103 sveces un trešā gadagrāmata
Šodien, 27. oktobrī,
Rīgas Latviešu biedrībā iedegs 103 sveces, ievadot 20. gadsimta
slavenākā pilsētas dzejnieka dzimšanas dienas svinības. To viesi
varēs iegādāties arī jaunāko “Aleksandra Čaka gadagrāmatu”. Jau
trešo.
Aizvien tautā nezūd interese par autoru, kas atklājis
visvienkāršāko cilvēces nemirstības formulu: “...tikai tevi es
mīlējis esmu”. Un nemazinās arī pētnieku atklāšanas prieks, ceļot
dienas gaismā mazzināmus un nezināmus faktus, iepazīstinot ar
jauniem pētījumiem un secinājumiem. Tiesa, ne vienmēr tie ir
neapstrīdami kā vienreizviens. Taču patiesība jau dzimstot ne
vien mīlestībā, bet arī strīdos.
Trešo gadagrāmatu ievada aktiera Imanta Skrastiņa “Domas balsī”,
eseja, kas pirms gada izskanēja Aleksandra Čaka balvas
pasniegšanas sarīkojumā un aiznākamajā dienā tika publicēta
“Latvijas Vēstnesī” (29.10.2003, 20.lpp.). Turpinās Valda
Rūmnieka plašā apcere “Aleksandrs Čaks laikmetu maiņās jeb
trimdas literatūrkritikas skatījums uz dzejnieku”, to papildina
arī Anšlava Eglīša “Atmiņas par Aleksandru Čaku”.
Būtisku atslēgu dzejnieka talanta izpratnei ieraudzījusi Ieva
Kalniņa: “Dzejojums “Tētis – karavīrs” parāda vienu absolūti
raksturīgu A. Čaka dzejas pazīmi – viņš nespēj rakstīt politiska
pasūtījuma darbus. Tas ir, rakstīt viņš var, bet nespēj
okupācijas varu pasūtījumus uzrakstīt labi.” Tas gan teikts par
nacismu, bet tikpat attiecināms arī uz komunismu. Kā saka –
vienas medaļas divas puses. Šīs otras puses nežēlīgās
likumsakarības apjaust un atklāt centies Jānis Oga: “Varbūt tas
ir dzejnieka azarts, kas liek Čakam pieņemt un sludināt it kā
nepieņemamas lietas, tiekšanās uz pašiznīcināšanos. Es gribētu
teikt, ka Čaks aizgāja īstajā brīdī.”
Kā arvien, līdzās paša dzejnieka mūža un daiļrades izpētei daudz
vietas gadagrāmatā atvēlēts Aleksandra Čaka attiecībām ar
draugiem, tuvajiem cilvēkiem un viņu likteņu pavērsieniem. No
šāda skatupunkta saistošs ir Jāņa Zālīša pētījums “Divi
Aleksandri un Emgra jeb “Taigas teiksma” pret “Debesu dāvanu””,
atklājot, ka Mildai Grīnfeldei dzejoļu krājumu veltījis arī
Aleksandrs Pelēcis. Sarežģītajās lielu talantu attiecībās
iedziļināties un izprast centusies Inta Neiharte rakstā
“Aleksandrs Čaks un Jānis Sudrabkalns”. Vairāki autori
publicējuši atmiņas un apceres par Emīliju Briežkalni, dzejnieka
tēva brālēna meitu. Kā uzsver Andra Konste: “... ja nebūtu
Emīlijas fantastiskās uzticības dzejnieka darbam, ilgus gadus
glabājot viņa mūža priekšmetiskās relikvijas, nebūtu arī muzeja,
vietas, kura šobrīd vienlaikus izplata un centrē Aleksandra Čaka
talanta starojumu.”
Jau tradicionāli ar “Čakziņām” literāriem faktiem aizmirstības
putekļus lietpratīgi notrauc Ilgonis Bērsons. Piemēram, sniegti
jauni pierādījumi, ka viens no Aleksandra Čaka pseidonīmiem ir
bijis Čimboraso.
Gadagrāmatā turpināta Raimonda Brieža “Aleksandra Čaka dzejas
atskaņu vārdnīca” un Māras Izvestnijas “Aleksandrs Čaks.
Bibliogrāfija”, kas šoreiz aptver laiku no 1935. gada līdz 1940.
gada jūnijam.
Tāpat kā iepriekšējās, arī šo gadagrāmatu sastādījusi Andra
Konste. Mākslinieces Aivas Šteinas iekārtoto sējumu laidusi tautā
izdevniecība “Pils” ar Valsts kultūrkapitāla fonda atbalstu.
Andris Sproģis, “LV”