Nodoklis nav draugs. Nespēja to samaksāt – ienaidnieks
Par nodokļiem izteikti dažādi un pretrunīgi viedokļi gan ārzemju, gan Latvijas publikācijās. Tomēr nodokļi ir visās valstīs, bez tiem nevar iztikt. Virspusējā skatījumā, tiklab iedzīvotāji, kā uzņēmēji nodokļus izjūt kā finansiālu slogu, apgrūtinājumu. Taču, dziļākā skatījumā, tie ir galvenais ienākumu avots tiklab valstij, kā pašvaldībām un tiek izlietoti sabiedrības vispārējo vajadzību nodrošināšanai. Šajā rakstā runāsim tikai par iedzīvotāju ienākuma nodokli pagastos un lauku novados.
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Nodokli visi nemaksā proporcionāli
Iedzīvotāju ienākuma nodoklis
netieši raksturo kādas teritorijas iedzīvotāju labklājības
līmeni. Latvijā principā ir proporcionāls ienākuma nodoklis.
Tādēļ teorētiski, zinot samaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokļa
summu, varētu aprēķināt, kāds bija ienākums.
Tas būtu ļoti interesanti. Par iedzīvotāju ienākumiem tiešus
datus sniedz Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) mājsaimniecību
budžetu pētījums. Taču tas aptver tikai izlasi, ap 3–4 tūkstošus
mājsaimniecību gadā. Šāds izlases lielums nav pietiekams, lai
aprēķinātu reprezentatīvus datus par atsevišķiem pagastiem un
pilsētām. Toties dati par samaksātām iedzīvotāju ienākuma nodokļa
summām par visām administratīvi teritoriālajām vienībām ir
zināmi. Datus par mājsaimniecību budžetiem uzskata par
reprezentatīviem tikai visā valstī kopumā un piecos tās reģionos,
atsevišķi arī Rīgā. Tādēļ šajās “lielajās” teritorijās
iedzīvotāju ienākumu un ienākuma nodokļu summas var salīdzināt,
gūstot zināmu priekšstatu par to, cik nodoklis ir “proporcionāls”
praksē.
Mājsaimniecību labklājību tradicionāli raksturo ar to rīcībā
esošo ienākumu. To iegūst, atskaitot no bruto ienākuma samaksāto
ienākuma nodokli un citus obligātus nodokļa tipa maksājumus.
Nepārslogojot raksta pamatdaļu ar citiem, precīzākiem aprēķiniem,
varam pieņemt, ka iedzīvotāju sākotnējo ienākumu tuvināti
raksturo rīcībā esošā ienākuma un ienākuma nodokļa summa. Lai
raksturotu nodokļa “slogu” dažādos reģionos, faktiski samaksāto
nodokļa summu dalām ar vienkāršoti aprēķinātu sākotnējo ienākumu
un izsakām to procentos. Piemēram, Zemgales reģionam 2003.gadā
7,5:(72,8+7,5)*100=9,3%.
Atbrīvojumi nemaz nav tik mazi
Šāds ļoti tuvināts rādītājs ir
noderīgs teritoriju, bet ne atsevišķu mājsaimniecību, labklājības
raksturošanai.
No kopējā ienākuma līdz 19,9 tūkstošiem latu gadā vispirms atvelk
valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas 9% apmērā
(strādājošajiem pensionāriem 7,36%). No atlikušās summas atskaita
neapliekamo minimumu 21 latu mēnesī (vēl 10,5 latus mēnesī par
katru apgādājamo, ja tie ir).
No atlikuma aprēķina 25% ienākuma nodokli.
Piemēram, ja alga ir 80 latu mēnesī un apgādājamo nav, tad
sociālās apdrošināšanas iemaksas būs 7,2 lati mēnesī (80*0,09).
