Siltums, ko vēlamies ne par daudz un ne par dārgu naudu
Laiki, kad iedzīvotājus daudzdzīvokļu namos uztrauca ziemas tuvošanās, jautājot, vai būs mājoklī siltums, jau ir pagātnē. Kurināmā sagāde uzņēmumiem, kas ražo siltumu, visā Latvijā īpašas galvassāpes nerada. Arī šai ziemai siltumražotāji ir sagatavojušies. Šobrīd ir cita aktualitāte. Proti – cik nāksies maksāt par siltumu?
Latvijas siltumuzņēmumu asociācijas izpilddirektors Andris Akermanis Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Kopš pašvaldībās darbojas
sabiedrisko pakalpojumu regulatori, arī siltumenerģijas tarifa
apstiprināšana ir regulatora, nevis uzņēmuma vai pašvaldības
pārziņā. Līdz šā gada 31.decembrim tarifi visur Latvijā ir
apstiprināti. No 2005.gada 1.janvāra, kad siltumtarifiem
jāpiemēro 18% pievienotās vērtības nodokļa (PVN) likme, kas
nozīmē siltuma cenas kāpumu, iedzīvotāju maksātspēja uz vispārējā
dzīves dārdzības fona var kļūt vēl kritiskāka.
Pie valdības un Saeimas ar lūgumu uz kādu laiku atlikt 18% PVN
likmes piemērošanu šim pakalpojumu veidam divus mēnešus pirms
nodokļa iekasēšanas vēršas gan Latvijas Brīvo arodbiedrību
savienība (LBAS), gan Latvijas Pašvaldību savienība (LPS). Par to
iestājas arī Latvijas siltumuzņēmumu asociācija. Ir priekšlikums
piemērot siltumenerģijai, līdzīgi kā ūdens un kanalizācijas
pakalpojumu apmaksai, pazemināto 5% PVN likmi. Šāda valsts
nostāja dotu iespēju apturēt sabiedrības dzīves līmeņa kritumu,
siltumenerģijas ražotājiem saglabāt pašreizējos tarifus un
neizraisītu kārtējo inflācijas lēcienu šogad, kad inflācijas
kāpums sasniedz 7,8%, bet darba samaksas pieaugums – 5,1%,
uzskata LBAS valde. LPS ierosina siltumenerģijas aplikšanu ar
pievienotās vērtības nodokli 18% apmērā fiziskām personām atlikt
līdz 2005.gada 1.jūlijam. Tas nozīmē līdz šā gada apkures
sezonas beigām. Šo priekšlikumu atbalsta arī Saeimas Budžeta un
finanšu komisija.
Situācija vērtējama objektīvi. Ja vien nebūtu problēmas, ka ES
direktīvas diemžēl neparedz iespēju siltumam piemērot samazināto
PVN likmi vai atbrīvojumu no PVN.
Cēloņus meklējot
Kā “LV” skaidro Latvijas
siltumuzņēmumu asociācijas izpilddirektors Andris Akermanis,
siltumenerģija Latvijā patērētājiem tiek piegādāta vismaz divreiz
lielākā apmērā nekā elektroenerģija. Saeimas lēmums, kas nosaka
18% PVN likmes piemērošanu siltumapgādei, ir spēkā. “Uzskatu, ka
tas nav pārpratums vai ES diktētu prasību izpilde, bet gan mūsu
politiķu nevīžība un neizdarība. ES 6.direktīva, ekonomiski
pamatojot, nosaka PVN nodokļa piemērošanu siltumenerģijai. Taču
mūsu politiķi, vieglprātīgi lemjot par 18% PVN piemērošanu
siltumenerģijas pakalpojumiem, acīmredzot nevēlējās atzīt, ka
Latvijas iedzīvotāju maksātspēja ir zema. Mūsu asociācija šim
faktam pievērsa uzmanību, aicinot iestāšanās ES sarunu laikā, kad
tika slēgta nodokļu politikas sadaļa, panākt pārejas perioda vai
citu atbalsta mehānismu noteikšanu. Latvijas ierēdņi un politiķi
sarunas slēdza, nediskutējot par PVN atlaidēm siltumenerģijai.
Citādi rīkojās mūsu kaimiņvalsts Igaunija. Tā prasīja pārejas
periodu PVN piemērošanai līdz 2007.gadam un to arī saņēma.
Savukārt Lietuva šobrīd apņemas daļu PVN segt no valsts budžeta
līdzekļiem,” stāsta A.Akermanis.
14.oktobra sarunās ar Finanšu ministriju Latvijas siltumuzņēmumu
asociācija, LBAS, LPS ierosināja rīkoties līdzīgi Lietuvas
praksei. Un sākotnēji panākt 18% PVN nepiemērošanu siltumapgādes
pakalpojumiem līdz šīs apkures sezonas beigām – 2005.gada
1.jūlijam. Bet līdztekus izstrādāt mehānismu PVN daļējai segšanai
no valsts naudas maka.
