1990.gada 6.jūnija sēdes stenogramma
Vakara sēdē
Sēdi vada Latvijas Republikas Augstākās padomes priekšsēdētāja pirmais vietnieks Dainis Īvāns.
Priekšsēdētājs: Cienījamie deputāti, pulkstenis jau ir pāri
trijiem, mūsu rindas ir kļuvušas vēl tukšākas, jo pēc kāda laika
uzsāk darbu Latvijas kompartijas, es nezinu, kā viņu saukt– PSKP
nodaļas–, kongress un vairāki deputāti, kuri sēdē piedalījās
pirms pārtraukuma, tagad arī ir devušies uz šo kongresu. Tā ka
deputātu skaits zālē ir vēl mazāks. Pēc mirkļa mums droši vien
vajadzēs reģistrēties, lai konstatētu, cik mēs esam. Bet pirms
tam, vēl cerot, ka ienāks kāds deputāts, es nolasīšu vienu
deputātu pieprasījumu un sniegšu informāciju.
Tas ir vairāku deputātu pieprasījums. Es varu salasīt tikai
Ivanova un Āboltiņa uzvārdu. Tātad nolasu pieprasījumu:
*/Lūdzam izskaidrot, kas izraisījis traucējumus republikas
iedzīvotāju apgādē ar benzīnu. Ar ko var pamatot benzīna talonu
sistēmas ieviešanu un ar to saistīto kooperatoru darbību?
Pašlaik, pēc mūsu datiem, republikas apgāde ar benzīnu norit
normāli. Tāpēc izbrīnu rada pašreizējais stāvoklis./
Šis pieprasījums tiek nosūtīts izskatīšanai enerģētikas ministram
Auseklim Lagzdiņam. Konkrētu atbildi par benzīna jautājumu no
Ausekļa Lagzdiņa mēs prasīsim nākamnedēļ.
Vēl ir informācija– lūgums pastāvīgo komisiju priekšsēdētājiem
līdz sēdes beigām iesniegt priekšlikumus par jautājumiem, kuri ir
sagatavoti izskatīšanai Augstākās padomes plenārsēdēs laikā no
11. līdz 13.jūnijam, jo sekretariāts ziņo, ka viņiem šobrīd
priekšlikumi iesniegti nav. Kuri likumprojekti ir gatavi, kurus
vajadzētu izskatīt, lai Prezidijs rīt varētu šos jautājumus
iekļaut darba kārtībā?
Tagad, lūdzu, reģistrēsimies, cik mēs esam palikuši šajā zālē.
Lūdzu rezultātu– kopā 95. Juristi strādā, tā ka skaitlis 100
laikam ir, kaut gan viena juristu grupa ir augšā zālē. Mums tagad
vajadzētu izšķirties, kā mēs strādāsim, jo, neraugoties uz to, ka
var atnākt pieci vai seši cilvēki, kuru tagad trūkst līdz
kvorumam, lai mēs varētu strādāt, ir skaidrs, ka nevienu lēmumu
mēs nevaram pieņemt. Par kaut ko nobalsot arī mēs šodien nevaram.
Varbūt tiešām mēs varētu izskatīt jautājumus, kuri satrauc
deputātus. Darba kārtībā varētu būt punkts– dažādi jautājumi.
Deputāti varētu nākt ar savām pretenzijām un izteikt to, kas uz
sirds, gan par darba organizēšanu, gan par tiem jautājumiem, kas
būtu iekļaujami nākošās nedēļas darba kārtībā, gan arī par
politisko un ekonomisko situāciju. Man personīgi cita
priekšlikuma pašreiz nav. Mums ir likumprojekti par tautību
konsultatīvo padomi, bet, arī 100 cilvēkiem klātesot, to nav
nozīmes skatīt. Ja piedalītos kaut mazliet vairāk deputātu, mēs
varētu turpināt darbu pie Dabas aizsardzības likuma, bet tad ir
jānobalso visiem 100 deputātiem, lai tie punkti, kuri ir
pieņemami visiem, būtu vismaz pieņemti. Tagad situācija ir ļoti
muļķīga.
