“Lāčplēša alus” mainīs īpašnieku
Pārdotā alus
apjoms AS “Aldaris” – 46% AS “Cēsu alus” – 11% |
Nolemts, ka Skandināvijas otrā
lielākā alus darītava “Danish Brewery Group” iegādāsies
83,5 procentus no akciju sabiedrības “Lāčplēša alus” akcijām,
tādējādi gūstot kontroli pār Latvijas uzņēmumu. Par nozīmīgās
alus darītavas akciju kontrolpaketi Dānijas uzņēmums maksās 1,2
miljonus eiro (810 000 latu), bet darījuma kopējā summa būs 2,5
miljoni eiro (1,7 miljoni latu). “Danish Brewery Group”
tālejošos nodomus Baltijā apliecināja jau šā gada jūlijā
izplatītā informācija par bezalkoholisko atspirdzinošo dzērienu
un sulu ražošanas uzņēmuma SIA “Cido pārtikas grupa” 100 procentu
kapitāla daļu iegādi. Šo darījumu, kura summa ir apmēram 15
miljoni latu, pagaidām realizēt liedz tiesvedības dēļ “Cido
pārtikas grupas” kapitāla daļām uzliktais arests.
“Lāčplēša alus” valdes loceklis Normunds Struža pauž viedokli, ka
īpašnieku maiņa uzņēmumam nāks par labu. Viņš norāda, ka
pašreizējā tirgus situācija nav labvēlīga un sekmīgai alus
darītavas tālākajai darbībai investora piesaiste bijusi
nepieciešama. Lēmumu par akciju pārdošanu pieņēmuši lielākie
uzņēmuma akcionāri, bet “Lāčplēša alus” jaunie īpašnieki pagaidām
informāciju par turpmākajiem plāniem nav snieguši. Tomēr N.
Struža atzīst, ka neizbēgamas būs izmaiņas uzņēmuma vadībā, jo
īpašnieki vēlēsies pārraudzīt savu investīciju izmantošanu.
Alus ražošanā kompetenta persona uzsver, ka “Lāčplēša alus”
attīstība pirmām kārtām atkarīga no investoru stratēģiskajiem
mērķiem, kurus šobrīd grūti paredzēt. Taču ir skaidrs, ka ikviena
jauna ar labu finansiālo bāzi nodrošināta “spēlētāja” ienākšana
tirgū nozīmē vērā ņemamas pārmaiņas. Eksperts norāda, ka citas
ārvalstu uzņēmumu īpašumā esošās alus darītavas, piemēram,
“Aldaris” un “Cēsu alus”, nostiprina savas pozīcijas un cenšas
iekarot aizvien lielāku tirgus daļu (“Aldara” īpašnieks ir
Skandināvijas koncerns “Baltic Beverages Holding”, bet
90,87 procenti “Cēsu alus” akciju pieder somu kompānijai “A. Le
Coq”). Viņš atgādināja, ka “Danish Brewery Group” īpašumā
ir arī lielas Lietuvas alus darītavas, taču maz ticams, ka
“Lāčplēša alus” tiktu nomainīts ar šo uzņēmumu zīmolu – pieredze
rāda, ka Latvijas tirgū lielākas izredzes ir tradicionālajiem
vietējiem zīmoliem.
Arī Latvijas Alus darītāju savienības izpilddirektors Ivars
Grīslis pauž cerību, ka Latvijas uzņēmuma jaunie īpašnieki
izmantos gan “Lāčplēša alus” zīmolu, gan rūpniecisko potenciālu,
kas alus darītavai ļautu arī turpmāk saglabāt nozīmīgu vietu
Latvijas tirgū.
Šobrīd “Lāčplēša alus” kapitāla daļas pieder vairākām fiziskām
personām. Jāatzīmē, ka ja 2002.gadā uzņēmuma apgrozījums bija 5
377 554 lati un peļņa – 41 923 lati, pērn, apgrozījumam
sasniedzot 6 445 053 latus, alus darītavai nācās ciest zaudējumus
735 158 latu vērtībā. Salīdzinājumā ar 2003.gada rādītājiem par
apmēram trim procentpunktiem šā gada pirmajā pusgadā
samazinājusies arī “Lāčplēša alus” tirgus daļa – minētā laika
perioda beigās tā līdzinājās 7,8 procentiem.
Juris Bārtulis,
“LV”
juris.bartulis@vestnesis.lv