Politiskā maksa par siltumu
A.Akermanis skaidro, ka patiesībā
nekur Latvijā maksa par siltumu nesadārdzināsies par 18%. Lielākā
daļa siltumražotāju uzņēmumu jau šobrīd maksā PVN priekšnodokli,
iepērkot kurināmo, ūdeni, elektrību. Tas tarifā ir iekļauts.
Tādējādi, piemērojot 18% PVN, tarifu augstākais kāpums būs 9%.
Lielākais siltum-enerģijas cenu kāpums gaidāms pašvaldībās, kur
par kurināmo izmanto koksni (malku, šķeldu). Tātad Latvijas
reģionos, kas ar turību nelepojas. Kopumā aptuveni 10–15% no
Latvijas pašvaldībām, kurās nav veikta pienācīga siltumtrašu
rekonstrukcija un kur jau šobrīd par siltumu iedzīvotāji maksā
salīdzinoši dārgi, maksās vēl dārgāk, uzskata A.Akermanis.
Savukārt pilsētās, kas apkurei izmanto gāzi, cenu kāpums būšot
mazāks.
Siltumapgāde ir gan siltuma ražošana, gan maģistrālie cauruļvadi,
gan ēku iekšējie siltummezgli, patēriņa uzskaite, siltuma
kvalitāte. Diemžēl šādā salikumā izpratne par siltumapgādi ir
dažāda. Daudzviet pašvaldībās Daugavpilī, Liepājā, Rēzeknē
siltumtarifi līdz sabiedrisko pakalpojumu regulatora institūcijas
izveidei tika noturēti zemā līmenī. Tā politiķi revanšējās
iedzīvotāju priekšā, nepieļaujot siltuma cenu kāpumu, vienlīdz
liedzot siltumražotājam ieguldīt līdzekļus siltummezglu
rekonstrukcijā. Tagad siltuma cena tur ne vien 18% PVN dēļ, bet
arī objektīvi ir jāpaaugstina.
Lietderīgākais, efektīvākais un lētākais kurināmais
Universālas atbildes nav.
Piemēram, šķeldu reģionos, kur tā tiek ražota, ir jāturpina
izmantot. Jāatzīmē, ka šķeldas ražotāji var par izdevīgākām
cenām, nekā maksā vietējie, pārdot savu produkciju ārzemēs. Tādēļ
šķeldas cena Latvijas tirgū ik gadus pieaug. Šķeldas rūpniekus
bieži neapmierina arī siltumražotāju nomaksu disciplīna. Zviedru
partneri maksā gan vairāk, gan uzreiz, bet pašvaldībās
siltumražotājs uzņēmums ar šķeldas ražotāju norēķinās pēcmaksā,
nereti ar ilgu kavēšanos.
Viens no lētākajiem apkures veidiem ir siltuma ražošana
koģenerācijas ciklā, kad vienlaikus tiek ražota elektrība un
siltums. Līdz ar to, piemēram, rīdziniekiem ir vienas no
lētākajām siltuma cenām valstī, pamato A.Akermanis. Taču Latvijā
ir daudz vietu, kur katlumāja tiek kurināta ar divmetrīgām malkas
šķilām. Paš-valdība kā pratusi, tā cīnījusies siltumapgādes
sistēmas uzturēšanā, piebilst runātājs.
Siltums līdz ēkai un ēkā
Ārējo siltummezglu stāvokli, par
ko atbildīgs siltumražotājs uzņēmums, kopumā Latvijā var vērtēt
kā apmierinošu, bet aiz siltumpadeves ventiļa ir cita aina. Kā
stāsta A.Akermanis, daudzviet Latvijā joprojām namos nav ieviesta
patērētā siltuma uzskaite. Ja patērētais siltums tiek uzskaitīts,
iedzīvotāji ir ieinteresēti taupīt un cīnīties par siltumapgādes
uzlabojumiem. Taču nav korekti par to pārmest siltumražotājiem.
Te sākas ēku apsaimniekotāju kompetence. Būtiski siltumzudumu
samazināšanu kavē māju iekšējo siltummezglu sliktā kvalitāte un
lielais nolietojums. Salīdzinājumā ar citām Viduseiropas valstīm
bijušajās padomju republikās ir ļoti liels siltumenerģijas
patēriņš. Iekšējās siltumapgādes sistēmas ir aizau-gušas, nav
sabalansēti stāvvadi. Gausi sokas māju koplietošanas telpu,
pagrabu, dzīvokļu siltumizolācijas sakārtošana. Arvien vēl
daudzviet kaķi pagrabos sildās uz karstā ūdens caurulēm. Ēku
iekšējie siltumzudumi ir nepiedodami augsti, tie novēršami
vienīgi ar ēku siltināšanu. “Liela mēroga rekonstrukcijas darbi
prasa vairs ne miljonus, bet miljardus. Tikai tad siltumpatēriņš
būtiski samazināsies. Piemēram, Vācijā šo milzu darbu paveica,
izmantojot Rietumvācijas naudu. Latvijai diemžēl ir jāpaļaujas
vienīgi uz sevi,” atzīst A.Akermanis.
