Problēmas uzņēmēju savstarpējos norēķinos
Pieaugot maksājumu termiņiem darījumos, akūta kļūst nepieciešamība pēc saistību izpildes garantijām.
Būtisks faktors, kas apgrūtina
Latvijas uzņēmēju komercdarbību, ir norēķinu sistēma pirkuma un
pārdevuma darījumos. Šīs problēmas nianses un apjomus ir atklājis
nule publiskotais SIA “Creditreform Latvia” veiktais
kredītmenedžmenta pētījums. Tas liecina, ka mazie uzņēmumi
darījumos ir spiesti kreditēt lielos uzņēmumus. Maksājuma termiņa
kavējumi pakalpojuma piedāvātājus nostāda neizdevīgā situācijā un
palielina risku mazo un vidējo uzņēmēju sektorā.
Pētījuma dati liecina: Latvijā visizplatītākais noteiktais
maksājums ir 15–30 dienas pēc preču piegādes vai darba izpildes.
Salīdzinot ar situāciju iepriekšējos gados, var secināt, ka
maksājumu vidējie termiņi pieaug. Izvērtējot vidējo noteikto
maksājumu termiņu izmaiņas, redzams, ka termiņš ir pieaudzis no
17,4 dienām 2000.gadā līdz 24,1 dienai pērn.
Vidējā maksājuma termiņa pieaugums novērojams arī citās Eiropas
valstīs, piemēram, Skandināvijā, tādēļ situācija Latvijā
uzskatāma par Eiropai raksturīgo norišu atspoguļojumu. Atšķirībā
no vidējā noteiktā maksājuma termiņa, vidējā maksājuma kavējuma
apjoms salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu ir nedaudz sarucis.
Tomēr aptaujas rezultāti rāda, ka ar klientu maksāšanas
disciplīnu apmierināto uzņēmēju skaits sarucis no 4,5% 2003.gadā
līdz 2,1% šogad.
“Creditreform Latvia” valdes priekšsēdētājs Māris
Baidekalns atzīst: Latvijā joprojām ir liels “bezcerīgo” jeb
neatmaksāto parādu skaits, savukārt noteiktā termiņā veikto
maksājumu kopsumma nesasniedz pat pusi no kopējā darījumu apjoma.
Izplatītākie uzņēmumu maksājumu kavējumu iemesli ir debitoru
apgrozāmo līdzekļu trūkums un nestabila naudas plūsma. Dati
liecina, ka Latvijas tirgū vēl nav attīstījies mehānisms, kas
stabilizētu maksājuma attiecības starp pakalpojuma piedāvātājiem
un pircējiem.
Saprotams, ka maksājumu aizkavēšanās rada nedrošību pakalpojuma
vai preces piedāvātājam, turklāt nav izslēgta iespēja, ka
saistības netiek nokārtotas vispār. Banku un kredītiestāžu
speciālisti norāda, ka par garantiju maksājuma veikšanai varētu
kalpot faktorings. Ar šo pakalpojumu preču piegādātājs jeb
pakalpojuma sniedzējs, noslēdzis līgumu ar faktoringa kompāniju,
laikus var nodrošināties pret iespējamām partnera maksātspējas
problēmām nākotnē, kā arī no kredīta informācijas iegūt
informāciju par potenciālo pircēju.
Faktoringa pakalpojuma paketē ietilpst parāda priekšapmaksa,
pārdevēja realizācijas grāmatvedības uzskaite, parādu inkasācija
un pārdevēja apdrošināšana pret kredītrisku. SIA “NORD/LB
Līzings” valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis uzskata, ka
sniegtais piedāvājums sniedz papildu iespējas abām darījumā
iesaistītām pusēm. Līdztekus vienkāršai debitoru/pircēju
finansēšanai tiek plānoti arī citi apgrozāmo līdzekļu servisa
risinājumi.
Maksājumu termiņu pieaugums diemžēl uzskatāms par likumsakarīgu
un neizbēgamu – pieaugot konkurencei, visā Eiropas Savienībā
palielinās uzņēmumu bankrotu skaits. Tāpēc, uzsver eksperti,
laikus jānodrošinās pret iespēju, ka parādi kļūst bezcerīgi.
A.Birkmanis norāda: “Uzņēmējdarbībā aizvien populārāka kļūst
jaunā konkurētspējas filozofija – par debitoru parādu drošumu
preču piegādātājs vai pakalpojumu sniedzējs domā jau līguma
slēgšanas brīdī, nevis tikai tad, kad sajutis partnera
maksātspējas problēmas.”
Jānis Nicmanis