Frakciju viedokļi
Pēc 2004.gada
14. oktobra sēdes
Latvijas radio tiešajā raidījumā
J.Dalbiņš
(Tautas partijas frakcija):
Šīs dienas Saeimas sēde bija
ikdienišķa. Manuprāt, parādījās tāda simptomātiska lieta –
ļoti aktīva kreisā spārna uzstāšanās par jebkuru likumprojektu un
mēģinājumi sakarsēt attiecības starp Latvijā dzīvojošajiem
cilvēkiem ar dažādiem politiskajiem uzskatiem un no dažādām
etniskajām grupām.
Kā pirmais piemērs bija diskusija par grozījumiem likumā “Par
politiski represētās personas statusa noteikšanu komunistiskajā
un nacistiskajā režīmā cietušajiem”. Jāsaka, ka šādu piegājienu
mēs ilgi nebijām redzējuši. Lai runātu par to personu loku, kuru
piedāvāts nosaukt par attiecīgā režīmā cietušajām personām,
patiesībā tika piedāvātas tās personas, kuras veica komunistiskā
režīma represijas arī pret mūsu iedzīvotājiem Latvijā –
latviešiem, kā arī citiem – pirms un pēc Otrā pasaules kara.
Mēs tam nevaram piekrist un nekad nepiekritīsim, pirms PSRS
komunistiskais režīms netiks atzīts par noziedzīgu un netiks
runāts par tiem noziegumiem pret cilvēci, kurus pastrādāja šī
režīma atbalstītāji un pakalpiņi.
Otra lieta. Ieslodzījuma vietu pārvaldes likumā šī diskusija
turpinājās ļoti karsti. Atkal tika piedāvāts mainīt likumu, kas
neparedz latviešu valodu kā valsts valodu, kā arī tika piedāvāts
neatzīt citu svešvalodu, izņemot krievu valodas, lietošanu.
Es domāju, ka visasākās un politiski nekorektākās debates
izraisījās par jautājumu, kas bija saistīts ar Nacionālo bruņoto
spēku misijas termiņa pagarināšanu bijušajā Dienvidslāvijā.
Pausti viedokļi par to, ka šobrīd Latvijai nav ienaidnieku un nav
nepieciešams būt ļoti prognozējamiem, aktīviem partneriem NATO
blokā, lai aizstāvētu demokrātijas intereses pasaulē. Es domāju,
ka tie ir pilnīgi nepieņemami uzstādījumi, un jāsaka, ka Krievija
šinī gadījumā ir tā, kas meklē šos ienaidniekus, lai būtu
iespējams attīstīt savu militāro potenciālu. Žēl, ka mūsu
parlamenta deputāti ir kā rupori Krievijai šeit, šinī viņas vēlmē
un uzdevumā.
Par pozitīvām lietām jāsaka, ka šodien tika pieņemts un
atbalstīts priekšlikums par sociālajām garantijām policijas
darbiniekiem bērna piedzimšanas gadījumā.
S.Šķesters
(Zaļo un Zemnieku savienības frakcija):
Es gribu atzīmēt, ka šodien tika
akceptēti grozījumi likumā “Par valsts un pašvaldību kapitāla
daļām un kapitālsabiedrībām”, kuros tiek regulēta un sakārtota
sistēma, lai valsts un pašvaldību kapitālsabiedrības varētu
izmantot vārdus “valsts un pašvaldības” savos kapitālsabiedrību
nosaukumos.
Šīs nedēļas laikā ļoti nozīmīgi bija arī likumprojekti, pie
kuriem Saeimā strādāja mūsu Valsts pārvaldes un pašvaldības
komisija, proti, “Pilsētas domes, novadu domes un pagasta padomes
vēlēšanu likums”. Es gribētu teikt, ka šī likuma izmaiņas
attiecas uz Eiropas Savienības pilsoņiem un uz izmaiņām, kas
saistās ar vispārējo kārtību, kā notiks pašvaldību vēlēšanas,
kāda būs vēlēšanu sistēma. Jaunajā likumprojektā tiek akceptēts,
un tas tā arī notiks, ka dzīvesvietas deklarēšana, nekustamais
īpašums un darba attiecības būs tie faktori, pēc kuriem varēs gan
kandidēt pašvaldību vēlēšanās, gan arī izvēlēties vēlēšanu vietu.
