Karotīte – kvalitātes un izcelsmes garants
Jau trešo gadu
biedrība “Mārketinga padome”, īstenojot Latvijas lauksaimniecības
tirgus veicināšanas programmu, piešķir preču zīmi “Kvalitatīvs
produkts Latvija”. Šo zīmi, kas tautā tiek dēvēta par karotīti,
saņem pārtikas produkti, kuru kvalitāte tiek kontrolēta un kuri
ražoti no pārbaudāmas izcelsmes izejvielām. Preču zīmes mērķis ir
gan veicināt lauksaimniecības attīstību, gan pircējam palīdzēt
pārtikas preču klāstā atrast no vietējām izejvielām Latvijā
ražotus produktus.
Lai nodrošinātu ar karotītes zīmi marķēto produktu atbilstību
solītajam, Valsts iepirkuma konkursa rezultātā izvēlētais Valsts
veterinārmedicīnas diagnostikas centrs un auditorfirma
“Deloitte & Touche Audits” veic produktu kvalitātes un
izejvielu izcelsmes pārbaudes.
Mārketinga padome, sekojot patlaban noritošajām produktu
kvalitātes un izcelsmes izejvielu pārbaudēm, ir gandarīta, ka
produktiem ar preču zīmi “Kvalitatīvs produkts Latvija” ir labi
rezultāti.
“Mums ir Eiropas standartiem atbilstoši aprīkotas laboratorijas,
augsti kvalificēti speciālisti, kuri, veicot pārbaudes, garantē
produktu atbilstību “karotītes” izvirzītajiem augstā līmeņa
kritērijiem,” norāda Valsts veterinārmedicīnas diagnostikas
centra (VVMDC) direktors Rafaels Jofe. VVMDC direktors piebilst,
ka diagnostikas centrs, piedaloties preču zīmes produktu
pārbaudēs, spēj pierādīt, ka šie produkti kvalitātes ziņā ir pat
labāki nekā importētie un apliecina to atbilstību zīmes
“Kvalitatīvs produkts Latvija” prasībām. Auditoru kompānija
“Deloitte & Touche Audits”, veicot “karotītes”
produktu pārbaudes, sniegusi vairākus nozīmīgus ieteikumus
uzskaites procedūru uzlabošanai izejvielu iegādē un izlietojumā.
Šo ieteikumu ievērošana atvieglotu kontroles mehānismu
izmantošanu. Auditoru pārstāve Inguna Staša norāda, ka ražotāji
aizvien vairāk apzinās: jābūt nosakāmai ikviena galaprodukta
ražošanā izmantoto izejvielu izcelsmei. Tādējādi situācija
pakāpeniski uzlabojas un ir vieglāk pārliecināties, ka produktos
ar “karotīti” ir izmatotas tieši Latvijas izcelsmes
izejvielas.
Var apgalvot – “karotīte”, kas apzīmē kvalitātes un izcelsmes
sistēmu, ir veiksmīgi sākusi ceļu Eiropā. ES attieksme pret šādām
pārtikas produktu izcelsmes zīmēm gan ir skeptiska, taču pieredze
liecina, ka arī Eiropas patērētājs vislabprātāk izvēlas
produktus, kas auguši tuvāk viņa mājām. Līdzīgas mārketinga
organizācijas Vācijā, Austrijā, Somijā piesaka savas, dažādas
kvalitātes sistēmas apzīmējošas zīmes, kas derīgas visā Eiropā.
Tas ir arī “karotītes” ceļš.
Ieva Jaunozola,
Mārketinga padomes mārketinga speciāliste