Pedagogu, vēsturnieku un zinātnieku konferencē “Latvijas vēsture: epizode vai nācijas saknes?” Rīgas Latviešu biedrības namā 2004.gada 22.oktobrī:
Augsti godātie konferences
rīkotāji! Dāmas un kungi! Dārgie radioklausītāji!
Vēsture ir nopietns un svarīgs priekšmets mūsu izglītības
sistēmā, tas ir svarīgs priekšmets savā pedagoģiskajā, kultūras
un intelektuālās izpausmes aspektā. Bet vēsture ir arī kas vairāk
– uz vēstures pamata veidojas nacionālā identitāte, uz vēstures
pamata lielā mērā veidojas arī patriotisms un emocionālā saistība
ar savu valsti un savu tautu. Vēstures izpratnei ir liela
valstiska nozīme, bet šī valstiskā nozīme nedrīkst norobežoties
tikai savas valsts ietvaros, tā ir jāsaprot plašākā kontekstā gan
ar saviem tiešajiem kaimiņiem, gan plašākā pasaulē, un šai
vēstures izpratnei ir jābūt arī tādai, kas vērsta uz to, lai,
nākotnē savu dzīvi veidojot, mēs no vēstures varētu mācīties.
Pārāk bieži mēs vēsturi redzam kā nepārvaramu notikumu upi, kurā
tiek ierauti gan atsevišķu indivīdu, gan tautu likteņi.
Šī vēstures upe mūs aizrauj līdzi vai arī – pēc citas metaforas –
samaļ mūs dzirnavās, īpaši mūs kā mazu tautu starp tiem
dzirnakmeņiem, ko veido mūsu kaimiņu militārā un politiskā vara.
Mēs esam bezspēcīgi un nevaram tur neko mainīt. Ir ļoti būtiski
izprast, ka vēsturē mēs neko nevaram mainīt, visi notikumi notiek
aliatoriski, bet tiem ir arī cilvēka gribas vadīts moments. Šī
cilvēka griba – tie ir ideāli, tā ir vēlme un gatavība cīnīties.
No šo mērķu viedokļa mums ir svarīgi saprast savus mērķus un
viedokļus, savu identitāti – kas ir tas būtiskais, kas mums ir
svarīgs, kas ir tas, par ko mēs būtu gatavi iet cīnīties? Mums ir
arī jāsaprot, ka arī citiem ir savi ideāli un savi mērķi, – kā
mēs varam ar tiem sadzīvot, neizraisot konfliktus,
starpnacionālos konfliktus starp valstīm, arī paši savā valstī
starp ļaudīm, kam savas personīgās pieredzes vai pagātnes dēļ
varētu būt citāda attieksme un interpretācija par vēstures
notikumiem.
Latvijā izglītības sistēmai būtu jānodrošina divas lietas.
Pirmkārt, lai visi bērni, kas beidz skolu, kaut vai pamatskolas
līmenī, saprot, kas ir Latvija kā valsts, kā tā ir veidojusies,
kāda ir tās pagātne, un tieši no Latvijas valsts un valstiskuma
viedokļa. Otrkārt, viņiem ir jāsaprot, ka Latvija nav vientuļa
sala kādā plašā nebūtības jūrā, bet gan ir cieši saistīta ar visu
citu, kas noticis Eiropā un pasaulē. Tātad ir jābūt izpratnei par
to, kur ir sākusies mūsu valsts plašajā vēstures plūsmā, kas
citās zemēs jau gadu tūkstošiem dokumentēta, pirms radās jebkādas
liecības par to, kas notiek uz pašreizējās Latvijas teritorijas,
kā mēs iekļaujamies vispārējā Eiropas attīstībā, un, izejot no
šīm zināšanām, ideāli būtu, ka mūsu izglītības sistēma rada
iedzīvotājus, rada pilsoņus, kuri saprot, kas viņi ir, no
kurienes viņi nāk, saprot savu valsti un ir spējīgi raudzīties
nākotnē ar skatu, kas palīdz viņiem izvairīties no konfliktiem
gan ar līdzcilvēkiem ikdienas dzīvē, gan ar citām tautām.
