Par finanšu ministra piedalīšanos Eiropas Savienības Ministru padomes Ekonomikas un finanšu lietās sanāksmē
Ceturtdien, 21.oktobrī, Luksemburgā notiks kārtējā ES Ministru padomes Ekonomikas un finanšu lietās sanāksme (ECOFIN). Sanāksmē piedalīsies finanšu ministrs Oskars Spurdziņš un Finanšu ministrijas atbildīgās amatpersonas. ECOFIN sanāksmē piedalās visu ES dalībvalstu finanšu ministri, un šajā sanāksmē tiek pieņemti nozīmīgākie ES lēmumi finanšu jomā. Latvijas nostāja sanāksmē izskatāmajos jautājumos ir apstiprināta Ministru kabineta sēdē 19.oktobrī un Saeimas Eiropas lietu komisijā 20.oktobrī.
ECOFIN sanāksmes darba kārtības jautājumi
1. Stabilitātes un izaugsmes pakts
– pārmērīga budžeta deficīta procedūra Nīderlandei: Komisijas
vērtējums par Nīderlandes veikto pasākumu atbilstību padomes
rekomendācijām.
2. Stabilitātes un izaugsmes pakts – 2004.gada septembra fiskālās
notifikācijas.
3. Finanšu ietvars 2007. – 2013.gadam: budžeta disciplīna un
fleksibilitāte.
4. Uzņēmējdarbības administratīvās nastas vērtēšanas
metodoloģija.
5. Komisijas ziņojums ”Eiropas Kopienu finanšu interešu
aizsardzība un krāpšanas apkarošana”.
Latvijas nacionālā pozīcija izskatāmajos jautājumos
1. Stabilitātes un
izaugsmes pakts – pārmērīga budžeta deficīta procedūra
Nīderlandei: Komisijas vērtējums par Nīderlandes veikto pasākumu
atbilstību padomes rekomendācijām saskaņā ar Līguma 104.7
pantu.
2004. gada 2. jūnijā ECOFIN Padome pieņēma
rekomendācijas Nīderlandei attiecībā uz nepieciešamajiem
pasākumiem pārmērīga budžeta deficīta novēršanai saistībā ar
līguma par Eiropas Savienību 104.7 pantu. Atbilstoši
rekomendācijām Nīderlandes valdībai līdz 2005. gadam
jāizstrādā pasākumu plāns, lai atrisinātu situāciju ar pārmērīgo
budžeta deficītu. Šis jautājums tika skatīts arī 2004.gada
8.oktobra EFC sanāksmes laikā, kuras laikā Eiropas Komisija
atzina, ka Nīderlandē veiktos pasākumus var uzskatīt par
atbilstošiem.
Latvijas pozīcija:
Nīderlandes sagatavotie priekšlikumi deficīta samazināšanai ir
atbalstāmi.
2. Stabilitātes un
izaugsmes pakts – 2004.gada septembra fiskālās
notifikācijas.
Šis jautājums ietver Komisijas dienestu sagatavoto ziņojumu par
2004.gada septembra vispārējās valdības deficīta un parāda
notifikāciju (EDP) būtiskākajiem rezultātiem, informāciju par
dalībvalstu budžeta pārpalikuma/deficīta un parāda līmeņiem līdz
2004.gada 1.septembrim, kā arī akcentē būtiskākos jautājumus un
problēmas, kādas identificētas dalībvalstu iesniegtajās datu
tabulās, lai rastu risinājumu un uzlabotu datu savlaicīgumu un
kvalitāti.
Latvijas pozīcija:
Latvija pieņem zināšanai Komisijas dienestu sagatavoto ziņojumu.
Latvijas 2004.gada septembra vispārējās valdības deficīta un
parāda notifikācija Komisijā ir iesniegta saskaņā ar termiņu. EK
atzina, ka sniegtās informācijas kvalitāte ir ievērojami
uzlabojusies. Sadarbībā ar “Eurostat” jāturpina uzlabot valdības
finanšu statistikas kvalitāti.
3. Finanšu ietvars 2007. –
2013.gadam: budžeta disciplīna un fleksibilitāte.