Būtiskais ir Vēlētāju reģistra izveide, kas reizē liecina arī par
sakārtotu sistēmu, kad nav vairs iespēja vēlēt iedzīvotājiem pēc
vecās kārtības, kad pasē lika spiedzīmogu. Faktiski tādēļ šī
sistēma bija arī jāmaina. Pašreiz ir izveidots Vēlētāju reģistrs,
kurā šī kārtība tiks atrunāta, un katram vēlētājam būs ar
pašvaldību vēlēšanu komisijām un reģistru vienota sistēma.
Centrālajai vēlēšanu komisijai būs jāveic un jāorganizē vēlēšanu
norise.
Vēl es gribētu atzīmēt, ka pašreiz ļoti aktuāls ir dzīvojamo
telpu īres jautājums. Mūsu frakcijas – Zaļo un zemnieku
savienības frakcijas – viedoklis šajā jautājumā ir tāds, ka
jāturpina šī “trepe”, kas faktiski ar likumu jau ir pārtraukta
līdz 2007.gada 1.jūlijam. Pašreizējā periodā ir jādod finansējums
šīs problēmas risināšanai – mājokļu celtniecībai, jāveic arī
zināms pabalstu mehānisms iedzīvotāju kategorijām, kas attiecas
uz denacionalizēto namu īrniekiem. Jāveic arī vesela valsts
atbalsta programma, kā varētu mazināt slodzi īrnieku izlikšanas
gadījumā, ja šī problēma saasināsies.
Vēl viena nopietna lieta, pie kā mēs šodien strādājām, ir
jautājums par zemnieku un lauksaimnieku subsīdijām, mehānismu,
kas domāts nākošajam gadam lauku cilvēku vietējo valsts atbalsta
programmu realizēšanai. Šeit arī rodas interešu konflikti, jo
strukturālie fondi, kuri bija pieejami līdz šim, tika pārsvarā
izmantoti lielajiem uzņēmējiem un lielajiem pārtikas pārstrādes
uzņēmumiem. Jautājums ir par to, kā mēs varētu dot iespēju
vidējiem un mazajiem uzņēmējiem ar valsts atbalstu turpmāk
attīstīt savu ražošanu.
J.Dobelis
(apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcija):
Nav jau nekāds jaunums, ka Saeimā
sēž cilvēki, kas tur ir ietikuši, pateicoties tādu vēlētāju
balsīm, kuri neprot latviešu valodu un kuri saņem informāciju
tikai krievu valodā. Un tāpēc ar viņiem var veikli manipulēt. To
redzējām arī šodien, izskatot vairākus priekšlikumus, ja tos tā
varētu saukt.
Pilnīga vēstures nezināšana vai, šķiet pareizāk, apzināta
vēstures faktu sagrozīšana. It kā aizmirsuši, ka Otro pasaules
karu sāka ne jau tikai fašistiskā Vācija, bet tikpat arī tā pati
komunistiskā Padomju Savienība, par kuras lomu vispār izvairās
runāt. Tādējādi iznāca pat kuriozs, ka tie PSRS karavīri, kas
okupēja Poliju un kas slepkavoja cilvēkus Polijā, tos piedāvā
uzskatīt, redziet, par represētajiem. Līdzīgi tas ir arī tajā,
ka, noliedzot jebkuru citu svešvalodu, izceļ krievu valodu.
Paliek viens jautājums. Vai ar šādiem cilvēkiem diskutēt?