Tas nozīmē, ka nākotnē mums būtu jāmācās vēsturē no humānisma
viedokļa saprast tos aspektus, kas ir bijuši nehumāni,
nepieņemami, ko mēs vairs negribam redzēt atkārtojamies. Mums no
vēstures ir jāmācās saprast, kamdēļ tas ir tā noticis, ir
jāraugās nākotnē modri uz jebkurām pazīmēm, kas nozīmētu
nevēlamas parādības atkal nākotnē, un it sevišķi mums jāsaprot,
ka tā Eiropa, kurā mēs ES ietvaros esam iekļāvušies, ir tāda, ka
mums visa pagātne ir konfliktu un asiņu pilna. Ir maz tādu vietu
Eiropā, kur nebūtu bijuši asiņaini kari, ir maz tādu, kurās
nebūtu bijušas situācijas, kur vairākkārt vēsturē ir cīnījies
brālis pret brāli, kur ir notikušas brutālas, nehumānas
slepkavības vai nu reliģijas, politikas vai citā vārdā. Tas ir
jāsaprot katram bērnam un jaunietim, bet tas ir jāsaprot tieši
savas intelektuālās attīstības un gatavības kontekstā, tādēļ,
runājot par vēsturi, vēlētos uzsvērt dažādos tās aspektus.
Pirmkārt, runājot par pedagoģiju, visgrūtākais bērnam, sākot savu
izglītību, ir aptvert to, ka ir tāda lieta kā laika plūsma un ka
tā nes sev līdzi pārmaiņas. Teorētiskā fizika gan mums savā ziņā
māca, ka varbūt laiks kā jēdziens ir ilūzija, bet mums, parastiem
cilvēkiem, gan tā nešķiet, it sevišķi ja mēs salīdzinām savas
jaunības bildes ar tagadējo izskatu, un tad mums top skaidrs, ka
laiks nes sev līdzi pārmaiņas. Ja mēs raugāmies uz Brīvības ielu,
kā tā ir tikusi dēvēta dažādos vēstures posmos, ja mēs raugāmies
uz to, kādi karogi ir plīvojuši virs mūsu zemes, tad ir skaidrs,
ka vēsture nozīmē laika ritumu, kas sev līdzi nes būtiskas un
bieži vien sāpīgas pārmaiņas. Pavisam mazam bērnam tātad ir
būtiska izpratne par laika plūsmu un tā izraisītām pārmaiņām. Tas
nozīmē, ka pedagoģijai ir jābūt pietiekami iecietīgai pret to, ko
mazs bērns var uztvert un ko nevar. Man ir tāda dzīva bērnības
atmiņa prātā, ka mana māte kopā ar radiniekiem šķirsta ģimenes
albumu, un tur ir tāda fotogrāfija, kur māte ar māsīcām no
vilciena kupejas māj pa logu uz perona palikušam brālim un kādiem
citiem. Es prasu: kur tad tajā bildē es esmu? Māte atbild, ka
tajā brīdī es nemaz vēl neesmu pasaulē, un mani kā bērnu absolūti
satrieca doma, ka manai mammai ir bijusi sava dzīve un
eksistence, kas fotogrāfijās dokumentēta, pirms viņa bija mana
mamma un pirms es biju viņai blakus. Tas ir pirmais, kas
jāsaprot, ka vēstures plūsma ir kaut kas, kas veidojies, pirms
mēs esam ieradušies šajā pasaulē, ar apziņu, ka tā turpināsies
arī pēc mums. Bērnam tas ir lēnām un maigi jāparāda, lai viņš
saprastu, ko tas nozīmē.
