošanā iesaistījusies
arī pašvaldības bāriņtiesa. Mācības ilgušas deviņus mēnešus – no
2003. gada 1. decembra līdz šā gada 28. augustam. To mērķis –
Kurzemē un Zemgalē sekmēt alternatīvas aprūpes formu –
audžuģimeņu, adopcijas un aizbildņu ģimeņu – kvalitatīvu
pilnveidošanos, nodrošinot bāreņiem un bez vecāku gādības
palikušajiem bērniem iespēju augt labvēlīgā vidē. Krīžu centra
speciālisti uzskata, ka alternatīvās aprūpes formas ir
jāpopularizē un jāskaidro, jo, piekrītot kļūt par audžuģimeni vai
aizbildņiem, ģimenēm nereti trūkst skaidras motivācijas un nav
neatrisinātas pašu problēmas. Atsevišķi ģimenes locekļi dažkārt
netiek galā ar jaunās situācijas radīto spriedzi, pusaudžu
īpatnībām un konfliktsituācijām, kas var būt arī par iemeslu
vardarbībai pret jau tā daudz cietušo bērnu. Sliktākajā gadījumā
viņam atkal jāatgriežas kādā aprūpes iestādē. Turklāt
nekvalitatīva aprūpe bērnam var izraisīt smagas sekas – radīt
atkārtotu psiholoģisku traumu.
Tieši šo problēmu risināšanai veltīta uzmanība mācībās, lasot ne
tikai atbilstoša satura lekcijas un sniedzot individuālas
konsultācijas, bet veidojot arī atbalsta grupas. Darbs sadalīts
grupās atkarībā no tā, vai aizbildņi ir vai nav bērna bioloģiskie
radinieki. Atsevišķi lekcijas organizētas arī potenciālajiem
aizbildņiem. Nobeigumā rīkota nometne – divu dienu ģimeņu atpūtas
pasākums, kurā bijusi iespēja piedalīties dažādās sporta
aktivitātēs un radošajās darbnīcās.
Izvērtējot paveikto, projekta veidotāji secinājuši, ka ģimenes,
kas piedalījušās mācībās, kļūst emocionāli un psiholoģiski
stabilākas, prot veiksmīgāk atrisināt konflikta situācijas un
galu galā arī tikt skaidrībā ar savām emocijām. Palielinās
kopības sajūta un rodas piederība grupai, kuru vieno līdzīgas
intereses.
Labākais risinājums bērnam
Amatpersonas atzīst, ka atbalsts
nepieciešams abām alternatīvajām aprūpes formām. “Tās gan
atšķiras, jo audžuģimene ir īslaicīga aprūpes forma, bet
aizbildnība nozīmē ilgstošu aprūpi. Pēdējo parasti izmanto, ja ir
skaidri zināms, ka bērns neatgriezīsies savā bioloģiskajā ģimenē,
vai ja viņa vecāki ir miruši. Aizbildnībā bērns atrodas līdz 18
gadiem,” stāsta I. Polāne. Aizbildnība Latvijā jau esot sevi
pierādījusi kā labu aprūpes formu. To plaši izmantojot gan
pagasttiesas, gan bāriņtiesas.
Savukārt B. Dūda skaidro priekšrocības: “Bērnam tiek dota iespēja
augt ģimenē, tā apgūstot ģimenei raksturīgus uzvedības modeļus.
Saglabājas bērna līdzšinējie un ierastie sociālie kontakti.” Ja
neizdodas atrast bērnam audžuģimeni vai aizbildnību, tad
vienīgais iespējamais risinājums ir viņa nodošana aprūpes
institūcijām. Tas, protams, nav labākais variants, tāpēc jācer,
ka pašvaldības spēs atrast finansējumu un īstenot mācību
programmu, vienlaikus popularizējot aizbildniecību kā alternatīvu
aprūpes formu.
Ieva Treija
Autore pateicas Talsu Sieviešu un bērnu krīžu centram un personīgi Baibai Dūdai par sadarbību raksta tapšanā