Latviju slavē par progresu fondu apguvē
Vakar, 20.oktobrī, Rīgā sākās un šodien turpinās Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonda Uzraudzības komitejas pirmā sanāksme, kurā tiek vērtēts Kohēzijas fonda finansēto transporta un vides infrastruktūras projektu īstenošanas progress. Turpmāk šādas sanāksmes notiks divas reizes gadā.
Eiropas Komisijas Reģionālās politikas ģenerāldirektorāta direktors Hosē Palma-Andress Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Daloties savos novērojumos par ES
fondu izmantošanu Latvijā, Eiropas Komisijas (EK) Reģionālās
politikas ģenerāldirektorāta direktors Hosē Palma-Andress atzina,
ka Latvijā valda liels entuziasms Kohēzijas fonda un
struktūrfondu apguvē. Cilvēki vēlas strādāt, tomēr viņu darbā vēl
daudz kas esot jāuzlabo. Tāpēc EK speciālisti plāno cieši
sadarboties ar trim šajā procesā iesaistītajām ministrijām –
Finanšu ministriju, Satiksmes minis-triju un Vides ministriju,
palīdzot visu projektu dokumentāciju sagatavot vajadzīgajā
kvalitātē. Taču nepietiekamais speciālistu daudzums nav tikai
Latvijas problēma – arī tā dēvētajās vecajās ES dalībvalstīs
vērojams šauras specializācijas ekspertu trūkums.
Kā zināms, no 1.maija bijušie ISPA – ES strukturālās politikas
pirmsiestāšanās finanšu instrumenta – projekti tiek administrēti
atbilstoši Kohēzijas fonda noteikumiem. Pirmie monitoringa
rezultāti liecina, ka Latvija sasniegusi progresu ES fondu apguvē
un mūsu valsts speciālisti arvien vairāk pierod pie procedūrām,
kas tiek izmantotas ES projektu finansēšanā.
H.Palma-Andress apliecināja, ka jaunajās ES dalībvalstīs tiks
veiktas lielākas investīcijas nekā pārējās valstīs un Latvija būs
viens no reģioniem ar vislielāko finansējumu. Viņš gan nevarēja
minēt konkrētu finansējuma apjomu, jo, to nosakot, tiks ņemti
vērā vairāki tautsaimniecības rādītāji, piemēram, iekšzemes
kopprodukta apjoms uz vienu iedzīvotāju. H.Palma-Andress pauda
cerību, ka, izmantojot šos fondus, pieaugs Latvijas
tautsaimniecības konkurētspēja, palielināsies nodarbinātība un
celsies mūsu valsts iedzīvotāju labklājība.
Tā kā Kohēzijas fonda finansēto projektu īstenošana sākās tikai
1.maijā, šobrīd rezultātus novērtēt vēl nav iespējams. Tomēr, kā
atzina EK pārstāvis Džonatans Deness, projektu vadība ir laba, un
tas ļauj cerēt, ka tos arī veiksmīgi realizēs. Kā pierādījumu
sekmīgai projektu realizācijas gaitai viņš minēja ūdensapgādes un
kanalizācijas pakalpojumu attīstības projekta īstenošanu
Jelgavā.
Attiecībā uz Kohēzijas fonda līdzekļu administrēšanu H.Palma
-Andress norādīja, ka no jaunajām ES dalībvalstīm nebūt netiekot
prasīts, lai tās momentā pielāgotos visām ES prasībām. Viens no
pozitīviem piemēriem, kas liecina par labu Latvijai, esot mūsu
valsts organizētā Kohēzijas fonda Uzraudzības komitejas sanāksme.
Tas viešot pārliecību, ka Latvijai ir skaidra EK stratēģija. Labu
pieredzi ES fondu līdzekļu administrēšanā mūsu valsts, viņaprāt,
uzkrājusi arī ISPA projektu vadīšanas laikā.
Uzraudzības komitejas pamatuzdevums ir uzraudzīt projektus, kuri
jau ir apstiprināti un kuru īstenošana uzsākta (ISPA projekti),
kā arī apspriest kopējo projektu ieviešanas stratēģiju un
nākotnes plānus investīcijām vides un transporta nozarē.
Pašlaik Latvijai apstiprināti 25 Kohēzijas fonda projekti, kuru
kopējais finansējums ir 554,5 miljoni eiro, tai skaitā Kohēzijas
fonda finansējums – 310,2 miljoni eiro. Šogad EK izskatīšanai
iesniegti vēl 11 Kohēzijas fonda projekti, kuru kopējais
finansējums ir 333,7 miljoni eiro, tai skaitā 208,1 miljons eiro
paredzēts kā Kohēzijas fonda finansējums. Kā informēja Finanšu
ministrijas valsts sekretāres vietnieks ārvalstu finanšu līdzekļu
koordinācijas jautājumos Andžs Ūbelis, līdz 2006.gada beigām
Latvija vēl var iesniegt papildu projektus vides un transporta
sektorā aptuveni 190 miljonu eiro vērtībā. Mūsu valsts uzdevums
esot saglabāt pienācīgu līdzsvaru starp abiem sektoriem projektu
apjomu un finansējuma ziņā.
Gita Kronberga, “LV”
Uz Eiropas Komisiju nosūtīto Kohēzijas fonda projektu pieteikumu izmaksas
Kopējais |
Kohēzijas fonda finansējums (eiro) |
|
Ūdenssaimniecības attīstība Ventspilī, II kārta |
41 063 903 |
28 275 253 |
Ūdenssaimniecības attīstība
Olainē |
13 421 765 |
8 665 495 |
Tehniskā palīdzība
ūdenssaimniecības |
3 729 900 |
3 170 415 |
Tehniskā palīdzība
projektam |
5 185 596 |
4 407 757 |
Ūdenssaimniecības attīstība Liepājā, II kārta |
32 306 988 |
21 502 864 |
Ūdenssaimniecības attīstība
Daugavpilī, |
24 586 030 |
16 420 992 |
Malienas reģiona sadzīves
atkritumu |
7 267 257 |
4 567 307 |
Zemgales reģiona sadzīves
atkritumu |
7 966 022 |
5 284 169 |
Kopā vides nozarē |
135 527 461 |
92 294 252 |
TEN autoceļu tīkla uzlabojumi, 1.projekts |
96 653 000 |
68 574 600 |
Austrumu-Rietumu Dzelzceļa
koridora |
100 232 365 |
46 326 050 |
Tehniskā palīdzība transporta sektoram |
1 327 150 |
952 500 |
Kopā transporta nozarē |
198 212 515 |
115 853 150 |
Kopā |
333 739 976 |
208 147 402 |
Avots: Finanšu ministrija