Nākamais, kas svarīgi bērnam pamatskolas vecumā, – nekādā ziņā
mīlestību pret vēsturi neradīs gari faktu uzskaitījumi, datumi un
viņam sveši jēdzieni. Man šķiet, ka bērnam visvieglāk ir izprast
to, kas atrodas viņa tiešajā vidē – vispirms raugoties uz savu
pilsētu, savu novadu. Izbraukumi, ekskursijas, kas rāda viņam
vēstures liecības no seniem laikiem, un, tad izejot no tā, var
sākt runāt par to, kas ir noticis viņa zemē. Galvenais, kā es to
saskatu, pamatskolas izglītības laikā ir iemācīt, ka viņš dzīvo
Latvijā, ka viņš ir latvietis vārda tajā nozīmē, kas viņš būs pēc
pases, ceļojot pasaulē – viņš nāks no Latvijas ar Latvijas pasi,
un vienalga, kādi ir viņa senči, viņš citu acīs noteikti tiks
uzskatīts un uztverts par latvieti. Mēs vēlētos, lai viņš pats
sevi tā uztvertu, par spīti tam, vai viņa senču asinīs ir bijušas
lībiešu, baltvāciešu, latviešu, krievu vai ukraiņu vai kādas
citas asinis, jo vairumam no mums radurakstos tādas ir
atrodamas.
Šī izpratne par pilsonisko piederību savai valstij ir tā, kas
bērnam ir jāieaudzina, un viens veids, kā to izdarīt, ir caur
vēstures izpratni – kā ir radusies Latvijas valsts, kas Eiropas
vēsturē radusies samērā nesen kā suverēna, neatkarīga valsts,
taču ar garu vēsturi tādā nozīmē, ka šeit jau ļoti sen dzīvo
dažādi ļaudis. Viņiem ir svarīgi saprast savas personīgās
izaugsmes, savas sabiedriskās un pilsoniskās atbildības dēļ, kas
šī zeme ir, no kuras viņš nāk, kā tā ir veidojusies, kas te ir
pārdzīvots, kas šeit ir sasniegts, kas šeit ir aizkavēts, vārdu
sakot – jau pabeidzot pamatskolu, jaunietim ir jābūt skaidrai
izpratnei, kas viņam kā latvietim nāk līdzi mantojumā.
Svarīgi, lai būtu arī izpratne, ka šis mantojums viņam nav ne
labāks, ne sliktāks kā jebkuram citam, jo jebkuras valsts vēsturi
mēs vērtējam, man šķiet, galvenokārt no cilvēciskā un humānā
viedokļa. Nav tā, ka, beidzot pamatskolu, bērnam būtu jāiegūst
kaut kādas šovinistiskas varenības izjūta, ka viņa valsts ir
pārāka un labāka par citām, nedz arī kāda nevajadzīga pazemība un
mazvērtības komplekss, ka viņa valsts un tauta ir kaut kādi
bārenīši, kas neko pasaulē nekad nav paveikuši un neko nespēj.
Nē, jāspēj radīt pēc iespējas humānu, cilvēcisku un līdzsvarotu
skatu uz pagātni, kas atļauj mums to pieņemt tādu, kāda tā ir, ar
pašapziņu, ar mierīgu un vēsu prātu saprotot, ka tas nu ir mūsu
mantojums – labs vai slikts, bagāts vai nabags, tas ir mūsu.
Tikai mums tas tāds ir, citiem tāda nav. Mums ir jāskatās, kas
tajā ir tas skaistākais un labākais, tas jāsaglabā, jāvērtē un
jānodod tālāk. Mums ir arī jāsaprot, kas tajā ir šausmīgs, bet
arī tas ir mūsu, ar to mums ir jāmācās sadzīvot vēsi, mierīgi,
atvērti, cilvēciski un bez kompleksiem.
Tāpat kā katrs cilvēks ir vienādi vērtīgs, vai viņš būtu
skaistāks vai mazāk skaists, bagāts vai nabags, katra suverēna
valsts ir vienādi vērtīga. Tai ir sava būtiskā, neatņemamā
vērtība, ne pārākuma komplekss, ne mazvērtības komplekss
nedrīkstētu šeit spēlēt lomu. Tas ir liels izaicinājums, to ir
ļoti grūti panākt, tas ir tas ideāls, ko es vēlētos saskatīt
pamatskolas izglītībā.