Ar ienākuma nodokli apliekamā summa – 51,8 lati (80–7,2–21) un
ienākuma nodoklis – 12,95 lati (51,8*0,25). Izmaksās 59,85 latus
(80–7,2–12,95), ko var uzskatīt par rīcībā esošo ienākumu.
Neapliekamais ienākums, ja tas ir alga, dod iespēju palielināt
rīcībā esošo ienākumu par apmēram 5 latiem mēnesī. Tas ir
nozīmīgs guvums mazturīgajiem, bet kļūst maznozīmīgs, ja alga
sasniedz kaut vai dažus simtus mēnesī.
Labvēlīgāka situācija veidojas lielo ienākumu guvējiem, kuru
mēneša ienākums ievērojami pārsniedz 1658 latus (19,9 tūkst:12),
jo no ienākuma, kas pārsniedz šo summu, valsts obligātās sociālās
apdrošināšanas iemaksas vairs nav jāizdara. Tiesa, tas ir
saistīts arī ar sagaidāmās pensijas “griestiem”.
Aprēķinot ienākuma nodokli, ņem vērā tā saukto neapliekamo
minimumu. Pieklājīgas algas saņēmējs uzskata, ka tas tāds nieks
vien ir, un par to daudz neinteresējas. Tomēr, izrēķinot ienākuma
nodokļa un pašu ienākumu (iepriekš minētajā izpratnē) attiecību,
redzams, ka nodoklis nemaz tik proporcionāls nav.
Absolūtā izteiksmē (latos uz iedzīvotāju) 2003.gadā vislielāko
ienākuma nodokli ir samaksājuši Rīgas reģionā – 13 latus mēnesī,
atsevišķi Rīgā – 13,4 latus. Toties relatīvi (procentos no
ienākuma) pirmajā vietā izvirzās Kurzemes reģions ar 10,6%. To
nodrošina bagātā Ventspils, kas spēj pacelt visa reģiona vidējos
rādītājus.
Pēdējās vietās nonāk lauksaimniecības reģioni, tradicionāli par
bagātu uzskatīto Zemgali ieskaitot. Ir pamats vērtēt, ka ienākumu
no lauksaimnieciskās darbības atbrīvojums no aplikšanas ar
nodokli līdz 3 tūkstošiem latu gadā nav mazs un nav maznozīmīgs.
Šī summa vairāk nekā desmit reizes pārsniedz neapliekamā ienākuma
summu, ja ienākuma avots ir darba alga. Tāpat ar ienākuma nodokli
nav apliktas subsīdijas lauksaimniecības produkcijas ražotājiem.
Šā raksta uzdevums nav sīkāk raksturot stabilo, tomēr detaļās
mainīgo Latvijas nodokļu sistēmu, bet tikai dot dažus
ieskicējumus, kāpēc proporcionālais ienākuma nodoklis dažādos
valsts reģionos neizrādās proporcionāls (Latvijas nodokļu sistēmu
gan teorētiski, gan faktoloģiski plaši pētījis A.Sproģis ar
līdzautoriem, piemēram, rakstā “Nodokļi Latvijas Republikā un
Amerikas Savienotajās Valstīs” – Tautsaimniecības attīstības
problēmas Latvijā, Nr.2. – R.:2002. – 66.–75.lpp).
Neraugoties uz atrunām
Statistikas dati parasti nekad nav
ideāli precīzi. Precizitāti pazemina sākotnējās informācijas
noslēpumi, nerespondence, izlases kļūdas ..., tomēr tas nenozīmē,
ka tie ir nepareizi. Kaut gan izdarījām virkni atrunu, kas
samazina tiklab nosacītā iedzīvotāju bruto ienākuma, kā arī
ienākuma nodokļa summas precizitāti, ja tos izmanto kā
iedzīvotāju dzīves līmeņa rādītājus, šo rādītāju uzskatāmi
redzamā korelācija tomēr rāda, ka esošo situāciju, iedzīvotāju
labklājību tie raksturo pareizi, vismaz lielās līnijās.
