Invaliditāte nav gripa, kas inficē apkārtējos
Ikdienā apzināmies, ka visi ļaudis ir vienlīdzīgi neatkarīgi no dzimuma, rases, ādas krāsas vai piederības kādai reliģiskajai konfesijai. Un nav būtiski, vai cilvēks pārvietojas kājām vai ratiņkrēslā. Tātad arī tiesības visiem vienas kā uz izglītību, tā arī darbu vai izklaidi. Tomēr, viesojoties Invalīdu un viņu draugu apvienībā “Apeirons” un redzot turpat veidotās filmas, nākas atzīt – ne viss tas, kas pašsaprotams cilvēkam bez kustību traucējumiem, ir pieejams arī cilvēkam ratiņkrēslos.
Raimonds Smagars Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Lai gan vēlmes un vajadzības daudz neatšķiras. Viena no tām – izglītība. Ik gadu tās loma jauniešu apziņā pieaug. Un arvien vairāk ir to pusaudžu un jauniešu, kas atzīst: viena no viņu prioritātēm ir kvalitatīva augstākā izglītība, tā ir kā atslēga veiksmīgas nākotnes durvīm.
Citus iedvesmojošs students
Rīgas Stradiņa universitātes
Politikas zinātnes programmas pirmā kursa students, 27 gadus
vecais Raimonds Smagars cer, ka, iegūstot izglītību, spēs
ietekmēt un pilnvērtīgi piedalīties valstī notiekošajos
politiskajos procesos. Lai runāšana vērstos nedaudz aktīvākā
darbībā nekā līdz šim – tāda ir Raimonda argumentācija, atbildot,
kādēļ viņš nolēmis studēt tieši politikas zinātnes.
Šī augstskola izvēlēta tāpēc, ka ir viņam draudzīga. Tas nozīmē,
ka Raimonds ar ratiņkrēslu var pietiekami viegli iekļūt
universitātē, visas vajadzīgās auditorijas atrodas pirmajā stāvā
un arī nokļūšana uz telpām ceturtajā stāvā nesagādā problēmas, jo
darbojas lifti. Vietās, kur ir mazi paaugstinājumi, dažu dienu
laikā pēc jaunā studenta parādīšanās universitātē tika pieliktas
nobrauktuves. To atzinīgi novērtē ne tikai pats Raimonds, bet arī
citi studenti, kas diendienā ir viņam līdzās. Ja pirmajās dienās
Raimonds ar savu klātbūtni nedaudz pārsteidza studentus, tad
tagad, kad studijas turpinās otro mēnesi, jau pierasts redzēt
smaidīgo puisi ratiņkrēslā.
“Es jau sen gribēju mācīties. Pavasarī domāju, kādu studiju
programmu izvēlēties. Vienlaikus bija jāizšķiras, kur es vispār
varu iet mācīties, jo noteicošais par labu vienas vai otras
mācību vietas izvēlei bija iestāties izraudzītajā universitātē un
iespēja tur mācīties. No vienas augstskolas nācās atteikties, jo
auditorijas atradās ceturtajā stāvā, bet liftu nebija. Esmu
priecīgs, ka ir Rīgas Stradiņa universitāte, kur nav nekādu
šķēršļu, lai mācītos. Te viss atkarīgs no paša vēlmes to
darīt.
Lai gan skaidri zināju, ko vēlos, bija nepieciešams kolēģu
mudinājums un morālais atbalsts. Jo reizēm ir arī bailes: kā es
varēšu, vai es to spēšu? Kaut vai apsverot, kā nokļūt līdz
universitātei. Tādēļ ir ļoti svarīgi zināt, kur vērsties pēc
nepieciešamās palīdzības un kā to saņemt. Domāju, daudzi kaut vai
tādēļ vien sēž mājās, ka nezina, kur šo palīdzību meklēt. Uz
augstskolu braucu ar taksometru. Tas ir sociālā dienesta
apmaksāts pakalpojums, ko nodrošina Rīgas dome tiem jauniešiem
invalīdiem, kam jānokļūst uz darbu vai mācību vietu, bet nav
citas iespējas. Varētu braukt arī ar autobusu, bet tad, ja
lekcijas sākas astoņos rītā, man jāiziet no mājas vismaz sešos,
jo laikā, kad visi brauc uz darbu vai skolu, autobusi ir
pārpildīti. Turklāt varu iekļūt tikai jauno modeļu autobusos. Šo
iemeslu dēļ sabiedriskā transporta līdzekli esmu gaidījis pat
stundu.”