Vidusskolā lietas kļūst jau daudz sarežģītākas. Te, protams, ir
jānāk plašākam pasaules skatījumam, un Latvijas vidusskolas
audzēkņiem ir jāsaprot: kamēr vēl nebija nekādu īpašu ziņu par
Latviju, izņemot, ka laikam no šejienes atbrauca tirgotāji ar
dzintaru, kas, piemēram, Meirodam ļāva veidot tā sauktās dzintara
spēles, kur visur tika izkārti dzintara gabali, kas romiešiem
bija ārkārtīga vērtība un dārgumi, kas nāca, lūk, no šīm ziemeļu
dzintara zemēm un par kurām precīzi mēs, protams, nezinām, kuras
ar tām tika domātas. Blakus šādām atsevišķām zīmēm, ka arī toreiz
šeit dzīvojuši ļaudis, rakstītā vēsture, vēstures pieminekļi –
tie ir kultūras pieminekļi, kādi ir visur citur pasaulē, ne tikai
Eiropā, bet arī Ķīnā, arī Āfrikā, arī Vidusamerikā un
Dienvidamerikā. Arī par senajiem pieminekļiem, senajām
civilizācijām vidusskolas līmenī jaunietim būtu kaut kas jāzina,
bet, es domāju, padziļināti viņam būtu jāsaprot Eiropas
vēsture.
Mums kā Eiropas Savienības dalībvalstij, mums kā valstij, kas
pagaidām kopā ar vēl 24 valstīm un nākotnē vairāk valstīm jāveido
tāda Eiropa, kas nākotnē izvairīsies no pagātnes kļūdām. Mums ir
arī jāsaprot, kā pagātnes procesi ir veidojušies vispār Eiropā,
kas ir bijušas tās galvenās spēka un akcenta vienības, kāda loma
ir bijusi baznīcai, kāda loma buržuāzijai, kāda loma bijusi
karaļiem, viņu armijām, viņu varai un savstarpējām precībām un
aliansēm. Tie procesi ir jāsaprot, lai saprastu Eiropas vēsturi,
un tie visi ir jāsaprot kontekstā. Šajā brīdī man šķiet, ka vairs
nav svarīgi, un tas ir tehnisks jautājums, vai tas notiek vienā
klasē vai citā. Es uzskatu, ka tam būtu jānotiek ar vienu un to
pašu skolotāju, kas māca vēsturi, lai nebūtu dažādas versijas par
vēsturi un dažādi akcenti, bet man šķiet, ka tas ir tikai
tehniskas dabas jautājums, un ir svarīga šī spēja parādīt, kā
Latvijas attīstība šajos vēsturiskajos gadu simteņos ir
noritējusi plašākā, īpaši Eiropas, kontekstā, jo tas mums kā
Eiropas sastāvdaļai ir īpaši būtiski. Protams, kā es saku, ir arī
visa šī pārējā pasaule, kurā daudzām no Eiropas impērijām bija
kolonijas un ar kurām vēl šobrīd to ārpolitika, kā, piemēram,
Spānijai, ne mazā mērā vien ir saistīta ar to, kurās zemēs un
kurās pasaules daļās viņiem savulaik bija kolonijas, tas vēl
šodien iespaido Eiropas politiku, un tas mums ir jāsaprot.
Es vēlētos uzsvērt arī to, ka vēsture nav objektīva disciplīna.
Tas ir jautājums pats par sevi, kā vēsture ir attīstījusies. Man
šķiet, ka vēstures izpratne savā dziļākā nozīmē ir kaut kas, kas
pieder pie kultūras cilvēka vispārējās attīstības un izaugsmes.