V.Gerasimovs: */Cienījamie
biedri! Man ir labs priekšlikums, lai nevilktu laiku un neatņemtu
to ne sev, ne biedriem, kolēģiem. Priekšlikums ir šodien beigt
darbu. Labāk pastrādāt pirmdien produktīvāk. Un viss. Bet līdz
tam ceturtdien un piektdien jāpastrādā komisijās, sagatavojot
likumu projektus. Ar ko mēs pašlaik nodarbosimies? Lai tikai
strādātu, lai tikai sēdētu šeit? Kamdēļ?/
Priekšsēdētājs: Paldies. Lūdzu, 2.mikrofons.
I.Bērziņš: Kā jūs dzirdējāt, tas bija arī mans priekšlikums
no rīta. Bet tagad pavisam nopietni, varbūt mēs varam tomēr
izdarīt to, ko mēs neizdarījām ar šī projekta otro variantu.
Varbūt tiešām mēs varam palikt, mēs, tie, kuriem bija konkrēti
priekšlikumi, taču tie netika ņemti vērā. Tos vēlreiz vajadzētu
iestrādāt, lai mēs nākošreiz varētu ar otro lasījumu arī pabeigt.
Man ir bailes, ka nākošreiz mēs sanāksim un ar likumu sāksies
tieši tas pats, kas notika šodien, kaut vai te būtu 200 cilvēku.
Tātad palikt šajās telpās, nosaukt to varbūt par paplašinātu
komisijas sēdi un turpināt darbu pie likumprojekta, lai nebūtu
tukša pļāpāšana.
Priekšsēdētājs: Es domāju, tas būtu diezgan labs
priekšlikums. Lūdzu, 2.mikrofons.
I.Movels: Man tomēr būtu priekšlikums precīzi nofiksēt, kas
pēcpusdienā nav ieradies. Rīdzinieki varbūt var izmantot to
laiku, bet tie, kas atbraukuši no laukiem, viņiem taču rīt
jāstrādā komisijās, bet šodien nav ko darīt.
Priekšsēdētājs: Lūdzu, deputāts Endele.
J.Endele: Man jautājums– kādi jautājumi Prezidija sēdē tiek
spriesti?
Priekšsēdētājs: Prezidija sēdēs parasti apstiprina nākamās
nedēļas darba kārtību, un tieši tāpēc ir lūgums visiem komisiju
priekšsēdētājiem iesniegt tos likumprojektus jeb informēt par
tiem likumprojektiem, kurus varētu apskatīt. Prezidija sēdē rīt
ir paredzēts apstiprināt arī dažas Augstākās padomes aparāta
struktūrvienības.
Lūdzu, 1.mikrofons.
O.Batarevskis: Es atbalstu deputāta Bērziņa priekšlikumu–
palikt tiem cilvēkiem, kuriem ir iebildumi pret likumu par Vides
aizsardzības komiteju, un izskatīt jautājumu, un pirmdien jau
varētu sākt strādāt radošāk.
Priekšsēdētājs: Lūdzu, 2.mikrofons.
No zāles: Man būtu tāds
priekšlikums jeb ierosinājums. Varbūt būtu lietderīgi deputātus
iepazīstināt ar Augstākās padomes darbības struktūru, kādas šajā
mājā ir telpas, kur mēs varam griezties, kur ir bibliotēka, kur
informācijas centrs, kur esam tiesiski griezties un kur mums iet
nav vēlams. Pašlaik mēs pat nezinām, kā bibliotēka un informācija
ir izmantojama, saņemam tikai to, kas ir šeit.
