Kā mācīt Latvijas vēsturi?
Bieži vien zināšanas ir trūcīgas
Šodien Rīgas Latviešu biedrības
namā notiek vēstures skolotāju un zinātnieku konference “Latvijas
vēsture – epizode vai nācijas saknes”, ko rīko Latvijas
Republikas Augstākās padomes Tautas frontes frakcijas deputātu
klubs un Latvijas Inteliģences apvienība. Savu līdzdalību tajā
pieteikuši Valsts prezidente Vaira Vīķe-Freiberga, Latvijas
Universitātes profesori G.Straube, T.Koķe un I.Feldmanis,
8.Saeimas deputāts K.Šadurskis, deputātu kluba biedri I.Cālītis,
J.Celmiņš un G.Preinbergs, Tukuma Raiņa ģimnāzijas vēstures
skolotāja A.Miezīte un vairāki citi pedagogi un zinātnieki.
Kas mudinājis LR AP LTF frakcijas deputātu klubu piedalīties tik
vērienīgas konferences rīkošanā? Kluba prezidents Juris
Karlsons:
– Klubā apvienojušies sabiedriski rosīgi, darbīgi cilvēki,
pieredzējuši politiķi, kas daudz darījuši tēvzemes labā. Starp
mums ir vairāki pašreizējās Saeimas, Rīgas domes un dažu citu
pašvaldību deputāti, ir pedagogi, zinātnieki, uzņēmēji, dažādu
profesiju pārstāvji. Mūs vieno vēlēšanās likt lietā savas
zināšanas, pieredzi. Un par vienu no spēka pielikšanas punktiem
esam izraudzījušies sarunas ar skolēniem un skolotājiem par mūsu
neseno vēsturi. Pedagogi starp mums ir tikai nedaudzi, bet visi
esam ļoti būtisku vēstures notikumu dalībnieki un aculiecinieki.
Esam piedalījušies vēstures stundās daudzās Rīgas, Talsu, Tukuma,
Ludzas, Alūksnes un citu rajonu skolās, rīkojuši pārrunas ar
vēstures skolotājiem. Un diemžēl pārliecinājušies, ka skolēnu un
dažkārt arī skolotāju zināšanas par Latvijas vēsturi ir visai
trūcīgas. Tas arī mudināja kopā ar Inteliģences apvienību aicināt
vēstures skolotājus un zinātniekus uz sarunu par Latvijas
vēstures pamatīgāku apgūšanu.
Vēsturei jākļūst par audzinātāju
Tāda pārliecība ir kluba
aktīvistam Intam Cālītim, kas nekad nav laidis garām iespēju
tikties ar skolēniem un pedagogiem. Viņš konferencē gatavojas
runāt par pilnīgi jaunas Latvijas vēstures grāmatas
nepieciešamību:
– Mūsu vēstures pētnieku tēmas, publikāciju apjoms, pētījumu
dziļums un akadēmiskums priecē katra latvieša sirdi. Bet es gribu
zinātniekus aicināt radīt pilnīgi jaunu Latvijas vēstures mācību
grāmatu skolām, kāda Latvijā vēl nav tikusi izdota. Varbūt kaut
ko līdzīgu, kā trimdā savulaik uzrakstīja Uldis Ģērmanis. Tai
jābūt grāmatai, kas uz pasaules notikumiem ļautu skatīties nevis
caur Parīzes vai Vašingtonas prizmu, bet gan tepat no Latvijas
skatu punkta. Grāmatai, kurā minēti tikai paši nepieciešamākie
gadskaitļi un uzvārdi. Bērni un jaunieši to lasītu ar aizrautību,
prieku un lepnumu. Tā neradītu grūtības vēstures skolotājiem, tai
līdzās nevajadzētu turēt apjomīgus metodiskos norādījumus.
Turpmākajos metienos šo grāmatu varētu papildināt ar
jaunatklājumiem un jaunām atziņām. Nevajadzētu atstāt bez
ievērības citu zemju zinātnieku pētījumus tajās jomās, kas skar
mūsu tautu un garīgās vērtības. Tādi ir, piemēram, krievu
zinātnieku V.Toporova un O.Trubačova darbi baltistikā un bengāļu
zinātnieka Suniti Kumara Čaterdži pētījumi par baltiem un
āriešiem.
Problēmu nevarēsim atrisināt ar patriotisma stundu ieviešanu. Ja
jaunietis patriotisma jūtas nevar iemantot, vērojot dzīvi ap
sevi, attiecības savā ģimenē, valstī, sabiedrībā, tad jāmēģina
situāciju labot, mācot Latvijas vēsturi no labām mācību
grāmatām.
Aina Rozeniece, “LV”