Ļoti daudzās valstīs, piemēram, regulāri televīzijā tiek rīkotas
programmas, Anglijai tādas lieliskas programmas bijušas par
dažādiem vēstures posmiem. Vai nu tie būtu balstīti uz romāniem,
kā tas bija Forsaitu sāgas ekranizācijas gadījumā, vai arī tieši
uz vēstures notikumiem, kā sērijās par karalieni Elizabeti. Es
ļoti priecājos, ka Latvijā tiek veidota filma “Rīgas sargi”, kas
ļaus jauniešiem saprast, kādi bija notikumi ap mūsu neatkarības
izveidošanu un izkarošanu. Mīlestība pret vēsturi, zināšanas, ko
cilvēks turpina iegūt visa mūža garumā, – arī tas būtu jāiemāca,
un īstenībā labs skolotājs to iemāca savam audzēknim tieši
vidusskolas līmenī. Es visu mūžu būšu pateicīga savai vēstures
skolotājai vidusskolā, kura bija brīnišķīgs cilvēks, kura darīja
daudz vairāk nekā to, ko tiešie pienākumi no viņas kā skolotājas
prasīja, un kura, es uzskatu, pavēra manā personīgajā
intelektuālajā attīstībā tik daudzas durvis, kas man palīdzējušas
visu mūžu bagātināt manu dzīvi. Es novēlu, lai katram audzēknim,
vidusskolēnam Latvijā laimētos ar tādu skolotāju.
Mēs droši vien šīs konferences laikā daudz runāsim par
pedagoģiskajiem materiāliem, un tas ir būtisks jautājums. Man
šķiet, tas ir īpaši svarīgs pamatskolā, jo pamatskolēnam nevar
būt tā, ka viņam piedāvā auksto galdu, no kura viņš
izvēlēsies vienā klasē vienu grāmatu, citā – citu. Te vajadzīga
skolotāja vadība, te vajadzīga arī nopietna Izglītības
ministrijas vadība, kas nosaka programmu, pamatlīdzekļus tieši
šajā elementārajā līmenī, ko, protams, skolotājs var papildināt.
Mūsdienās tā ir brīnišķīga iespēja ar audiovizuāliem materiāliem
dot jaunietim tiešām daudz dziļāku izpratni nekā tā, kas bija
iespējama senāk tikai no rakstiskiem materiāliem, zīmējumiem,
skicēm vai labākajā gadījumā fotogrāfijām. Jo tālāk veidojas
izglītības process, jo lielāka brīvība ir jāļauj arī pašam
skolēnam, vēlāk studentam, pašam meklēt informāciju, pašam meklēt
materiālus, un šeit nu ir jāspēj iemācīt arī to, ka materiāli,
tādi, kādus mēs tos atrodam, vai tie būtu internetā vai
bibliotēkās, ir jāizvērtē, un nekur šis jautājums tik nopietni
nerodas kā vēsturē.
Jebkādu vēstures redzējumu mēs nekad nevaram pieņemt kā absolūto
patiesību, ir absolūti nepieciešams vienmēr un visos gadījumos
saprast, ka šis dokuments, šī liecība, šī versija ir tapusi no
zināma redzespunkta, no zināma viedokļa, vai tas būtu nacionālais
viedoklis, vai tas būtu ideoloģiskais viedoklis, vai tas būtu
kāds idejiskais, tamdēļ ir būtiski, lai gan sabiedrība kopumā,
gan arī jaunieši saprastu, ka vēsturei ir ļoti nozīmīga
subjektīvā komponente. Šī subjektīvā komponente saistās gan ar
katra vēsturnieka personīgām spējām un izpratni, bet galvenokārt
arī ideoloģisko kontekstu, kādā tas notiek. Es atgriežos tātad
pie sākotnējā izejas punkta – vēsturei ir jābūt tādam
redzespunktam, kas atbilst nacionālām un valstiskām interesēm.
Mums Latvijā ir jāmāca Latvijas vēsture no Latvijas viedokļa un
no Latvijas vēsturnieku viedokļa, jo, lūk, gvatemaliešiem un
zanzibāriešiem neinteresēs tās lietas, kas interesē mūs, tas ir
pilnīgi dabiski un neizbēgami.