Pārliecināt nebūs iespējams, jo viņu politikānisms ir skaidri
saprotams. Vai atbildēt? Mēs, tēvzemieši, tomēr izvēlamies
to, ka uz jebkuriem apmelojumiem, uz jebkuriem izlēcieniem ir
jāreaģē un jāatbild kaut vai tāpēc, lai sabiedrības lielākā daļa
arvien skaidrāk saprastu, ko nozīmē godīga attieksme pret
Latvijas vēsturi.
Šodien tas bija jādara vairākas reizes, un es domāju, ka mēs to
darīsim arī turpmāk.
A.Golubovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):
Šīsdienas darba kārtība nebija
īpaši gara, bet jautājums par mūsu karaspēka piedalīšanos NATO
operācijās bijušajā Dienvidslāvijā mūsu skatījumā bija viens no
galvenajiem.
Mēs uzskatām, ka jebkurš mūsu karaspēks, kas atrodas ārpus
Latvijas, tur īsteno okupācijas funkcijas. Tāpēc mēs uzskatām, ka
to naudu, ko mūsu valsts var tērēt invalīdiem, pensionāriem un
maznodrošinātajiem, nevajadzētu tērēt mūsu karaspēkam ārpus
Latvijas.
Viens no galvenajiem šīs nedēļas notikumiem arī bija tas, ka mūsu
frakcija tikās ar pašreizējo Ministru prezidentu Emša kungu, ar
kuru mēs pārrunājām jautājumus par nākamā gada budžetu. Tas ir
pirmais Ministru prezidents, kurš pirmo reizi pēdējos gados sāk
runāt ar opozīciju par budžetu. Mēs izteicām savas domas arī par
to, ko mēs gribētu redzēt šajā budžetā, – mēs uzskatām, ka
tie līdzekļi, kas piešķirti militārajām vajadzībām, varētu būt
mazāki. Tas ir pirmais uzstādījums.
Otrais uzstādījums. Mēs uzskatām, ka, kaut gan valdība pielika
naudu skolotājiem, sociālajai sfērai, tomēr tanī pašā laikā
nepietiekami ir pielikts medicīnai, bērnu pabalstiem un
pensionāriem. Pie pašreizējās inflācijas un pašreizējā cenu
kāpuma pielikums ir ļoti niecīgs un nevar segt visus šo
kategoriju izdevumus.
Tanī pašā laikā mēs izteicām arī savas domas par to, ka sakarā ar
to, ka sākās un stājās spēkā likums par izglītību, par izglītības
reformu, tajās skolās, kurās māca bērnus nelatviešu valodās,
nepietiek arī izglītības līdzekļu. Ministru prezidents uzklausīja
mūsu domas un varbūt iestrādās kaut ko arī nākošā gada budžetā.
Mēs esam gatavi sniegt savus priekšlikumus un turpināsim savas
sarunas ar šo valdību.
G.Bērziņš
(frakcija “Jaunais laiks”):
Vispirms es gribētu minēt lēmumu,
kuru šodien pieņēma Saeima, – par karaspēka misijas
turpināšanu Dienvidslāvijā.
Kā jau jūs dzirdējāt, par šo jautājumu izcēlās diezgan karstas
debates, bet es domāju, ka jāpatur prātā tas, ko dara šeit
Latvijā, ko mēs darām. Atcerēsimies, ka mēs tagad esam
iesaistījušies NATO savienībā, kas nozīmē, ka, ja mēs palīdzēsim
citiem, tad palīdzēs arī mums. Šajā sakarībā mūsu karavīri arī
dien Dienvidslāvijā. Saprotams, ja mums būs kaut kādas problēmas,
tad mēs varēsim sagaidīt palīdzību no NATO. Es domāju, ka tas ir
ļoti svarīgi no mūsu valsts drošības viedokļa, tieši šodien, kad
atceramies Latvijas okupāciju, jeb Rīgas okupāciju pirms 60
gadiem. Šodien, darbojoties NATO, mēs faktiski izvairīsimies no
tā likteņa, kas mūs piemeklēja 1944. un 1945.gadā, kad uz
Latvijas zemes karoja divas naidīgas valstis, par kurām mums
nebija nekādas atbildības. Mēs bijām mierīga valsts, kuru diemžēl
okupēja gan no austrumiem, gan no Rietumiem.