Ja neņem vērā Rīgas un Kurzemes reģionus, kuru situāciju ietekmē
bagāto lielpilsētu klātbūtne, tad pārējie trīs reģioni ieņem sev
raksturīgās vietas tiklab pēc iedzīvotāju rīcībā esošā ienākuma,
kā arī samaksātās ienākuma nodokļa summas, rēķinot tos vidēji uz
vienu iedzīvotāju mēnesī.
Pēc 2003.gada datiem, samērā līdzīgi rādītāji ir Zemgales un
Vidzemes reģioniem. Pēc samaksātā ienākuma nodokļa Vidzeme
nedaudz apsteidz Zemgali, pēc iedzīvotāju rīcībā esošā ienākuma
pretēji – Zemgale Vidzemi. Tā tas bija arī 2002.gadā. Kā vienu no
šāda stāvokļa izskaidrojumiem vērtējam jau minētos ienākuma
nodokļa atvieglojumus lauksaimniecībai. Un Zemgale ne vien
mūsdienu, bet jau vēsturiskā skatījumā ir vislauksaimnieciskākais
Latvijas reģions.
Pēc abiem aplūkojamiem rādītājiem ievērojami atpaliek Latgales
reģions.
Ja no Kurzemes reģiona izslēgtu Ventspili, reģiona pārējā daļa
maz atšķirtos no Vidzemes un Zemgales reģioniem. Citādi ir ar
Rīgas reģionu, kur arī pārējās pilsētas un daudzi pagasti
atšķiras ar augstāku un straujāk augošu ekonomisko
attīstību.
Šāda analīze un vērtējumi mums bija vajadzīgi, lai samaksāto
ienākuma nodokļa summu izmantotu kā iedzīvotāju dzīves līmeņa
raksturotāju Latvijas pagastos, par kuriem tiešu mājsaimniecību
budžetu pētījumu datu nav un, ņemot vērā šim pētījumam iedalītos
līdzekļus, arī nekad nebūs. Nebūs iespējams ne pagastos, ne
mazajās un vidējās pilsētās veikt tik daudzu mājsaimniecību
aptaujas par viņu ienākumiem un izdevumiem, lai rezultāti būtu
šīm teritorijām reprezentatīvi.
Bez tam pagastu iedzīvotāju ienākumi pēc sava rakstura ir daudz
līdzīgāki, nekā ja tos salīdzina ar pilsētu iedzīvotāju
ienākumiem. Tādēļ arī zināmās atkāpes no proporcionālās ienākuma
nodokļa sistēmas pagastu iedzīvotājus skar daudz vienmērīgāk.
Līdz ar to pagastu dati savā starpā ir labāk salīdzināmi, nekā ja
tos salīdzinātu ar pilsētu, īpaši lielpilsētu, datiem.
Pašvaldības būtu ļoti ieinteresētas, lai iedzīvotāji samaksātu
pēc iespējas lielākas ienākuma nodokļa summas, jo 71,6% no tām
paliek pašvaldību rīcībā (plašāk skat. “Pašvaldības pieprasa no
iedzīvotāju ienākuma nodokļa 75 procentus”(“LV”, 2004.g.
14.septembrī, B5.lpp.)).
Lielākie un mazākie savā reģionā
Tabulā ir parādīti pieci
vislielākie un pieci vismazākie ienākuma nodokļa maksātāji –
pagasti katrā reģionā. Viegli redzēt, ka Rīgas reģiona
“vismazākie” jau būtu tuvu “lielajiem” , ja tie atrastos citā
reģionā. Piemēram, Rīgas rajona Daugmales pagasts ar
samaksātajiem 77,8 latiem gadā, rēķinot vidēji uz vienu
iedzīvotāju, ir nonācis izteikti pēdējā vietā savā reģionā. Bet
uz Latgales reģiona pagastu fona tas ieņemtu otro vietu starp
lielākajiem ienākuma nodokļa maksātājiem, palaižot priekšā
vienīgi Balvu rajona Žīguru pagastu. Nevienam citam Rīgas reģiona
pagastam Latgalē konkurentu nav. Atskaitot Ozolnieku novadu, maz
konkurentu ir arī Zemgales novadā.
