Tur tālumā, te tuvumā
Daigas Štālbergas izstāde Melngalvju namā
Melngalvju nama izstāžu galerijā līdz 31.oktobrim ir skatāma Francijā dzīvojošas latviešu mākslinieces Daigas Štālbergas tekstildarbu izstāde “..loin devant/ tur tālumā..”
Viens no izstādē apskāmajiem darbiem – “Ilgošanās” |
Šī ir autores trešā
personālizstāde, kuru viņa sarīkojusi Rīgas publikai. Pirmā –
“Tauriņdeja” 1993.gadā Mencendorfa namā; otrā – “Vārti” 1996.
gadā Aizrobežu mākslas muzejā.
Profesionālā izglītība iegūta Rīgas Lietišķās mākslas vidusskolā
un Latvijas Mākslas akadēmijā (maģistra grāds). Kopš 1988.gada
viņa regulāri piedalās dažādās izstādēs Latvijā, Austrijā,
Francijā, Polijā, Vācijā, Grieķijā un Čehijā, kā arī rīko
personālizstādes Latvijā, Francijā un Austrijā.
Jau piekto gadu D.Štālberga dzīvo Francijā. 2004.gadā viņa
piedalījusies grupu izstādēs – sarīkojusi divas personālizstādes
Parīzē un Grenoblē. Gūti arī pirmie nozīmīgākie panākumi –
saņemta Eiropas mākslas akadēmijas franču mākslas salona
Starptautiskā sudraba medaļa, māksliniece uzņemta Francijas
tekstilmākslas asociācijā “Arelis”.
Šīs izstādes kodolu veido gobelēni, kas kā raibi gājputni
salaidušies galerijas bēniņos. No Latvijas un no Francijas mājām
kopā savākti tradicionāli austie gobelēni, jauktā tehnikā
darināti darbi un autores pašas atrastajā tehnikā veidotie un par
mežģīnēm sauktie darbi, kuru būtību var šifrēt kā tīklojumam
uzklātu un gludinātu ažūru krāsainas celulozes masas slāni. Tikai
tam vēl klāt nākusi “pievienotā vērtība” – ideja,
mākslinieciskais tēls, asociācijas.
Raksturojot Daigas Štālbergas darbos raksturīgāko, viņas amata
brāļi un māsas, iespējams, uzsvērs turēšanos pie Rūdolfa Heimrāta
un Irisas Blumates skolas pamatiem, kā akvarelī ar dzīpariem
veidojot pārplūstošas un pārlejošās krāsas, kontūras un tēlus.
Jau agrāk varējām vērot šīs tekstilmākslinieces vēlmi un prasmi
domāt poētiskās metaforās, emocionālās sapņu, literārās vai
filozofisku tēlu kategorijās. Un pats brīnumainākais ir tas, ka
viņai izdodas pārliecināt skatītāju, ka stilizētu koku, lapu un
cilvēku siluetu vai ainavas motīvu valodā ir iespējams pārcelt
ausīm dzirdamas skaņas un ar domām tveramas izjūtas. Krāsa un
trausla līnija – kā Kurta Fridrihsona akvareļos – ir D.Štālbergas
stiprums. Bet aiz visa tā ir emocijas, veikla aušanas tehnika un
mērķtiecīgs darbs.
Kas tad ir tas jaunais, ko mums kā skatītājiem vajadzētu
ieraudzīt? Kāda ir bijusi mākslinieces attīstība gribētajā
tālumā? Paldies Dievam, ģeogrāfiskais attālums nav raisījis vēlmi
aizmirst, no kurienes nāk latviešu gobelēns. Tomēr citi dzīves
ritmi iemetuši mākslinieci vieglā franču kultūras gaisotnē, kas
ļāvuši izpausties miniatūrās formās, skičveidīgās kompozīcijās,
rotaļās ar faktūru, vēlmē pat it kā aiziet prom no “šatieru deķa”
tradīcijām, nonākot neizbēgamā Latīņu kvartāla, Sorbonnas
studentijas un vīna lielvalsts aromātu klātbūtnē. D.Štālbergas
gobelēnu kompozīcijas ir kļuvušas drosmīgākas kontrastējošu krāsu
izvēlē, mijot sarkanu, zilu un zaļu dzīparu laukumus, veidojot
ainaviskas gleznas un paturot meditatīvi sapņainos impulsus. Jā,
varbūt ilgās pēc mājām, bet varbūt Parīzē sarīkotās Latvijas
arheoloģijas un etnogrāfijas dārgumu izstādes iespaidā radusies
iecere gobelēnam “Atmiņu rota”, kurā medainu dziju rakstā pavīd
un izplēn saktas motīvs. Kura sieviete gan spēj apiet savas
esības tēmu? Gobelēnā “Nomoda sapņi” guļošas sievietes torss pauž
to pašu domu, ko domāja Danaja, savā klēpī uzņemot Zeva zelta
lietu. Pašā jaunākajā darbā – “Tālas noskaņas” – pilnskaņa
panākta, mijot oranžas padebešu un sudrabpelēkas bērzu stumbru
krāsas, sasniedzot pilnīgu gribēto māksliniecisko un tehnisko
brīvību kā gleznotājam – iedvesmas straujumā liekot no paletes uz
audekla gandrīz vai visu varavīksni. Vēlu veiksmi!
Ojārs Spārītis,
prof. Dr.art.