Arī tā sauktie lētie pasākumi – logu aiļu siltināšana,
aizlīmējot ar īpašu līmpapīru, izpuvušo logu rāmju nomaiņa – dod
ievērojamu efektu, lai siltums neizvējotos pa sīkajām
spraugām.
Kā novērots, rūpīgāka varētu būt arī namu apsaimniekotāju
attieksme pret saviem pienākumiem. Sākot ar darbinieku
kompetenci, kas veic apsekošanu, balansēšanas, izolēšanas darbus.
Par nepietiekamu A.Akermanis uzskata arī niecīgo apsaimniekošanas
maksas daļu, kas atvēlēta siltumsistēmu apkalpošanai. Vidēji tie
ir 3 santīmi uz vienu kvadrātmetru, kas parasti tiek sadalīti vēl
sīkāk. “Namu apsaimniekošanas uzņēmumu rīcībā visbiežāk nav
kompetentu siltumapgādes speciālistu. Tādēļ tiek slēgts līgums ar
siltumražotāju uzņēmumu, kas par minētajiem 3 santīmiem veic
apkalpošanas darbus un uztur, nevis labiekārto iekšējās
siltumapgādes sistēmas. Diemžēl šā pakalpojuma cena ir jāceļ. Tad
varēs prasīt citu atdevi.”
Asociācija – instruments likumu un normatīvo aktu uzlabošanai
A.Akermanis stāsta, ka Latvijas
siltumuzņēmumu asociācija ir sabiedriska organizācija, kurā
brīvprātīgi iestājušies ne visi mūsu valstī darbojošies
siltumražotāji uzņēmumi. Kad 1992.gadā ar valdības lēmumu un
grozījumiem likumos siltumenerģijas nodrošināšana tika nodota
paš-valdību pārziņā, uzveltā sloga smagumu zirdziņam, kurš tikko
spēj to vilkt, iedzīvotāji izbaudīja pilnībā. Vairāk nekā desmit
gadu laikā pašvaldībās darbojošies siltumenerģijas ražotāji
uzņēmumi ir ķepurojušies, attīstījušies, grimuši. Daudzviet
Latvijā šī nozare ir sakārtota stratēģiskā nozīmē un tiek
īstenoti attīstības plāni – katlumāju, siltumtrašu
rekonstrukcijas, tarifu politika. “Ja pašvaldībā nav izstrādātas
ilglaicīgas siltumpolitikas, tarifi neizbēgami kāps. Ja uzņēmums
neieguldīs līdzekļus siltumtrašu, kas bēdīgā stāvoklī pārņemtas
mantojumā no padomju laikiem, pakāpeniskā atjaunošanā, var līst
no ādas laukā, bet tarifi kāps un to noturēt nespēs neviens
politiķis,” argumentē A.Akermanis. Vietējo politiķu lēmumu sekas,
kad ilgstoši tikuši noturēti zemi siltumenerģijas pakalpojumu
tarifi, daudzviet Latvijā šobrīd izjūt ļoti sāpīgi. Kā piemēri
tiek minēta Daugavpils, Rēzekne, arī Liepāja. Tā rezultātā
uzņēmums ir spējis vien ražot un piegādāt siltumu, “aizlāpīt”
avāriju caurumus siltumtrasēs, bet nav veicis plānveida remontus
siltumtrašu atjaunošanā.
Viens no asociācijas biedru izvirzītajiem mērķiem ir panākt
pašvaldībās ilglaicīgu siltumapgādes plānošanu. Tas nozīmē
siltuma zonējuma izstrādi pašvaldības administratīvajā
teritorijā. Tajā tiek noteiktas centralizētās siltumapgādes zonas
un apkures veida brīvprātīgās izvēles zonas. “Tas nebūt nav
siltumražotāju uzņēmumu interesēs, bet gan iedzīvotāju labā.
Patiesībā patērētājam visdārgāk par siltumu maksāt nākas tad, ja
tiek pieļauta atsevišķu namu atslēgšana centralizētās
siltumapgādes zonā.”
Asociācijas pārziņā ir arī norēķinu kārtības, normatīvo aktu
uzlabošanas, kā darbinieku sertifikācijas organizēšana. Kā
aktuālu problēmu asociācijas pārstāvis min 7.Saeimas
apstiprinātās izmaiņas Enerģētikas likuma 50.pantā, dodot
iespējas patērētājiem izvēlēties siltum-apgādes veidu. Svītrota
tika pašvaldības kompetence ar saistošajiem noteikumiem noteikt
tās teritorijā esošās siltumapgādes zonas. “Viss liekas
demokrātiski līdz brīdim, kad apjaušam, ka centralizētā
siltumapgāde nav brīvprātīga izvēle kā elektrība vai ūdensapgāde.
Gribu – lietoju elektrību, negribu un dedzinu skalu. Kaimiņi no
tā necietīs. Siltumapgādes caurules ir hidrauliski saistītas, tai
skaitā naudas izteiksmē.” No centralizētās siltumapgādes zonas
atslēdzoties lielam namu pudurim, sistēmas izmaksas gulstas uz
atlikušo pleciem. Atslēdzas turīgākie, vairāk maksā
trūcīgākie.
Zaida Kalniņa, “LV”