Tāda ir tā teritoriālā noslāņošanās. Vājāko reģionu atbalsts,
tajā skaitā ar niansēm ienākuma nodokļa atvieglojumos, bremzē vai
labākajā gadījumā aptur tālāku noslāņošanos. Bet pagaidām nav
panākts, lai sāktos izlīdzināšanās process.
Oļģerts Krastiņš, Dr. habil. oec.,
Valentīna Locāne, ekonomiste
Pagasti un lauku novadi, kuri 2003.gadā maksājuši vislielāko un vismazāko ienākuma nodokli, rēķinot vidēji uz vienu iedzīvotāju gadā, Ls
|
Vislielākie maksātāji |
Vismazākie maksātāji |
||||
pagasts (novads) |
rajons |
Ls |
pagasts (novads) |
rajons |
Ls |
|
Rīgas |
Ķekavas |
Rīgas |
183,9 |
Daugmales |
Rīgas |
77,8 |
Stopiņu |
Rīgas |
168,1 |
Allažu |
Rīgas |
81,9 |
|
Babītes |
Rīgas |
158,6 |
Mālpils |
Rīgas |
98,4 |
|
Garkalnes |
Rīgas |
158,1 |
Salas |
Rīgas |
103,0 |
|
Carnikavas |
Rīgas |
156,9 |
Krimuldas |
Rīgas |
104,1 |
|
Vidzemes |
Kalsnavas |
Madonas |
121,7 |
Pededzes |
Alūksnes |
17,5 |
Priekuļu |
Cēsu |
121,4 |
Varakļānu |
Madonas |
25,5 |
|
Jumpravas |
Ogres |
118,1 |
Murmastienes |
Madonas |
25,8 |
|
Valmieras |
Valmieras |
102,3 |
Braslavas |
Limbažu |
25,9 |
|
Launkalnes |
Valkas |
96,4 |
Kaives |
Cēsu |
26,0 |
|
Kurzemes |
Kolkas |
Talsu |
128,3 |
Turlavas |
Kuldīgas |
26,5 |
Tārgales |
Ventspils |
120,0 |
Šķēdes |
Saldus |
30,5 |
|
Užavas |
Ventspils |
110,3 |
Kabiles |
Kuldīgas |
31,1 |
|
Virbu |
Talsu |
106,7 |
Zaņas |
Saldus |
31,4 |
|
Laidzes |
Talsu |
99,4 |
Kursīšu |
Saldus |
32,1 |
|
Zemgales |
Ozolnieku novads |
Jelgavas |
107,6 |
Asares |
Jēkabpils |
20,8 |
Gailīšu |
Bauskas |
98,4 |
Dignājas |
Jēkabpils |
25,9 |
|
Skrīveru |
Aizkraukles |
95,6 |
Viesturu |
Bauskas |
27,1 |
|
Kokneses |
Aizkraukles |
95,5 |
Mežāres |
Jēkabpils |
27,3 |
|
Smārdes |
Tukuma |
93,2 |
Vīpes |
Jēkabpils |
27,4 |
|
Latgales |
Žīguru |
Balvu |
84,6 |
Silajāņu |
Preiļu |
14,2 |
Naujenes |
Daugavpils |
70,9 |
Biķernieku |
Daugavpils |
15,8 |
|
Vērēmu |
Rēzeknes |
67,9 |
Šķeltovas |
Krāslavas |
17,0 |
|
Lūznavas |
Rēzeknes |
67,0 |
Piedrujas |
Krāslavas |
17,5 |
|
Kalkūnes |
Daugavpils |
64,1 |
Lauderu |
Ludzas |
18,0 |