Holokausta izpēte turpinās
Dr. habil. hist. prof. Andra Caunes redakcijā nesen iznācis Latvijas vēsturnieku komisijas rakstu 12.sējums, kas veltīts holokausta problēmai. Tajā publicēti gan divu Rīgā notikušo starptautisko konferenču referāti, gan citi pētījumi un holokaustu pārdzīvojušo cilvēku atmiņas.
Toni, tā
sakot, grāmatā uzdod šīs traģēdijas izpētes lielākais speciālists
Latvijā prof. Dr. A.Stranga, kas pārstāvēts jaunizdevumā
ar divām publikācijām. Viņa konspektīvs pētījums “Holokausts
Latvijā: 1941–1945” ir sava veida enciklopēdija aplūkotajā
jautājumā. Ievadam seko īsas apakšnodaļas: “Slepkavas”, “Latviešu
līdzdalība holokaustā”, “Interregnum jautājums”, “Glābēji”
un “Upuri”. Izlasot tās, interesents pat bez papildliteratūras
piesaistīšanas gūst pietiekamu priekšstatu par šā procesa norisi
un rezultātiem vācu okupētajā Latvijā. Bilance bija šaušalīga.
Profesors raksta: “Bojā gājušo skaits varētu būt šāds:
1) līdz 70 000 Latvijas ebreju;
2) aptuveni 20 000 ārzemju ebreju – no Austrijas, Ungārijas,
Lietuvas, Vācijas ievesto skaits pārsniedza, iespējams, pat 25
000, taču ne visi gāja bojā okupētajā Latvijā;
3) visgrūtāk ir noteikt no Lietuvas ievesto vai Latvijā nokļuvušo
bojā gājušo ebreju skaitu, tas varētu pārsniegt 1000.
Kopējais upuru skaits varētu sasniegt 90 000 cilvēku.”
A.Stranga norāda, ka, “lai arī akadēmiskajā literatūrā ir
samazinājusies nepieņemamā tendence pierakstīt kolektīvu
atbildību par holokaustu veselām nācijām, diemžēl tās recidīvi
joprojām ir sastopami, kas liek pievērst holokausta Latvijā
pētniecībai neatslābstošu uzmanību”. Viņš to visnotaļ sekmīgi
veicis grāmatā ievietotajā otrajā rakstā “Holokausta pētniecības
problēmas”. Izanalizējis padarīto šajā laukā, A.Stranga min šādus
turpmāk darāmos darbus:
– jāuzraksta visaptveroša holokausta vēsture vācu okupētajā
Latvijā, kas ietvertu slepkavu, upuru, glābēju un malā stāvētāju
vēsturi;
– tās galvenais mērķis būs izprast šī nozieguma cēloņus, izglītot
sabiedrību tolerances garā un – pats svarīgākais – saglabāt
bojāgājušo piemiņu;
– jāpaplašina pētnieciskie sakari ar Izraēlas un citām
starptautiski atzītām akadēmiskajām institūcijām, kas tikai
veicinās Latvijas pētījumu līmeņa celšanos – jāturpina
antisemītisma vēstures izpēte.
A.Strangas profesionālā kompetence šo problēmu izzināšanā un
apgaismošanā ir vispārzināma. Gribas vienīgi pārmest viņam krievu
vārda “pogrom” lietošanu, īpaši jau Latvijas vēstures kontekstā.
Pārmēru garās atsauces un skaidrojumus (piem., 219.–221.lpp.)
būtu bijis ērtāk lasīt publikācijas tiešajā tekstā.
Kā augsti mācīti vēsturnieki, tā novadpētnieki pēdējos gados
aizvien lielāku uzmanību veltī holokausta norises izsekošanai
provincē. Šajā jomā padarīto Dr. hist. R.Vīksne apkopojusi
rakstā “Ebreju iznīcināšana Latvijas mazpilsētās: pētniecības
problēmas un rezultāti”. Tajā konstatēts: lai gan holokausts nav
vēl apzināts daudzās Latvijas vietās, taču aptverti ir visi
novadi. Līdz šim nav atrasti dokumenti, ka Latvijas iedzīvotāji
būtu slepkavojuši ebrejus pirms vācu ienākšanas. Tikai pēc
vērmahta daļu ierašanās mazpilsētās tika sākti ebreju
ierobežošanas, reģistrēšanas, iezīmēšanas un izolēšanas pasākumi,
vienlaikus organizējot, kur to nebija izdarījuši paši latvieši,
vietējās pašaizsardzības vienības nacistu karaspēka
atbalstam.