Un vēl derētu viena informācija: kā mēs strādāsim, kad būs jaunā
struktūra, t.i., kad sāks strādāt tikai pastāvīgi darbojošies
deputāti. Cik mēs tādi deputāti būsim plenārsēdē, un cik mēs tādi
būsim komisijās? Un tiem, kuri nestrādās pastāvīgi, cik dienas
vajadzēs tomēr šeit obligāti ierasties un kā to saskaņot ar
darbavietu, un kā darbavieta to uztvers? Tādās lietās ir
neskaidrība. Krievijas Federācija to visu jau ir atrisinājusi,
mums vēl tās skaidrības nav. Un vēl viena lieta, es nezinu, vai
cilvēki ir iesnieguši iesniegumus, lai paliktu šeit pastāvīgā
darbā. Vai šie jautājumi risinās? Kad tos risināt? Vai alga ir
atkarīga no tā, no kuras dienas iedots iesniegums? Tāda
informācija ir nepieciešama. Visur tas ir nokārtots, tikai mūsu
Augstākajā padomē nav nokārtots.
Priekšsēdētājs: Mēs visu to lemsim pēc nolikuma, bet, kā jūs
zināt, mēs atgriežamies vēlreiz pie algu pārskatīšanas. Savukārt
par deputātiem, kuri strādās pastāvīgi, kuri savienos darbu,
šobrīd ir pilnīga informācija komisijās, un tā tiks pavairota, un
ar to mēs varēsim iepazīstināt. Prezidija sēdē es došu tādu
ierosinājumu. Kas attiecas ar iepazīstināšanu ar Augstākās
padomes telpām, tad to vajadzētu darīt lietu pārvaldniekam
Zigfrīdam Brenčevam, jo diemžēl es to nevaru izdarīt. Arī es šīs
telpas nepazīstu, jo mums visu laiku ir bijušas plenārsēdes. Es
pat savu kabinetu vēl īsti neesmu apguvis.
Lūdzu, 1.mikrofons.
F.Stroganovs: */Cienījamo priekšsēdētāj! Man ir priekšlikums–
atbrīvot no visiem darbiem nepieciešamo deputātu skaitu pastāvīga
Augstākās padomes darba reglamenta izstrādāšanai, lai nākošās
nedēļas beigās, es domāju sēdi, plenārsēdi, mēs varētu ķerties
pie reglamenta projekta izskatīšanas. Citādi mēs nepārtraukti
buksēsim. Jāatbrīvo 20 deputāti no visām komisijām, no visām
plenārsēdēm. Lai viņi strādā./
Priekšsēdētājs: Es būtu par šādu priekšlikumu. Es domāju, ka rīt Prezidijā tas jāizlemj. Es arī esmu par to, lai komisijas maksimāli strādātu pie reglamenta. Juristus, kuri šodien jau strādā, mēs lūgsim, lai viņi turpina, un droši vien apstiprināsim vēl kādus citus cilvēkus, kas strādās ar reglamenta jautājumiem.
No zāles: Cienījamo
priekšsēdētāj! Aizvadītajā nedēļā lauksaimnieku deputāti
iesniedza priekšlikumu plenārsēdes noturēt divas reizes nedēļā–
otrdien un trešdien. Tādēļ ir priekšlikums nākošajā nedēļā
pirmdien plenārsēdi nenoturēt.
Priekšsēdētājs: Jautājumi ir uzdoti, tagad vārds
sekretariātam.