Otra lieta, ko es gribētu šodien minēt, ir lieta, par kuru
faktiski vēl Saeimā nav kārtīgi sāktas debates, tas ir jautājums
par budžetu. Drīz budžets tiks detaļās pārrunāts Saeimā, un es
gribētu izteikt “Jaunā laika” viedokli, ka šis budžets, ko Emša
valdība ir iesniegusi Saeimā, ir bezatbildīgs budžets. Kādēļ es
saku bezatbildīgs? Tas nerisina valstiski svarīgas problēmas.
Pirmkārt, tas nerisina inflācijas jautājumu. Otrkārt, tas
nerisina daudzus sociāli svarīgus jautājumus.
Inflācija. Kas tad ir inflācija? Inflācija ir sērga. Piemēram,
pašlaik inflācija skaitās 7,7%. Tas nozīmē, ka tas, kas bija
vienu latu vērts pirms gada, šodien ir tikai 92 santīmus vērts.
Mūsuprāt, šajā budžetā, kas tiek piedāvāts, nav dots risinājums
inflācijai. Tajā ir ietvertas tikai saistības, bet nav
risinājuma.
V.Agešins
(Tautas saskaņas partijas frakcija):
Šodien pievērsīšos sociālajiem jautājumiem, jo uzskatu, ka tikai nabadzības apkarošana un sakārtota valsts kalpo iedzīvotāju drošībai. Esmu pārliecināts, ka, lai mazinātu nabadzību un noziedzību mūsu valstī, jāapkaro šo parādību sociālie cēloņi, pirmkārt, sociālā atstumtība, nepieļaujot tā saucamo lieko cilvēku rašanos. Līdz ar to mūsu frakcija iesniegusi Emša kungam deputātu jautājumu, kas saistīts ar valsts sociālās apdrošināšanas budžeta parāda valsts pamatbudžetam dzēšanu. Lieta tāda, ka Emša valdības deklarācijā par iecerēto darbību ir rakstīts: “Lai nodrošinātu stabilu valsts sociālās sistēmas turpmāko darbību, no privatizācijas ieņēmumiem dzēsīsim sociālā budžeta parādu valsts budžetam.” Kā zināms, laikā no 1998. līdz 2002.gadam valsts pamatbudžets ar kredītprocentiem aizdeva valsts sociālās apdrošināšanas budžetam 86 miljonus latu. Sākot ar 2003.gadu, valsts sociālās apdrošināšanas speciālais budžets pārpildes rezultātā iegūtos līdzekļus izmanto nevis pensiju palielināšanai, bet parāda un kredītprocentu atmaksai valsts pamatbudžetam. 2003.gadā šim mērķim izlietoti 18,6 miljoni latu; 2004.gadā pamatparāda segšanai tiks izmantots 21 miljons latu no valsts pensiju budžeta un vēl 4,1 miljons latu no šī paša budžeta kredītprocentu samaksai. Tajā pašā laikā Labklājības ministrija ir aprēķinājusi, ka, lai jau šodien palielinātu minimālās pensijas par 15 latiem, sasniedzot 60 latus, papildus nepieciešami 24 miljoni latu. Diemžēl valdība līdz šim ir noraidījusi priekšlikumu iegūtos papildu līdzekļus izmantot pensiju palielināšanai, uzskatot par labāku no valsts sociālās apdrošināšanas budžeta piedzīt visus parādus ar kredītprocentiem un izmantot tos citiem mērķiem. Tāpēc, tā kā valdība ir iesniegusi Saeimai apstiprināšanai 2005.gada valsts budžeta projektu, mēs lūdzam Emša kungu atbildēt uz šādiem jautājumiem: vai valdība 2005.gadā plāno dzēst Valsts sociālās apdrošināšanas budžeta parādu valsts pamatbudžetam; vai tiks palielinātas pensijas nabadzīgajiem cilvēkiem?