Ebrejus Latvijas provincē slepkavoja SD vācu vienības un t.s.
Arāja komanda. Visagrāk – jau 1941.gada 11.jūlijā – nogalināja
Auces ebrejus. Zemgale arī bija pirmais Latvijas novads, kur līdz
augusta vidum bija iznīcināti visi ebreji.
Aplūkojamajā grāmatā ievietoti raksti par holokaustu Bauskas,
Valmieras un Ludzas apriņķī, Jaunjelgavā, Valdemārpilī, Dundagas
pagastā un Krustpilī. Pēdējā publikācijā (autors Dr. hist.
Dz.Ērglis) stāstīts arī par ebreju īpašumu ekspropriāciju,
ilustrējot to ar dokumentu fotokopijām, kas ir uzteicami. Tikpat
plaši (trīs pielikumi!) ir publiskoti dokumenti viņa rakstā par
izrēķināšanos ar Dundagas ebrejiem. Vairāki tajā minētie Kolkas
pašaizsardzības grupas locekļi – eksekūciju izpildītāji –
1944.gadā aizbrauca uz Zviedriju. Neviļus jādomā, ka uz turieni
devās ne viens vien, piedodiet, tautas valodā runājot, “žīdu
šāvējs”. Par to, protams, mūsdienās nepatīk runāt, lai gan
vēsturei nāktu tikai par labu, ja varētu noskaidrot, cik
represiju veicēju atrada patvērumu zviedru zemē. Apjomīgs,
nopietns, taču vietumis pārāk detalizēts ir publicista U.Lasmaņa
pētījums “Nairi pilsētas ebreju kopienas gals (holokausts
Jaunjelgavā)”.
Uzmanību neapšaubāmi saista grāmatā iespiestais M.Mellera apskats
par Latvijas ebreju masu kapiem un kapsētām. Tā pamatā ir vairāk
nekā 500 atbilžu uz Vēsturnieku komisijas lūgumu pašvaldībām
sniegt ziņas minētajā jautājumā. Pēc provizoriskiem datiem,
2003.gada oktobrī valstī bija 87 masu kapi, kuros apbedīti
noslepkavotie ebreji.
A.Žvinklis rakstā “Foto un kino dokumenti par holokaustu Latvijā”
pirmo reizi zinātniski analizē odiozo 1942.gadā izdoto fotoalbumu
“Baigais gads” un tajā pašā gadā uzmeistaroto propagandas filmu
“Sarkanā migla”. Publikācijā pamatoti norādīts, ka fotogrāfijām
un kinohroniku kadriem “piemīt liels emocionāls spēks, ko rada
attēla uzskatāmība un skatītāja klātbūtnes efekts”. Var tikai
pievienoties autora vērtējumam, ka abi šie darbi ir “nacistu
antisemītiskās propagandas paraugi, kuros izmantots fotogrāfijas
spēks un kino tehnikās iespējas necilvēciskuma un totālā ebreju
genocīda pamatošanai”.
Vēsturnieku komisijas rakstos vienmēr atradusies vieta ārzemju
lietpratēja zinātniskajiem pētījumiem. Tā ir arī 12.sējumā. Bez
minētās komisijas locekļa labi pazīstamā latviešu izcelsmes
Zviedrijas vēsturnieka K.Kangera raksta “Trešā reiha dokumenti
par ebreju situāciju Latvijā: 1940.gada jūnijs–1941.gada jūnijs”
te var lasīt arī dažādiem jautājumiem veltītus P.Kleina (Vācija),
A.Podoļska (Ukraina) un Ā.Šneijera (Izraēla) darbus. Šo tradīciju
var tikai apsveikt un turpināt.
Rihards Treijs,
prof., Dr. habil. hist.