J.Dobelis: Cienījamie kolēģi! Es atkal atgriezīšos pie
apnicīgā jautājuma par disciplīnu. Es pretinieku frakcijas
pārstāvim Dīmaņa kungam lūdzu līdz starpbrīdim iesniegt
attaisnojošu vai neattaisnojošu informāciju par frakcijas
deputātiem, kuri nav ieradušies šodien. Šādu informāciju es
nesaņēmu. Diemžēl vienu mēnesi sekretariāts izturējās liberāli,
cerot, ka visi ir pieauguši cilvēki un atnākuši uz šejieni
strādāt, nevis traucēt viens otru darbā. Sākot ar jūniju, es
acīmredzot parūpēšos, lai par visiem, kuri nav ieradušies, tiktu
regulāri informēta prese, radio un televīzija, vai jums tas
patiks vai nepatiks. Ja sekretariātā nebūs ienākušas ziņas, es
jau nu neskatīšos pakaļ un nemeklēšu, kur jūs esat palikuši. Ir
elementāra kārtība– no rīta atnākt un piereģistrēties. Ja ir kāds
iemesls, lūdzu paziņot savu komisiju priekšsēdētājam. Es nevaru
vairāk ticēt pretējās frakcijas līderim, jo viņš nav spējīgs
pildīt savus solījumus. Lūdzu ziņot savu komisiju
priekšsēdētājiem, un lai viņi iesniedz ziņas sekretariātā. Ja
šādu ziņu nebūs, tad tiks informēti masu informācijas
līdzekļi.
Priekšsēdētājs: Jā, tikai es gribu piebilst, ka šāda
informācija vajadzīga no abām frakcijām.
S.Dīmanis: Cik es sapratu,
informācija par to, ka deputāts nav spējīgs vai nevar atnākt uz
sesiju, ir nododama komisiju vadītājiem, nevis frakcijas
līderiem. Tas ir pirmais. Tieši tāpēc es tagad nevarēju
noskaidrot, kāpēc nav atnācis viens vai otrs, tāpēc ka man šīs
informācijas nav, kā izrādījās. Tālāk visu laiku šeit skan
Rubika, Dzintara uzvārdi. Kāpēc neskan Vulfsona, Kalnbērza
uzvārdi? Vispār beidziet vienreiz diskreditēt mūsu frakciju. Mēs
esam pilnīgi vienādi. Starp citu, visu laiku tiek skaitīta tikai
mūsu frakcija. Tas jau ir vienkārši smieklīgi.
Priekšsēdētājs: Piezīme ir vietā. Vārds deputātam
Kurdjumovam.
L.Kurdjumovs: */Cienījamais priekšsēdētāj! Es vēlētos kaut ko
precizēt no Dobeļa kunga. Es nekur neesmu redzējis, nekādos mūsu
dokumentos, ka sekretariāta pienākums ir kaut ko kaut kur
publicēt, kā deputāti apmeklē sesijas sēdes. Kas attiecas uz
mani, es varu ar tīru sirdsapziņu runāt par to, jo es vispār
neesmu izlaidis nevienu sēdi. Bet es nedomāju, ka tās ir Dobeļa
kunga tiesības– rūpēties par tādiem jautājumiem. Un jautājums par
tādām publikācijām jārisina tikai Augstākajai padomei, bet ne
cienījamajam sekretariāta vadītājam./
Priekšsēdētājs: Tas ir skaidrs, bet tiešām par disciplīnu būs
jālemj, lai...
No zāles: Tur bija
priekšlikumi, tajā skaitā mans priekšlikums. Varbūt nobalsosim un
sāksim.
Priekšsēdētājs: Acīmredzot pēc mūsu skaita mēs nevaram
strādāt. Mēs neesam tiesīgi strādāt pēc zālē sēdošo cilvēku
skaita. Reģistrējoties zālē bija 94. Mēs varam izlemt, vai šodien
turpinām kaut ko izskatīt, zinādami, ka mēs ne par ko nevaram
nobalsot un ne par ko nevaram vienoties šādā situācijā, jeb
paliek visi tie cilvēki, kuriem ir pretenzijas pret likumu par
Vides aizsardzības komiteju, izsaka pretenzijas likuma
sagatavotājiem un nonāk pie kaut kāda kompromisa. Nākošajā
apspriešanās reizē mums nevajadzētu atkārtot vienus un tos pašus
jautājumus. Tātad man ir tiesības likt uz balsošanu tādu
jautājumu, ka paliek tikai tie, kuri apspriedīs Vides
aizsardzības komitejas likumu.
A.Providenko: */Lūdzu atvainot, ja es aizņemšu nedaudz laika.