Viens uz skolu ar autobusu, otrs – ratiņkrēslā
Raimonds atzīst, ka izglītība ir
svarīga katra cilvēka dzīvē:
“Ja nav izglītības, nav laba darba, ja nav laba darba – nav
naudas, lai veidotu un uzturētu ģimeni. Izglītība ir viens no
svarīgākajiem jautājumiem, kam apvienībā “Apeirons” pievēršam
uzmanību. Izstrādāta stratēģija par bērnu un jauniešu integrāciju
vispārizglītojošās skolās, jo reti ir gadījumi, kad bērns ar
invaliditāti, lai gan fiziskais stāvoklis atļauj, mācās parastajā
skolā, nevis speciālā internātā. Prakse rāda, ka problēma
lielākoties ir nevis bērnos, bet gan vecākos vai skolas
darbiniekos. Problēmas pamatā ir neziņa. Invaliditāte nav
slimība, nav gripa, ar ko var inficēt apkārtējos. Jau agrā vecumā
jāpierod iet sabiedrībā un būt līdzvērtīgam pārējiem, lai
atlikušo dzīvi nebūtu jāsēž mājās. Tas ir tikai normāli, ja visi
bērni mācās vienā skolā. Kāda starpība, vai viens brauc uz skolu
ar mašīnu vai autobusu un otrs ratiņkrēslā? Vajadzība pēc
izglītības visiem ir vienāda.”
Lielākā daļa bērnu un jauniešu ar kustību traucējumiem mācās vai
nu īpašos internātos, vai mājmācībā, un tikai daži zinības apgūst
vispārizglītojošās skolās. Arī Raimonds ir mācījies mājās, jo pēc
traumas negribējis atteikties no ieceres pabeigt vidusskolu.
Raimonds min arī mājas apmācības trūkumus kā argumentu, lai
visiem bērniem būtu iespējams izglītoties vienādās skolās: “Viens
skolotājs man pasniedza četrus mācību priekšmetus. Par kādu
kvalitāti te var būt runa? Lai iestātos augstskolā, ar to
nepietiek. Arī tādēļ daudziem studijas universitātē paliek tikai
tāls sapnis.”
Cik cilvēku par spīti kustību traucējumiem studē augstskolā?
Raimonds to nezina. Taču skaidrs, ka tādu ir ļoti, ļoti maz:
“Daži studē neklātienē. Tie, kas augstāko izglītību iegūst
klātienē, ir uz rokas pirkstiem saskaitāmi. Daudzi baidās.
Turklāt lielākajā daļā augstskolu ar ratiņkrēslu nemaz nevar tikt
iekšā. Tomēr daudzi šķēršļi ir pārvarami, tādēļ svarīgākais,
manuprāt, ir uzņēmība.”
Rīgas Stradiņa universitātes studenti Raimonda klātbūtni vērtē
pozitīvi. Daži pat teic, ka šis puisis iedvesmo.
Laika un spēka pietiek gan mācībām, gan darbam
Raimonds Smagars ne tikai mācās,
bet jau četrus gadus strādā “Apeironā”. Pašlaik viņš ir
videostudijas vadītājs. Dienā, kad sarunāta tikšanās, Raimonds
tikko atbraucis no pasākuma – vasaru ilgušā projekta “Kopēja
sapratne aktīvai darbībai” – noslēguma prezentācijas Rīgas 66.
vidusskolā. Tur vienkopus pulcējās vidusskolēni no vairākām Rīgas
skolām, un viņiem tika prezentēta “Apeironā” veidotā filma “Ejam
tusēt”. Tās veidošanā piedalījušies jaunieši, lai noskaidrotu,
cik iespējams izklaidēties – aiziet uz kino, kafejnīcu un muzeju,
uzspēlēt boulingu – ir cilvēkam ratiņkrēslos un cik mūsu pilsēta
šim nolūkam pretimnākoša. Raimonds stāsta:
“Runājām par izglītību – vai tas ir normāli, ja bērns ar
invaliditāti mācās kopā ar pārējiem; stāstījām par mūsu
apvienību. Uzdāvinājām arī katras skolas pārstāvim disku ar
filmām, lai tās skolēnu vidū veicinātu domu apmaiņu par
jautājumiem, kas filmās apskatīti – vides pieejamība, izglītība,
izklaide, darbs.”
Pietiekami platas durvis un zemas apmales
Raimonds uzskata, ka visvairāk
invalīdiem traucē citu radīti šķēršļi: “Cilvēkiem, kuru
invaliditāte saistīta ar mobilitāti, ļoti svarīga ir pieejama
vide – lai durvis būtu pietiekami platas, lai nebūtu traucējošu
sliekšņu, lai varētu viegli nobraukt un uzbraukt uz trotuāra. 10
centimetru augstās apmales, kādas lielākoties ir mūsu pilsētā,
liedz man pārvietoties vienam – pastāvīgi vajadzīgs cilvēks, kas
varētu iet līdzi un palīdzēt, un tas ir apgrūtinājums gan man,
gan palīgam. Kāpēc jāprasa kādam kaut ko palīdzēt, ja tikpat labi
to varētu izdarīt pats?”