Ir vajadzīga sava vēsture ar savu skatījumu. Latvijai ilgus gadus
bija vēsture vispār, kas tika rakstīta vai nu no krievu, vai
vācu, vai no skotu, vai no angļu vai itāļu ceļotāju viedokļa,
taču no pirmās neatkarības laika kļuva skaidrs, ka ir ļoti
nepieciešama pašu latviešu historiogrāfija. Vēsturnieks Švābs
savulaik savos memuāros zūdījās par to kļūdu, ko viņš kā jauns
revolucionārs savā laikā bija izdarījis, palīdzēdams nodedzināt
muižnieka pili, kurā sadega Latvijas vēsturei neatjaunojami
vērtīgi materiāli. Savu kļūdu viņš vēlāk saprata un nožēloja.
Latvija tieši tamdēļ, ka mūsu vēsture ir tika īsa, ir bijusi
pakļauta dažādām vēstures interpretācijām, un no mūsu viedokļa,
es domāju, mēs pilnīgi skaidri varam runāt par vēstures
falsifikāciju. Šādas falsifikācijas vēl aizvien atrodamas daudzu
ārzemju bibliotēku plauktos, ļoti daudzās ārzemju bibliotēkās jūs
atradīsiet padomju laiku vēstures materiālus arī par šo Latvijas
teritoriju. Tie tur joprojām plauktos guļ un gaida savus
lasītājus, un ir ļoti svarīgi, lai ne tik vien mums rastos
vēstures materiāli no objektīvas, modernas vēstures redzējuma,
bet arī no latviskā skatpunkta, lai tie nogultos ārzemju
bibliotēkās dažādās valodās, lai tiktu skaidroti ne tik vien
pašiem latviešiem un Latvijas iedzīvotājiem, bet arī visai
pasaulei par to, kas ir noticis.
Šeit nevar nepieminēt vēsturnieku komisiju, kuru 1998.gadā
nodibināja prezidents Guntis Ulmanis un kuras sākumos pagāja viss
pirmais gads, lai viņi varētu sanākt kopā, uzstādīt sevi kā
starptautiski respektējamu, nevis kā propagandas orgānu, nevis kā
kaut kādu revanšisma organizāciju, bet kā nopietnu, profesionālu,
augsti kvalificētu, ar starptautisko līdzdalību esošu komisiju,
kura šo pēdējo gadu laikā ir ļoti daudz paveikusi. Ļoti daudz kas
ir izpētīts, ļoti daudz kas ir publicēts, ļoti daudz kas ir
pausts dažādās konferencēs. Tas darbs ir jāturpina.
Mums Latvijā viena no letonikas sastāvdaļām ir tieši Latvijas
vēsture, mums ir ļoti svarīgi, lai mums būtu vēsturiskie pētījumi
un tie turpinātos. Ir ļoti svarīgi, lai būtu turpinātība
vēsturnieku izaugsmei, ir ļoti svarīgi, lai būtu stipendijas
jauniem vēsturniekiem, vai tās būtu valsts sniegtas vai, kā es
vienmēr esmu aicinājusi, privātpersonu, uzņēmēju, sabiedrisko
organizāciju stipendijas vēsturei kā vienai no letonikas
sastāvdaļām. Jāturpina ļoti nopietns darbs ar skolas materiālu
izvērtēšanu, sagatavošanu, lai garantētu to, ka visi bērni visās
ģimenēs visās Latvijas daļās var tikt pie skolas grāmatām, ka nav
tādu bērnu, kā man savā bērnībā bija, kam ir jāiet cauri visam
kursam tāpēc, ka vecāki nevar atļauties nopirkt skolas grāmatu un
tad, protams, ir grūtības tam sekot. Šīm grāmatām jābūt
pieejamām, bet tām jābūt arī Latvijas Izglītības ministrijas
apstiprinātām, pieņemtām un izvērtētām.
Nav pieņemams, ka Latvijā vēsture tiktu mācīta no svešām zemēm
ievestām, citā valstī rakstītām vēstures grāmatām. Es domāju,
katrai valstij ir tiesības, un Izglītības ministrijai ir tiesības
gādāt par to, lai tā būtu Latvijā apstiprināta mācību programma,
nevis kāda cita, bet vairāk par visu es vēlētos uzsvērt, ka
vēsture ir valstisks jautājums, tas ir cilvēcisks jautājums, tas
ir katra viena jautājums, tam ir savs ideoloģiskais aspekts, bet
tāds ideoloģiskais aspekts, kas nedrīkst kļūt par cīņas ieroci,
bet drīzāk gan par intelektuālās un emocionālās atbrīvošanas
līdzekli.