Mēs nesen pieņēmām likumu par to, ka sesija, kurā piedalās vairāk
nekā puse deputātu, ir tiesīga izskatīt visus jautājumus. Sakarā
ar to es nekādi nesaprotu: ja mums te ir kvorums, ko mēs te
izgudrojam? Saskaitījām pavisam simt cilvēku. Nu, un sakarā ar
šo, par ierašanos un apmeklētību. Es domāju, pats likums runā par
to, ka sesija ir tiesīga ar 50 procentu piedalīšanos, t.i., 50
procentu principā patiešām var priekš sevis izlemt jautājumu par
to, piedalīties attiecīgajā plenārsēdē vai nepiedalīties. Vēl jo
vairāk ar publikāciju presē un tā tālāk./
Priekšsēdētājs: Jā, tas viss ir skaidrs. Bet man šobrīd nav
skaidrības, vai mēs esam šie simt cilvēki. Tātad augšā strādā
deviņi deputāti plus tie, kuri ir zālē.
I.Ēlerts: Cienījamo priekšsēdētāj! Mēs pieņēmām Konstitūcijas
izmaiņas, kas Augstākās padomes sesijas darbā neprasa kvorumu,
tātad mēs varam, kā cienījamais deputāts Bērziņš ierosināja,
izskatīt šo likumprojektu tālāk, nepieņemot lēmumus, pilnīgi
pareizi.
A.Aleksejevs: */Man ir priekšlikums par tirdzniecības
ministra uzstāšanās motīviem. Man radās iespaids, ka līgumu un
komerciālo cenu jautājumos var būt resora patvaļa. Tāpēc es
gribētu ierosināt: vai iekļaut šo jautājumu tirdzniecības
komisijas plānā, vai radīt atsevišķu deputātu komisiju, kura
izpētītu līgumu un komerciālo cenu pielietošanas praksi
republikā./
Priekšsēdētājs: Lūdzu,
reģistrēsimies. Rezultāts– 90 deputāti. Acīmredzot mums tagad
vajag nobalsot, ka tie, kuri grib apspriest un nonākt pie
kompromisa un kuriem šī lieta ir pazīstama, paliek zālē un
turpina darbu. Lūdzu balsošanas režīmu. Kurš ir par šādu
priekšlikumu? Tas ir procedūras jautājums. Lūdzu,
rezultātu.
Mums vajadzētu vienoties par nākošās nedēļas darba kārtību. Es
ceru, ka mēs rīt sagaidīsim no komisiju priekšsēdētājiem
priekšlikumus par jautājumiem, kas būtu izskatāmi nākošajā
nedēļā. Mums vajadzētu vienoties, cik dienas būs plenārsēdes
nākamā nedēļā. Pēc pašreizējās kārtības bija pirmdiena, otrdiena,
trešdiena. Šonedēļ pirmdien bija tikai puse dienas. Te ir
priekšlikums, ka vajadzētu strādāt tikai otrdienā un trešdienā,
pārējās dienas– komisijās.
No zāles: Man ir
priekšlikums, ka pirmdien vajag plenārsēdi. Pretējā gadījumā būs
tā, ka uz šo pirmdienu neviens neieradīsies. Mans priekšlikums ir
mainīt Prezidija laiku. Tas jāsasauc attiecīgajā nedēļā vēl pirms
pēdējās plenārsēdes, lai plenārsēdē var pieņemt lēmumu, vadoties
no tā, ko Prezidijs ir izlēmis par turpmāko darba kārtību.
Priekšsēdētājs: Tas ir diezgan grūti izdarāms, jo
ceturtdienās mēs parasti saņemam priekšlikumus no komisijām un
strādāt pēc plenārsēdes ir neiespējami, tas ir smags darbs.
Vārds Jānim Blažēvičam.
J.Blažēvičs: Vajadzētu apspriesties par nākamās nedēļas
darbu. Mēs muļļājamies jau vairākas dienas.