Apvienībai “Apeirons” izdevies panākt grozījumus Būvniecības
likumā, pēc kuriem tika definēts, kas ir pieejama vide un kas
darāms, lai tādu veidotu. Lai risinātu šāda veida problēmas,
“Apeirons” ir apmācījis 20 cilvēku no visas Latvijas par vides
pieejamības ekspertiem. Viņiem mācīts saskatīt nepilnības jau ēku
projektēšanas stadijā.
Tāpat, pateicoties Invalīdu un viņu draugu apvienībai, ir
izveidots katalogs, kurā ietvertas visas vietas Latvijas
pilsētās, kuras ir pieejamas cilvēkiem ratiņkrēslos. Ja ir vēlme
aizbraukt, piemēram, uz Liepāju, izmantojot katalogu, var
uzzināt, kurās kafejnīcās, veikalos vai citās publiskās vietās
iespējams iekļūt ar ratiņkrēsliem.
Mēģini! Dari! Cīnies!
Raimonds ne reizi vien atkārto, ka vajadzīga vien vēlēšanās kaut ko darīt: “Daudzi ir pārāk slinki. Ja kāds man zvana uz “Apeironu” un sūdzas, ka neko nevar darīt, es viņam vispirms jautāju: “Ko tu esi mēģinājis?” Un tad ir klusums... Ja cilvēks gaida, ka no debesīm kritīs debesmanna un kāds viņam skries pakaļ tikai tāpēc, ka viņš ieguvis invaliditāti... – tas ir muļķīgi! Esi taču palicis tas pats cilvēks. Protams, ir grūti, esi pieradis sēdēt mājās. Bet kaut kas ir jādara. Ej, iegūsti izglītību, atrodi darbu, mēģini, cīnies!
Arī es pirmos divus gadus neko
nedarīju, ieslēdzos sevī, novērsos. Bet tad trīs mēnešus veltīju
tikai sev – ļoti daudz lasīju grāmatas, mēģināju izprast apkārt
notiekošos procesus, mēģināju atbildēt uz jautājumiem: “Kāpēc
notiek tieši tā, kā notiek? Kas jādara, lai notiktu citādāk?” Tad
man daudzas lietas kļuva skaidrākas, sāku aktīvāk darboties. Jā,
varbūt es nevaru skriet, bet visu pārējo vairāk vai mazāk varu
izdarīt.”
Runājot par sabiedrības attieksmi, Raimonds Smagars atzīst, ka tā
mainījusies uz labo pusi. Viņš var salīdzināt, kāda tā bijusi
pirms septiņiem gadiem, un kāda ir tagad: “Varbūt sākumā pašam
šķita, ka, izejot ļaudīs, visi uz mani skatījās. Nedrošība.
Jāteic, liela nozīme ir informācijai, kas parādās plašsaziņas
līdzekļos, jo tā liek aizdomāties un varbūt mainīt savu
attieksmi. Pateicoties šai informācijai, kas ir labvēlīga,
cilvēkiem veidojas izpratne. Tas ir sevišķi svarīgi, jo mums taču
jādzīvo un jāstrādā kopā.”
Kate Rūķēna
Uzziņai: Pēc VSAA datiem, Latvijā 2003. gada 1. janvārī bija 117 174 invalīdi, no tiem 11 061 bērns. Invalīdu un viņu draugu
apvienība “Apeirons” ir izstrādājusi projektu “Cilvēku ar
invaliditāti līdzdalība un interešu aizstāvība”. Tas
virzīts uz reģionālo sabiedrisko organizāciju stiprināšanu
un sadarbības veidošanu ar vietējām pašvaldībām. Projektā
tieši iesaistītās organizācijas un pašvaldības: Kuldīgas
sabiedriskā organizācija “Tu vari”; Rēzeknes sabiedriskā
organizācija “Impulss”; Salaspils invalīdu biedrība;
Valmieras iniciatīvas grupa; Kuldīgas pilsētas pašvaldība;
Rēzeknes pilsētas pašvaldība; Salaspils pilsētas
pašvaldība; Liepājas pilsētas pašvaldība; Valmieras
pilsētas pašvaldība. • profesionālajā apmācībā –
414; Lai veicinātu cilvēku ar invaliditāti nodarbinātību, 2003. gadā NVA sāka ieviest jaunu programmu – subsidētās darbavietas (darbs cilvēkiem ar invaliditāti uz 9 mēnešiem). Subsidēto darbavietu skaits reģionos: • Kurzemes reģionā –
68; * Pēc ziņojuma “Par bērniem un alternatīvo aprūpi Latvijā/Informatīvais ziņojums.” R.: Valsts bērnu tiesību aizsardzības centrs, 2002. ** Pēc Andas Ģipseles, Latvijas Cerebrālās paralīzes un ratiņnieku sporta federācijas ģenerālsekretāres, sniegtās informācijas. Dati no Invalīdu un viņu draugu apvienības “Apeirons”. |