Patiesība un fantāzija romānā par vēsturi
Vēsturiski romāni mani vienmēr rosinājuši piesargāties no pārlieku lielas aizgrābtības un uzticības, jo vēsturi rekonstruēt no jauna taču nav iespējams. Cilvēks, kurš apņēmies stāstīt vēsturi, vienmēr saskaras ar nepieciešamību notikumus atlasīt, un kopējā aina neizbēgami tiek deformēta. Savukārt, lai aina būtu ticama, jāpanāk vēstures atkārtojums. To izdarīt diemžēl nav iespējams (skat. Paula Bankovska romānu “Laiku grāmata” (1997)). Taču ar Roalda Dobrovenska grāmatu “Magnus, dāņu princis” ir citādi. Atklāti gan paliek jautājumi – vai kāds vispār spējis vēsturi ieraudzīt kā nesadalītu kopumu, un kas zudis un kas nācis šai grāmatai klāt, jo romānu no krievu valodas latviski tulkojis Talrids Rullis.
Roalds Dobrovenskis ar savu grāmatu “Magnus, dāņu princis” Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Latviešu mūsdienu romānu kontekstā
Roalda Dobrovenska grāmata ir unikāla jau ar vērienīgo apjomu,
spēlējošo vēstījumu un gudri izmeklēto struktūru, kurā savienoti
vācu, krievu, latviešu un poļu vēsturnieku dokumenti, vēstules un
dienasgrāmatas ar autora fantāzijā radītām vieglprātīgām un
amizantām epizodēm no dāņu prinča Magnus (1540–1583), 16.gadsimta
karaļu, karalieņu un citu augstmaņu dzīvēm. Turklāt romāns
strukturēts tā, lai paralēli vēsturi veidojošiem notikumiem
16.gadsimtā stāstītu arī par 20.gadsimtu, pievienojot gan nodaļu
kopsavilkumus, gan amizantas skices ar nosaukumu “Sarunas bez
aplinkiem”.
Latviešu kultūras kontekstā grāmata ir unikāla, jo tās autors
izvēlējies izstāstīt daudziem nezināmu vēsturi. Tapis romāns par
Livonijas karali Magnu, kas Livonijas konfederācijas sabrukuma un
Livonijas kara (1558–1583) laikā vēlējās izveidot savu valsti
tagadējās Latvijas un Igaunijas teritorijā. Piedevām tas nav
tikai vēsturisks un biogrāfisks romāns, kur daudziem lasītājiem
tiek sniegta iespēja izzināt savu pagātni un tagadni (līdzīgi kā
autora iepriekšējais romāns “Rainis un viņa brāļi” (1999) līdzēja
ieraudzīt Raini viņa neirozēs, varenībā un attiecībās ar
cilvēkiem un laiku), bet arī romāns par mūžsenām tēmām, nākotni
un pašu Roaldu Dobrovenski. Ne velti rakstnieks grāmatu velta
savai mātei Natālijai Sergejevnai Magnus un sievai Veltai
Kaltiņai. Kā atzinis rakstnieks – bez Veltas Kaltiņas viņš
rakstīt un dzīvot nespēj. Savukārt rakstnieka mātes un romāna
galvenā varoņa Magnus vārdu sakritība nav nejauša, jo Roalda
Dobrovenska vectēvs Sergejs Magnus atstājis nostāstu, ka dāņu
princis Magnus ir dzimtas saknes daļa. Nenoliedzami šī leģenda,
kuru rakstnieks izstāsta arī romānā, mudinājusi interesēties par
dāņu princi Magnu un romānu uzrakstīt.
Grāmatā tiek pārstāstīti daudzi vēsturiski notikumi par Livonijas
karu – periodu, kas noteicis Eiropas, Baltijas reģiona un
Krievijas likteni. Varētu jautāt – kas gan tur unikāls? Pētī
papīrus un tik raksti vēsturi! Atlasi vajadzīgo un tik līmē kopā,
jo vēsture neizbēgami a priori ir ideoloģiski atlasīts un
ar noteiktu mērķi virknēts un organizēts naratīvs; savukārt
naratīvs jau pēc definīcijas ir atlase, atlase, atlase, lai no
vēstures mēslaines strukturētu un posmotu vēstījuma salmu. Taču
lasītājiem ir paveicies – romāna autors ir rakstnieks, nevis
vēsturnieks. Un tāds rakstnieks, kurš ciena vēsturi, kurš spēj
būt ironisks un filozofisks, spēj izvairīties no retorikas, kurš
nemitīgi uzrunā savas grāmatas lasītāju, kontrolē sevi, pat
aizrāda un biksta sevi. Līdz ar to grāmatā rodams izsvērts
skatījums uz Dānijas, Zviedrijas, Norvēģijas, Baltijas un
Krievijas vēsturi, piedevām tādu vēsturi, kas daudziem no mums
vēl joprojām nav zināma, jo nemitīgi bijusi pakļauta dažnedažādām
ideoloģijām.
Tāpēc daudziem lasītājiem Roalda Dobrovenska grāmatā aprakstītā
vēsture būs jaunatklājums, arī veids, kā var pasniegt vēsturi.
Protams, vēsturiskā romānā nevar iztikt bez gadu skaitļiem, radu
rakstiem, notikumu aprakstiem, taču tie ir pakļauti autora
vēstījumam. Tāpēc nav lieku gadu skaitļu, radu rakstu, notikumu
aprakstu. Autors piedāvā lasītājam līdzdarboties. Lūdzu!
Iztēlojies, kāds varētu izskatīties apģērbs vai kādu ēdienu
labpatikās māgā nogremdēt 16.gadsimtā. Un vēl – princis Magnus
vispirms ir cilvēks. Viņš bērnībā čurā gultā, viņš masturbē. Arī
pārējās personas ir cilvēki, citi sirsnīgāki, citi
nežēlīgāki.
Tieši šī izejas pozīcija vai attieksme un sabalansēts laika,
notikumu un cilvēka vēstures apraksts rada uzticību talantīgam
rakstniekam un viņa romānam, kas radījis vēsturi par
likumsakarībām un nejaušībām, mīlestību un naidu, drosmi un
nodevību 16.gadsimta otrajā pusē un paralēlēs arīdzan
20.gadsimtā.
Rimands Ceplis,
Mg. philol.