Es vēlētos, lai vēstures izpratne mūs atbrīvotu no pagātnes
rūgtuma, no pagātnes pārdzīvojumiem, es vēlētos, lai vēstures
izpratne mums atļautu sadzīvot ar saviem līdzcilvēkiem, piedodot
pārestības tādā brīdī, kad tas ir vajadzīgs, atzīstot kļūdas tādā
brīdī, kad tas ir vajadzīgs, bet spējot aizmirst kā Spānijā, kur
šodien plaukstošās Spānijas ļaudis nerunā un neceļ gaismā vairs
senās sāpes, ko tautas miesā cirta civilkarš, bet raugās ar
skatienu nākotnē, ar izpratni par pagātni, bet gatavību pacelties
pagātnei pāri, sadzīvot kopā un veidot kaut ko kopēju. Tas ir
liels izaicinājums, tātad šeit ir arī mūsu sabiedrības
integrācijas moments, kas ir svarīgs. Mums visiem pie tā ir
nopietni un ar atvērtu sirdi un prātu jāpiestrādā.
Šī vēsture, kas mums visiem ir jāsaprot kā kopēja, ja mēs savu
nākotni un dzīvi ar Latviju saistām, nedrīkst kļūt par strīdus
ābolu mūsu starpā, tā nedrīkst kļūt par konfliktu cēloni,
nedrīkst būt par populistisku saukļu ieganstu, nedrīkst kļūt
vārda lētajā nozīmē politizēta. Vēsture nepieder nevienai
etniskai grupai, nevienai politiskajai partijai, tā pieder mums
visiem, tā nekad nebūs simtprocentīgi objektīva, bet mūsu
pienākums ir gādāt, lai tā būtu tik objektīva, cik nu cilvēciski
ir iespējams. Tas nozīmē izvērtēt lietas no daudzām, ne tikai no
vienas puses, un censties godīgi, atklāti, taisnīgi, ar pilnu
informāciju nonākt pie nepieciešamajiem secinājumiem. Vairāk par
visu man šķiet, ka vēstures izpratne ir tas, kas palīdzēs mums
vērsties nākotnē ar drošāku, skaidrāku un mierīgāku skatu.
Mēs esam daudz pārdzīvojuši, bet es kā psihologs varu jums teikt,
ka nav veselīgi dzīvot tikai savu pārdzīvojumu varā. Pārdzīvojumi
ir mūsu, tie pieder mums kā tautai un katram kā indivīdam, bet
mēs vēlamies tos, varētu teikt, pārstrādāt, sagremot un pacelties
tiem pāri, mēs vēlamies caur tiem kļūt bagātāki. Arī sāpīgie
piedzīvojumi var mūs bagātināt, un mēs vēlamies galvenokārt
atcerēties to, ka mēs kā cilvēki visi esam savai valstij vienādi
svarīgi, vienādi derīgi, ka visas valstis pasaulē ir vienādas, ka
nav vareno un nevareno, diženo un nediženo. Ir suverēnas,
neatkarīgas valstis, ir cilvēki, kas katrs ir vērtīgs. Ja
raugāmies pasaulē no savas cilvēcības pašapziņas, bez iedomības
un bez aizvainotības, bez bailēm un bez uzmācības citiem, man
šķiet, tad tiešām mēs dzīvei un nākotnei stāsimies pretī pēc
iespējas stiprāki ar to, ko varam un spējam. Tad mēs būsim tiešām
kopā ar citām Eiropas tautām gādājuši par to, lai nākotnes Eiropā
ļaudis vairs netiktu aizrauti šajās vēstures asiņainajās
straumēs, bet lai viņi būtu lemtspējīgi indivīdi, kā indivīdi un
kā valstis virzītu notikumus cilvēcīgā, humānā un visiem
pieņemamā gultnē.
Paldies jums!