J.Stalidzāne
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):
Šodien Saeimas sēdē pirmajā
lasījumā steidzamības kārtā tika pieņemti būtiski grozījumi
Valsts sociālo pabalstu likumā, kas paredz noteikt daudz
taisnīgāku un ekonomiski efektīvāku bērna kopšanas pabalsta
piešķiršanas kārtību. Bērna kopšanas pabalsts tiks piešķirts
personai, kas patiešām kopj savu bērnu līdz viena gada vecumam.
Likumprojekts jāpieņem kā steidzams, jo nepieciešams sagatavot
arī Ministru kabineta noteikumus par kārtību, kādā pabalsts
piešķirams. Bet mani pārsteidza dažu frakciju nostāja, kas
nepiekrita steidzamības piešķiršanai un likumprojekta pieņemšanai
pirmajā lasījumā. Ieguldījumi bērnos un ģimenēs ir ļoti nopietni
ieguldījumi nākotnei, kas nodrošinās to, lai neveidotos
pašreizējā situācija, kad strādājošo ir par maz, lai uzkrātu
pietiekami nopietnu sociālo budžetu ar normālām pensijām.
Šodien tika pausts viedoklis, ka 2005.gada budžets nav valstiski
atbildīgs. Bet es tomēr gribu teikt, ka tieši 2005.gada budžetā
ir risinātas valstiski ļoti svarīgas problēmas, kas saistītas ar
bērniem, ģimenēm, pensionāriem. Tieši šajā budžetā ļoti nopietni
tiek risināts arī skolotāju algu jautājums. Vēlreiz uzsveru, ka
nākamā gada budžeta projektā pietiekami daudz līdzekļu ir
paredzēts sociālās atstumtības mazināšanai, tostarp cilvēkiem ar
īpašām vajadzībām.
Tāpēc es domāju, ka, iesaistoties aktīvās debatēs par 2005.gada
budžeta projektu, arī opozīcijas pārstāvji būs objektīvi par tiem
jautājumiem, kuri ir veiksmīgi tajā iestrādāti. Šobrīd tiešām
viena no aktuālākajām problēmām ir veselības aprūpe, kurai
līdzekļu ir iedalīts mazāk, nekā var vēlēties, bet es domāju, ka
arī šis jautājums apspriešanas gaitā ir daļēji regulējams. Arī
pašai veselības aprūpes sistēmai nepieciešams sakārtot savu
struktūru, lai prasītais finansējums nodrošinātu pacientu
vajadzības.
N.Kabanovs
(politisko organizāciju apvienības
“Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” frakcija):
Runāšu par mūsu frakcijas sagatavotajiem grozījumiem likumā “Par politiski represētās personas statusa noteikšanu komunistiskajā un nacistiskajā režīmā cietušajiem”, kuru būtība ir pielīdzināt Otrā pasaules kara veterānus tiem Latvijas leģionāriem, kuri arī piedalījās šajā dramatiskajā un traģiskajā karā, bet otrā pusē. Mūsuprāt, vajadzētu pavilkt svītru zem Otrā pasaules kara notikumiem, un, vadoties no nacionālā un vēsturiskā izlīguma nepieciešamības, šiem sirmgalvjiem jāparedz bezmaksas transports un medicīniskā aprūpe, atvieglojumi dzīvokļu īres apmaksai, kā arī sociālā apdrošināšana. Viņiem jābūt visam tam pašam, ko pašlaik saņem politiski represētie. Līdzīgi atvieglojumi eksistē Vācijā, Itālijā, Dānijā, Lietuvā. Un valsts budžetu tas arī nevarētu daudz ietekmēt, jo tie būtu tikai aptuveni pusmiljons latu gadā, un līdzekļus tam mēs varētu rast aizsardzības budžetā. Diemžēl vairākums nacionālo deputātu mūsu priekšlikumu neatbalstīja, tāpēc ir jāsecina, ka Latvijā vēl ir tālu līdz nacionālajam un vēsturiskajam izlīgumam.
Saeimas preses dienests