E.Buķele: Es gribētu ieteikt, ka mums vajadzētu pirmdien
tomēr strādāt, jo šonedēļ ir iekrāti darba kārtības jautājumi,
kurus neesam izskatījuši, bez tam 15.00 ir paredzētas frakciju
sēdes.
A.Panteļējevs: Es arī piekrītu tam, ka vajadzētu vismaz
pāris nedēļas šo ritmu ieturēt. Tātad pirmdien līdz pusdienām,
otrdien un trešdien. Nav taisnība, ka nav likumprojektu.
Paskatieties mapītēs! Ir par konsultatīvo padomi, par apkārtējo
vidi, kas jāpabeidz, likums par presi un tā tālāk. Ja mēs to
palaidīsim garām, pēc tam nāks visi ekonomiskie likumi. Mūsu
pieredze rāda– lai cik ražīgi strādātu komisijās, tikko likumu
apspriež plenārsēdē, daudz laika paņem apspriešana. Mēs nevaram
paļauties tikai uz komisijām.
R.Marjaša: Cienījamie kolēģi, nekādā gadījumā mēs
nedrīkstam taisīt tagad garu pārtraukumu. Mēs nedrīkstam nenākt
šeit uz parlamentu, uz savām vietām augstākajā valsts varas
orgānā. Mums jābūt uz vietas visas dienas, kad ir plenārsēdes, un
tikai ceturtdien vai piektdien varam strādāt komisijās.
Priekšsēdētājs: Visi priekšlikumi ir izskanējuši? Būtībā ir
divi priekšlikumi par nākošo nedēļu. Es uzskatu, ka tomēr mums
pirmdien vajadzētu strādāt, jo mēs neesam izpildījuši šīs nedēļas
plānu. Par Vides aizsardzības komiteju mums vajadzētu pieņemt
likumu un par konsultatīvo tautību padomi, kas ir pilnīgā
gatavībā, arī vajadzētu izskatīt. Turklāt arī tautas tiesneši un
Augstākā tiesa jāievēlē. Tas ir organizatorisks jautājums, lai
republika varētu normāli funkcionēt un strādāt. Tā ka jābalso par
šiem diviem procedūras jautājumiem. Ja mēs balsojam par darbu
pirmdienā, droši vien nav racionāli tā, kā pagājušo reizi, sanākt
desmitos. Droši vien vajag vienpadsmitos, lai laucinieki varētu
paspēt. Man bija sūdzība no lauku deputātiem, ka viņi vienkārši
nepaspēj atbraukt tik agri. Pirmais priekšlikums bija strādāt
otrdien un trešdien, otrais priekšlikums– strādāt pirmdien,
otrdien, trešdien. Pirmdienā pēcpusdienā noturēt frakcijas sēdi.
Kas ir par vai pret pirmo priekšlikumu strādāt tikai otrdien un
trešdien? Lūdzu, balsojam. Rezultāts– 28. Otrs priekšlikums–
strādāt visas trīs dienas kā šonedēļ un nākt uz darbu pirmdien
desmitos. Lūdzu, balsojam. Rezultāts– 55. Izlemts.
No zāles: Man ir būtisks lūgums, lai visi republikā zina, ka
mēs strādājam plenārsēdēs pirmdien, otrdien, trešdien un lai
neviena sabiedriskā organizācija un deputātu padome neplāno darbu
šajās dienās. Pretējā gadījumā tiek izjaukts mūsu sesijas darbs.
Arī šie simt cilvēki, kas zālē atrodas, ir tomēr jāciena.
Priekšsēdētājs: Tātad mēs esam izlēmuši, kam interesē Vides
aizsardzības komiteja un ir priekšlikumi, kā arī kuri vēlas
diskutēt par šo jautājumu, paliek vai nu šeit pat, vai kādā citā
zālē un turpina darbu. Pārējie deputāti ir brīvi līdz komisiju
sēdēm rīt. Vai komisiju priekšsēdētājiem nevajag ziņot, kur būs
un kā? Nevajag.
(Sēdes beigas)