2004.gada 16.jūlijā Komisija iesniedza padomē Starpinstitūciju
vienošanās par budžeta disciplīnu un budžeta procedūras
uzlabošanu (IIA) projektu. Starpinstitūciju vienošanās
atjaunošanas priekšlikums ir viens no Komisijas izplatītās
likumdošanas paketes ES daudzgadu finanšu ietvaram
2007.–2013.gadam.
IIA ir paredzēta sarunu vešanai starp Eiropas Parlamentu, Padomi
un Komisiju, lai nodrošinātu veiksmīgu ikgadējā budžeta procesa
darbību. Šī vienošanās paredz vienotu noteikumu kopumu daudzgadu
finanšu ietvara vadībai un darbību secību attiecībā uz ikgadējo
budžeta procedūru. Diskusiju par minēto projektu kontekstā
prezidentūra saskata nepieciešamību precizēt dalībvalstu viedokli
par budžeta disciplīnu un fleksibilitāti.
Latvijas pozīcija:
Latvija var piekrist, ka kopumā piedāvātā finanšu ietvara
struktūra atspoguļo paplašinātās ES prioritātes. Latvija atbalsta
uzskatu, ka samazinātais izdevumu kategoriju skaits pats par sevi
jau ir garants lielākai elastībai.
Pašreizējie fleksibilitātes pasākumi darbojas apmierinoši.
Latvija uzskata budžeta disciplīnu par ļoti svarīgu un ir
nobažījusies, ka jaunais piedāvātais fleksibilitātes mehānisms
varētu pieļaut novirzīšanos no striktām budžeta normām un norādīt
uz pieļaujamām neprecizitātēm budžeta plānošanā.
4. Uzņēmējdarbības
administratīvās nastas vērtēšanas metodoloģija.
Neformālā ECOFIN sanāksmē šā gada septembrī ministri pauda
viedokli par labu kopīgas, vienādas un objektīvas izvērtēšanas
metodes izveidošanai, lai varētu izvērtēt politiskus lēmumus un
to sekas. Vienota pieeja ļautu izdarīt salīdzinošu situācijas
analīzi visās valstīs, kā arī sniegtu informāciju par valstu
pieredzi administratīvās nastas novērtēšanā. ECOFIN laikā tiks
apspriesti vienotās metodoloģijas varianti.
Latvijas pozīcija:
Kaut arī tiek veikti nozīmīgi darbi administratīvo procedūru
samazināšanā Latvijā nacionālajā līmenī, nav noteiktas
metodoloģijas (dokumenta), uz kā pamata varētu balstīties. Tādēļ
būtu atbalstāma vienotas metodoloģijas izstrādāšana ES līmenī
administratīvo barjeru samazināšanai uz esošo pasākumu pamata,
paturot prātā, ka administratīvajam slogam un izmaksām, ko
dalībvalstīm varētu radīt šādas vienotas izvērtēšanas sistēmas
izveidošana un darbība, jābūt minimālām salīdzinājumā ar
ieguvumu uzņēmējdarbībai un dalībvalstīm kopumā.
5. Komisijas ziņojums
”Eiropas Kopienu finanšu interešu aizsardzība un krāpšanas
apkarošana”.
Saskaņā ar Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 280.pantu saistībā
ar ES finanšu interešu aizsardzību Komisijai sadarbībā ar
dalībvalstīm katru gadu jāiesniedz Eiropas Parlamentā un Padomē
ziņojums par pasākumiem, kas veikti, lai nodrošinātu Kopienas
finanšu interešu aizsardzību. Šajā ziņojumā ir divas daļas:
pirmajā daļā ir ietverta informācija par pasākumiem, ko Kopienas
finanšu interešu aizsardzības jomā veikusi Komisija, bet otrajā
daļā ir apkopota dalībvalstu sniegtā informācija par paveikto
Kopienas finanšu interešu aizsardzības jomā 2003.gadā.
Latvijas pozīcija:
Pieņemt zināšanai. Tā kā Latvija nav piedalījusies minētā
ziņojuma sagatavošanā un informācija, kas skar situāciju Latvijā
ES finanšu interešu aizsardzības jomā, šajā ziņojumā nav
iekļauta, iepriekšminētajam ziņojumam ir informatīva rakstura
nozīme.
Finanšu ministrijas preses dienests