Trūkst satiksmes drošības profesionāļu
Latvijā tikpat kā nav satiksmes drošības speciālistu. Šāds viedoklis gandrīz vai negaidīti parādījies laikā, kad atbildīgās institūcijas jau ilgstoši bez sevišķiem panākumiem cenšas mazināt traģisko ceļu satiksmes negadījumu skaitu valstī. Problēmas galvenie iemesli – atbilstošas izglītības un finansējuma trūkums Latvijā.
Atziņa, ka valstī trūkst plaša profila satiksmes drošības speciālistu, pirmoreiz plašāk izskanēja šovasar saistībā ar atskārsmi, ka Latvijā nav vienotas visu satiksmes jomā iesaistīto institūciju saskaņotas darbības, kā arī nenotiek visaptveroša negadījumu cēloņu analīze un neseko kompleksi risinājumi. Līdz šim ar ceļu drošības jautājumiem lielā mērā nodarbojušies politiķi, bet par satiksmes organizēšanu galvenokārt atbildīgi ceļu īpašnieki.
Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Speciālistu nav ne valsts, ne pašvaldību institūcijās
“Speciālistus tieši satiksmes
drošības jautājumos Latvijā nesagatavo. Tie, kas ar to
nodarbojas, galvenokārt ir inženieri,” skaidro Ceļu satiksmes
drošības direkcijas (CSDD) Autosatiksmes departamenta direktora
vietnieks satiksmes drošības jautājumos Jānis Kancevičs. Padomju
laikā šādas ievirzes speciālistus sagatavojis kāds institūts
Maskavā. Latvijā līdz šim arī nav bijis pieprasījuma pēc šādas
izglītības, taču patiesībā darbiniekus, kuriem tāda būtu,
vajadzētu gan katrā ar satiksmi saistītā institūcijā, gan vismaz
lielākajās pašvaldībās.
Tā kā ārvalstu attiecīgi sagatavotu speciālistu piesaistīšana
darbam Latvijā varētu būt problemātiska gan valodas barjeras, gan
citu iemeslu dēļ, labākais risinājums būtu pašu darbinieku
sūtīšana stažēties uz valstīm, kur pieejama plaša profila
izglītība satiksmes drošībā, atzīst J. Kancevičs.
“LAD ir satiksmes organizēšanas pārvalde, kura veic gan satiksmes
organizēšanas plānošanu, gan uzraudzību,” skaidro Latvijas
Autoceļu direkcijas (LAD) sabiedrisko attiecību speciāliste Daiga
Mežapuķe. Taču lielākoties tas attiecoties uz ceļiem ārpus
lielajām pilsētām un saistoties ar ceļu būves inženieru darbu.
Savukārt ceļu auditu, tā saukto melno punktu apzināšanu un citu
problēmu izpēti LAD pasūta veikt CSDD.
Arī D. Mežapuķe atzīst vispusīgu, laikmeta prasībām atbilstoši
izglītotu speciālistu trūkumu Latvijā, kā arī norāda uz
finansējuma trūkumu LAD jau esošās darbības ietvaros, piemēram,
gājēju tiltiņu un citu ar drošību saistītu ceļu infrastruktūras
objektu ierīkošanai. “Vienmēr esam spiesti balansēt starp
iespējām un vajadzībām,” atzīst LAD pārstāve. Kā vienu no
iemesliem lielajam autoavāriju skaitam D. Mežapuķe min arī
satiksmes vadības un kontroles sistēmu trūkumu, kas neļauj
pietiekami kontrolēt transportlīdzekļu plūsmu un tehniski fiksēt
pārkāpumus.
Guntars Laganovskis, “LV”
guntars.laganovskis@vestnesis.lv